본 연구는 소비자들이 욕구의 다양화, 세분화, 소득수준 및 교육수준의 향상에 따라 의식구조가 변화되고 현대사회에서 다양한 삶을 경험하고자 하는 욕구에 따라 점점 증가하고 있는 베이커리 카페에대해 텍스트마이닝 기법을 통한 빅데이터 분석을 실시, 베이커리카페에 대한 소비자의 인식 분석에 목적을 두고 있다. 본 연구는 네이버 및 다음, 구글 등의 웹페이지 및 페이스북과 같은 SNS를 대상으로 2020년 1월 1일부터 12월 31까지의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. 본 연구는 먼저 “TEXTOM”을 이용하여 자료를 수집, 데이터 검색 및 연관 키워드를 제공받아 TDF-IF ...
본 연구는 소비자들이 욕구의 다양화, 세분화, 소득수준 및 교육수준의 향상에 따라 의식구조가 변화되고 현대사회에서 다양한 삶을 경험하고자 하는 욕구에 따라 점점 증가하고 있는 베이커리 카페에대해 텍스트마이닝 기법을 통한 빅데이터 분석을 실시, 베이커리카페에 대한 소비자의 인식 분석에 목적을 두고 있다. 본 연구는 네이버 및 다음, 구글 등의 웹페이지 및 페이스북과 같은 SNS를 대상으로 2020년 1월 1일부터 12월 31까지의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. 본 연구는 먼저 “TEXTOM”을 이용하여 자료를 수집, 데이터 검색 및 연관 키워드를 제공받아 TDF-IF 빈도분석을 진행하였다. 그 후 UciNET6이라는 프로그램을 활용하여 연결중심성, 근접중심성, 매개중심성의 중심성결과를 도출해 내고, NetDraw를 시각화 구현하여, 핵심키워드 노드간의 연결망 파악 및 굵기를 통해 연관성 파악을 진행하였다. 마지막으로 CONCOR 분석을 이용하여 군집화를 진행하였는데, 동일키워드가 중복될 시 빈도 2회 이상 혹은 선정기준을 초과하는 키워드 선정과정을 거쳐 연구를 진행하였다. 본 연구의 시사점은 다음과 같은데, 첫째, 코로나 19로 외식에 대한 소비가 줄어들고 있는 위기의 기간에 새로운 기회로서의 분석대상으로써의 의의, 둘째, 빅데이터를 활용한 체계적인 연구를 진행하였다는 점, 특히 CONCOR 분석을 수행하여 소비자인식이 단순 상품에 한정되어 있지 않고 다양한 범주에 관심을 갖고 있다는 점을 확인해 볼 수 있음. 셋째, 소비자들의 인식이 베이커리카페를 특별한 공간이 아닌 가깝고 편하게 이용할 수 있는 공간으로써 인식하고 있다는 점이다. 넷째, 소비자들의 인식이 서울 근교에서 벗어나 지방 등으로 확산되어 가는 것을 확인할 수 있다. 다섯째, 상위 키워드 빈도 수를 분석하여 베이커리카페의 상품의 브랜드와 관련하여 맛을 제대로 구현하고 차별화시킬 수 있는 요인들이 중요하다는 점. 본 연구의 한계점 및 향후 과제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 빅데이터 분석의 범위는 웹페이지 및 SNS에 한정하여 연구를 진행하여 인구통계학적 특성이 반영되지 않은 상태로, 성별 및 세대별 선호하는 포털사이트 플랫폼의 구분 분류 및 활용한 연구가 필요할 점, 둘째, 본 연구의 소비자의 감정부분에 있어서의 분석이 미비한 상황으로, 소비자가 베이커리카페에 대하여 가지고 있는 감정적인 부분까지 분석이 필요하다는 점, 셋째, 코로나 19 펜데믹 상황이라는 기간의 특수성 및 일정기간의 짧은 1년이란 시간을 측정해 한시적인 특성을 지닐 수 있다는 점으로, 나타낼 수 있다.
본 연구는 소비자들이 욕구의 다양화, 세분화, 소득수준 및 교육수준의 향상에 따라 의식구조가 변화되고 현대사회에서 다양한 삶을 경험하고자 하는 욕구에 따라 점점 증가하고 있는 베이커리 카페에대해 텍스트마이닝 기법을 통한 빅데이터 분석을 실시, 베이커리카페에 대한 소비자의 인식 분석에 목적을 두고 있다. 본 연구는 네이버 및 다음, 구글 등의 웹페이지 및 페이스북과 같은 SNS를 대상으로 2020년 1월 1일부터 12월 31까지의 자료를 바탕으로 연구를 진행하였다. 본 연구는 먼저 “TEXTOM”을 이용하여 자료를 수집, 데이터 검색 및 연관 키워드를 제공받아 TDF-IF 빈도분석을 진행하였다. 그 후 UciNET6이라는 프로그램을 활용하여 연결중심성, 근접중심성, 매개중심성의 중심성결과를 도출해 내고, NetDraw를 시각화 구현하여, 핵심키워드 노드간의 연결망 파악 및 굵기를 통해 연관성 파악을 진행하였다. 마지막으로 CONCOR 분석을 이용하여 군집화를 진행하였는데, 동일키워드가 중복될 시 빈도 2회 이상 혹은 선정기준을 초과하는 키워드 선정과정을 거쳐 연구를 진행하였다. 본 연구의 시사점은 다음과 같은데, 첫째, 코로나 19로 외식에 대한 소비가 줄어들고 있는 위기의 기간에 새로운 기회로서의 분석대상으로써의 의의, 둘째, 빅데이터를 활용한 체계적인 연구를 진행하였다는 점, 특히 CONCOR 분석을 수행하여 소비자인식이 단순 상품에 한정되어 있지 않고 다양한 범주에 관심을 갖고 있다는 점을 확인해 볼 수 있음. 셋째, 소비자들의 인식이 베이커리카페를 특별한 공간이 아닌 가깝고 편하게 이용할 수 있는 공간으로써 인식하고 있다는 점이다. 넷째, 소비자들의 인식이 서울 근교에서 벗어나 지방 등으로 확산되어 가는 것을 확인할 수 있다. 다섯째, 상위 키워드 빈도 수를 분석하여 베이커리카페의 상품의 브랜드와 관련하여 맛을 제대로 구현하고 차별화시킬 수 있는 요인들이 중요하다는 점. 본 연구의 한계점 및 향후 과제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 빅데이터 분석의 범위는 웹페이지 및 SNS에 한정하여 연구를 진행하여 인구통계학적 특성이 반영되지 않은 상태로, 성별 및 세대별 선호하는 포털사이트 플랫폼의 구분 분류 및 활용한 연구가 필요할 점, 둘째, 본 연구의 소비자의 감정부분에 있어서의 분석이 미비한 상황으로, 소비자가 베이커리카페에 대하여 가지고 있는 감정적인 부분까지 분석이 필요하다는 점, 셋째, 코로나 19 펜데믹 상황이라는 기간의 특수성 및 일정기간의 짧은 1년이란 시간을 측정해 한시적인 특성을 지닐 수 있다는 점으로, 나타낼 수 있다.
