정리수납 교육의 참여 동기가 교육만족도와 행복감에 미치는 영향에 관한 연구 - 성인학습자를 대상으로 -
서경대학교 경영문화대학원 보건복지경영과 김혜경
코로나19상황 속에서도 ‘정리수납 교육’과 ‘정리수납 전문가’에 대한 직업적 관심이 높아진 최근의 사회적 흐름을 반영하여, 본 연구에서는 정리수납교육에 참여 성인학습자들의 참여 동기가 정리수납 교육에 대한 만족도와 행복감에 미치는 영향 및 참여 동기에 따른 각 변인에 미치는 영향의 차이를 규명하고, 참여 동기와 행복감의 관계에서 교육만족도의 ...
국문초록
정리수납 교육의 참여 동기가 교육만족도와 행복감에 미치는 영향에 관한 연구 - 성인학습자를 대상으로 -
서경대학교 경영문화대학원 보건복지경영과 김혜경
코로나19상황 속에서도 ‘정리수납 교육’과 ‘정리수납 전문가’에 대한 직업적 관심이 높아진 최근의 사회적 흐름을 반영하여, 본 연구에서는 정리수납교육에 참여 성인학습자들의 참여 동기가 정리수납 교육에 대한 만족도와 행복감에 미치는 영향 및 참여 동기에 따른 각 변인에 미치는 영향의 차이를 규명하고, 참여 동기와 행복감의 관계에서 교육만족도의 매개효과를 알아보는 데 궁극적인 목적이 있다.
이를 위해 관련 선행연구를 바탕으로 실증분석을 하기 위하여 정리수납교육에 참여한 서울, 경기, 인천의 성인학습자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하였다. 회수된 384건의 설문지 중에서 불성실하고 결측치가 있는 응답지 42건을 제외하고 342건의 응답지를 실증분석에 활용하였다. 최종 342건의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성과 타당성, 적합도를 확인하여 총 4개의 가설을 검증하였다.
본 연구의 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형 동기는 행복감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 참여 동기의 요인별로 살펴보면, 활동지향형, 학습지향형 요인에 비해 목표지향형이 더 영향이 있는 것으로 나타났다.
둘째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형과 교육만족도의 영향 관계에 대한 다중회귀분석 결과에 의하면 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형 순으로 교육만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목표지향형 성인학습자들은 수료증이나 자격증 취득, 계획하고 있는 일을 성취하는데 필요한 전문적 지식이나 기술을 이론과, 실기를 통해 얻는 것에 대한 교육적 만족도가 높은 것으로 분석된다.
정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 교육만족도와 행복감 간의 가설 검정을 위한 단순회귀분석을 실행한 결과 교육만족도가 높을수록 행복감이 정(+)의 방향으로 높아졌다. 즉, 교육만족도가 종속변수인 행복감에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기와 행복감의 영향관계에서 교육만족도의 매개효과 분석의 결과에 의하면, 교육만족도가 참여 동기의 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형 그리고 학습지향형에 부분매개하고 있는 것이 검정되었다.
다섯째, 인구통계학적 특성에서 직업 유·무의 특성과 교육지속의도에 따른 결과를 살펴보면, 직업을 가지고 있고 교육지속의도를 가진 성인학습자가 정리수납 교육에 더 많이 참여한 것으로 나타났다. 이는 급속하게 변화하는 사회적 환경 속에서 ‘정리수납 전문가’라는 새로운 직업으로 가는 정리수납 교육에 대한 관심의 증가로 분석된다.
지금까지 결과를 토대로 정리한 본 연구의 시사점은 다음과 같다.
먼저, 그동안 교육 및 학술적으로 거의 없었던 정리수납 교육에 대한 연구를 Houle(1961)의 참여 동기와 교육만족도, 행복감 간의 영향관계를 파악하고 교육만족도의 매개효과 분석에 대한 통합적 모형을 검증 하여 향후 연구를 위한 이론적 토대를 제공한 데 의의가 있다.
실무적인 부분에서는 ‘정리수납 교육’과 ‘정리수납 전문가’에 대한 관심이 높아지고 있는 요즘, 성인학습자의 참여 동기(목표지향형, 활동지향형, 학습지향형)가 교육만족도에 정(+)의 영향을 미치는 부분에 대한 결과를 바탕으로 정리수납 교육에 참여하는 성인학습자들의 다양한 욕구와 동기에 맞는 전문적이고 세부적이며 다양한 부분의 정리수납 교육 프로그램개발들이 필요함을 시사하고 있다.
