색채는 우리의 감각 기관을 통하여 밀접하게 인체와 정서에까지 일상에서 자연스럽게 영향을 받는다. 이러한 마음의 심층까지 이르게 하는 작용으로 색채는 빛에 의해 드러난다. 이러한 빛의 신비로움을 연구한 예술가들은 색채를 통해 예술의 본질을 표현하고자 했다. 색채표현의 다양한 형식과 함께 색채에 대한 새로운 해석의 양식이 나타나는 시기였던 20세기 회화 이후에 색은 현대에 더욱 과거 어느 때보다 대담하고 자유롭게 사용되고 있다. 이에 색은 예술가에게는 더욱 강력한 도구가 된다. 또한 예술가의 작품에서 표현된 색채는 우리에게 미묘하거나 극적일 수도 있는 관심을 끌거나 욕망을 자극하기도 한다. 이처럼 색은 우리의 의식을 넘어서 무의식적인 영역으로 직관적인 정서에 이르기까지 많은 영향을 미치며, 내면의 어떠한 감정 상태에 도달할 수 있게 한다. 강렬한 원색의 과감한 색채표현으로 잘 알려진 앙리 마티스(Henri Matisse)는 현대 미술영역뿐만 아니라 시각적 이미지가 중요한 마케팅 활용에 이르기까지 지대한 영향을 미치고 있다. ‘색의 마술사’ 또는 ‘색채의 혁명가’등의 여러 가지 수식이 따르는 그의 작품에 나타나는 색채표현의 특성을 작품의 변천과정에 따른 색채표현 양식은 크게 초기 표현적 색채표현, 과도기 장식적 색채표현, 원숙기 구성적 색채표현으로 구분할 수 있다. 이에 따라 분류하고 마티스 작품에 나타나는 색채표현 특성을 심리적 관점에 초점을 맞추어 분석하고, 이러한 분석을 통하여 예술가로서 그의 삶과 작품은 심리적 관점에서 어떠한 의미가 있는지 알아보고자 하는데 연구목적이 있다. 그는 유년시절에 가족사업으로 분주한 환경 속에서 순응하며 성실하게 성장하였다. 성인이 되어 자신이 원하는 삶을 선택하고 시작하게 된 예술가의 삶은 유년시절부터 길러진 특유의 성실함으로 그가 병상에 누워있을 때조차 붓대신 가위로 작품활동을 하였다. 그는 색채를 통해 삶과 통합하는 예술을 추구하며 생을 마감하는 순간까지 죽음에 대한 불안과 두려움을 극복하며 색채의 해방을 꿈꾸며 예술로 승화 시키고자하는 태도를 보였다. 본 논문에서 분석된 작품은 마티스의 생애 전반에 대한 작품변천과정의 색채표현 특성으로 구분하여 표현적 색채표현·장식적 색채표현·구성적 색채표현의 특성에 따라 선정한 작품을 각 3점씩 분석하여 심리적 관점에서 해석하였다. 마티스가 색채를 통해 표현한 작품에 나타나는 심리적 의미를 이끌어내고자 하였다. 선정한 작품은 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 색상과 톤의 2차원으로 KS(Korea Standard)명도와 채도에 따른 색채 톤을 분석하였으며, 둘째, KSCA(Korea Standard Color Analysis)를 통하여 작품에 나타나는 ...
