시각적 소통 능력을 함양하기 위한 중학교 미술 수업방안 연구 : 픽토그램을 중심으로 A Study on Middle School Art Class Plans to Cultivate Visual Communication Skills : Focusing on the pictogram원문보기
현대 사회의 커뮤니케이션에서 주요 정보 전달의 수단인 시각 이미지는 비언어적 표현을 통해 소통이 이루어진다. 언어의 사용보다 시각 이미지의 사용량이 많아지고 있는 시각문화 사회에서 기본적으로 필요한 교육은 이미지를 비판적으로 해석하고 이를 올바르게 수용하는 시각적 소통 능력에 관한 교육이다. 이러한 필요성을 근거로 교육 현장에서 시각적 소통 능력을 핵심 역량으로 제시하고 이와 관련된 시각 이미지를 활용한 교육이 활발하게 이루어지고 있다. 또한, 국내 사회는 미디어의 발달로 다양한 시각 매체를 접하는 시대가 되었다. 인터넷, 휴대폰, ...
현대 사회의 커뮤니케이션에서 주요 정보 전달의 수단인 시각 이미지는 비언어적 표현을 통해 소통이 이루어진다. 언어의 사용보다 시각 이미지의 사용량이 많아지고 있는 시각문화 사회에서 기본적으로 필요한 교육은 이미지를 비판적으로 해석하고 이를 올바르게 수용하는 시각적 소통 능력에 관한 교육이다. 이러한 필요성을 근거로 교육 현장에서 시각적 소통 능력을 핵심 역량으로 제시하고 이와 관련된 시각 이미지를 활용한 교육이 활발하게 이루어지고 있다. 또한, 국내 사회는 미디어의 발달로 다양한 시각 매체를 접하는 시대가 되었다. 인터넷, 휴대폰, TV 외에도 다양하게 접하는 시각 이미지는 인구 전체에게 영향을 미치지만, 그 중에서 가장 노출이 쉽게 되어있으면서도 흡수율이 빠른 10대 청소년들에게 다양한 영향을 미친다. 10대 청소년들의 해석 능력에 따라 유익한 정보가 되어 흡수될 수 있지만, 그 외의 유익하지 못한 정보들은 유해한 정보가 될 수 있다는 것을 간과할 수 없다. 때문에 10대 청소년들의 시각 이미지를 통한 올바른 해석 능력이 필요하다. 소통의 수단 중에서도 일상생활에서 자주 눈에 띄며 이미지로 메세지 전달 기능을 할 수 있는 '픽토그램'을 통한 소통의 중요성이 강조되는 이유이다. 이에 따라 본 논문은 시각적 소통의 수단으로 필요한 픽토그램을 활용하여 중학교 학생들을 대상으로 한 미술 수업 지도방안을 연구하였고, 학생들이 함축적인 시각 언어로서 픽토그램의 개념과 역할을 이해하고, 픽토그램과 같은 시각 이미지를 올바르게 해석하고 이해할 수 있도록 효과적인 교수·학습 방안을 제안했다. 시각적 소통은 언어가 아닌 비언어적 표현을 통해 소통하는 것으로, 주로 시각 이미지를 활용하여 이루어진다. 현대인들은 원활한 소통을 하기 위하여 시각 언어를 읽고, 이를 해석하며 시각적 소통을 이룬다. 이러한 소통을 위해 필요한 능력이 시각적 소통 능력이며, 일상생활에서 다양한 시각 매체를 마주하며 정보를 받아들이는 과정에서 꼭 필요하다. 수많은 시각 이미지 중 하나인 픽토그램은 공공성과 간결함 등의 특징을 가지고 있으며, 또한 가독성이 높아 우리 주변에서 교통 표지판, 다양한 규칙을 알리는 역할을 하는 그림문자이다. 픽토그램은 과거 산업사회 의 도래로 국제적인 교류가 빈번해질 때부터 그 역할이 중요해졌고, 현재까지도 그 필요성과 중요성이 부각된다. 전달하고자 하는 의미를 시각적으로 쉽고 빠르게 인식할 수 있어 일상생활에서도 쉽게 발견할 수 있다. 이러한 픽토그램은 시각 이미지를 해석하는 시각적 소통 교육이 제재로 활용되어 교과서에서도 관련 내용이 수록되어 있다. 그러나 시각 이미지의 포괄적인 내용만 다루고 있어 구체적으로 픽토그램에 대한 전반적인 지식을 습득하기에는 부족함이 있어, 시각적 소통으로까지 이어지기에는 어려움이 보였다. 때문에 픽토그램의 역할과 필요성을 좀 더 부각하여 시각적 소통으로 연결짓는 활동에 대해 연구하였다. 픽토그램을 활용해 시각적 소통 능력을 함양하기 위한 교수·학습 방안은 시각문화 속에서 시각 이미지, 정보, 시각 매체를 비판적으로 해석하고 미술 활동을 통해 소통하는 시각적 소통 능력과 자신의 생각과 느낌을 창의적으로 표현하고 미술 활동 과정에서 다양한 분야의 지식, 경험 등을 융합하여 새로운 가능성을 발견할 수 있는 창의 융합 능력 함양을 중점으로 지도방안을 제안하였다. 이처럼 본 논문에서 제안한 ‘시각적 소통을 위한 픽토그램 활용 수업지도 방안 연구’는 분석한 결과와 픽토그램의 미술 교육적 가치를 토대로 다음과 같은 교육적 효과를 얻을 수 있음을 기대할 수 있다. 첫째, 시각 이미지인 픽토그램을 읽고 해석하며 시각적 소통 능력을 함양할 수 있다. 둘째, 픽토그램을 제작하는 활동을 통해 자신이 전달하고자 하는 메시지를 상징화하여 표현할 수 있다. 셋째, 픽토그램을 탐구하며 역할과 필요성에 대해 이해할 수 있다. 넷째, 픽토그램을 감상하며 시각적 의사소통이 이루어질 수 있다. 결과적으로, 현재 중학교 미술에서 다루어지고 있는 시각 이미지 활용 교육은 21세기 디지털 사회에서 필수적인 교육이다. 이에 따라 시각 이미지를 적극적으로 활용하여 타인과 소통을 하도록 하는 시각적 소통 능력의 함양교육이 앞으로 교육 현장에서 많이 활용되고 미술교육 발전에도 기여하여 학생들이 시각문화를 올바르게 이해하고 수용할 수 있기를 기대한다.
현대 사회의 커뮤니케이션에서 주요 정보 전달의 수단인 시각 이미지는 비언어적 표현을 통해 소통이 이루어진다. 언어의 사용보다 시각 이미지의 사용량이 많아지고 있는 시각문화 사회에서 기본적으로 필요한 교육은 이미지를 비판적으로 해석하고 이를 올바르게 수용하는 시각적 소통 능력에 관한 교육이다. 이러한 필요성을 근거로 교육 현장에서 시각적 소통 능력을 핵심 역량으로 제시하고 이와 관련된 시각 이미지를 활용한 교육이 활발하게 이루어지고 있다. 또한, 국내 사회는 미디어의 발달로 다양한 시각 매체를 접하는 시대가 되었다. 인터넷, 휴대폰, TV 외에도 다양하게 접하는 시각 이미지는 인구 전체에게 영향을 미치지만, 그 중에서 가장 노출이 쉽게 되어있으면서도 흡수율이 빠른 10대 청소년들에게 다양한 영향을 미친다. 10대 청소년들의 해석 능력에 따라 유익한 정보가 되어 흡수될 수 있지만, 그 외의 유익하지 못한 정보들은 유해한 정보가 될 수 있다는 것을 간과할 수 없다. 때문에 10대 청소년들의 시각 이미지를 통한 올바른 해석 능력이 필요하다. 소통의 수단 중에서도 일상생활에서 자주 눈에 띄며 이미지로 메세지 전달 기능을 할 수 있는 '픽토그램'을 통한 소통의 중요성이 강조되는 이유이다. 