[학위논문]역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 미치는 효과 Effect of competency-based personality education programs on development of self-esteem and sociality of elementary school students원문보기
본 연구는 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이는 초등학생이 건강한 인성발달과 함께 타인과 친밀하고 원만한 사회성 발달을 이룰 수 있도록 하기 위해 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 기여하는 역량중심 인성교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제로 다음과 같이 주안 하였다. 첫째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 사회성 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 역량중심 인성교육 프로그램은 인성교육진흥법에서 제시된 ...
본 연구는 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이는 초등학생이 건강한 인성발달과 함께 타인과 친밀하고 원만한 사회성 발달을 이룰 수 있도록 하기 위해 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 기여하는 역량중심 인성교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제로 다음과 같이 주안 하였다. 첫째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 사회성 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 역량중심 인성교육 프로그램은 인성교육진흥법에서 제시된 자기관리 역량, 사회성 역량, 시민의식 역량을 8가지 인성가치(덕목)를 바탕으로 자신의 내면을 가꾸고 타인을 비롯한 공동체와 더불어 살아가는 성품과 역량을 증진 시키는 것을 목적으로 한다. 역량중심 인성교육 프로그램은 인성교육지원센타(2016), 한국교육개발원(2019)의 프로그램을 바탕으로 연구자가 재구성하여 사용하였다. 연구대상은 C시에 거주하는 초등학교 9~11세 학생 15명의 실험집단과 통제집단 15명으로 총 30명을 연구대상으로 선정하였다. 실험 및 통제집단 모두 사전검사를 실시한 후 프로그램 처치가 끝난 뒤 사후검사를 실시하였다. 프로그램은 3개월간 12회 60분씩 연구자가 실시하였다. 역량중심 인성교육 프로그램이 미치는 효과를 분석하기 위해 자아존중감은 김민정(2011), 박영숙(2010)의 자아존중감 측정 도구를 사용하고, 사회성은 김민정(2011), 문정녀(2002)의 사회성 발달 측정 도구를 부분적으로 사용하였다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 사례 수가 각각 15명에 불과하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-WhitneyU test)을 활용하였으며 분석 프로그램은 SPSS를 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학생의 자아존중감 발달에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학생의 사회성 발달에 긍정적 효과를 미치고있었다. 본 연구를 통해 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학교 학생들의 자아존중감 및 사회성 발달에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 역량중심 인성교육 프로그램을 통해 자기관리, 사회성관리, 시민의식의 역량이 향상되도록 학교와 가정이 연계되어 적용한다면 초등학생의 자아존중감 및 사회성 발달 증진에 도움을 줄 수 있을 것으로 사료 된다.
본 연구는 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 미치는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 이는 초등학생이 건강한 인성발달과 함께 타인과 친밀하고 원만한 사회성 발달을 이룰 수 있도록 하기 위해 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감과 사회성 발달에 기여하는 역량중심 인성교육 프로그램 개발의 필요성을 상기하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위한 연구문제로 다음과 같이 주안 하였다. 첫째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 자아존중감 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 역량중심 인성교육 프로그램이 초등학생의 사회성 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 역량중심 인성교육 프로그램은 인성교육진흥법에서 제시된 자기관리 역량, 사회성 역량, 시민의식 역량을 8가지 인성가치(덕목)를 바탕으로 자신의 내면을 가꾸고 타인을 비롯한 공동체와 더불어 살아가는 성품과 역량을 증진 시키는 것을 목적으로 한다. 역량중심 인성교육 프로그램은 인성교육지원센타(2016), 한국교육개발원(2019)의 프로그램을 바탕으로 연구자가 재구성하여 사용하였다. 연구대상은 C시에 거주하는 초등학교 9~11세 학생 15명의 실험집단과 통제집단 15명으로 총 30명을 연구대상으로 선정하였다. 실험 및 통제집단 모두 사전검사를 실시한 후 프로그램 처치가 끝난 뒤 사후검사를 실시하였다. 프로그램은 3개월간 12회 60분씩 연구자가 실시하였다. 역량중심 인성교육 프로그램이 미치는 효과를 분석하기 위해 자아존중감은 김민정(2011), 박영숙(2010)의 자아존중감 측정 도구를 사용하고, 사회성은 김민정(2011), 문정녀(2002)의 사회성 발달 측정 도구를 부분적으로 사용하였다. 자료 분석은 실험집단과 통제집단의 사례 수가 각각 15명에 불과하여 두 집단 간 평균 비교를 위해 비모수적 통계 방법인 맨-휘트니 검정(Mann-WhitneyU test)을 활용하였으며 분석 프로그램은 SPSS를 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학생의 자아존중감 발달에 긍정적 효과를 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학생의 사회성 발달에 긍정적 효과를 미치고있었다. 본 연구를 통해 역량중심 인성교육 프로그램은 초등학교 학생들의 자아존중감 및 사회성 발달에 긍정적인 효과를 미치는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 역량중심 인성교육 프로그램을 통해 자기관리, 사회성관리, 시민의식의 역량이 향상되도록 학교와 가정이 연계되어 적용한다면 초등학생의 자아존중감 및 사회성 발달 증진에 도움을 줄 수 있을 것으로 사료 된다.
