[학위논문]코로나-19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화와 적용에 관한 연구 : 청소년수련시설을 중심으로 A Study on Changements and applications of youth sports activity In terms of COVID–19: Focusing on youth center원문보기
코로나-19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화와 적용에 관한 연구 - 청소년수련시설을 중심으로 - 이 승 일 한국체육대학교 사회체육대학원 스포츠청소년지도전공
본 연구는 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 분석하고 공유함으로 다가오는 언택트 시대의 올바른 청소년 스포츠 활동의 방향을 모색 하는데 그 목적이 있다. 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 파악하고자 선행연구의 설문지(이남규, 2001; 김국현, 2003)를 기초로, 문화체육관광부 국민생활체육참여실태조사(2018)를 참고하여 문항을 구성 하였다. 연구대상은 수도권의 청소년 관련 시설 내 지도자 201명 이였으며, ...
국문요약
코로나-19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화와 적용에 관한 연구 - 청소년수련시설을 중심으로 - 이 승 일 한국체육대학교 사회체육대학원 스포츠청소년지도전공
본 연구는 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 분석하고 공유함으로 다가오는 언택트 시대의 올바른 청소년 스포츠 활동의 방향을 모색 하는데 그 목적이 있다. 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 파악하고자 선행연구의 설문지(이남규, 2001; 김국현, 2003)를 기초로, 문화체육관광부 국민생활체육참여실태조사(2018)를 참고하여 문항을 구성 하였다. 연구대상은 수도권의 청소년 관련 시설 내 지도자 201명 이였으며, 빈도분석, 기술통계량 확인, 교차분석 및 카이제곱 검정, 일원배치분산분석, scheffe분석을 사용한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 직급에 따른 코로나 19 이전 스포츠 활동의 지도 경험과 중요성의 인식 차이는 없는 것으로 나타났다. 코로나 19 이후의 중요성의 인식 차이는 없으며, 스포츠 활동 지도 경험은 차이가 있는 것으로 나타났는데 실무자가 중간관리자급(사무국장, 부장)보다 코로나 이후 스포츠 활동지도 경험이 더 높게 나타났다. 둘째, 학력에 따른 코로나 19 이전 스포츠 활동의 지도 경험과 중요성 인식 차이는 없는 것으로 나타났다. 코로나 19 이후의 중요성의 인식 차이는 없으며, 스포츠 활동의 지도 경험은 차이가 있는 것으로 나타났다. 사후검정 결과 고등학교 졸업이 4년제 대학 졸업, 대학원 석사 수료/졸업보다 코로나 이후 스포츠 활동 경험이 더 높게 나타났다. 셋째, 코로나 19 이전의 상황에서 응답자의 대부분이 청소년 스포츠 활동을 중요하게 인식하고 있었으며 실제로 실시되고 있는 프로그램도 다수 존재하는 것으로 파악 되었다. 만족도도 상당히 높은 것으로 나타 났다. 넷째, 코로나 19 발생 이후에도 청소년 스포츠 활동의 중요성에 대한 인식은 여전히 높게 나타 났으나 코로나 이전과 비교하여 스포츠 활동이 많이 축소되었음이 나타 났다. 애로점으로는 ‘방역수칙 준수로 인한 프로그램의 한계성’ ‘참가자 모집’의 응답이 높았다. 비대면 청소년 스포츠 활동의 실시방법은 주로 온라인 실시간으로 진행이 되며 담당자가 직접 프로그램을 개발 하는 것으로 나타났다. 