과학 기술의 발전에 따라 컴퓨터와 스마트폰의 보급률이 크게 높아져서 비디오가 텔레비전에 국한된 것이 아니라 기록, 검색, 소통까지 비디오로 하는 '영상의 시대'가 도래한다. 동영상 사이트의 사용자 수와 사용시간은 빠른 속도로 증가하고 있으며, 시청자들은 스트리밍 비디오 플랫폼으로 지속적으로 이동하고 있다. 따라서 수많은 온라인 동영상 플랫폼을 탄생했고 그 중에서 현재 중국 젊은 세대가 고도로 모이는 문화 커뮤니티와 동영상 플랫폼인 bilbiili는 가장 대표적인 플랫폼 중 하나이다. ‘학습’은 bilibili의 가장 특색이 있는 영역이다. 사용자들이 ‘study with me’라고 부르는 실시간 공부 방송이 bilibili 라이브 방송 중 방송 시간 가장 긴 장르로 올라섰다. 2019년, bilibili에서 실시간 공부 방송 총 시간이 200만 시간을 돌파하였다. 그러나 실시간 공부 방송이 새로운 방송 형태로 주목받은 것은 최근 2년밖에 되지 않았으며 학술 분야에서는 실시간 공부 방송에 대한 연구가 전무한 상태이다. 본 연구에서는 bilibili 실시간 공부 방송을 1회 이상 시청한 경험이 있는 10대~30대 시청자 대상으로 설문조사를 실시하여, ...
과학 기술의 발전에 따라 컴퓨터와 스마트폰의 보급률이 크게 높아져서 비디오가 텔레비전에 국한된 것이 아니라 기록, 검색, 소통까지 비디오로 하는 '영상의 시대'가 도래한다. 동영상 사이트의 사용자 수와 사용시간은 빠른 속도로 증가하고 있으며, 시청자들은 스트리밍 비디오 플랫폼으로 지속적으로 이동하고 있다. 따라서 수많은 온라인 동영상 플랫폼을 탄생했고 그 중에서 현재 중국 젊은 세대가 고도로 모이는 문화 커뮤니티와 동영상 플랫폼인 bilbiili는 가장 대표적인 플랫폼 중 하나이다. ‘학습’은 bilibili의 가장 특색이 있는 영역이다. 사용자들이 ‘study with me’라고 부르는 실시간 공부 방송이 bilibili 라이브 방송 중 방송 시간 가장 긴 장르로 올라섰다. 2019년, bilibili에서 실시간 공부 방송 총 시간이 200만 시간을 돌파하였다. 그러나 실시간 공부 방송이 새로운 방송 형태로 주목받은 것은 최근 2년밖에 되지 않았으며 학술 분야에서는 실시간 공부 방송에 대한 연구가 전무한 상태이다. 본 연구에서는 bilibili 실시간 공부 방송을 1회 이상 시청한 경험이 있는 10대~30대 시청자 대상으로 설문조사를 실시하여, 이용과 충족이론을 바탕으로 아직 이루어지지 않은 bilibili 실시간 공부 방송 콘텐츠의 시청동기를 연구하고자 하고, 어떠한 시청동기 요인이 만족도 그리고 지속적 행동의도에 어떠한 영향이 있는지, up주의 성별과 외모가 시청자의 실시간 공부 방송에 대한 선택에 영향을 미치는지를 확인한다. 시청자의 시청만족도와 지속적 행동의도를 높이는 방법을 찾아 실시간 공부 방송의 발전 전략 수립에 도움이 되는데 그 목적이다. 분석은 SPSS 26.0과 AMOS 26.0 프로그램을 활용하였다. 분석 과정에서 기술 통계, 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석을 실시하였고 AMOS를 이용하여 확인적 요인분석을 실행하였다. 또한 연구모형의 적합도를 분석하고 가설 검정을 실시하였다. 마지막으로 시청만족도의 매개효과를 확인한 결과 부분 채택된 것으로 이들은 시청동기와 지속적 행동의도에 매개효과가 부분적으로 존재한 것으로 판단하였다. 연구결과에 따르면 정보회득, 외로움해소, 시간보내기, 공감/대리만족 동기는 시청만족도에 정(+)의 영향을 미치며 시간적, 습관, 공감/대리만족 동기는 지속적 행동의도에 정(+)의 영향을 미치고 시청만족도도 지속적 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 결과를 확인할 수 있다. 또한 시청만족도는 일부분 동기 와 지속적 행동의도 간에 긍정적인 매체 효과가 나타난 것을 확인할 수 있다. 연구 결과를 토대로 시청자의 시청만족도와 지속적 행동의도를 높이는 방법을 찾아 실시간 공부 방송의 발전 전략 수립에 도움이 될 것이다. 그러나 응답자 연령과 시청기간, 외모의 평가 기준 모호, 관련 문헌 부족, 플랫폼 제한 등 한계점을 제시했다.
