본 연구는 코로나19로 인한 학교 내 수업환경의 변화와 그에 따른 예술고등학교 무용강사 직무만족요인을 파악하여 향후 무용교육의 질적 향상과 무용강사 직무환경개선을 위한 기초 자료 제공에 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위해 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교에 재직중인 무용강사 71명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSSWIN 23.0 Windows 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 모든 연구 검증에 대한 ...
본 연구는 코로나19로 인한 학교 내 수업환경의 변화와 그에 따른 예술고등학교 무용강사 직무만족요인을 파악하여 향후 무용교육의 질적 향상과 무용강사 직무환경개선을 위한 기초 자료 제공에 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위해 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교에 재직중인 무용강사 71명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSSWIN 23.0 Windows 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 모든 연구 검증에 대한 유의수준은 0.05로 설정하였다. 분석 방법으로는 빈도분석, 요인별 평균분석, 분산분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 예술고등학교 무용강사의 직무환경개선을 위한 직무만족요인 분석 결과는 다음과 같다. 직무환경 개선을 위한 필요 요인은 ‘적절한 보수’,‘무용강사로서의 충분한 인정’, ‘교육활동 지도에 적합한 업무환경’으로 나타났다.
둘째, 예술고등학교 무용교육의 질적 향상을 위한 직무만족요인 분석 결과는 다음과 같다. 무용교육의 질적 향상을 위한 필요요인은 ‘적절한 보수’, ‘교육활동 및 지도에 적절한 업무환경’, ‘전문성 함양(강습회, 세미나, 학회 등)’으로 나타났다.
셋째, 비대면 수업(원격수업)시수에 따른 직무만족도 차이의 분석 결과 원격수업 비율이 높아짐에 따라 직무만족도가 낮아지는 유의한 차이가 존재하는 것으로 나타났다.
넷째, 코로나19 이후 예술고등학교 무용강사의 내,외재적 직무만족도를 살펴본 결과는 다음과 같다. 자율성, 인정 지위, 자기의식, 전문성 신장, 업무환경, 담당 직무, 인간관계 요인은 3점 이상의 평균으로 나타났으나 하위요인 중 보상에 대한 부분은 2점대로 상대적으로 낮은 만족도를 나타냈다.
다섯째, 무용강사의 의견을 살펴본 결과 코로나19 이후 직무수행에 있어 ‘시,공간적 활용’에서의 만족사항을 나타내고 있으나 대부분의 무용강사는‘소통의 부재로 인한 학생지도의 어려움’, ‘교육환경의 변화로 인한 수업 효율성의 저하’, ‘수업이외의 부수적인 시간의 소요’ 등의 교수-학습에 관련되 불만족 사항이 나타났다.
따라서 전문예술교육의 중추가 되는 예술고등학교 무용교육은 코로나 이후 변화된 환경에서 안정된 수업을 제공할 수 있도록 학교측의 수업 시스템 개선을 통한 발판을 마련해야 할 것이다. 나아가 코로나19와 같은 불가피한 상황에 대비해 영상을 활용한 무용교육의 방향성 확립은 양질의 무용교육이 이루어질 수 있을 것이라 사료된다. 더불어 무용강사의 적절한 보수 및 복지, 전문성 함양의 기회와 같은 무용강사의 직무환경 개선이 이루어진다면 예술고등학교 무용교육의 궁극적인 목표에 도달할 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구는 예술고등학교의 무용교육의 질적 향상과 무용강사 직무환경개선을 위한 기초자료를 제공하기 위해 예술고등학교 무용강사의 의견을 듣고자 하였다. 본 연구가 코로나19 이후의 예술고등학교 무용강사들의 경험을 다각적으로 확인할 수 있는 연구가 되기를 바라며 예술고등학교 무용교육의 실행자로서 중요한 역할을 하는 무용강사의 직무만족에 대한 연구가 활발하게 이루어지기를 기대한다.
본 연구는 코로나19로 인한 학교 내 수업환경의 변화와 그에 따른 예술고등학교 무용강사 직무만족요인을 파악하여 향후 무용교육의 질적 향상과 무용강사 직무환경개선을 위한 기초 자료 제공에 목적이 있다.