프로그램 개발 시 문제점은 ‘관련 정보의 부족’ ‘사회적 인식의 부족’이다. 혼합형 청소년 스포츠 활동의 개발도 주로 담당자의 몫으로 나타났고 코로나 19 이후 대면활동에 대한 만족도가 상승한 것으로 나타 났다. 청소년 스포츠 활동을 실시하는데 어려운 점에 관련하여서는 ‘감염우려’가 가장 어려운 부분인 것으로 나타났다. 다섯째, 코로나 19 종식 이후의 필요한 사항에 대한 의견은 새로운 프로그램 개발 및 보급에 가장 많은 응답을 보였다. 이 연구의 결과로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년 기관에 대한 스포츠 관련 예산의 정책적 지원이 필요하다. 효과적인 예산의 지원은 청소년기에 꼭 필요한 질 높은 청소년 스포츠 활동을 가능하게 할 것이다. 둘째, 정부 차원의 효과적인 청소년 스포츠 활동 프로그램의 개발 및 제공이다. 청소년 스포츠 활동 프로그램 개발은 스포츠 관계자나 청소년 학계 관계자들에게만 맡겨서는 안 될 것이며 개발자와 시행자와의 괴리감을 줄이기 위해 현장의 청소년지도자들도 함께 개발에 참여 하여야 할 것이다. 셋째, 청소년 스포츠 활동에 대한 국가적 차원의 연구 조사가 필요하다. 청소년 스포츠 활동에 관한 자료는 많지 않았으며 대부분이 스포츠 활동 실시에 따른 영향에 관한 연구였다. 청소년들의 스포츠 참여 선호도에 관한 연구가 일부 존재하나 그 대상이 청소년 전반에 관한 사항이 아닌 특정 교급 위주의 연구가 대부분이다. 전체 청소년들을 대상으로 조사하기에 한계가 있다면 우선적으로 전국의 청소년 관련 기관들을 대상으로 조사하는 방안도 고려해볼 사항이다. 넷째, 본 연구의 주제를 선정 한 후 양적연구를 위해 관련 설문지를 검색하였으나 연구 모형과 부합하는 설문지는 성인을 대상으로 하는 설문지만 검색이 되어 연구자가 문화체육관광부의 자료를 추가로 참고하여 설문을 구성 하였는바 후속 연구 시는 연구 초기부터 청소년들을 대상으로 하는 새로운 설문지를 개발하여 연구를 시행 할 필요성이 있다. 또한, 코로나 19로 인해 FGI를 실시하지 못하였는데 후속 연구 시는 현장 청소년지도자들의 의견을 직접 담아 낼 수 있는 질적 연구도 의미가 있을 것이다. 끝으로, 본 연구는 유의미한 데이터의 확보를 위해 기관 내 스포츠 관련 시설이 있는 기관과 스포츠 활동 프로그램이 존재하는 기관을 위주로 연구를 진행 하였는바 후속 연구 시는 대상을 특화 시키지 않고 해당 지역의 모든 청소년 관련 기관을 대상으로 연구를 진행하여 청소년 활동과 청소년 스포츠 활동과의 비교분석도 필요 할 것이다.
주요어: 청소년, 청소년 활동, 스포츠, 스포츠 활동, 청소년 스포츠 활동, 코로나 19
국문요약
코로나-19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화와 적용에 관한 연구 - 청소년수련시설을 중심으로 - 이 승 일 한국체육대학교 사회체육대학원 스포츠청소년지도전공
본 연구는 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 분석하고 공유함으로 다가오는 언택트 시대의 올바른 청소년 스포츠 활동의 방향을 모색 하는데 그 목적이 있다. 코로나 19로 인한 청소년 스포츠 활동의 변화에 대해 파악하고자 선행연구의 설문지(이남규, 2001; 김국현, 2003)를 기초로, 문화체육관광부 국민생활체육참여실태조사(2018)를 참고하여 문항을 구성 하였다. 연구대상은 수도권의 청소년 관련 시설 내 지도자 201명 이였으며, 빈도분석, 기술통계량 확인, 교차분석 및 카이제곱 검정, 일원배치분산분석, scheffe분석을 사용한 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 직급에 따른 코로나 19 이전 스포츠 활동의 지도 경험과 중요성의 인식 차이는 없는 것으로 나타났다. 