중국은 풍부한 역사문화를 가진 나라로써 수용하고 참고로 할 만한 전통문화콘텐츠가 매우 많다. 한중일 삼국은 이들 중국의 전통문화콘텐츠를 활용하여 현대에서 영화, 드라마, 애니메이션 등 다양하고 창의적인 영상문화콘텐츠로 창작하고 있다. 한중일 삼국에서는 공통적으로 원작의 스토리성과 서사성, 캐릭터의 매력 등으로 인해 많은 인기를 얻고 있으나 그 인기의 요소와 매력의 요소는 각기 다른 형태로 나타나고 있다. 이에 본 논문은 중국고전 전통소설『서유기』의 현대 활용 ...
중국은 풍부한 역사문화를 가진 나라로써 수용하고 참고로 할 만한 전통문화콘텐츠가 매우 많다. 한중일 삼국은 이들 중국의 전통문화콘텐츠를 활용하여 현대에서 영화, 드라마, 애니메이션 등 다양하고 창의적인 영상문화콘텐츠로 창작하고 있다. 한중일 삼국에서는 공통적으로 원작의 스토리성과 서사성, 캐릭터의 매력 등으로 인해 많은 인기를 얻고 있으나 그 인기의 요소와 매력의 요소는 각기 다른 형태로 나타나고 있다. 이에 본 논문은 중국고전 전통소설『서유기』의 현대 활용 사례 연구에 대해 서술하였다. 주로 아시아 삼국 한국⋅중국⋅일본의 사유기가 관련한 인기를 끌었던 영상 콘텐츠 2작품씩을 선정해 살펴봤다. 중국의 영상은 드라마 86년판 「서유기」와 영화 「대화서유」를 선택하였다. 한국의 영상은 애니메이션 「날아라 슈퍼보드」와 드라마 「화유기」를 선택하였다. 일본의 영상은 드라마 후지tv 「서유기」와 애니메이션 「드래곤볼」을 선택하였다. 주로 고전 소설『서유기』원작과 중국⋅한국⋅일본 삼국의 『서유기』소설을 각색한 영상에 대해 비교해서 나타난 특징과 그 차이점에 대해 고찰해 보았다. 연구방법은 문헌조사 연구법을 통해 『서유기』의 원작에 관한 연구문헌과 『서유기』를 소재로 한 애니메이션의 각색 작품에 관한 창작연구를 거시적으로 다루고, 또한 스토리텔링과 OSMU 관련 문헌을 통해 보편적인 연구의 각도와 관점을 정리하였다. 다음은 비교분석법을 통해 한⋅중⋅일 삼국의 『서유기』 활용 콘텐츠 사례를 들고 이에 대해 비교분석했다. 제 1 장은 서론이며, 본 논문의 연구 목적, OSMU, IP와 고전 소설『서유기』의 관계에 대해 서술했다. 주로 문헌조사와 비교분석의 연구 방법을 분석하였다. 또한, 선행 연구 부분에서 『서유기』 원작에 관한 연구와 캐릭터, 스토리텔링, OSMU와 글로컬에 대한 선행연구를 정리하였다. 제 2 장은 중국전통 소설 서유기의 작품 배경, 원작에 등장하는 인물인 손오공, 삼장법사, 저팔계, 사오정, 백용마의 이미지와 성격에 대해 분석함으로써 원작이 가진 캐릭터의 매력이 무엇인지 알아보았다. 또한 서유기의 81난 줄거리에 대해 소개함으로써 스토리전개와 서사성에 대해 고찰했다. 제 3 장에서는 중국 한국 일본의 서유기를 활용한 영상콘텐츠 사례를 비교했으며, 삼국의 영상콘텐츠의 특징에 대해 분석하였다. 중국의 서유기영상콘텐츠의 특징은 두 가지로 나눌 수 있다. 하나는 최대한 원작 소설의 정신과 스토리를 존중하고 복원하려고 노력하는 콘텐츠이다. 또 하나는 원작 소설에서 나온 캐릭터 중심으로 색다른 줄거리를 만든 콘텐츠이다. 한국은 시청자의 심리를 반영한 모든 인기 요소를 함께 담고 있으며, 스토리, 캐릭터 모두 원작에 한정하지 않고 새로운 요소를 가미하거나 창의적 인물로 재탄생시키고 있다는 것이 특징이다. 일본은 원작『서유기』의 스토리와 캐릭터를 존중하면서도 일본의 고유 정서와 서양의 요소를 융합하며, 원작에는 없는 성장스토리와 파트너 의식을 담고 있다는 점이 가장 큰 특징이다. 제 4 장에서는 본 연구를 요약하고 결론을 도출하였다. 첫째, 『서유기』가 현실주의 장르이지만 동시에 환상적인 색채로 초현실주의적인 시기한 체험을 선사하고, 스토리에 많은 갈등이 존재하며, 흥미로운 사건 해결 방법은 많은 사람의 호기심을 자극한다. 둘째, 서유기는 '서천취경(西天取經)'의 주요 여정을 소개하는 줄거리와 '81난(難)'의 여러 부선(副線)의 스토리설정으로 각 '난(難)'마다 스토리의 구성요소를 가진 이야기가 맞물려 각 편에서의 완결성과 흥밋거리가 서사성을 부여하고 있다. 셋째, 『서유기』의 주요 캐릭터는 인간의 모습을 그대로 투영하고 각자의 개성이 뚜렷하며 서로가 단점을 보완하여 완벽한 한 팀을 이룬다는 점이다. 『서유기』는 다양한 문화와 시대의 요구에 적응할 수 있는 명작으로 그 가치를 실현하기 위해 현대에서 어떻게 잘 해석하고 활용할 것인가 더 연구하고 고민함으로써 중국, 한국, 일본 뿐 아니라 세계적으로 사랑받는 콘텐츠로 끊임없이 재탄생될 것이다.
중국은 풍부한 역사문화를 가진 나라로써 수용하고 참고로 할 만한 전통문화콘텐츠가 매우 많다. 한중일 삼국은 이들 중국의 전통문화콘텐츠를 활용하여 현대에서 영화, 드라마, 애니메이션 등 다양하고 창의적인 영상문화콘텐츠로 창작하고 있다. 한중일 삼국에서는 공통적으로 원작의 스토리성과 서사성, 캐릭터의 매력 등으로 인해 많은 인기를 얻고 있으나 그 인기의 요소와 매력의 요소는 각기 다른 형태로 나타나고 있다. 이에 본 논문은 중국고전 전통소설『서유기』의 현대 활용 사례 연구에 대해 서술하였다. 주로 아시아 삼국 한국⋅중국⋅일본의 사유기가 관련한 인기를 끌었던 영상 콘텐츠 2작품씩을 선정해 살펴봤다. 중국의 영상은 드라마 86년판 「서유기」와 영화 「대화서유」를 선택하였다. 한국의 영상은 애니메이션 「날아라 슈퍼보드」와 드라마 「화유기」를 선택하였다. 일본의 영상은 드라마 후지tv 「서유기」와 애니메이션 「드래곤볼」을 선택하였다. 주로 고전 소설『서유기』원작과 중국⋅한국⋅일본 삼국의 『서유기』소설을 각색한 영상에 대해 비교해서 나타난 특징과 그 차이점에 대해 고찰해 보았다. 연구방법은 문헌조사 연구법을 통해 『서유기』의 원작에 관한 연구문헌과 『서유기』를 소재로 한 애니메이션의 각색 작품에 관한 창작연구를 거시적으로 다루고, 또한 스토리텔링과 OSMU 관련 문헌을 통해 보편적인 연구의 각도와 관점을 정리하였다. 