[학위논문]블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 포워딩 업체 구성원의 인식 차이에 관한 연구 Differences in Freight Forwarders’ perceptions of the maritime supply chain platform underpinned by Blockchain technology원문보기
본 연구는 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 포워더의 인식 차이를 연구하였다. 대표적인 글로벌 해운물류 플랫폼으로는 세계적 선사인 Maersk와 IBM이 합작하여 만든 Tradelens가 있으며, 마찬가지로 중국의 국적선사인 COSCO Shipping Lines과 CargoSmart가 주도하여 만든 GSBN이 있다. 각 플랫폼에는 글로벌 해운사들이 대거 가입하여 플랫폼의 영향력을 강화하는 한편 세계 각국의 세관, 터미널 등도 가입하여 해당 플랫폼을 통한 해운물류 시스템의 일원화를 꾀하고 있다. 이러한 플랫폼의 기술적 중심에는 ‘블록체인’이 있다. ...
본 연구는 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 포워더의 인식 차이를 연구하였다. 대표적인 글로벌 해운물류 플랫폼으로는 세계적 선사인 Maersk와 IBM이 합작하여 만든 Tradelens가 있으며, 마찬가지로 중국의 국적선사인 COSCO Shipping Lines과 CargoSmart가 주도하여 만든 GSBN이 있다. 각 플랫폼에는 글로벌 해운사들이 대거 가입하여 플랫폼의 영향력을 강화하는 한편 세계 각국의 세관, 터미널 등도 가입하여 해당 플랫폼을 통한 해운물류 시스템의 일원화를 꾀하고 있다. 이러한 플랫폼의 기술적 중심에는 ‘블록체인’이 있다. 블록체인 기술은 분산 원장이라고도 불리며, 다수의 참여자들이 동시에 정보를 공유하고 기록을 관리할 수 있어 정보의 투명성과 분산성을 강화 시킨다는 특징이 있다. 이러한 블록체인 기술을 활용해 화물에 대한 추적성을 개선할 수 있으며, 원활한 물류 정보 공유가 가능하기때문에 블록체인 기반의 물류 플랫폼이 형성되고 있는 것이다. 위와 같이 해운물류 분야에서 적극적인 디지털트랜스포메이션이 이루어지고 있는 현재 본 연구는 이러한 변화에 가장 영향을 많이 받을 직종은 ‘Freight Forwarder’일 것이라 판단하였다. 선사와 BCO(실제 화주) 사이에서 운송을 중개하는 역할을 하는 포워더는 선박 운항 외에 Door to Door의 전후방적 물류업을 대행하였다. 그러나 선사들은 자사 사이트와 동 플랫폼을 활용해 해운과 내륙운송을 포괄하는 종합 물류기업으로 탈바꿈하려 전사적인 노력을 하고 있으며, 이에 따라 관련 물류 기업에 대한 적극적인 인수가 이뤄지고 있다.
최근 위와 같은 변화로 인하여 직간접적으로 포워더와 자본력이 큰 글로벌 거대 선사의 업무 영역이 중첩되려 하므로 포워딩 업계는 이에 위기의식을 느끼고 대책을 강구해야 할 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 상기 대책 마련에 앞서 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 충분한 이해와 포워더가 이를 어떻게 인식하는지 알아보고자 하였다. 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대해 알아보기 위하여 블록체인과 물류 플랫폼에 대한 선행연구를 실시하였으며, 블록체인 전문가와 인터뷰를 통해 질적 연구를 실시하였다. 이와 더불어 포워딩 업계에 대해 파악하기 위하여 포워딩 전문가와 인터뷰를 진행하였으며, 관련 선행연구와 인터뷰를 토대로 질문지를 작성하여 포워딩 업계 종사자에 대한 설문조사를 실시하고, 이론적 모형에 대해 실증적으로 검증하였다. 본 연구는 포워더의 특성별로 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대해 어떻게 인식하는지 파악하였으며, 성별과 근로연수, 직급에서 유의미한 차이가 존재함을 확인하였다. 아울러, 연구를 통해 해운 물류 업계에 이론적, 실무적으로 시사점을 제공하고자 하였다.
본 연구는 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 포워더의 인식 차이를 연구하였다. 대표적인 글로벌 해운물류 플랫폼으로는 세계적 선사인 Maersk와 IBM이 합작하여 만든 Tradelens가 있으며, 마찬가지로 중국의 국적선사인 COSCO Shipping Lines과 CargoSmart가 주도하여 만든 GSBN이 있다. 각 플랫폼에는 글로벌 해운사들이 대거 가입하여 플랫폼의 영향력을 강화하는 한편 세계 각국의 세관, 터미널 등도 가입하여 해당 플랫폼을 통한 해운물류 시스템의 일원화를 꾀하고 있다. 이러한 플랫폼의 기술적 중심에는 ‘블록체인’이 있다. 블록체인 기술은 분산 원장이라고도 불리며, 다수의 참여자들이 동시에 정보를 공유하고 기록을 관리할 수 있어 정보의 투명성과 분산성을 강화 시킨다는 특징이 있다. 이러한 블록체인 기술을 활용해 화물에 대한 추적성을 개선할 수 있으며, 원활한 물류 정보 공유가 가능하기때문에 블록체인 기반의 물류 플랫폼이 형성되고 있는 것이다. 위와 같이 해운물류 분야에서 적극적인 디지털트랜스포메이션이 이루어지고 있는 현재 본 연구는 이러한 변화에 가장 영향을 많이 받을 직종은 ‘Freight Forwarder’일 것이라 판단하였다. 선사와 BCO(실제 화주) 사이에서 운송을 중개하는 역할을 하는 포워더는 선박 운항 외에 Door to Door의 전후방적 물류업을 대행하였다. 그러나 선사들은 자사 사이트와 동 플랫폼을 활용해 해운과 내륙운송을 포괄하는 종합 물류기업으로 탈바꿈하려 전사적인 노력을 하고 있으며, 이에 따라 관련 물류 기업에 대한 적극적인 인수가 이뤄지고 있다.