코로나 19 이후의 중요성의 인식 차이는 없으며, 스포츠 활동 지도 경험은 차이가 있는 것으로 나타났는데 실무자가 중간관리자급(사무국장, 부장)보다 코로나 이후 스포츠 활동지도 경험이 더 높게 나타났다. 둘째, 학력에 따른 코로나 19 이전 스포츠 활동의 지도 경험과 중요성 인식 차이는 없는 것으로 나타났다. 코로나 19 이후의 중요성의 인식 차이는 없으며, 스포츠 활동의 지도 경험은 차이가 있는 것으로 나타났다. 사후검정 결과 고등학교 졸업이 4년제 대학 졸업, 대학원 석사 수료/졸업보다 코로나 이후 스포츠 활동 경험이 더 높게 나타났다. 셋째, 코로나 19 이전의 상황에서 응답자의 대부분이 청소년 스포츠 활동을 중요하게 인식하고 있었으며 실제로 실시되고 있는 프로그램도 다수 존재하는 것으로 파악 되었다. 만족도도 상당히 높은 것으로 나타 났다. 넷째, 코로나 19 발생 이후에도 청소년 스포츠 활동의 중요성에 대한 인식은 여전히 높게 나타 났으나 코로나 이전과 비교하여 스포츠 활동이 많이 축소되었음이 나타 났다. 애로점으로는 ‘방역수칙 준수로 인한 프로그램의 한계성’ ‘참가자 모집’의 응답이 높았다. 비대면 청소년 스포츠 활동의 실시방법은 주로 온라인 실시간으로 진행이 되며 담당자가 직접 프로그램을 개발 하는 것으로 나타났다. 프로그램 개발 시 문제점은 ‘관련 정보의 부족’ ‘사회적 인식의 부족’이다. 혼합형 청소년 스포츠 활동의 개발도 주로 담당자의 몫으로 나타났고 코로나 19 이후 대면활동에 대한 만족도가 상승한 것으로 나타 났다. 청소년 스포츠 활동을 실시하는데 어려운 점에 관련하여서는 ‘감염우려’가 가장 어려운 부분인 것으로 나타났다. 다섯째, 코로나 19 종식 이후의 필요한 사항에 대한 의견은 새로운 프로그램 개발 및 보급에 가장 많은 응답을 보였다. 이 연구의 결과로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 청소년 기관에 대한 스포츠 관련 예산의 정책적 지원이 필요하다. 효과적인 예산의 지원은 청소년기에 꼭 필요한 질 높은 청소년 스포츠 활동을 가능하게 할 것이다. 둘째, 정부 차원의 효과적인 청소년 스포츠 활동 프로그램의 개발 및 제공이다. 청소년 스포츠 활동 프로그램 개발은 스포츠 관계자나 청소년 학계 관계자들에게만 맡겨서는 안 될 것이며 개발자와 시행자와의 괴리감을 줄이기 위해 현장의 청소년지도자들도 함께 개발에 참여 하여야 할 것이다. 셋째, 청소년 스포츠 활동에 대한 국가적 차원의 연구 조사가 필요하다. 청소년 스포츠 활동에 관한 자료는 많지 않았으며 대부분이 스포츠 활동 실시에 따른 영향에 관한 연구였다. 청소년들의 스포츠 참여 선호도에 관한 연구가 일부 존재하나 그 대상이 청소년 전반에 관한 사항이 아닌 특정 교급 위주의 연구가 대부분이다. 전체 청소년들을 대상으로 조사하기에 한계가 있다면 우선적으로 전국의 청소년 관련 기관들을 대상으로 조사하는 방안도 고려해볼 사항이다. 넷째, 본 연구의 주제를 선정 한 후 양적연구를 위해 관련 설문지를 검색하였으나 연구 모형과 부합하는 설문지는 성인을 대상으로 하는 설문지만 검색이 되어 연구자가 문화체육관광부의 자료를 추가로 참고하여 설문을 구성 하였는바 후속 연구 시는 연구 초기부터 청소년들을 대상으로 하는 새로운 설문지를 개발하여 연구를 시행 할 필요성이 있다. 또한, 코로나 19로 인해 FGI를 실시하지 못하였는데 후속 연구 시는 현장 청소년지도자들의 의견을 직접 담아 낼 수 있는 질적 연구도 의미가 있을 것이다. 끝으로, 본 연구는 유의미한 데이터의 확보를 위해 기관 내 스포츠 관련 시설이 있는 기관과 스포츠 활동 프로그램이 존재하는 기관을 위주로 연구를 진행 하였는바 후속 연구 시는 대상을 특화 시키지 않고 해당 지역의 모든 청소년 관련 기관을 대상으로 연구를 진행하여 청소년 활동과 청소년 스포츠 활동과의 비교분석도 필요 할 것이다.