다음은 비교분석법을 통해 한⋅중⋅일 삼국의 『서유기』 활용 콘텐츠 사례를 들고 이에 대해 비교분석했다. 제 1 장은 서론이며, 본 논문의 연구 목적, OSMU, IP와 고전 소설『서유기』의 관계에 대해 서술했다. 주로 문헌조사와 비교분석의 연구 방법을 분석하였다. 또한, 선행 연구 부분에서 『서유기』 원작에 관한 연구와 캐릭터, 스토리텔링, OSMU와 글로컬에 대한 선행연구를 정리하였다. 제 2 장은 중국전통 소설 서유기의 작품 배경, 원작에 등장하는 인물인 손오공, 삼장법사, 저팔계, 사오정, 백용마의 이미지와 성격에 대해 분석함으로써 원작이 가진 캐릭터의 매력이 무엇인지 알아보았다. 또한 서유기의 81난 줄거리에 대해 소개함으로써 스토리전개와 서사성에 대해 고찰했다. 제 3 장에서는 중국 한국 일본의 서유기를 활용한 영상콘텐츠 사례를 비교했으며, 삼국의 영상콘텐츠의 특징에 대해 분석하였다. 중국의 서유기영상콘텐츠의 특징은 두 가지로 나눌 수 있다. 하나는 최대한 원작 소설의 정신과 스토리를 존중하고 복원하려고 노력하는 콘텐츠이다. 또 하나는 원작 소설에서 나온 캐릭터 중심으로 색다른 줄거리를 만든 콘텐츠이다. 한국은 시청자의 심리를 반영한 모든 인기 요소를 함께 담고 있으며, 스토리, 캐릭터 모두 원작에 한정하지 않고 새로운 요소를 가미하거나 창의적 인물로 재탄생시키고 있다는 것이 특징이다. 일본은 원작『서유기』의 스토리와 캐릭터를 존중하면서도 일본의 고유 정서와 서양의 요소를 융합하며, 원작에는 없는 성장스토리와 파트너 의식을 담고 있다는 점이 가장 큰 특징이다. 제 4 장에서는 본 연구를 요약하고 결론을 도출하였다. 첫째, 『서유기』가 현실주의 장르이지만 동시에 환상적인 색채로 초현실주의적인 시기한 체험을 선사하고, 스토리에 많은 갈등이 존재하며, 흥미로운 사건 해결 방법은 많은 사람의 호기심을 자극한다. 둘째, 서유기는 '서천취경(西天取經)'의 주요 여정을 소개하는 줄거리와 '81난(難)'의 여러 부선(副線)의 스토리설정으로 각 '난(難)'마다 스토리의 구성요소를 가진 이야기가 맞물려 각 편에서의 완결성과 흥밋거리가 서사성을 부여하고 있다. 셋째, 『서유기』의 주요 캐릭터는 인간의 모습을 그대로 투영하고 각자의 개성이 뚜렷하며 서로가 단점을 보완하여 완벽한 한 팀을 이룬다는 점이다. 『서유기』는 다양한 문화와 시대의 요구에 적응할 수 있는 명작으로 그 가치를 실현하기 위해 현대에서 어떻게 잘 해석하고 활용할 것인가 더 연구하고 고민함으로써 중국, 한국, 일본 뿐 아니라 세계적으로 사랑받는 콘텐츠로 끊임없이 재탄생될 것이다.
China is a country rich in history and culture and has many traditional cultural contents to refer to. China, Korea, and Japan use these traditional Chinese cultural contents to create various creative video and cultural contents such as movies, dramas, and animations in modern times. Although the o...
China is a country rich in history and culture and has many traditional cultural contents to refer to. China, Korea, and Japan use these traditional Chinese cultural contents to create various creative video and cultural contents such as movies, dramas, and animations in modern times. Although the original film in China, Korea, and Japan is gaining huge popularity due to its storytelling, narrative, and characters' charm, its popularity and attractiveness are different. This paper expounds the modern application case study of the ancient Chinese novel Journey to the West. the writer selected each two popular films about Journey to the West in Korea, China and Japan. The Chinese video chose the 86th edition of the drama "Journey to the West" and the movie "A Chinese Odyssey." The Korean video chose the animated film "Flying Superboard" and the drama "Hwayugi." The Japanese video chose the FUJI TELEVISION NETWORK 's TV drama "Journey to the West" and the animation film. The characteristics and differences of the ancient novel Journey to the West are compared with the adaptation images of Journey to the West in China, Korea and Japan. The research method is to study the original literature of Journey to the West and the adaptation of animated film based on Journey to the West