키워드 : 정리수납 교육, 참여 동기, 교육만족도, 행복감
국문초록
정리수납 교육의 참여 동기가 교육만족도와 행복감에 미치는 영향에 관한 연구 - 성인학습자를 대상으로 -
서경대학교 경영문화대학원 보건복지경영과 김혜경
코로나19상황 속에서도 ‘정리수납 교육’과 ‘정리수납 전문가’에 대한 직업적 관심이 높아진 최근의 사회적 흐름을 반영하여, 본 연구에서는 정리수납교육에 참여 성인학습자들의 참여 동기가 정리수납 교육에 대한 만족도와 행복감에 미치는 영향 및 참여 동기에 따른 각 변인에 미치는 영향의 차이를 규명하고, 참여 동기와 행복감의 관계에서 교육만족도의 매개효과를 알아보는 데 궁극적인 목적이 있다.
이를 위해 관련 선행연구를 바탕으로 실증분석을 하기 위하여 정리수납교육에 참여한 서울, 경기, 인천의 성인학습자를 대상으로 온라인 설문지를 배포하였다. 회수된 384건의 설문지 중에서 불성실하고 결측치가 있는 응답지 42건을 제외하고 342건의 응답지를 실증분석에 활용하였다. 최종 342건의 표본을 바탕으로 연구모형의 신뢰성과 타당성, 적합도를 확인하여 총 4개의 가설을 검증하였다.
본 연구의 분석 결과는 다음과 같다.
첫째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형 동기는 행복감에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 참여 동기의 요인별로 살펴보면, 활동지향형, 학습지향형 요인에 비해 목표지향형이 더 영향이 있는 것으로 나타났다.
둘째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형과 교육만족도의 영향 관계에 대한 다중회귀분석 결과에 의하면 목표지향형, 활동지향형, 학습지향형 순으로 교육만족도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 목표지향형 성인학습자들은 수료증이나 자격증 취득, 계획하고 있는 일을 성취하는데 필요한 전문적 지식이나 기술을 이론과, 실기를 통해 얻는 것에 대한 교육적 만족도가 높은 것으로 분석된다.
정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 교육만족도와 행복감 간의 가설 검정을 위한 단순회귀분석을 실행한 결과 교육만족도가 높을수록 행복감이 정(+)의 방향으로 높아졌다. 즉, 교육만족도가 종속변수인 행복감에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
넷째, 정리수납 교육에 참여한 성인학습자의 참여 동기와 행복감의 영향관계에서 교육만족도의 매개효과 분석의 결과에 의하면, 교육만족도가 참여 동기의 세 가지 요인인 목표지향형, 활동지향형 그리고 학습지향형에 부분매개하고 있는 것이 검정되었다.
다섯째, 인구통계학적 특성에서 직업 유·무의 특성과 교육지속의도에 따른 결과를 살펴보면, 직업을 가지고 있고 교육지속의도를 가진 성인학습자가 정리수납 교육에 더 많이 참여한 것으로 나타났다. 이는 급속하게 변화하는 사회적 환경 속에서 ‘정리수납 전문가’라는 새로운 직업으로 가는 정리수납 교육에 대한 관심의 증가로 분석된다.
지금까지 결과를 토대로 정리한 본 연구의 시사점은 다음과 같다.
먼저, 그동안 교육 및 학술적으로 거의 없었던 정리수납 교육에 대한 연구를 Houle(1961)의 참여 동기와 교육만족도, 행복감 간의 영향관계를 파악하고 교육만족도의 매개효과 분석에 대한 통합적 모형을 검증 하여 향후 연구를 위한 이론적 토대를 제공한 데 의의가 있다.
실무적인 부분에서는 ‘정리수납 교육’과 ‘정리수납 전문가’에 대한 관심이 높아지고 있는 요즘, 성인학습자의 참여 동기(목표지향형, 활동지향형, 학습지향형)가 교육만족도에 정(+)의 영향을 미치는 부분에 대한 결과를 바탕으로 정리수납 교육에 참여하는 성인학습자들의 다양한 욕구와 동기에 맞는 전문적이고 세부적이며 다양한 부분의 정리수납 교육 프로그램개발들이 필요함을 시사하고 있다.
A Study on the Effect of Motivation for Participation in Organized Storage Education on Educational Satisfaction and Happiness -For Adult Learners-
Graduate School of Business and Culture, Seokyung University Department of Health and Welfare Management Kim...
Abstract
A Study on the Effect of Motivation for Participation in Organized Storage Education on Educational Satisfaction and Happiness -For Adult Learners-
Graduate School of Business and Culture, Seokyung University Department of Health and Welfare Management Kim Hye-kyung
Reflecting the recent social trend in which professional interest in "Organization Storage Education" and "Organization Storage Experts" has increased despite the covid-19 situation, the study aims to identify the difference in participation motivation and happiness.
To this end, online questionnaires were distributed to adult learners in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon who participated in organized storage education to conduct empirical analysis based on related prior research. Of the 384 questionnaires recovered, 342 were used for empirical analysis, excluding 42 unfaithful and missing responses. Based on the final 342 samples, we verify the reliability, feasibility, and fit of our research model to verify a total of four hypotheses.
