본 연구의 목적은 초등학생을 위한 진로집단상담 관련 최근 연구를 살펴보고, 초등학생을 위한 진로집단상담의 질적인 향상을 위한 정보를 파악하여 교육현장에 도움이 되는 자료를 마련하는 데 있다. 본 연구주제와 관련된 논문들의 최근 연구동향을 파악하기 위해 한국교육학술정보원(학술연구정보서비스(RISS))에서 ‘진로상담’, ‘진로상담프로그램’, ‘초등학생’을 주제어로 하여 2010년부터 2020년까지 발표된 국내 학술 논문 및 국내 학위논문을 검색하였...
본 연구의 목적은 초등학생을 위한 진로집단상담 관련 최근 연구를 살펴보고, 초등학생을 위한 진로집단상담의 질적인 향상을 위한 정보를 파악하여 교육현장에 도움이 되는 자료를 마련하는 데 있다. 본 연구주제와 관련된 논문들의 최근 연구동향을 파악하기 위해 한국교육학술정보원(학술연구정보서비스(RISS))에서 ‘진로상담’, ‘진로상담프로그램’, ‘초등학생’을 주제어로 하여 2010년부터 2020년까지 발표된 국내 학술 논문 및 국내 학위논문을 검색하였다. 연구대상으로 60편을 선정하고 일반적 현황, 연구대상별, 연구주제별, 연구방법별의 네 가지 분석기준을 정해 연구동향을 분석하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 현황은 2010년에서 2015년까지의 연구자료 수보다 2015에서 2020년까지의 연구자료 수는 줄어드는 추세였다. 둘째, 연구대상은 초등학생과 초등학생 학부모를 포함하는 연구자료도 포함하였다. 초등학생 고학년을 대상으로 하는 연구가 대부분이었다. 또한, 초등학생의 특성별로도 파악하여 분석하였다. 셋째, 연구주제는 크게 프로그램주제와 효과요인으로 나누고 각각의 하위기준으로 나누어 분석하였다. 먼저, 프로그램주제는 활용주제와 이론주제로 나누어 분석하였다. 다음으로 효과요인을 프로그램 주제로 한 논문은 진로요인별, 기타요인별로 나누어서 분석하였다. 넷째, 연구방법은 집단 회기 및 집단 참가 인원별 현황, 프로그램 효과 검증 및 비교(통제)집단 설정 여부, 효과 검증 도구 크게 세 가지로 나누어 분석하였다. 위 결과와 같이 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 한 진로상담 프로그램 연구의 흐름을 종합적으로 분석하였다. 2010년∼2020년까지의 최근 연구 동향을 크게 일반적 현황, 연구대상, 연구주제, 연구방법의 네 가지 기준으로 분석하고 후속 연구에 도움이 될만한 제언을 제시했다는 데 그 의의가 있다.
본 연구의 목적은 초등학생을 위한 진로집단상담 관련 최근 연구를 살펴보고, 초등학생을 위한 진로집단상담의 질적인 향상을 위한 정보를 파악하여 교육현장에 도움이 되는 자료를 마련하는 데 있다. 본 연구주제와 관련된 논문들의 최근 연구동향을 파악하기 위해 한국교육학술정보원(학술연구정보서비스(RISS))에서 ‘진로상담’, ‘진로상담프로그램’, ‘초등학생’을 주제어로 하여 2010년부터 2020년까지 발표된 국내 학술 논문 및 국내 학위논문을 검색하였다. 연구대상으로 60편을 선정하고 일반적 현황, 연구대상별, 연구주제별, 연구방법별의 네 가지 분석기준을 정해 연구동향을 분석하였다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 현황은 2010년에서 2015년까지의 연구자료 수보다 2015에서 2020년까지의 연구자료 수는 줄어드는 추세였다. 둘째, 연구대상은 초등학생과 초등학생 학부모를 포함하는 연구자료도 포함하였다. 초등학생 고학년을 대상으로 하는 연구가 대부분이었다. 또한, 초등학생의 특성별로도 파악하여 분석하였다. 셋째, 연구주제는 크게 프로그램주제와 효과요인으로 나누고 각각의 하위기준으로 나누어 분석하였다. 먼저, 프로그램주제는 활용주제와 이론주제로 나누어 분석하였다. 다음으로 효과요인을 프로그램 주제로 한 논문은 진로요인별, 기타요인별로 나누어서 분석하였다. 넷째, 연구방법은 집단 회기 및 집단 참가 인원별 현황, 프로그램 효과 검증 및 비교(통제)집단 설정 여부, 효과 검증 도구 크게 세 가지로 나누어 분석하였다. 위 결과와 같이 본 연구에서는 초등학생을 대상으로 한 진로상담 프로그램 연구의 흐름을 종합적으로 분석하였다. 2010년∼2020년까지의 최근 연구 동향을 크게 일반적 현황, 연구대상, 연구주제, 연구방법의 네 가지 기준으로 분석하고 후속 연구에 도움이 될만한 제언을 제시했다는 데 그 의의가 있다.
