이 논문은 명리 십신의 현대적 적용의 가능성을 모색하는 것을 목적으로 한다. 모든 이론이 그렇듯, 명리 십신론 역시 시대의 사회적 가치 기준에 의해 역할과 기능이 정해진다. 십신론은 개인을 커다란 유기체의 구성원으로 인식한 동양 전통의 관계론적 사유와 밀접하게 관련되어 있다. 따라서 개인의 육친 관계망을 포함한 사회 관계망을 파악하는 주요 기제로 작동한다. 십신은 사회적 관계 변화에 따라 용도와 가치가 달라지므로, 현시대의 명리학적 가치가 유용성을 얻기 위해서는 무엇보다 현재의 변화된 양상에 근접한 설득력 있는 재해석이 요구된다. 논자는 이 글에서 오늘날의 관계변화의 사례로서, 기존의 혈연과 혼인으로 만들어지는 육친관계가 아닌 ‘새로운 가족’의 형태를 예시하였다. 결혼에 의미를 두지 않는 비혼주의자, 복수의 가족관계가 아닌 나 홀로 가족, 배우자 존재를 거부한 채 자식을 낳거나 양육하는 미스 맘 가족, 동양의 사유체계인 남녀의 음양 결합에서 벗어난 동성애 동거 가족 등이다. 그리고 여기에 더해 종種을 뛰어넘어 인간이 아닌 동물이 가족 구성원으로 인식되는 ‘반려 가족’도 전통의 명리학에서 품을 수 없던 가족이다. 비록 인간이 아니라고 ...
이 논문은 명리 십신의 현대적 적용의 가능성을 모색하는 것을 목적으로 한다. 모든 이론이 그렇듯, 명리 십신론 역시 시대의 사회적 가치 기준에 의해 역할과 기능이 정해진다. 십신론은 개인을 커다란 유기체의 구성원으로 인식한 동양 전통의 관계론적 사유와 밀접하게 관련되어 있다. 따라서 개인의 육친 관계망을 포함한 사회 관계망을 파악하는 주요 기제로 작동한다. 십신은 사회적 관계 변화에 따라 용도와 가치가 달라지므로, 현시대의 명리학적 가치가 유용성을 얻기 위해서는 무엇보다 현재의 변화된 양상에 근접한 설득력 있는 재해석이 요구된다. 논자는 이 글에서 오늘날의 관계변화의 사례로서, 기존의 혈연과 혼인으로 만들어지는 육친관계가 아닌 ‘새로운 가족’의 형태를 예시하였다. 결혼에 의미를 두지 않는 비혼주의자, 복수의 가족관계가 아닌 나 홀로 가족, 배우자 존재를 거부한 채 자식을 낳거나 양육하는 미스 맘 가족, 동양의 사유체계인 남녀의 음양 결합에서 벗어난 동성애 동거 가족 등이다. 그리고 여기에 더해 종種을 뛰어넘어 인간이 아닌 동물이 가족 구성원으로 인식되는 ‘반려 가족’도 전통의 명리학에서 품을 수 없던 가족이다. 비록 인간이 아니라고 해도 누군가에게 ‘가족’으로 인식되는 순간부터 이 존재들은 가족의 지위에서 논의되어야 할 당위성을 얻는다. 재해석이 필요한 또 다른 분야로 명리학 십신 중의 ‘흉신凶神’에 대한 정의이다. 어떤 신이 흉신으로 간주되는 원인은 전통사회의 가치 규범이었다. 따라서 흉신에 대한 전통적 선입견을 배제하면 오히려 긍정적 효과를 배가시킬 수 있는 특별한 능력으로 평가할 수도 있다. 또한 근래 급격하게 현실화된 온라인상의 언택트 관계 역시 현실세계 위주의 기존 관계의 패턴을 확연하게 흔들고 있고, 비대면 상태에서 형성되는 새로운 관계 설정이 관건으로 떠오르고 있다. 따라서 이에 대한 설명 논리를 갖춘 새로운 십신론이 필요한 것이다. 이른바 ‘반려’로 지칭되는 동물이 나와 한집안에서 동거하면서 보호를 받거나 유대감을 갖는 존재가 되면, 단순한 사물이 아니라 가족의 범주에 포함되는 구성원이 된다. 그것이 나의 노동력과 기회비용이 투입된 보호를 받는다는 점에서, 십신 중에서 정의하자면 식상食傷에 배속되는 것이 자연스럽다. 나는 아낌없이 내리사랑을 주고자 하고, 그것은 나와 함께 동고동락하는 관계이니, 식상으로서 전혀 어색할 것이 없다. 최근 반려동물과 관련한 일련의 산업들이 더욱 성장하고 있다는 점에서, 그것들이 새로운 가족 구성원으로 수용되고 있는 정서를 확인할 수 있다. 현대인에게 반려동물의 존재감을 발견하기는 그리 어렵지 않다. 흉신凶神은 개인적 성향이 두드러져 집단체제에 순응하기 어렵기 때문에 단점으로 지적받아 왔다. 그러나 개인 능력이 존중되는 현대에는 개인의 매력과 능력을 발산하는 강력한 에너지원이 될 수 있다. 양인羊刃의 담대함과 과단성은 이타적으로 발현되면 권력에 맞서 힘없는 사람을 대변하는 분야 곧, 군사⋅의학⋅언론⋅복지⋅인권운동 등에서 탁월한 역량으로 발휘될 수 있다. 상관傷官의 상상력⋅표현력⋅호승심 및 뚜렷한 주관성은 현대사회가 요구하는 창조적 인간의 장점이 될 수 있다. 칠살七殺의 카리스마적 리더십과 행동력은 과격한 스포츠 분야 등에서 긍정적으로 발현될 수 있으며, 편인偏印의 치우친 성향은 문화⋅예술⋅철학 등에서 우세하게 발휘될 수 있다. 동성애 동거 가족은 법의 테두리 안에서 인정받지 못하는 결혼이기 때문에 동거를 선택할 수밖에 없는 현실적 한계에서 생겨난 가족 형태이다. 혼인에 대한 명리 이론이 십신뿐만 아니라 궁위宮位에서도 도출될 수 있다는 점을 감안한다면, 당연히 배우자 궁위이자 내가 점한 근거지인 일지日支와 관련시켜 해석할 여지가 있다. 같은 사주를 가진 사람일지라도 삶의 양상이 다른 것은 관계 맺음의 유기적인 형식이 시대와 상황에 따라 달라지기 때문이다. 현재의 명조 분석 방법론은 전통 시대의 사회구조에서 차용한 이론이기 때문에 현대의 사회구조에는 적합하지 않은 점들이 있다. 이 논문은 이러한 새로운 형태의 가족과 사회를 새로운 십신론으로 재해석할 필요성을 제기하며, 현대의 새로운 명리적 상황에 대한 해법의 실마리를 제공할 것이다.A Study of Change and Reinterpretation of the Relationships of the Ten Deities in Four Pillars of Destiny –Focusing on Modern Family Relationship and Social Relationships-
Kweon, Sujeong Dept. of Oriental Studies The Graduate School SeoKyeong University