과학 기술의 발전에 따라 컴퓨터와 스마트폰의 보급률이 크게 높아져서 비디오가 텔레비전에 국한된 것이 아니라 기록, 검색, 소통까지 비디오로 하는 '영상의 시대'가 도래한다. 동영상 사이트의 사용자 수와 사용시간은 빠른 속도로 증가하고 있으며, 시청자들은 스트리밍 비디오 플랫폼으로 지속적으로 이동하고 있다. 따라서 수많은 온라인 동영상 플랫폼을 탄생했고 그 중에서 현재 중국 젊은 세대가 고도로 모이는 문화 커뮤니티와 동영상 플랫폼인 bilbiili는 가장 대표적인 플랫폼 중 하나이다. ‘학습’은 bilibili의 가장 특색이 있는 영역이다. 사용자들이 ‘study with me’라고 부르는 실시간 공부 방송이 bilibili 라이브 방송 중 방송 시간 가장 긴 장르로 올라섰다. 2019년, bilibili에서 실시간 공부 방송 총 시간이 200만 시간을 돌파하였다. 그러나 실시간 공부 방송이 새로운 방송 형태로 주목받은 것은 최근 2년밖에 되지 않았으며 학술 분야에서는 실시간 공부 방송에 대한 연구가 전무한 상태이다. 본 연구에서는 bilibili 실시간 공부 방송을 1회 이상 시청한 경험이 있는 10대~30대 시청자 대상으로 설문조사를 실시하여, 이용과 충족이론을 바탕으로 아직 이루어지지 않은 bilibili 실시간 공부 방송 콘텐츠의 시청동기를 연구하고자 하고, 어떠한 시청동기 요인이 만족도 그리고 지속적 행동의도에 어떠한 영향이 있는지, up주의 성별과 외모가 시청자의 실시간 공부 방송에 대한 선택에 영향을 미치는지를 확인한다. 시청자의 시청만족도와 지속적 행동의도를 높이는 방법을 찾아 실시간 공부 방송의 발전 전략 수립에 도움이 되는데 그 목적이다. 분석은 SPSS 26.0과 AMOS 26.0 프로그램을 활용하였다. 분석 과정에서 기술 통계, 신뢰도 분석, 탐색적 요인분석을 실시하였고 AMOS를 이용하여 확인적 요인분석을 실행하였다. 또한 연구모형의 적합도를 분석하고 가설 검정을 실시하였다. 마지막으로 시청만족도의 매개효과를 확인한 결과 부분 채택된 것으로 이들은 시청동기와 지속적 행동의도에 매개효과가 부분적으로 존재한 것으로 판단하였다. 연구결과에 따르면 정보회득, 외로움해소, 시간보내기, 공감/대리만족 동기는 시청만족도에 정(+)의 영향을 미치며 시간적, 습관, 공감/대리만족 동기는 지속적 행동의도에 정(+)의 영향을 미치고 시청만족도도 지속적 행동의도에 정(+)의 영향을 미치는 결과를 확인할 수 있다. 또한 시청만족도는 일부분 동기 와 지속적 행동의도 간에 긍정적인 매체 효과가 나타난 것을 확인할 수 있다. 연구 결과를 토대로 시청자의 시청만족도와 지속적 행동의도를 높이는 방법을 찾아 실시간 공부 방송의 발전 전략 수립에 도움이 될 것이다. 그러나 응답자 연령과 시청기간, 외모의 평가 기준 모호, 관련 문헌 부족, 플랫폼 제한 등 한계점을 제시했다.
With the development of technology, the penetration rate of computer and smart phone has greatly increased, video is no longer limited to TV, the era of video with recording, search and communication approaches. The quantity and usage time of video websites are growing rapidly, audience continues to...