The purpose of this study is to examine recent research on career group counseling for elementary school students, identify information on quality improvement of career group counseling for elementary school students, and prepare data to help the educational field. To understand the rece...
The purpose of this study is to examine recent research on career group counseling for elementary school students, identify information on quality improvement of career group counseling for elementary school students, and prepare data to help the educational field. To understand the recent research trends of this research topic, the Korea Institute of Education (RISS) searched for domestic academic papers and domestic degree papers published from 2010 to 2020 under the theme of career counseling, career counseling program, and elementary school students. The research trends were analyzed by selecting 60 research subjects and setting four analysis criteria by general status, research subject, research subject, and research trends were analyzed. The results from this study are as follows. First, the general status was that the number of studies from 2015 to 2020 was decreasing compared to the number of studies from 2010 to 2015. Second, the subjects included research materials that included elementary school students and elementary school parents. Most of the studies were conducted on senior elementary school students. In addition, the characteristics of elementary school students were identified and analyzed. Third, research topics were largely divided into program topics and effectiveness factors and analyzed by sub-criteria. First, the program topics were analyzed by dividing them into utilization topics and theory topics. Next, the thesis on the theme of the program was analyzed by dividing the effectiveness factors by career factors and other factors. Fourth, the research methods were analyzed in three main ways: group session and status by group participants, program effectiveness verification and comparison (control) group setting, and effectiveness verification tools. As shown above, this study comprehensively analyzed the flow of career counseling program studies for elementary school students. It is meaningful that the recent research trends from 2010 to 2020 were analyzed largely based on four criteria: general status, research subjects, research topics, and research methods, and suggestions to help follow-up research.
The purpose of this study is to examine recent research on career group counseling for elementary school students, identify information on quality improvement of career group counseling for elementary school students, and prepare data to help the educational field. To understand the recent research trends of this research topic, the Korea Institute of Education (RISS) searched for domestic academic papers and domestic degree papers published from 2010 to 2020 under the theme of career counseling, career counseling program, and elementary school students. The research trends were analyzed by selecting 60 research subjects and setting four analysis criteria by general status, research subject, research subject, and research trends were analyzed. The results from this study are as follows. First, the general status was that the number of studies from 2015 to 2020 was decreasing compared to the number of studies from 2010 to 2015. Second, the subjects included research materials that included elementary school students and elementary school parents. Most of the studies were conducted on senior elementary school students. In addition, the characteristics of elementary school students were identified and analyzed. Third, research topics were largely divided into program topics and effectiveness factors and analyzed by sub-criteria. First, the program topics were analyzed by dividing them into utilization topics and theory topics. Next, the thesis on the theme of the program was analyzed by dividing the effectiveness factors by career factors and other factors. Fourth, the research methods were analyzed in three main ways: group session and status by group participants, program effectiveness verification and comparison (control) group setting, and effectiveness verification tools. As shown above, this study comprehensively analyzed the flow of career counseling program studies for elementary school students. It is meaningful that the recent research trends from 2010 to 2020 were analyzed largely based on four criteria: general status, research subjects, research topics, and research methods, and suggestions to help follow-up research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.