by literature investigation method. Next, we compared the contents of the three countries using "Journey to the West" through the comparative method. The first chapter is introduction, which describes the research purpose of this paper, the relation between OSMU, IP and the ancient novel Journey to the West. The research methods of literature investigation and comparison were mainly discussed. In addition, in the prior research section, research on the original work of Journey to the West, and prior research on characters, stories, OSMU, and Global were organized. The second chapter discusses the background of traditional Chinese novel Journey to the West and organized the characters Sun Wukong, Monk Tang, Monk Pig, Monk Sha and Bai Longma‘s character images and personalities to find out the charm of the characters in the original. Also, we looked at the development and narrative of the story by introducing the "81 difficult " of Journey to the West. Chapter 3 compares the video contents of China, Korea, and Japan and examines the characteristics of the video contents of the three countries. There are two characteristics of the video contents of China's Journey to the West. The first is to respect and restore the spirit and story of the original novel as much as possible. The other is to create a unique storyline centered on the characters in the original novel. Korea contains all the popular elements that reflect the psychology of the audience, and the story and characters are not limited to the original. Add new elements or be reborn as creative characters. While respecting the story and characters of the original "Journey to the West," Japan combines Japanese unique elements and Western elements to contain the story of growth and a sense of partnership that was not in the original book. Chapter 4 summarizes and concludes this study. First, Journey to the West is a genre of realism, but at the same time, it gives surrealistic experiences with fantastic colors, and there are many conflicts in the storyline, and many people are curious about the interesting solution of the incident. Second, the Journey to the West introduces the plot of the main journey of the Book of Journey to the West and the setting of the various side lines of the "81 difficult", each of which corresponds to a story with a story component. The completeness and fun of each episode give a narrative character Thirdly, the main characters of Journey to the West reflect the human face, with their distinct personalities, complementing each other's shortcomings and forming a perfect team. "Journey to the West" is a masterpiece that can meet the needs of various cultures and times, and will continue to be loved not only in China, Korea, and Japan but also around the world through further research and consideration on how to interpret and utilize it in modern times.