With the development of technology, the penetration rate of computer and smart phone has greatly increased, video is no longer limited to TV, the era of video with recording, search and communication approaches. The quantity and usage time of video websites are growing rapidly, audience continues to streaming video platforms. Therefore, many online video platforms were born, among them, bilbiili, the highly assembled cultural community and video platform, is one of the most representative platforms. Learning section is the most distinctive area of bilibili. The ‘study with me’ became the longest live type of bilibili live. In 2019, live study session’s time on bilibili exceeded 2 million hours. However, live study session has received attention as a new form of living for only nearly two years, research on live study session is still in a blank space. This study based on the U&G theory, surveyed the audience aged 10-30 years who have watched bilibili live study session more than 1 time, tried to study the viewing motivation of bilibili live study session content, determine whether any viewing motivation factors affect viewing satisfaction and behavior intention, and whether the gender and appearance of the network anchor affect the audience's choice of live study session. Objective to find ways to improve audience satisfaction and behavior intention, to help the development of live study session development strategy. The analysis used SPSS26.0 and AMOS 26.0 programs. The descriptive statistics, reliability analysis, and exploratory factor analysis were performed with AMOS. Meanwhile, the fit of the study model was analyzed and hypothesis tested. Finally, the media effect of viewing satisfaction was confirmed, between the viewing motivation and behavior intention. The study shows that informational, isolated, temporal, emotional motivation has a positive (+) impact on viewing satisfaction, temporal, customary, and emotional motivation has a positive (+) impact on behavioral intention, and viewing satisfaction also has a positive (+) impact on behavioral intention. Furthermore, viewing satisfaction confirms a positive medium effect between some motivations and behavioral intention. Finally, finding ways to improve audience viewing satisfaction and behavioral intention based on the results contributes to live study session development strategies. However, some limitations are proposed, such as the interviewees' age and viewing time, vague evaluation standards of appearance level, lack of relevant documents, limited platform.
With the development of technology, the penetration rate of computer and smart phone has greatly increased, video is no longer limited to TV, the era of video with recording, search and communication approaches. The quantity and usage time of video websites are growing rapidly, audience continues to streaming video platforms. Therefore, many online video platforms were born, among them, bilbiili, the highly assembled cultural community and video platform, is one of the most representative platforms. Learning section is the most distinctive area of bilibili. The ‘study with me’ became the longest live type of bilibili live. In 2019, live study session’s time on bilibili exceeded 2 million hours. However, live study session has received attention as a new form of living for only nearly two years, research on live study session is still in a blank space. This study based on the U&G theory, surveyed the audience aged 10-30 years who have watched bilibili live study session more than 1 time, tried to study the viewing motivation of bilibili live study session content, determine whether any viewing motivation factors affect viewing satisfaction and behavior intention, and whether the gender and appearance of the network anchor affect the audience's choice of live study session. Objective to find ways to improve audience satisfaction and behavior intention, to help the development of live study session development strategy. The analysis used SPSS26.0 and AMOS 26.0 programs. The descriptive statistics, reliability analysis, and exploratory factor analysis were performed with AMOS. Meanwhile, the fit of the study model was analyzed and hypothesis tested. Finally, the media effect of viewing satisfaction was confirmed, between the viewing motivation and behavior intention. The study shows that informational, isolated, temporal, emotional motivation has a positive (+) impact on viewing satisfaction, temporal, customary, and emotional motivation has a positive (+) impact on behavioral intention, and viewing satisfaction also has a positive (+) impact on behavioral intention. Furthermore, viewing satisfaction confirms a positive medium effect between some motivations and behavioral intention. Finally, finding ways to improve audience viewing satisfaction and behavioral intention based on the results contributes to live study session development strategies. However, some limitations are proposed, such as the interviewees' age and viewing time, vague evaluation standards of appearance level, lack of relevant documents, limited platform.
주제어
#실시간 공부 방송 이용과 충족 이론 시청동기 시청만족도 지속적 행동의도 live study session U&G Theory viewing motivation viewing satisfaction behavioral
학위논문 정보
저자
마계약
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문화예술경영학과 공연경영전공
지도교수
진현정
발행연도
2021
총페이지
v, 105 p.
키워드
실시간 공부 방송 이용과 충족 이론 시청동기 시청만족도 지속적 행동의도 live study session U&G Theory viewing motivation viewing satisfaction behavioral
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