이에 따라 본 논문은 시각적 소통의 수단으로 필요한 픽토그램을 활용하여 중학교 학생들을 대상으로 한 미술 수업 지도방안을 연구하였고, 학생들이 함축적인 시각 언어로서 픽토그램의 개념과 역할을 이해하고, 픽토그램과 같은 시각 이미지를 올바르게 해석하고 이해할 수 있도록 효과적인 교수·학습 방안을 제안했다. 시각적 소통은 언어가 아닌 비언어적 표현을 통해 소통하는 것으로, 주로 시각 이미지를 활용하여 이루어진다. 현대인들은 원활한 소통을 하기 위하여 시각 언어를 읽고, 이를 해석하며 시각적 소통을 이룬다. 이러한 소통을 위해 필요한 능력이 시각적 소통 능력이며, 일상생활에서 다양한 시각 매체를 마주하며 정보를 받아들이는 과정에서 꼭 필요하다. 수많은 시각 이미지 중 하나인 픽토그램은 공공성과 간결함 등의 특징을 가지고 있으며, 또한 가독성이 높아 우리 주변에서 교통 표지판, 다양한 규칙을 알리는 역할을 하는 그림문자이다. 픽토그램은 과거 산업사회 의 도래로 국제적인 교류가 빈번해질 때부터 그 역할이 중요해졌고, 현재까지도 그 필요성과 중요성이 부각된다. 전달하고자 하는 의미를 시각적으로 쉽고 빠르게 인식할 수 있어 일상생활에서도 쉽게 발견할 수 있다. 이러한 픽토그램은 시각 이미지를 해석하는 시각적 소통 교육이 제재로 활용되어 교과서에서도 관련 내용이 수록되어 있다. 그러나 시각 이미지의 포괄적인 내용만 다루고 있어 구체적으로 픽토그램에 대한 전반적인 지식을 습득하기에는 부족함이 있어, 시각적 소통으로까지 이어지기에는 어려움이 보였다. 때문에 픽토그램의 역할과 필요성을 좀 더 부각하여 시각적 소통으로 연결짓는 활동에 대해 연구하였다. 픽토그램을 활용해 시각적 소통 능력을 함양하기 위한 교수·학습 방안은 시각문화 속에서 시각 이미지, 정보, 시각 매체를 비판적으로 해석하고 미술 활동을 통해 소통하는 시각적 소통 능력과 자신의 생각과 느낌을 창의적으로 표현하고 미술 활동 과정에서 다양한 분야의 지식, 경험 등을 융합하여 새로운 가능성을 발견할 수 있는 창의 융합 능력 함양을 중점으로 지도방안을 제안하였다. 이처럼 본 논문에서 제안한 ‘시각적 소통을 위한 픽토그램 활용 수업지도 방안 연구’는 분석한 결과와 픽토그램의 미술 교육적 가치를 토대로 다음과 같은 교육적 효과를 얻을 수 있음을 기대할 수 있다. 첫째, 시각 이미지인 픽토그램을 읽고 해석하며 시각적 소통 능력을 함양할 수 있다. 둘째, 픽토그램을 제작하는 활동을 통해 자신이 전달하고자 하는 메시지를 상징화하여 표현할 수 있다. 셋째, 픽토그램을 탐구하며 역할과 필요성에 대해 이해할 수 있다. 넷째, 픽토그램을 감상하며 시각적 의사소통이 이루어질 수 있다. 결과적으로, 현재 중학교 미술에서 다루어지고 있는 시각 이미지 활용 교육은 21세기 디지털 사회에서 필수적인 교육이다. 이에 따라 시각 이미지를 적극적으로 활용하여 타인과 소통을 하도록 하는 시각적 소통 능력의 함양교육이 앞으로 교육 현장에서 많이 활용되고 미술교육 발전에도 기여하여 학생들이 시각문화를 올바르게 이해하고 수용할 수 있기를 기대한다.
Visual image, main tool of delivering information in the communications of the modern society, offers communication through non-linguistic expressions. In the society of visual culture with more use of visual images than that of language, it is necessary to provide education about ability of visual ...
Visual image, main tool of delivering information in the communications of the modern society, offers communication through non-linguistic expressions. In the society of visual culture with more use of visual images than that of language, it is necessary to provide education about ability of visual communication interpreting images critically and to accept them rightly. Based on these needs, ability of visual communication is suggested as core competence and then, education using visual images related to it is invigorated on site of education. In addition, the Korean society is in the era of various visual media because of its development. Diverse visual images from internet, cellular phone, TV and others affect the entire population, and yet, its effects are biggest in the teenagers who are most exposed to the media and absorb them so fast. Depending on the teenagers’ interpreting ability, these could be absorbed as useful information, but the rest could be harmful one, and we can’t ignore it. Therefore, the teenagers should have the right interpreting ability through visual images. This is why the importance of communication through ‘pictogram’ which is frequently seen in our daily lives and plays a role to deliver messages with images. Therefore, this thesis is about the study the teaching plan for art classes on middle school students using pictogram required as tools of visual communication, and