색채는 우리의 감각 기관을 통하여 밀접하게 인체와 정서에까지 일상에서 자연스럽게 영향을 받는다. 이러한 마음의 심층까지 이르게 하는 작용으로 색채는 빛에 의해 드러난다. 이러한 빛의 신비로움을 연구한 예술가들은 색채를 통해 예술의 본질을 표현하고자 했다. 색채표현의 다양한 형식과 함께 색채에 대한 새로운 해석의 양식이 나타나는 시기였던 20세기 회화 이후에 색은 현대에 더욱 과거 어느 때보다 대담하고 자유롭게 사용되고 있다. 이에 색은 예술가에게는 더욱 강력한 도구가 된다. 또한 예술가의 작품에서 표현된 색채는 우리에게 미묘하거나 극적일 수도 있는 관심을 끌거나 욕망을 자극하기도 한다. 이처럼 색은 우리의 의식을 넘어서 무의식적인 영역으로 직관적인 정서에 이르기까지 많은 영향을 미치며, 내면의 어떠한 감정 상태에 도달할 수 있게 한다. 강렬한 원색의 과감한 색채표현으로 잘 알려진 앙리 마티스(Henri Matisse)는 현대 미술영역뿐만 아니라 시각적 이미지가 중요한 마케팅 활용에 이르기까지 지대한 영향을 미치고 있다. ‘색의 마술사’ 또는 ‘색채의 혁명가’등의 여러 가지 수식이 따르는 그의 작품에 나타나는 색채표현의 특성을 작품의 변천과정에 따른 색채표현 양식은 크게 초기 표현적 색채표현, 과도기 장식적 색채표현, 원숙기 구성적 색채표현으로 구분할 수 있다. 이에 따라 분류하고 마티스 작품에 나타나는 색채표현 특성을 심리적 관점에 초점을 맞추어 분석하고, 이러한 분석을 통하여 예술가로서 그의 삶과 작품은 심리적 관점에서 어떠한 의미가 있는지 알아보고자 하는데 연구목적이 있다. 그는 유년시절에 가족사업으로 분주한 환경 속에서 순응하며 성실하게 성장하였다. 성인이 되어 자신이 원하는 삶을 선택하고 시작하게 된 예술가의 삶은 유년시절부터 길러진 특유의 성실함으로 그가 병상에 누워있을 때조차 붓대신 가위로 작품활동을 하였다. 그는 색채를 통해 삶과 통합하는 예술을 추구하며 생을 마감하는 순간까지 죽음에 대한 불안과 두려움을 극복하며 색채의 해방을 꿈꾸며 예술로 승화 시키고자하는 태도를 보였다. 본 논문에서 분석된 작품은 마티스의 생애 전반에 대한 작품변천과정의 색채표현 특성으로 구분하여 표현적 색채표현·장식적 색채표현·구성적 색채표현의 특성에 따라 선정한 작품을 각 3점씩 분석하여 심리적 관점에서 해석하였다. 마티스가 색채를 통해 표현한 작품에 나타나는 심리적 의미를 이끌어내고자 하였다. 선정한 작품은 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 색상과 톤의 2차원으로 KS(Korea Standard)명도와 채도에 따른 색채 톤을 분석하였으며, 둘째, KSCA(Korea Standard Color Analysis)를 통하여 작품에 나타나는 주조색과 면적대비, 배색을 산출하여 분석하고 색상들의 정보를 얻어 작품에 사용된 색상분포를 파악하였다. 셋째, 앞에서 얻어낸 내용을 최종적으로 작품에 나타난 색채표현 특성을 각각 혼색·배색·채도의 심리와 Heart & Color Chart에서 각형 Chart를 적용하여 종합하였다. 이러한 연구방법에 따라 마티스 작품의 형성 및 변천과정을 살펴보고 선행연구를 통해서 표현적·장식적·구성적 색채표현의 세 가지 특성으로 분류하였고, 이에 따른 분석을 통해 색채사용에 대한 특성으로 색채표현의 뚜렷한 변화와 강렬하고 독특한 색채경향이 나타났다. 이에 따라 본 연구를 통해 마타스의 작품에 나타난 심리적 관점에서 그 특성을 살펴본 결과는 다음과 같은 내용으로 알 수 있었다. 첫째, 앙리 마티스의 초기 색채표현의 표현성에서 나타난 심리적 특성은 당시 미술양식의 급변하던 시기에 예술가의 삶을 선택하고 전통 회화양식에서 벗어나고자 혁신적인 색채 실험이 이루어졌으며 자신의 내면에서 일어나는 역동적인 욕구가 표출되어 강렬한 색채로 대비배색의 특징이 강하게 나타난다. 마티스는 순수한 색채표현으로 단순한 형태의 선과 대담하고 화려한 원색의 사용으로 화면에 적절하게 구사하여 질서를 부여하였다. 이러한 색채가 강조된 표현성은 색채의 혁명을 이루어냈다. 둘째, 과도기의 색채표현의 장식성에서 나타나는 심리적 특성으로는 여행을 통해 다양한 신문물을 만나며 많은 영감을 얻으며 색채는 화려해지고 장식적인 이국적 사물에 대해 연작이 나타나며, 화려한 무늬와 생생한 색채의 사용으로 평면성을 극대화 하여 장식성을 구축하여 조화롭게 그림으로 표현되었다. 