이러한 목적을 달성하기 위해 현재 서울, 경기지역 소재의 예술고등학교에 재직중인 무용강사 71명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수된 설문지는 SPSS WIN 23.0 Windows 프로그램을 이용하여 분석하였으며, 모든 연구 검증에 대한 유의수준은 0.05로 설정하였다. 분석 방법으로는 빈도분석, 요인별 평균분석, 분산분석을 실시하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 예술고등학교 무용강사의 직무환경개선을 위한 직무만족요인 분석 결과는 다음과 같다. 직무환경 개선을 위한 필요 요인은 ‘적절한 보수’,‘무용강사로서의 충분한 인정’, ‘교육활동 지도에 적합한 업무환경’으로 나타났다.
둘째, 예술고등학교 무용교육의 질적 향상을 위한 직무만족요인 분석 결과는 다음과 같다. 무용교육의 질적 향상을 위한 필요요인은 ‘적절한 보수’, ‘교육활동 및 지도에 적절한 업무환경’, ‘전문성 함양(강습회, 세미나, 학회 등)’으로 나타났다.
셋째, 비대면 수업(원격수업)시수에 따른 직무만족도 차이의 분석 결과 원격수업 비율이 높아짐에 따라 직무만족도가 낮아지는 유의한 차이가 존재하는 것으로 나타났다.
넷째, 코로나19 이후 예술고등학교 무용강사의 내,외재적 직무만족도를 살펴본 결과는 다음과 같다. 자율성, 인정 지위, 자기의식, 전문성 신장, 업무환경, 담당 직무, 인간관계 요인은 3점 이상의 평균으로 나타났으나 하위요인 중 보상에 대한 부분은 2점대로 상대적으로 낮은 만족도를 나타냈다.
다섯째, 무용강사의 의견을 살펴본 결과 코로나19 이후 직무수행에 있어 ‘시,공간적 활용’에서의 만족사항을 나타내고 있으나 대부분의 무용강사는‘소통의 부재로 인한 학생지도의 어려움’, ‘교육환경의 변화로 인한 수업 효율성의 저하’, ‘수업이외의 부수적인 시간의 소요’ 등의 교수-학습에 관련되 불만족 사항이 나타났다.
따라서 전문예술교육의 중추가 되는 예술고등학교 무용교육은 코로나 이후 변화된 환경에서 안정된 수업을 제공할 수 있도록 학교측의 수업 시스템 개선을 통한 발판을 마련해야 할 것이다. 나아가 코로나19와 같은 불가피한 상황에 대비해 영상을 활용한 무용교육의 방향성 확립은 양질의 무용교육이 이루어질 수 있을 것이라 사료된다. 더불어 무용강사의 적절한 보수 및 복지, 전문성 함양의 기회와 같은 무용강사의 직무환경 개선이 이루어진다면 예술고등학교 무용교육의 궁극적인 목표에 도달할 수 있을 것이라 사료된다.
본 연구는 예술고등학교의 무용교육의 질적 향상과 무용강사 직무환경개선을 위한 기초자료를 제공하기 위해 예술고등학교 무용강사의 의견을 듣고자 하였다. 본 연구가 코로나19 이후의 예술고등학교 무용강사들의 경험을 다각적으로 확인할 수 있는 연구가 되기를 바라며 예술고등학교 무용교육의 실행자로서 중요한 역할을 하는 무용강사의 직무만족에 대한 연구가 활발하게 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to understand the changes in school environment caused by Corona19 and the factors of job satisfaction of high school dance instructors, and to provide basic information to improve the quality of dance education and job environment. To achieve this goal, ...