suggests effective teaching and learning methods for students to understand the concept and roles of pictogram as implicit visual language and to interpret and understand rightly visual images such as pictogram. Visual communication is to communicate through non-linguistic expressions which don’t belong to language, and it is done mainly by visual images. The contemporary people read visual language for smooth communications, and interpret them, realizing visual communications. The ability required for such communications is that of visual communication, and it is necessary to have in the process facing various visual media and accepting information in daily lives. Pictogram, one of a variety of visual images, has characteristics of publicness and simplicity, and it is very readable, playing a role to indicate traffic marks and various norms surrounding us. Pictogram has been important since frequent international exchanges due to the introduction of the industrial society in the past, and its necessity and importance is still emphasized. As they are recognized easily and quickly as the meanings to be delivered in visual forms, they are seen a lot in our daily lives. The contents about pictogram are included in textbooks, as visual communication education is utilized to interpret visual images. However, the textbooks cover the superficial contents of visual images, and lack to acquire the comprehensive knowledge about pictogram specifically, with difficulty to result in visual communications. Therefore, the study is about the activities to focus on the roles and necessity of pictogram and connects it to visual communications. The teaching and learning plan to raise visual communication ability through pictogram focuses on how to raise creative and convergent abilities for finding new possibilities by interpreting visual images, information, and media critically in visual cultures, expressing visual communication ability through art activities, and one’s thoughts and feeling creatively, and integrating various areas of knowledge and experiences in the process of art activities. Like this, ‘A study about learning plan using pictogram for visual communications’ suggested in this thesis is expected to have the following education effects based on the analysis results and the values of pictogram in art education. First, it is available to read and interpret pictogram which is visual image and to raise ability of visual communication. Second, it is available to symbolize and express the messages to deliver through activities creating pictogram. Third, it is available to understand roles and necessities through investigation on pictogram. Fourth, it is available to have visual communications through enjoying pictogram. As a result, visual image utilization education, which is currently covered in middle school art, is an essential education in the digital society of the 21st century. It is expected that the education to raise ability of visual communication using positively visual images and helping to communicate with others will be widely used on site of education, and contribute to develop art education, and students will understand rightly visual cultures.