아라비아 풍의 무늬는 그에게 장식적 색채표현에 큰 역할을 한다. 두 번의 전쟁을 겪으며 암울한 시대적 정서가 희망에 대한 안정의 심리적 욕구와 섞여 색채의 톤은 고채도와 저채도의 두 가지 양상으로 표출되어 내면의 대립을 극대화하여 더욱 화려하고 섬세하게 표현되었다. 색채표현의 장식성에서 마티스는 생명력이 강조되는 의도를 나타낸다. 셋째, 마티스가 건강이 악화되면서 새로운 기법을 모색하며 극복하고자 연필과 붓 대신 색종이를 오려 붙이는‘컷 아웃’방식을 창조하게 된다. 자유분방한 조형적인 표현의 구성성은 더욱 강렬한 색채의 고채도와 고명도의 색채 톤 중심으로 마티스는 말년에 이르러 색채는 원색과 함께 무채색의 사용으로 더욱 풍부하게 나타난다. 이러한 색채구성은 실제 사물과는 관계없이 이루어지는 사물을 해체하는 추상성을 나타내며 이상적인 세계를 표현하여 온화한 심리를 보여주며 평온한 정서를 담아 단순화되어 나타나면서 대비배색을 통해 죽음에 대한 두려움과 심리적인 해방감으로 역동적인 색채로 표현되었다. 이러한 연구결과에 따른 의의는 마티스의 작품에서 뚜렷하게 나타나는 강렬한 색채의 표현을 통해 억압되었던 유년시절과 전쟁을 겪으면서도 자신이 꿈꾸었던 자유를 표출하였다. 화가의 삶에 대한 새로운 변화에 희망과 불안한 내면의 심리적 갈등들을 극복하고자 색채에 대해 집념과도 같은 성실함으로 끊임없이 색채의 자유를 추구하며 혁신적이고 독보적인 색채표현을 구축한 작가라고 할 수 있다. 마티스에게 색채의 해방은 자신이 평생 동안 꿈꾸었던 자유를 의미한다고 볼 수 있다. 그는 예술가로서 전통의 계승을 바탕으로 색채를 탐구하며 자유을 추구하였고, 색채를 그림에서 해방하여 조형적으로 재구성하였다. 그의 성실하고 혁신적인 색채표현을 통해 급변하던 20세기 초 미술환경에서 변화와 성장을 끊임없이 추구하여 자신의 삶과 예술세계를 조화롭게 통합시키고자 했던 과정은 과감하고 강렬한 색채사용으로 작품에 승화하고자 한 그 심리적인 특성이 색채표현에 잘 반영되어 나타나는 것을 알 수 있었다.
색채는 우리의 감각 기관을 통하여 밀접하게 인체와 정서에까지 일상에서 자연스럽게 영향을 받는다. 이러한 마음의 심층까지 이르게 하는 작용으로 색채는 빛에 의해 드러난다. 이러한 빛의 신비로움을 연구한 예술가들은 색채를 통해 예술의 본질을 표현하고자 했다. 색채표현의 다양한 형식과 함께 색채에 대한 새로운 해석의 양식이 나타나는 시기였던 20세기 회화 이후에 색은 현대에 더욱 과거 어느 때보다 대담하고 자유롭게 사용되고 있다. 이에 색은 예술가에게는 더욱 강력한 도구가 된다. 또한 예술가의 작품에서 표현된 색채는 우리에게 미묘하거나 극적일 수도 있는 관심을 끌거나 욕망을 자극하기도 한다. 이처럼 색은 우리의 의식을 넘어서 무의식적인 영역으로 직관적인 정서에 이르기까지 많은 영향을 미치며, 내면의 어떠한 감정 상태에 도달할 수 있게 한다. 강렬한 원색의 과감한 색채표현으로 잘 알려진 앙리 마티스(Henri Matisse)는 현대 미술영역뿐만 아니라 시각적 이미지가 중요한 마케팅 활용에 이르기까지 지대한 영향을 미치고 있다. ‘색의 마술사’ 또는 ‘색채의 혁명가’등의 여러 가지 수식이 따르는 그의 작품에 나타나는 색채표현의 특성을 작품의 변천과정에 따른 색채표현 양식은 크게 초기 표현적 색채표현, 과도기 장식적 색채표현, 원숙기 구성적 색채표현으로 구분할 수 있다. 이에 따라 분류하고 마티스 작품에 나타나는 색채표현 특성을 심리적 관점에 초점을 맞추어 분석하고, 이러한 분석을 통하여 예술가로서 그의 삶과 작품은 심리적 관점에서 어떠한 의미가 있는지 알아보고자 하는데 연구목적이 있다. 그는 유년시절에 가족사업으로 분주한 환경 속에서 순응하며 성실하게 성장하였다. 성인이 되어 자신이 원하는 삶을 선택하고 시작하게 된 예술가의 삶은 유년시절부터 길러진 특유의 성실함으로 그가 병상에 누워있을 때조차 붓대신 가위로 작품활동을 하였다. 그는 색채를 통해 삶과 통합하는 예술을 추구하며 생을 마감하는 순간까지 죽음에 대한 불안과 두려움을 극복하며 색채의 해방을 꿈꾸며 예술로 승화 시키고자하는 태도를 보였다. 