Abstract A Study on Changements and applications of youth sports activity In terms of COVID-19 - Focusing on youth center -
Lee, Seung-Il Graduate School of Sport and Leisure Studies Major of Sports Youthology
The purpose of this study was to find the correct direct...
Abstract A Study on Changements and applications of youth sports activity In terms of COVID-19 - Focusing on youth center -
Lee, Seung-Il Graduate School of Sport and Leisure Studies Major of Sports Youthology
The purpose of this study was to find the correct direction of youth sports activities in the future untact era by analyzing and sharing the changes in youth sports activities caused by COVID-19. In order to understand the changes in youth sports activities caused by COVID-19, based on the questionnaire of the previous research (Lee Nam-gyu, 2001; Kim kuk-hyun, 2003), the questions were composed with reference to the National Sports Participation Survey(2018) made by the Ministry of Culture, Sports and Tourism. The research targets were 201 instructors in youth facilities in the capital region, and the results of studies using frequency analysis, confirmation of descriptive statistics, cross tabulation analysis, and chi-square test, one-way ANOVA, and Scheffe analysis are as follows. First, it was found that there was no difference in the teaching experience and importance recognition of sports activities before COVID-19 based on occupation. It appeared that there was no difference in recognition of importance after COVID-19, and it was shown that there was a difference in sports activity guidance experience, but the person in charge had higher experience in sports activity guidance after COVID-19 compared to the middle manager (secretary general, general manager). Second, it was found that there was no difference in the teaching experience and importance recognition of sports activities before COVID-19 based on educational background. It appeared that there was no difference in recognition of importance after COVID-19, and it was found that there was a difference in teaching experience of sports activities. According to the results of the Post-test, High school graduates had more experience in sports activities since COVID-19 than graduates of 4-year colleges or master’s degree. Third, it was found that in the situation before COVID-19, most of the respondents valued the sports activities of youth, and there were many programs that were actually implemented. It was also shown that the satisfaction level was very high. Fourth, even after the outbreak of COVID-19, the awareness of the importance of youth sports activities was still high, but it was shown that sports activities were significantly reduced compared to before COVID-19. As for the difficulties, the responses of ‘the limit of the program due to observance of epidemic prevention precautions’ and ‘recruitment of participants’ were high. It was found that the method of conducting non-face-to-face sports activities for youth is mainly carried out online in real time, and the person in charge develops the program directly. Problems during program development are "lack of related information" and "lack of social awareness". The development of mixed youth sports activities also appeared mainly as a part of the person in charge, and it is also shown that satisfaction with face-to-face activities increased after COVID-19. In relation to the difficulty of conducting sports activities for adolescents, "concerns about infection" were found to be the most difficult part. Fifth, on opinions of what is needed after the end of COVID-19, responses of the development and dissemination of new programs were the most. As a result of this study, I would like to make the following recommendations. First, there is a need for policy support for sports-related budgets for youth institutions. Effective budgetary support will enable the quality of youth sport activities needed during adolescence. Second, it is the development and provision of effective government-level youth sports activity programs. The development of youth sports activity programs should not be left to only sports personnel and youth academia personnel, and in order to reduce the sense of dissociation between developers and enforcers, youth leaders in the field should also be in the development. Third, national-level research is needed for youth sports activities. Most of the data on youth sports activities were studies on the impact of conducting sports activities. There are several studies on adolescents' preference to participate in sports, but most of them focus on specific classes rather than on youth in general. If there is a limit to surveying all adolescents, it can be considered to survey youth-related organizations nationwide first. Fourth, after selecting the theme of this study, there was a try to search for related questionnaires for quantitative research, but only the questionnaires for adults were searched that matched the research model. So, the questionnaires were conducted by additionally referring to the materials of the Ministry of Culture, Sports and Tourism. Therefore, it is necessary to develop a new questionnaire for young people and carry out the research from the beginning of the research. Also, although FGI was not conducted by COVID-19, qualitative research that can directly express the opinions of youth leaders in the field may be meaningful in subsequent studies. Finally, this study was conducted focusing on institutions with sport-related facilities and sports activity programs within the institution, in order to secure meaningful data. So, in subsequent studies, it is needed not to specialize in the target area. It is also necessary to conduct research on all youth-related institutions in the area, and to make a comparative analysis of youth activities and youth sports activities.