Visual image, main tool of delivering information in the communications of the modern society, offers communication through non-linguistic expressions. In the society of visual culture with more use of visual images than that of language, it is necessary to provide education about ability of visual communication interpreting images critically and to accept them rightly. Based on these needs, ability of visual communication is suggested as core competence and then, education using visual images related to it is invigorated on site of education. In addition, the Korean society is in the era of various visual media because of its development. Diverse visual images from internet, cellular phone, TV and others affect the entire population, and yet, its effects are biggest in the teenagers who are most exposed to the media and absorb them so fast. Depending on the teenagers’ interpreting ability, these could be absorbed as useful information, but the rest could be harmful one, and we can’t ignore it. Therefore, the teenagers should have the right interpreting ability through visual images. This is why the importance of communication through ‘pictogram’ which is frequently seen in our daily lives and plays a role to deliver messages with images. Therefore, this thesis is about the study the teaching plan for art classes on middle school students using pictogram required as tools of visual communication, and suggests effective teaching and learning methods for students to understand the concept and roles of pictogram as implicit visual language and to interpret and understand rightly visual images such as pictogram. Visual communication is to communicate through non-linguistic expressions which don’t belong to language, and it is done mainly by visual images. The contemporary people read visual language for smooth communications, and interpret them, realizing visual communications. The ability required for such communications is that of visual communication, and it is necessary to have in the process facing various visual media and accepting information in daily lives. Pictogram, one of a variety of visual images, has characteristics of publicness and simplicity, and it is very readable, playing a role to indicate traffic marks and various norms surrounding us. Pictogram has been important since frequent international exchanges due to the introduction of the industrial society in the past, and its necessity and importance is still emphasized. As they are recognized easily and quickly as the meanings to be delivered in visual forms, they are seen a lot in our daily lives. The contents about pictogram are included in textbooks, as visual communication education is utilized to interpret visual images. However, the textbooks cover the superficial contents of visual images, and lack to acquire the comprehensive knowledge about pictogram specifically, with difficulty to result in visual communications. Therefore, the study is about the activities to focus on the roles and necessity of pictogram and connects it to visual communications. The teaching and learning plan to raise visual communication ability through pictogram focuses on how to raise creative and convergent abilities for finding new possibilities by interpreting visual images, information, and media critically in visual cultures, expressing visual communication ability through art activities, and one’s thoughts and feeling creatively, and integrating various areas of knowledge and experiences in the process of art activities. Like this, ‘A study about learning plan using pictogram for visual communications’ suggested in this thesis is expected to have the following education effects based on the analysis results and the values of pictogram in art education. First, it is available to read and interpret pictogram which is visual image and to raise ability of visual communication. Second, it is available to symbolize and express the messages to deliver through activities creating pictogram. Third, it is available to understand roles and necessities through investigation on pictogram. Fourth, it is available to have visual communications through enjoying pictogram. As a result, visual image utilization education, which is currently covered in middle school art, is an essential education in the digital society of the 21st century. It is expected that the education to raise ability of visual communication using positively visual images and helping to communicate with others will be widely used on site of education, and contribute to develop art education, and students will understand rightly visual cultures.
주제어
#픽토그램 시각적 소통 능력 시각 이미지 시각문화 Pictogram Ability of Visual Communication Visual Image Visual Culture
학위논문 정보
저자
최소정
학위수여기관
전북대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학(미술교육)
지도교수
신영식
발행연도
2021
총페이지
vii, [70], iii, vi p
키워드
픽토그램 시각적 소통 능력 시각 이미지 시각문화 Pictogram Ability of Visual Communication Visual Image Visual Culture
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.