본 연구는 학령전기에 말소리장애를 보였던 학령기 구개열 아동과 일반 아동 간의 음운처리 능력과 읽기 능력을 살펴보고자 하였다. 대상자는 초등학교 1, 2학년 구개열 아동 10명(1학년 8명, 2학년 2명)과 일반 아동을 12명(1학년 8명, 2학년 4명)으로 구성되었다. 그리고 본 연구에 참여한 구개열 아동들은 모두 학령전기에 말과 언어발달 문제가 확인되었으며, 언어치료 중재를 권고받았다. 집단 간 음운인식(음절 및 ...
본 연구는 학령전기에 말소리장애를 보였던 학령기 구개열 아동과 일반 아동 간의 음운처리 능력과 읽기 능력을 살펴보고자 하였다. 대상자는 초등학교 1, 2학년 구개열 아동 10명(1학년 8명, 2학년 2명)과 일반 아동을 12명(1학년 8명, 2학년 4명)으로 구성되었다. 그리고 본 연구에 참여한 구개열 아동들은 모두 학령전기에 말과 언어발달 문제가 확인되었으며, 언어치료 중재를 권고받았다. 집단 간 음운인식(음절 및 음소인식), 음운기억(무의미 낱말 따라말하기, 숫자 바로 및 거꾸로 따라말하기), 빠른 자동 이름대기(숫자 및 글자 빠른 이름대기) 과제를 실시하여 음운처리 하위검사 수행력을 비교하였다. 그리고 해독(자소-음소 일치 낱말 해독, 자소-음소 불일치 낱말 해독, 의미 낱말 해독, 무의미 낱말 해독), 문단글 읽기 유창성, 읽기이해 과제를 실시하여 읽기 하위검사 수행력도 비교하였다. 학령기 구개열 아동과 일반 아동 간 음운처리 하위검사 결과에서 어떠한 차이가 나타나는지 살펴보기 위해서 다변량분산분석을 실시하였다. 또한, 집단 간 읽기 하위검사 결과에서 어떠한 차이가 나타나는지 살펴보기 위해서도 다변량분산분석을 실시하였다. 연구 결과, 먼저 집단 간 음운처리 하위검사 수행력을 비교한 결과, 일반 아동보다 구개열 아동이 음절인식과 무의미 낱말 따라말하기 과제에서 유의하게 낮은 수행력을 보였다. 그리고 집단 간 읽기 하위검사 수행력을 비교하였을 때는 읽기 유창성을 제외한 해독과 읽기이해 과제에서 모두 구개열 아동이 유의하게 수행력이 낮았다. 따라서 본 연구는 학령전기에서 말소리장애를 보였던 구개열 아동이 학령기에서도 지속적으로 말-언어문제를 보일 경우 동시에 음운처리와 읽기 상의 문제를 보인다고 제안한다. 그러므로 말소리장애 과거력이 있는 구개열 아동은 학령전기에서부터 적극적으로 음운처리 능력에 대해 평가해야 한다. 그리고 학령기에 필요한 읽기 능력 향상을 위해 조기 중재가 필요함을 제안하고 있다.