This paper aims to explore the possibility of the modern application of the Ten Deities in Four Pillars of Destiny. Like all theories, the Ten Deities in Four Pillars of Destiny also have roles and functions determined by the social value standards of the times. The theory of Ten Deities are closely related to the relativistic ideas of East Asian tradition, in which individuals are recognized as members of large organisms. Therefore, it acts as a major mechanism for identifying social networks, including personal networking. Since the use and value of the Ten Deities depend on changes in social relationships, in order for contemporary value of the logic of fate to gain usefulness, above all, a convincing reinterpretation is required that approximates the current changes. In this paper, I exemplified a form of ‘new family’ rather than a family relationship created by existing blood ties and marriage, as an example of today's relationship changes. They include non-marriageist family who do not value marriage, the only one member families who doesn't have multiple relationships 나 홀로 가족, Miss Mom families who refuse to have a spouse but give birth to or raise children, and homosexual cohabitation families who deviate from the yin and yang combination of men and women. In addition, ‘family with pets’ which non-human animals beyond species is recognized as a family member, is also a family that could not be embraced in the traditional Studies of Four Pillars of Destiny. Even if they are not human, these beings gain the justification to be discussed in their family status from the moment they are recognized as a ‘family’ by someone. Another area that needs to be reinterpreted is the definition of ‘the Bad Deities’ among the Ten Deities in Four Pillars of Destiny. The reason why some Deities are considered bad Deities was the value norm of a traditional society. Therefore, excluding traditional preconceptions about the bad Deities can be evaluated as a special ability to double the positive effect. In addition, online untact relationships, which have become rapidly realistic recently, have clearly shaken the pattern of existing relationships centered on the real world, and new relationship settings formed in non-face-to-face situations are emerging as key issues. Therefore, a new theory for the Ten Deities with explanatory logic is needed. If an animal, so-called ‘pet’, becomes protected or bonded while living in a house with me, it becomes a member of the family category, not just an object. It is natural to be assigned to ‘the Child Elements 食傷’ that the Daily Master generates among Ten Deities, given that it is protected by my labor and opportunity costs. I want to give my pet my love generously, and it's a relationship that goes hand in hand with me, so there's nothing awkward considering it as the Child Elements. Given that a series of industries related to pets are growing more recently, we can confirm the sentiment that they are being accepted as new family members. It's not so hard for modern people to discover the presence of pets. The Bad Deities have been pointed out as a disadvantage because it is difficult to conform to the collective system due to its prominent independent tendency. However, in modern times, where