The analysis results of this study are as follows.
First, three factors of motivation for participation of adult learners who participated in organized storage training were identified as goal-oriented, activity-oriented, and learning-oriented motivation having a positive effect on euphoria.
Second, according to the results of multiple regression analysis on the influence of goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented and educational satisfaction, which are three factors for adult learners participating in organized storage education, it has a positive effect on education satisfaction. Goal-oriented adult learners are analyzed to have high educational satisfaction with obtaining certificates, certificates, and professional knowledge or skills necessary to achieve what they plan through theory and practice. This is analyzed as an increase in interest in organized storage education, which leads to a new job called "Organization Storage Expert" in a rapidly changing social environment.
Third, as a result of simple regression analysis for testing the hypothesis between educational satisfaction and euphoria of adult learners who completed organized storage education, the higher the educational satisfaction level, the higher the happiness level, the higher the assumption (+).
Fourth, according to the analysis of the mediated effects of educational satisfaction in the relationship between the participation motivation and happiness of adult learners who participated in organized storage education, it was verified that educational satisfaction is partially mediated in three factors: goal-oriented, activity-oriented and learning-oriented.
Fifth, looking at the characteristics of job retention and absence in demographic characteristics and the results of educational persistence, it was found that more adult learners with jobs and educational persistence participated in organized storage education.
The implications of this study, which has been summarized based on the results so far, are as follows.
First, it is meaningful that research on clean-up storage education, which had little educational and academic motivation, identified the influence relationship between Houle (1961), educational satisfaction, and euphoria, and verified an integrated model of educational satisfaction mediated effect analysis. Nowadays, interest in "Organization Storage Education" and "Organization Storage Experts" is growing, and professional, detailed, and diverse parts of education are needed based on the results of adult learners' participation (target-oriented, activity-oriented, and learning-oriented).
Keywords: Education for organized storage, motivation for participation, educational satisfaction, happiness.
Abstract
A Study on the Effect of Motivation for Participation in Organized Storage Education on Educational Satisfaction and Happiness -For Adult Learners-
Graduate School of Business and Culture, Seokyung University Department of Health and Welfare Management Kim Hye-kyung
Reflecting the recent social trend in which professional interest in "Organization Storage Education" and "Organization Storage Experts" has increased despite the covid-19 situation, the study aims to identify the difference in participation motivation and happiness.
To this end, online questionnaires were distributed to adult learners in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon who participated in organized storage education to conduct empirical analysis based on related prior research. Of the 384 questionnaires recovered, 342 were used for empirical analysis, excluding 42 unfaithful and missing responses. Based on the final 342 samples, we verify the reliability, feasibility, and fit of our research model to verify a total of four hypotheses.
The analysis results of this study are as follows.
First, three factors of motivation for participation of adult learners who participated in organized storage training were identified as goal-oriented, activity-oriented, and learning-oriented motivation having a positive effect on euphoria.
Second, according to the results of multiple regression analysis on the influence of goal-oriented, activity-oriented, learning-oriented and educational satisfaction, which are three factors for adult learners participating in organized storage education, it has a positive effect on education satisfaction. Goal-oriented adult learners are analyzed to have high educational satisfaction with obtaining certificates, certificates, and professional knowledge or skills necessary to achieve what they plan through theory and practice. This is analyzed as an increase in interest in organized storage education, which leads to a new job called "Organization Storage Expert" in a rapidly changing social environment.
Third, as a result of simple regression analysis for testing the hypothesis between educational satisfaction and euphoria of adult learners who completed organized storage education, the higher the educational satisfaction level, the higher the happiness level, the higher the assumption (+).
Fourth, according to the analysis of the mediated effects of educational satisfaction in the relationship between the participation motivation and happiness of adult learners who participated in organized storage education, it was verified that educational satisfaction is partially mediated in three factors: goal-oriented, activity-oriented and learning-oriented.
Fifth, looking at the characteristics of job retention and absence in demographic characteristics and the results of educational persistence, it was found that more adult learners with jobs and educational persistence participated in organized storage education.
The implications of this study, which has been summarized based on the results so far, are as follows.
First, it is meaningful that research on clean-up storage education, which had little educational and academic motivation, identified the influence relationship between Houle (1961), educational satisfaction, and euphoria, and verified an integrated model of educational satisfaction mediated effect analysis. Nowadays, interest in "Organization Storage Education" and "Organization Storage Experts" is growing, and professional, detailed, and diverse parts of education are needed based on the results of adult learners' participation (target-oriented, activity-oriented, and learning-oriented).
Keywords: Education for organized storage, motivation for participation, educational satisfaction, happiness.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.