본 논문에서 분석된 작품은 마티스의 생애 전반에 대한 작품변천과정의 색채표현 특성으로 구분하여 표현적 색채표현·장식적 색채표현·구성적 색채표현의 특성에 따라 선정한 작품을 각 3점씩 분석하여 심리적 관점에서 해석하였다. 마티스가 색채를 통해 표현한 작품에 나타나는 심리적 의미를 이끌어내고자 하였다. 선정한 작품은 다음과 같이 분석하였다. 첫째, 색상과 톤의 2차원으로 KS(Korea Standard)명도와 채도에 따른 색채 톤을 분석하였으며, 둘째, KSCA(Korea Standard Color Analysis)를 통하여 작품에 나타나는 주조색과 면적대비, 배색을 산출하여 분석하고 색상들의 정보를 얻어 작품에 사용된 색상분포를 파악하였다. 셋째, 앞에서 얻어낸 내용을 최종적으로 작품에 나타난 색채표현 특성을 각각 혼색·배색·채도의 심리와 Heart & Color Chart에서 각형 Chart를 적용하여 종합하였다. 이러한 연구방법에 따라 마티스 작품의 형성 및 변천과정을 살펴보고 선행연구를 통해서 표현적·장식적·구성적 색채표현의 세 가지 특성으로 분류하였고, 이에 따른 분석을 통해 색채사용에 대한 특성으로 색채표현의 뚜렷한 변화와 강렬하고 독특한 색채경향이 나타났다. 이에 따라 본 연구를 통해 마타스의 작품에 나타난 심리적 관점에서 그 특성을 살펴본 결과는 다음과 같은 내용으로 알 수 있었다. 첫째, 앙리 마티스의 초기 색채표현의 표현성에서 나타난 심리적 특성은 당시 미술양식의 급변하던 시기에 예술가의 삶을 선택하고 전통 회화양식에서 벗어나고자 혁신적인 색채 실험이 이루어졌으며 자신의 내면에서 일어나는 역동적인 욕구가 표출되어 강렬한 색채로 대비배색의 특징이 강하게 나타난다. 마티스는 순수한 색채표현으로 단순한 형태의 선과 대담하고 화려한 원색의 사용으로 화면에 적절하게 구사하여 질서를 부여하였다. 이러한 색채가 강조된 표현성은 색채의 혁명을 이루어냈다. 둘째, 과도기의 색채표현의 장식성에서 나타나는 심리적 특성으로는 여행을 통해 다양한 신문물을 만나며 많은 영감을 얻으며 색채는 화려해지고 장식적인 이국적 사물에 대해 연작이 나타나며, 화려한 무늬와 생생한 색채의 사용으로 평면성을 극대화 하여 장식성을 구축하여 조화롭게 그림으로 표현되었다. 아라비아 풍의 무늬는 그에게 장식적 색채표현에 큰 역할을 한다. 두 번의 전쟁을 겪으며 암울한 시대적 정서가 희망에 대한 안정의 심리적 욕구와 섞여 색채의 톤은 고채도와 저채도의 두 가지 양상으로 표출되어 내면의 대립을 극대화하여 더욱 화려하고 섬세하게 표현되었다. 색채표현의 장식성에서 마티스는 생명력이 강조되는 의도를 나타낸다. 셋째, 마티스가 건강이 악화되면서 새로운 기법을 모색하며 극복하고자 연필과 붓 대신 색종이를 오려 붙이는‘컷 아웃’방식을 창조하게 된다. 자유분방한 조형적인 표현의 구성성은 더욱 강렬한 색채의 고채도와 고명도의 색채 톤 중심으로 마티스는 말년에 이르러 색채는 원색과 함께 무채색의 사용으로 더욱 풍부하게 나타난다. 이러한 색채구성은 실제 사물과는 관계없이 이루어지는 사물을 해체하는 추상성을 나타내며 이상적인 세계를 표현하여 온화한 심리를 보여주며 평온한 정서를 담아 단순화되어 나타나면서 대비배색을 통해 죽음에 대한 두려움과 심리적인 해방감으로 역동적인 색채로 표현되었다. 이러한 연구결과에 따른 의의는 마티스의 작품에서 뚜렷하게 나타나는 강렬한 색채의 표현을 통해 억압되었던 유년시절과 전쟁을 겪으면서도 자신이 꿈꾸었던 자유를 표출하였다. 화가의 삶에 대한 새로운 변화에 희망과 불안한 내면의 심리적 갈등들을 극복하고자 색채에 대해 집념과도 같은 성실함으로 끊임없이 색채의 자유를 추구하며 혁신적이고 독보적인 색채표현을 구축한 작가라고 할 수 있다. 마티스에게 색채의 해방은 자신이 평생 동안 꿈꾸었던 자유를 의미한다고 볼 수 있다. 그는 예술가로서 전통의 계승을 바탕으로 색채를 탐구하며 자유을 추구하였고, 색채를 그림에서 해방하여 조형적으로 재구성하였다. 그의 성실하고 혁신적인 색채표현을 통해 급변하던 20세기 초 미술환경에서 변화와 성장을 끊임없이 추구하여 자신의 삶과 예술세계를 조화롭게 통합시키고자 했던 과정은 과감하고 강렬한 색채사용으로 작품에 승화하고자 한 그 심리적인 특성이 색채표현에 잘 반영되어 나타나는 것을 알 수 있었다.