individual abilities are respected, they become powerful sources of energy that emits individual charm and ability. If the Goat Blade 羊刃's boldness and determination are expressed altruistically, he can show outstanding capabilities in military, medical, media, welfare, and human rights movements, which represent those who are powerless against power. The Hurting Officer 傷官’s imagination, expression, ascension, and distinct subjectivity can be an advantage of creative human required by modern society. The Seven Killings 七殺’s charismatic leadership and behavior can be expressed positively in extreme sports fields, and the Slanted Seal 偏印's biased tendency can be dominant in culture, art, and philosophy. Homosexual cohabitation is a form of family that arises from the practical limitations of having to choose cohabitation because it is a marriage that is not recognized within the law. Given that the theory of fate and reason for marriage can be derived not only from the Ten Deities but also from the own Palace 宮位, there is room for interpretation in relation to my spouse's Palace and my base, Daily Branches. Even people with the same Saju 四柱, i.e., Four Pillars of Destiny, have different aspects of life because the organic form of relationship varies depending on the times and circumstances. Because the current methodology of Four Pillars’s analysis is a theory borrowed from the social structure of traditional times, there are some points that are not suitable for modern social structures. This paper raises the need to reinterpret this new form of family and society into a new theory for the Ten Deities, and will provide clues to the solution to the situation of modern new destiny.
이 논문은 명리 십신의 현대적 적용의 가능성을 모색하는 것을 목적으로 한다. 모든 이론이 그렇듯, 명리 십신론 역시 시대의 사회적 가치 기준에 의해 역할과 기능이 정해진다. 십신론은 개인을 커다란 유기체의 구성원으로 인식한 동양 전통의 관계론적 사유와 밀접하게 관련되어 있다. 따라서 개인의 육친 관계망을 포함한 사회 관계망을 파악하는 주요 기제로 작동한다. 십신은 사회적 관계 변화에 따라 용도와 가치가 달라지므로, 현시대의 명리학적 가치가 유용성을 얻기 위해서는 무엇보다 현재의 변화된 양상에 근접한 설득력 있는 재해석이 요구된다. 논자는 이 글에서 오늘날의 관계변화의 사례로서, 기존의 혈연과 혼인으로 만들어지는 육친관계가 아닌 ‘새로운 가족’의 형태를 예시하였다. 결혼에 의미를 두지 않는 비혼주의자, 복수의 가족관계가 아닌 나 홀로 가족, 배우자 존재를 거부한 채 자식을 낳거나 양육하는 미스 맘 가족, 동양의 사유체계인 남녀의 음양 결합에서 벗어난 동성애 동거 가족 등이다. 그리고 여기에 더해 종種을 뛰어넘어 인간이 아닌 동물이 가족 구성원으로 인식되는 ‘반려 가족’도 전통의 명리학에서 품을 수 없던 가족이다. 비록 인간이 아니라고 해도 누군가에게 ‘가족’으로 인식되는 순간부터 이 존재들은 가족의 지위에서 논의되어야 할 당위성을 얻는다. 재해석이 필요한 또 다른 분야로 명리학 십신 중의 ‘흉신凶神’에 대한 정의이다. 어떤 신이 흉신으로 간주되는 원인은 전통사회의 가치 규범이었다. 따라서 흉신에 대한 전통적 선입견을 배제하면 오히려 긍정적 효과를 배가시킬 수 있는 특별한 능력으로 평가할 수도 있다. 또한 근래 급격하게 현실화된 온라인상의 언택트 관계 역시 현실세계 위주의 기존 관계의 패턴을 확연하게 흔들고 있고, 비대면 상태에서 형성되는 새로운 관계 설정이 관건으로 떠오르고 있다. 따라서 이에 대한 설명 논리를 갖춘 새로운 십신론이 필요한 것이다. 이른바 ‘반려’로 지칭되는 동물이 나와 한집안에서 동거하면서 보호를 받거나 유대감을 갖는 존재가 되면, 단순한 사물이 아니라 가족의 범주에 포함되는 구성원이 된다. 그것이 나의 노동력과 기회비용이 투입된 보호를 받는다는 점에서, 십신 중에서 정의하자면 식상食傷에 배속되는 것이 자연스럽다. 나는 아낌없이 내리사랑을 주고자 하고, 그것은 나와 함께 동고동락하는 관계이니, 식상으로서 전혀 어색할 것이 없다. 최근 반려동물과 관련한 일련의 산업들이 더욱 성장하고 있다는 점에서, 그것들이 새로운 가족 구성원으로 수용되고 있는 정서를 확인할 수 있다. 현대인에게 반려동물의 존재감을 발견하기는 그리 어렵지 않다. 흉신凶神은 개인적 성향이 두드러져 집단체제에 순응하기 어렵기 때문에 단점으로 지적받아 왔다. 그러나 개인 능력이 존중되는 현대에는 개인의 매력과 능력을 발산하는 강력한 에너지원이 될 수 있다. 