Abstract A Study on Changements and applications of youth sports activity In terms of COVID-19 - Focusing on youth center -
Lee, Seung-Il Graduate School of Sport and Leisure Studies Major of Sports Youthology
The purpose of this study was to find the correct direction of youth sports activities in the future untact era by analyzing and sharing the changes in youth sports activities caused by COVID-19. In order to understand the changes in youth sports activities caused by COVID-19, based on the questionnaire of the previous research (Lee Nam-gyu, 2001; Kim kuk-hyun, 2003), the questions were composed with reference to the National Sports Participation Survey(2018) made by the Ministry of Culture, Sports and Tourism. The research targets were 201 instructors in youth facilities in the capital region, and the results of studies using frequency analysis, confirmation of descriptive statistics, cross tabulation analysis, and chi-square test, one-way ANOVA, and Scheffe analysis are as follows. First, it was found that there was no difference in the teaching experience and importance recognition of sports activities before COVID-19 based on occupation. It appeared that there was no difference in recognition of importance after COVID-19, and it was shown that there was a difference in sports activity guidance experience, but the person in charge had higher experience in sports activity guidance after COVID-19 compared to the middle manager (secretary general, general manager). Second, it was found that there was no difference in the teaching experience and importance recognition of sports activities before COVID-19 based on educational background. It appeared that there was no difference in recognition of importance after COVID-19, and it was found that there was a difference in teaching experience of sports activities. According to the results of the Post-test, High school graduates had more experience in sports activities since COVID-19 than graduates of 4-year colleges or master’s degree. Third, it was found that in the situation before COVID-19, most of the respondents valued the sports activities of youth, and there were many programs that were actually implemented. It was also shown that the satisfaction level was very high. Fourth, even after the outbreak of COVID-19, the awareness of the importance of youth sports activities was still high, but it was shown that sports activities were significantly reduced compared to before COVID-19. As for the difficulties, the responses of ‘the limit of the program due to observance of epidemic prevention precautions’ and ‘recruitment of participants’ were high. It was found that the method of conducting non-face-to-face sports activities for youth is mainly carried out online in real time, and the person in charge develops the program directly. Problems during program development are "lack of related information" and "lack of social awareness". The development of mixed youth sports activities also appeared mainly as a part of the person in charge, and it is also shown that satisfaction with face-to-face activities increased after COVID-19. In relation to the difficulty of conducting sports activities for adolescents, "concerns about infection" were found to be the most difficult part. Fifth, on opinions of what is needed after the end of COVID-19, responses of the development and dissemination of new programs were the most. As a result of this study, I would like to make the following recommendations. First, there is a need for policy support for sports-related budgets for youth institutions. Effective budgetary support will enable the quality of youth sport activities needed during adolescence. Second, it is the development and provision of effective government-level youth sports activity programs. The development of youth sports activity programs should not be left to only sports personnel and youth academia personnel, and in order to reduce the sense of dissociation between developers and enforcers, youth leaders in the field should also be in the development. Third, national-level research is needed for youth sports activities. Most of the data on youth sports activities were studies on the impact of conducting sports activities. There are several studies on adolescents' preference to participate in sports, but most of them focus on specific classes rather than on youth in general. If there is a limit to surveying all adolescents, it can be considered to survey youth-related organizations nationwide first. Fourth, after selecting the theme of this study, there was a try to search for related questionnaires for quantitative research, but only the questionnaires for adults were searched that matched the research model. So, the questionnaires were conducted by additionally referring to the materials of the Ministry of Culture, Sports and Tourism. Therefore, it is necessary to develop a new questionnaire for young people and carry out the research from the beginning of the research. Also, although FGI was not conducted by COVID-19, qualitative research that can directly express the opinions of youth leaders in the field may be meaningful in subsequent studies. Finally, this study was conducted focusing on institutions with sport-related facilities and sports activity programs within the institution, in order to secure meaningful data. So, in subsequent studies, it is needed not to specialize in the target area. It is also necessary to conduct research on all youth-related institutions in the area, and to make a comparative analysis of youth activities and youth sports activities.
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