With the advent of the 20th century, various ways of color expression began to emerge together with the new interpretations of color. Since then, colors have been used more daringly and freely than ever before and become a more powerful tool for artists. Colors in art works stimulate our subconsciou...
With the advent of the 20th century, various ways of color expression began to emerge together with the new interpretations of color. Since then, colors have been used more daringly and freely than ever before and become a more powerful tool for artists. Colors in art works stimulate our subconscious mind and influence our emotions in either a subtle or dramatic way, arousing certain feelings in us. Henri Matisse (1869-1954), famously dubbed the 'magician of colors,' is known for his bold use of strong primary colors. He still continues to have profound influence not only on the modern art world but also on the field of marketing that puts great importance on visual expression. The transition process of the color expression in his works are roughly divided into the following three phases: expressive phase (early period), decorative phase (transitional period), and constructivist phase (ripening period). The purpose of this study is to analyze the colors used in his works in each of those periods and to look into how his psychology is reflected in them. Raised by the parents who always put emphasis on the value of hard work, Matisse was diligent since childhood. After he grew up and decided to walk the path of an artist, he actively created art works for the rest of his life. He is even known to have worked in his sick bed in his later life. He tried to combine life and art through color, and until the last moments of his life, his attempts to liberate color from its descriptive role in paintings continued. This study divided the process of change in his works that spanned throughout his artistic career into expressive, decorative, and constructivist phases, selected and analyzed three pieces of his works for each phase, and interpreted the result from the psychological perspective.
The selected works were analyzed in three steps. First, the researcher calculated the value and saturation of the colors in the paintings using the Korea Standard Color Analysis (KSCA). Second, with the data on dominant colors, area contrast, and color arrangements yielded on the KSCA, the researcher analyzed the color distribution of the samples. Third, based on the results from the previous steps, plus the Heart & Color Charts, the psychological analysis of color mix, color arrangement, and saturation was applied to the characteristics of the three phases, respectively. as a result, each phase turned out to have a distinctive and unique color tendency. The findings are as follows. First, the expressiveness of the colors in the early works of Matisse can be explained by the rapid change in the artistic styles of that time. Back then, there were active attempts to escape from the traditional painting styles among artists, and Matisse was at the vanguard of the revolutionary experiment on the use of color. In this period, he expressed the passionate desire in him with strong colors and sharp contrast. He also used simple lines and bold, vivid primary colors to give order to his paintings. His emphasis on the expressiveness of color led to the revolution in the use of color. Second, in the transitional period, Matisse had ample inspiration from his experience of foreign cultures on his trip abroad, which considerably influenced his psychology. His paintings of this period became more colorful and often featured decorative exotic objects with intricate patterns, the Arabian style in particular, which were depicted in flattened forms. After the two World Wars, his works reflected the dark mood of the times and the hope for a better future and expressed the two conflicting emotions with the high contrast of chroma in color arrangements. His decorative expression of color in this period stressed vitality.