The purpose of this study is to understand the changes in school environment caused by Corona19 and the factors of job satisfaction of high school dance instructors, and to provide basic information to improve the quality of dance education and job environment. To achieve this goal, 71 dance instructors at art high schools in Seoul and Gyeonggi Province were surveyed. The collected questionnaire was analyzed using the SPSS WIN 23.0 Windows program and the attention level for all research verifications was set to 0.05. Frequency analysis, average analysis by factor and variance analysis were carried out as analysis methods. The results of the study are summarized as follows. First, the results of the analysis of job satisfaction factors for improving the job environment of dance instructors at art high schools are as follows. The necessary factors for improving the working environment are "appropriate remuneration," "adequate recognition as a dance instructor," and "work environment suitable for educational guidance." Secondly, the results of job satisfaction factors for improving the quality of dance education at art high schools are as follows. The necessary factors for improving the quality of dance education are "appropriate remuneration," "work environment suitable for educational activities and guidance," and "professional development (study sessions, seminars, academic societies, etc.). Third, the difference in job satisfaction due to the number of hours of non-face-to-face teaching (remote teaching) shows that there is a significant difference in job satisfaction as the proportion of remote teaching increases. Fourth, the satisfaction level of dance instructors at art high schools after Corona 19 is as follows. Self-discipline, recognition status, self-consciousness, professional development, business environment, responsibility, and relationship factors were averaged more than three points, but the compensation level was relatively low. Fifth, according to the opinion of dance instructors, most dance instructors expressed satisfaction with "poetry and spatial utilization" after Corona19, but found dissatisfaction with professors-study such as "difficulty in teaching due to lack of communication." Therefore, dance education at art high schools, which is the center of professional art education, should lay the foundation for improving the school's teaching system so that it can provide stable lessons in the changed environment after Corona. Furthermore, in preparation for inevitable situations such as Corona 19, the direction of dance education using images is expected to be established. In addition, if the working environment of dance instructors is improved, such as appropriate compensation, welfare, and professional development opportunities, the ultimate goal of dance education at art high schools can be achieved. The purpose of this study is to provide basic information on improving the quality of dance education and improving the working environment of dance instructors at art high schools. We hope that this study will confirm the experience of dance instructors at art high schools after Corona19, and that the job satisfaction of dance instructors who play an important role as performers of dance education at art high schools will be actively.
The purpose of this study is to understand the changes in school environment caused by Corona19 and the factors of job satisfaction of high school dance instructors, and to provide basic information to improve the quality of dance education and job environment. To achieve this goal, 71 dance instructors at art high schools in Seoul and Gyeonggi Province were surveyed. The collected questionnaire was analyzed using the SPSS WIN 23.0 Windows program and the attention level for all research verifications was set to 0.05. Frequency analysis, average analysis by factor and variance analysis were carried out as analysis methods. The results of the study are summarized as follows. First, the results of the analysis of job satisfaction factors for improving the job environment of dance instructors at art high schools are as follows. The necessary factors for improving the working environment are "appropriate remuneration," "adequate recognition as a dance instructor," and "work environment suitable for educational guidance." Secondly, the results of job satisfaction factors for improving the quality of dance education at art high schools are as follows. The necessary factors for improving the quality of dance education are "appropriate remuneration," "work environment suitable for educational activities and guidance," and "professional development (study sessions, seminars, academic societies, etc.). Third, the difference in job satisfaction due to the number of hours of non-face-to-face teaching (remote teaching) shows that there is a significant difference in job satisfaction as the proportion of remote teaching increases. Fourth, the satisfaction level of dance instructors at art high schools after Corona 19 is as follows. Self-discipline, recognition status, self-consciousness, professional development, business environment, responsibility, and relationship factors were averaged more than three points, but the compensation level was relatively low. Fifth, according to the opinion of dance instructors, most dance instructors expressed satisfaction with "poetry and spatial utilization" after Corona19, but found dissatisfaction with professors-study such as "difficulty in teaching due to lack of communication." Therefore, dance education at art high schools, which is the center of professional art education, should lay the foundation for improving the school's teaching system so that it can provide stable lessons in the changed environment after Corona. Furthermore, in preparation for inevitable situations such as Corona 19, the direction of dance education using images is expected to be established. In addition, if the working environment of dance instructors is improved, such as appropriate compensation, welfare, and professional development opportunities, the ultimate goal of dance education at art high schools can be achieved. The purpose of this study is to provide basic information on improving the quality of dance education and improving the working environment of dance instructors at art high schools. We hope that this study will confirm the experience of dance instructors at art high schools after Corona19, and that the job satisfaction of dance instructors who play an important role as performers of dance education at art high schools will be actively.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.