The purpose of this study is to investigate the effect of competency-based personality education programs on the development of self-esteem and sociality in elementary school students. This is to remind elementary school students of the necessity of developing a competency-based personality educatio...
The purpose of this study is to investigate the effect of competency-based personality education programs on the development of self-esteem and sociality in elementary school students. This is to remind elementary school students of the necessity of developing a competency-based personality education program that contributes to the self-esteem and social development of elementary school students in order to achieve close and smooth social development along with healthy personality development. The research questions for such research purposes were focused on as follows. First, what is the effect of competency-based personality education programs on the development of self-esteem in elementary school students? Second, what is the effect of competency-based personality education programs on the social development of elementary school students? The competency-based personality education program aims to cultivate one's inner self based on eight personality values (virtues) and enhance the character and competency of living with other people and other communities. The competency-based personality education program was reconstructed and used by researchers based on the programs of the Personality Education Support Center (2016) and the Korea Education Development Institute (2019). The subjects of the study were 15 experimental and control groups of 15 elementary school students aged 9 to 11 living in C city, and a total of 30 subjects were selected. Both the experimental and control groups conducted a pre-test, and then a post-test was conducted after the program treatment was completed. The program was conducted 12 times for 3 months for 60 minutes by the researcher. In order to analyze the effect of competency-based personality programs, self-esteem was used by Kim Min-jung (2011) and Park Young-sook (2010), and sociality was partially used by Kim Min-jung (2011) and Moon Jeong-nyeo (2002). For data analysis, the number of cases in the experimental group and the control group was only 15, so the man-Whitney U test, a nonparametric statistical method, was used for the average comparison between the two groups, and the analysis program used SPSS. The summary of the results of this study is as follows. First, competency-based personality education programs were found to have a positive effect on the development of self-esteem in elementary school students. Second, competency-based personality education programs had a positive effect on the social development of elementary school students. Through this study, it was confirmed that the competency-based personality education program had a positive effect on the development of self-esteem and sociality of elementary school students. Therefore, if schools and families are applied in conjunction with each other to improve the capabilities of competency-based personality education programs, sociality management, and civic awareness, self-esteem and sociality can further improve each area.
The purpose of this study is to investigate the effect of competency-based personality education programs on the development of self-esteem and sociality in elementary school students. This is to remind elementary school students of the necessity of developing a competency-based personality education program that contributes to the self-esteem and social development of elementary school students in order to achieve close and smooth social development along with healthy personality development. The research questions for such research purposes were focused on as follows. First, what is the effect of competency-based personality education programs on the development of self-esteem in elementary school students? Second, what is the effect of competency-based personality education programs on the social development of elementary school students? The competency-based personality education program aims to cultivate one's inner self based on eight personality values (virtues) and enhance the character and competency of living with other people and other communities. The competency-based personality education program was reconstructed and used by researchers based on the programs of the Personality Education Support Center (2016) and the Korea Education Development Institute (2019). The subjects of the study were 15 experimental and control groups of 15 elementary school students aged 9 to 11 living in C city, and a total of 30 subjects were selected. Both the experimental and control groups conducted a pre-test, and then a post-test was conducted after the program treatment was completed. The program was conducted 12 times for 3 months for 60 minutes by the researcher. In order to analyze the effect of competency-based personality programs, self-esteem was used by Kim Min-jung (2011) and Park Young-sook (2010), and sociality was partially used by Kim Min-jung (2011) and Moon Jeong-nyeo (2002). For data analysis, the number of cases in the experimental group and the control group was only 15, so the man-Whitney U test, a nonparametric statistical method, was used for the average comparison between the two groups, and the analysis program used SPSS. The summary of the results of this study is as follows. First, competency-based personality education programs were found to have a positive effect on the development of self-esteem in elementary school students. Second, competency-based personality education programs had a positive effect on the social development of elementary school students. Through this study, it was confirmed that the competency-based personality education program had a positive effect on the development of self-esteem and sociality of elementary school students. Therefore, if schools and families are applied in conjunction with each other to improve the capabilities of competency-based personality education programs, sociality management, and civic awareness, self-esteem and sociality can further improve each area.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.