양인羊刃의 담대함과 과단성은 이타적으로 발현되면 권력에 맞서 힘없는 사람을 대변하는 분야 곧, 군사⋅의학⋅언론⋅복지⋅인권운동 등에서 탁월한 역량으로 발휘될 수 있다. 상관傷官의 상상력⋅표현력⋅호승심 및 뚜렷한 주관성은 현대사회가 요구하는 창조적 인간의 장점이 될 수 있다. 칠살七殺의 카리스마적 리더십과 행동력은 과격한 스포츠 분야 등에서 긍정적으로 발현될 수 있으며, 편인偏印의 치우친 성향은 문화⋅예술⋅철학 등에서 우세하게 발휘될 수 있다. 동성애 동거 가족은 법의 테두리 안에서 인정받지 못하는 결혼이기 때문에 동거를 선택할 수밖에 없는 현실적 한계에서 생겨난 가족 형태이다. 혼인에 대한 명리 이론이 십신뿐만 아니라 궁위宮位에서도 도출될 수 있다는 점을 감안한다면, 당연히 배우자 궁위이자 내가 점한 근거지인 일지日支와 관련시켜 해석할 여지가 있다. 같은 사주를 가진 사람일지라도 삶의 양상이 다른 것은 관계 맺음의 유기적인 형식이 시대와 상황에 따라 달라지기 때문이다. 현재의 명조 분석 방법론은 전통 시대의 사회구조에서 차용한 이론이기 때문에 현대의 사회구조에는 적합하지 않은 점들이 있다. 이 논문은 이러한 새로운 형태의 가족과 사회를 새로운 십신론으로 재해석할 필요성을 제기하며, 현대의 새로운 명리적 상황에 대한 해법의 실마리를 제공할 것이다.A Study of Change and Reinterpretation of the Relationships of the Ten Deities in Four Pillars of Destiny –Focusing on Modern Family Relationship and Social Relationships-
Kweon, Sujeong Dept. of Oriental Studies The Graduate School SeoKyeong University
This paper aims to explore the possibility of the modern application of the Ten Deities in Four Pillars of Destiny. Like all theories, the Ten Deities in Four Pillars of Destiny also have roles and functions determined by the social value standards of the times. The theory of Ten Deities are closely related to the relativistic ideas of East Asian tradition, in which individuals are recognized as members of large organisms. Therefore, it acts as a major mechanism for identifying social networks, including personal networking. Since the use and value of the Ten Deities depend on changes in social relationships, in order for contemporary value of the logic of fate to gain usefulness, above all, a convincing reinterpretation is required that approximates the current changes. In this paper, I exemplified a form of ‘new family’ rather than a family relationship created by existing blood ties and marriage, as an example of today's relationship changes. They include non-marriageist family who do not value marriage, the only one member families who doesn't have multiple relationships 나 홀로 가족, Miss Mom families who refuse to have a spouse but give birth to or raise children, and homosexual cohabitation families who deviate from the yin and yang combination of men and women. In addition, ‘family with pets’ which non-human animals beyond species is recognized as a family member, is also a family that could not be embraced in the traditional Studies of Four Pillars of Destiny. Even if they are not human, these beings gain the justification to be discussed in their family status from the moment they are recognized as a ‘family’ by someone. Another area that needs to be reinterpreted is the definition of ‘the Bad Deities’ among the Ten Deities in Four Pillars of Destiny. The reason why some Deities are considered bad Deities was the value norm of a traditional society. Therefore, excluding traditional preconceptions about the bad Deities can be evaluated as a special ability to double the positive effect. In addition, online untact relationships, which have become rapidly realistic recently, have clearly shaken the pattern of existing relationships