본 연구는 학령전기에 말소리장애를 보였던 학령기 구개열 아동과 일반 아동 간의 음운처리 능력과 읽기 능력을 살펴보고자 하였다. 대상자는 초등학교 1, 2학년 구개열 아동 10명(1학년 8명, 2학년 2명)과 일반 아동을 12명(1학년 8명, 2학년 4명)으로 구성되었다. 그리고 본 연구에 참여한 구개열 아동들은 모두 학령전기에 말과 언어발달 문제가 확인되었으며, 언어치료 중재를 권고받았다. 집단 간 음운인식(음절 및 음소인식), 음운기억(무의미 낱말 따라말하기, 숫자 바로 및 거꾸로 따라말하기), 빠른 자동 이름대기(숫자 및 글자 빠른 이름대기) 과제를 실시하여 음운처리 하위검사 수행력을 비교하였다. 그리고 해독(자소-음소 일치 낱말 해독, 자소-음소 불일치 낱말 해독, 의미 낱말 해독, 무의미 낱말 해독), 문단글 읽기 유창성, 읽기이해 과제를 실시하여 읽기 하위검사 수행력도 비교하였다. 학령기 구개열 아동과 일반 아동 간 음운처리 하위검사 결과에서 어떠한 차이가 나타나는지 살펴보기 위해서 다변량분산분석을 실시하였다. 또한, 집단 간 읽기 하위검사 결과에서 어떠한 차이가 나타나는지 살펴보기 위해서도 다변량분산분석을 실시하였다. 연구 결과, 먼저 집단 간 음운처리 하위검사 수행력을 비교한 결과, 일반 아동보다 구개열 아동이 음절인식과 무의미 낱말 따라말하기 과제에서 유의하게 낮은 수행력을 보였다. 그리고 집단 간 읽기 하위검사 수행력을 비교하였을 때는 읽기 유창성을 제외한 해독과 읽기이해 과제에서 모두 구개열 아동이 유의하게 수행력이 낮았다. 따라서 본 연구는 학령전기에서 말소리장애를 보였던 구개열 아동이 학령기에서도 지속적으로 말-언어문제를 보일 경우 동시에 음운처리와 읽기 상의 문제를 보인다고 제안한다. 그러므로 말소리장애 과거력이 있는 구개열 아동은 학령전기에서부터 적극적으로 음운처리 능력에 대해 평가해야 한다. 그리고 학령기에 필요한 읽기 능력 향상을 위해 조기 중재가 필요함을 제안하고 있다.
This study examines the phonological processing and reading abilities of school-age cleft palate children who showed speech disabilities in the past and typically developing children. The participants were 10 children with cleft palate and 12 typically developing children in the first to the sec...
This study examines the phonological processing and reading abilities of school-age cleft palate children who showed speech disabilities in the past and typically developing children. The participants were 10 children with cleft palate and 12 typically developing children in the first to the second grades of elementary school. All children with cleft palate who participated in the study were identified with speech and language development problems during preschool age and were recommended speech and language therapy. The performances of phonological processing were compared between children with and without cleft palate in terms of phonological awareness (syllable and phoneme awareness), phonological memory (nonword repetition, digit span and backward digit span), rapid automatized naming. In addition, the reading abilities were compared between groups in terms of decoding, reading fluency and reading comprehension. MANOVA was conducted to see what differences were found in the results of the phonological processing sub-examination between children with cleft palate children and typically developing children. In addition, MANOVA was also conducted to see what differences were seen in the results of the reading sub-examination between groups. Children with cleft palate showed significantly lower performances in phonological awareness of syllable level and nonword repetition than typically developing children. Also, significant group differences were seen in decoding and reading comprehension tasks except reading fluency. The results of this study confirmed that school-aged children with cleft palate who showed speech sound disorders in preschool age are likely to have difficulties in phonological processing and reading. Therefore, this study suggested that comprehensive evaluation of phonological processing skills should be performed more actively in preschool children with cleft palate who show speech sound disorders, and intervention should continue to improve reading skills for school age.
This study examines the phonological processing and reading abilities of school-age cleft palate children who showed speech disabilities in the past and typically developing children. The participants were 10 children with cleft palate and 12 typically developing children in the first to the second grades of elementary school. All children with cleft palate who participated in the study were identified with speech and language development problems during preschool age and were recommended speech and language therapy. The performances of phonological processing were compared between children with and without cleft palate in terms of phonological awareness (syllable and phoneme awareness), phonological memory (nonword repetition, digit span and backward digit span), rapid automatized naming. In addition, the reading abilities were compared between groups in terms of decoding, reading fluency and reading comprehension. MANOVA was conducted to see what differences were found in the results of the phonological processing sub-examination between children with cleft palate children and typically developing children. In addition, MANOVA was also conducted to see what differences were seen in the results of the reading sub-examination between groups. Children with cleft palate showed significantly lower performances in phonological awareness of syllable level and nonword repetition than typically developing children. Also, significant group differences were seen in decoding and reading comprehension tasks except reading fluency. The results of this study confirmed that school-aged children with cleft palate who showed speech sound disorders in preschool age are likely to have difficulties in phonological processing and reading. Therefore, this study suggested that comprehensive evaluation of phonological processing skills should be performed more actively in preschool children with cleft palate who show speech sound disorders, and intervention should continue to improve reading skills for school age.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.