Third, with the deterioration of health, painting had become a physical challenge to him, so this time, he created a new type of art that uses colored papers, called the 'cut-out' technique. The constructivist expression of this period emphasized the formative features of intense colors, varying shapes and lively compositions. In his later years, Matisse adopted achromatic colors in his cut-out works, which added more richness in color to his creations. His constructivist art represents abstractness, or the decomposition of objects, which expresses his peaceful and ideal state of mind and psychological liberation from the fear of death with the simple and dynamic contrast of colors. The significance of this study can be found in that it tired to interpret the works of Matisse from the psychological perspectives and provided an insight on the connection between colors used in an artist's work and their psychology, and life as well. As an artist, Matisse adopted artistic traditions to explore the way to liberate color and then to re-incorporate it into a new style of formative arts. Thanks to his persistent pursuit of innovation in the use of color and ceaseless efforts to integrate life and art in a harmonious way, he was able to elevate color to a major position in paintings and establish his own originality in color expression. In a word, the intense, daring colors in his paintings represent his life itself.
With the advent of the 20th century, various ways of color expression began to emerge together with the new interpretations of color. Since then, colors have been used more daringly and freely than ever before and become a more powerful tool for artists. Colors in art works stimulate our subconscious mind and influence our emotions in either a subtle or dramatic way, arousing certain feelings in us. Henri Matisse (1869-1954), famously dubbed the 'magician of colors,' is known for his bold use of strong primary colors. He still continues to have profound influence not only on the modern art world but also on the field of marketing that puts great importance on visual expression. The transition process of the color expression in his works are roughly divided into the following three phases: expressive phase (early period), decorative phase (transitional period), and constructivist phase (ripening period). The purpose of this study is to analyze the colors used in his works in each of those periods and to look into how his psychology is reflected in them. Raised by the parents who always put emphasis on the value of hard work, Matisse was diligent since childhood. After he grew up and decided to walk the path of an artist, he actively created art works for the rest of his life. He is even known to have worked in his sick bed in his later life. He tried to combine life and art through color, and until the last moments of his life, his attempts to liberate color from its descriptive role in paintings continued. This study divided the process of change in his works that spanned throughout his artistic career into expressive, decorative, and constructivist phases, selected and analyzed three pieces of his works for each phase, and interpreted the result from the psychological perspective.
The selected works were analyzed in three steps. First, the researcher calculated the value and saturation of the colors in the paintings using the Korea Standard Color Analysis (KSCA). Second, with the data on dominant colors, area contrast, and color arrangements yielded on the KSCA, the researcher analyzed the color distribution of the samples. Third, based on the results from the previous steps, plus the Heart & Color Charts, the psychological analysis of color mix, color arrangement, and saturation was applied to the characteristics of the three phases, respectively. as a result, each phase turned out to have a distinctive and unique color tendency. The findings are as follows. First, the expressiveness of the colors in the early works of Matisse can be explained by the rapid change in the artistic styles of that time. Back then, there were active attempts to escape from the traditional painting styles among artists, and Matisse was at the vanguard of the revolutionary experiment on the use of color. In this period, he expressed the passionate desire in him with strong colors and sharp contrast. He also used simple lines and bold, vivid primary colors to give order to his paintings. His emphasis on the expressiveness of color led to the revolution in the use of color. Second, in the transitional period, Matisse had ample inspiration from his experience of foreign cultures on his trip abroad, which considerably influenced his psychology. His paintings of this period became more colorful and often featured decorative exotic objects with intricate patterns, the Arabian style in particular, which were depicted in flattened forms. After the two World Wars, his works reflected the dark mood of the times and the hope for a better future and expressed the two conflicting emotions with the high contrast of chroma in color arrangements. His decorative expression of color in this period stressed vitality.
Third, with the deterioration of health, painting had become a physical challenge to him, so this time, he created a new type of art that uses colored papers, called the 'cut-out' technique. The constructivist expression of this period emphasized the formative features of intense colors, varying shapes and lively compositions. In his later years, Matisse adopted achromatic colors in his cut-out works, which added more richness in color to his creations. His constructivist art represents abstractness, or the decomposition of objects, which expresses his peaceful and ideal state of mind and psychological liberation from the fear of death with the simple and dynamic contrast of colors. The significance of this study can be found in that it tired to interpret the works of Matisse from the psychological perspectives and provided an insight on the connection between colors used in an artist's work and their psychology, and life as well. As an artist, Matisse adopted artistic traditions to explore the way to liberate color and then to re-incorporate it into a new style of formative arts. Thanks to his persistent pursuit of innovation in the use of color and ceaseless efforts to integrate life and art in a harmonious way, he was able to elevate color to a major position in paintings and establish his own originality in color expression. In a word, the intense, daring colors in his paintings represent his life itself.
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