최근 위와 같은 변화로 인하여 직간접적으로 포워더와 자본력이 큰 글로벌 거대 선사의 업무 영역이 중첩되려 하므로 포워딩 업계는 이에 위기의식을 느끼고 대책을 강구해야 할 것이다. 따라서 본 연구의 목적은 상기 대책 마련에 앞서 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대한 충분한 이해와 포워더가 이를 어떻게 인식하는지 알아보고자 하였다. 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대해 알아보기 위하여 블록체인과 물류 플랫폼에 대한 선행연구를 실시하였으며, 블록체인 전문가와 인터뷰를 통해 질적 연구를 실시하였다. 이와 더불어 포워딩 업계에 대해 파악하기 위하여 포워딩 전문가와 인터뷰를 진행하였으며, 관련 선행연구와 인터뷰를 토대로 질문지를 작성하여 포워딩 업계 종사자에 대한 설문조사를 실시하고, 이론적 모형에 대해 실증적으로 검증하였다. 본 연구는 포워더의 특성별로 블록체인 기반 해운물류 플랫폼에 대해 어떻게 인식하는지 파악하였으며, 성별과 근로연수, 직급에서 유의미한 차이가 존재함을 확인하였다. 아울러, 연구를 통해 해운 물류 업계에 이론적, 실무적으로 시사점을 제공하고자 하였다.
This study investigated the differences in the forwarders' perceptions of the blockchain-based maritime supply chain platform. Representative global shipping and logistics platforms include Tradelens, a joint venture between Maersk and IBM, and GSBN, led by COSCO Shipping Lines and CargoSmart. A...
This study investigated the differences in the forwarders' perceptions of the blockchain-based maritime supply chain platform. Representative global shipping and logistics platforms include Tradelens, a joint venture between Maersk and IBM, and GSBN, led by COSCO Shipping Lines and CargoSmart. A large number of global ocean carriers join each platform to strengthen the platform's influence, while customs and terminals from around the world also join the platform to unify the shipping and logistics system. As mentioned above, a digital transformation is actively taking place in logistics, this study judged that the job that will be most affected by this change would be the 'Freight Forwarder'. Forwarders, acting as an intermediary for transportation between carriers and BCOs (actual shippers), acted as forward and backward logistics services in addition to ship operations. However, the carriers are making a company-wide effort to transform into an integrative logistics company that encompasses shipping and inland transportation using their websites and that platforms, and as a result, they are actively acquiring related logistics companies. Recently, due to the above changes, the forwarders and global giant shipping companies with large capital power are work overlap directly or indirectly, so the forwarding industry will feel a sense of crisis and will have to take countermeasures. Therefore, the purpose of this study was to have a sufficient understanding of the blockchain-based shipping and logistics platform and how forwarders perceive it before preparing the above countermeasures. In order to learn about the blockchain-based shipping and logistics platform, prior research on blockchain and logistics platforms was conducted, and a qualitative study was conducted through an interview with a blockchain expert. In addition, an interview was conducted with a forwarding expert to understand the forwarding industry, and a questionnaire was prepared based on related prior research and interviews to conduct a survey on the forwarders. This study identified how to recognize the blockchain-based platform by characteristics of forwarders, and confirmed that significant differences exist in gender, years of work, and rank.
This study investigated the differences in the forwarders' perceptions of the blockchain-based maritime supply chain platform. Representative global shipping and logistics platforms include Tradelens, a joint venture between Maersk and IBM, and GSBN, led by COSCO Shipping Lines and CargoSmart. A large number of global ocean carriers join each platform to strengthen the platform's influence, while customs and terminals from around the world also join the platform to unify the shipping and logistics system. As mentioned above, a digital transformation is actively taking place in logistics, this study judged that the job that will be most affected by this change would be the 'Freight Forwarder'. Forwarders, acting as an intermediary for transportation between carriers and BCOs (actual shippers), acted as forward and backward logistics services in addition to ship operations. However, the carriers are making a company-wide effort to transform into an integrative logistics company that encompasses shipping and inland transportation using their websites and that platforms, and as a result, they are actively acquiring related logistics companies. Recently, due to the above changes, the forwarders and global giant shipping companies with large capital power are work overlap directly or indirectly, so the forwarding industry will feel a sense of crisis and will have to take countermeasures. Therefore, the purpose of this study was to have a sufficient understanding of the blockchain-based shipping and logistics platform and how forwarders perceive it before preparing the above countermeasures. In order to learn about the blockchain-based shipping and logistics platform, prior research on blockchain and logistics platforms was conducted, and a qualitative study was conducted through an interview with a blockchain expert. In addition, an interview was conducted with a forwarding expert to understand the forwarding industry, and a questionnaire was prepared based on related prior research and interviews to conduct a survey on the forwarders. This study identified how to recognize the blockchain-based platform by characteristics of forwarders, and confirmed that significant differences exist in gender, years of work, and rank.
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