centered on the real world, and new relationship settings formed in non-face-to-face situations are emerging as key issues. Therefore, a new theory for the Ten Deities with explanatory logic is needed. If an animal, so-called ‘pet’, becomes protected or bonded while living in a house with me, it becomes a member of the family category, not just an object. It is natural to be assigned to ‘the Child Elements 食傷’ that the Daily Master generates among Ten Deities, given that it is protected by my labor and opportunity costs. I want to give my pet my love generously, and it's a relationship that goes hand in hand with me, so there's nothing awkward considering it as the Child Elements. Given that a series of industries related to pets are growing more recently, we can confirm the sentiment that they are being accepted as new family members. It's not so hard for modern people to discover the presence of pets. The Bad Deities have been pointed out as a disadvantage because it is difficult to conform to the collective system due to its prominent independent tendency. However, in modern times, where individual abilities are respected, they become powerful sources of energy that emits individual charm and ability. If the Goat Blade 羊刃's boldness and determination are expressed altruistically, he can show outstanding capabilities in military, medical, media, welfare, and human rights movements, which represent those who are powerless against power. The Hurting Officer 傷官’s imagination, expression, ascension, and distinct subjectivity can be an advantage of creative human required by modern society. The Seven Killings 七殺’s charismatic leadership and behavior can be expressed positively in extreme sports fields, and the Slanted Seal 偏印's biased tendency can be dominant in culture, art, and philosophy. Homosexual cohabitation is a form of family that arises from the practical limitations of having to choose cohabitation because it is a marriage that is not recognized within the law. Given that the theory of fate and reason for marriage can be derived not only from the Ten Deities but also from the own Palace 宮位, there is room for interpretation in relation to my spouse's Palace and my base, Daily Branches. Even people with the same Saju 四柱, i.e., Four Pillars of Destiny, have different aspects of life because the organic form of relationship varies depending on the times and circumstances. Because the current methodology of Four Pillars’s analysis is a theory borrowed from the social structure of traditional times, there are some points that are not suitable for modern social structures. This paper raises the need to reinterpret this new form of family and society into a new theory for the Ten Deities, and will provide clues to the solution to the situation of modern new destiny.
주제어
#음양陰陽 십신十神 명리학命理學 사주四柱 흉신凶神 식상食傷 동성애 동거 가족 비혼주의자 가족 반려 가족
학위논문 정보
저자
권수정
학위수여기관
서경대학교 경영문화대학원
학위구분
국내석사
학과
동양학과 명리학
지도교수
황병기
발행연도
2021
총페이지
94
키워드
음양陰陽 십신十神 명리학命理學 사주四柱 흉신凶神 식상食傷 동성애 동거 가족 비혼주의자 가족 반려 가족
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