This study is aimed at analyzing consumers' perceptions of bakery cafes by conducting big data analysis through text mining techniques for bakery cafes, which are increasingly in line with the desire to experience various lives in modern society, as the conscious structure changes as consumers impro...
This study is aimed at analyzing consumers' perceptions of bakery cafes by conducting big data analysis through text mining techniques for bakery cafes, which are increasingly in line with the desire to experience various lives in modern society, as the conscious structure changes as consumers improve their desires, segmentation, income levels, and education levels. This study was conducted based on data from January 1 to December 31, 2020 on web pages such as Naver and next, Google, and social media such as Facebook. This study first collected data using "TEXTOM", and received data retrieval and associated keywords to conduct TDF-IF frequency analysis. Then, using a program called UciNET6 to derive the centrality results of connection center, proximity center of gravity, and mediating center of gravity, netDraw was visualized, and the connection network between the core keyword nodes was identified and the connection was determined through thickness. Finally, the clustering was carried out using CONCOR analysis, and when the same keyword was duplicated, the study was conducted through a keyword selection process that exceeded the frequency twice or the selection criteria. The implications of this study are as follows, first, that we conducted systematic research using big data, and secondly, that we conducted systematic research using big data as a new opportunity in a period of crisis in which consumption of eating out with COVID-19 is decreasing, and in particular, it can be confirmed that consumer perception is not limited to simple products, but is interested in various categories. Third, consumers perceive bakery cafes as a space that is close and convenient to use, rather than a special space. Fourth, it can be seen that consumers' perceptions are spreading from nearby Seoul to the provinces. Fifth, it is important to analyze the number of top keywords and to properly implement and differentiate the taste in relation to the brand of the bakery café's products. The limitations and future challenges of this study are as follows: First, the scope of the big data analysis of this study is limited to web pages and social media, so that demographic characteristics are not reflected, The need for classification and utilization of gender and generation-specific preferred portal site platforms, and secondly, due to the lack of analysis in the consumer sentiments of consumers in this study, the need for analysis to the emotional part of the consumer's bakery café, and third, the specificity of the COVID-19 pendemic situation and the short one-year period of a certain period of time can be measured to have a limited-time characteristic. it can be indicated.
This study is aimed at analyzing consumers' perceptions of bakery cafes by conducting big data analysis through text mining techniques for bakery cafes, which are increasingly in line with the desire to experience various lives in modern society, as the conscious structure changes as consumers improve their desires, segmentation, income levels, and education levels. This study was conducted based on data from January 1 to December 31, 2020 on web pages such as Naver and next, Google, and social media such as Facebook. This study first collected data using "TEXTOM", and received data retrieval and associated keywords to conduct TDF-IF frequency analysis. Then, using a program called UciNET6 to derive the centrality results of connection center, proximity center of gravity, and mediating center of gravity, netDraw was visualized, and the connection network between the core keyword nodes was identified and the connection was determined through thickness. Finally, the clustering was carried out using CONCOR analysis, and when the same keyword was duplicated, the study was conducted through a keyword selection process that exceeded the frequency twice or the selection criteria. The implications of this study are as follows, first, that we conducted systematic research using big data, and secondly, that we conducted systematic research using big data as a new opportunity in a period of crisis in which consumption of eating out with COVID-19 is decreasing, and in particular, it can be confirmed that consumer perception is not limited to simple products, but is interested in various categories. Third, consumers perceive bakery cafes as a space that is close and convenient to use, rather than a special space. Fourth, it can be seen that consumers' perceptions are spreading from nearby Seoul to the provinces. Fifth, it is important to analyze the number of top keywords and to properly implement and differentiate the taste in relation to the brand of the bakery café's products. The limitations and future challenges of this study are as follows: First, the scope of the big data analysis of this study is limited to web pages and social media, so that demographic characteristics are not reflected, The need for classification and utilization of gender and generation-specific preferred portal site platforms, and secondly, due to the lack of analysis in the consumer sentiments of consumers in this study, the need for analysis to the emotional part of the consumer's bakery café, and third, the specificity of the COVID-19 pendemic situation and the short one-year period of a certain period of time can be measured to have a limited-time characteristic. it can be indicated.
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