China is a country rich in history and culture and has many traditional cultural contents to refer to. China, Korea, and Japan use these traditional Chinese cultural contents to create various creative video and cultural contents such as movies, dramas, and animations in modern times. Although the original film in China, Korea, and Japan is gaining huge popularity due to its storytelling, narrative, and characters' charm, its popularity and attractiveness are different. This paper expounds the modern application case study of the ancient Chinese novel Journey to the West. the writer selected each two popular films about Journey to the West in Korea, China and Japan. The Chinese video chose the 86th edition of the drama "Journey to the West" and the movie "A Chinese Odyssey." The Korean video chose the animated film "Flying Superboard" and the drama "Hwayugi." The Japanese video chose the FUJI TELEVISION NETWORK 's TV drama "Journey to the West" and the animation film. The characteristics and differences of the ancient novel Journey to the West are compared with the adaptation images of Journey to the West in China, Korea and Japan. The research method is to study the original literature of Journey to the West and the adaptation of animated film based on Journey to the West by literature investigation method. Next, we compared the contents of the three countries using "Journey to the West" through the comparative method. The first chapter is introduction, which describes the research purpose of this paper, the relation between OSMU, IP and the ancient novel Journey to the West. The research methods of literature investigation and comparison were mainly discussed. In addition, in the prior research section, research on the original work of Journey to the West, and prior research on characters, stories, OSMU, and Global were organized. The second chapter discusses the background of traditional Chinese novel Journey to the West and organized the characters Sun Wukong, Monk Tang, Monk Pig, Monk Sha and Bai Longma‘s character images and personalities to find out the charm of the characters in the original. Also, we looked at the development and narrative of the story by introducing the "81 difficult " of Journey to the West. Chapter 3 compares the video contents of China, Korea, and Japan and examines the characteristics of the video contents of the three countries. There are two characteristics of the video contents of China's Journey to the West. The first is to respect and restore the spirit and story of the original novel as much as possible. The other is to create a unique storyline centered on the characters in the original novel. Korea contains all the popular elements that reflect the psychology of the audience, and the story and characters are not limited to the original. Add new elements or be reborn as creative characters. While respecting the story and characters of the original "Journey to the West," Japan combines Japanese unique elements and Western elements to contain the story of growth and a sense of partnership that was not in the original book. Chapter 4 summarizes and concludes this study. First, Journey to the West is a genre of realism, but at the same time, it gives surrealistic experiences with fantastic colors, and there are many conflicts in the storyline, and many people are curious about the interesting solution of the incident. Second, the Journey to the West introduces the plot of the main journey of the Book of Journey to the West and the setting of the various side lines of the "81 difficult", each of which corresponds to a story with a story component. The completeness and fun of each episode give a narrative character Thirdly, the main characters of Journey to the West reflect the human face, with their distinct personalities, complementing each other's shortcomings and forming a perfect team. "Journey to the West" is a masterpiece that can meet the needs of various cultures and times, and will continue to be loved not only in China, Korea, and Japan but also around the world through further research and consideration on how to interpret and utilize it in modern times.
주제어
#중국 고전소설, 『서유기』원작, OSMU(One-Source Multi-Use), 한중일「서유기」영상콘텐츠, 글로컬 문화
학위논문 정보
저자
왕효하
학위수여기관
상명대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
글로벌문화콘텐츠학과
지도교수
성윤아
발행연도
2022
총페이지
75p.
키워드
중국 고전소설, 『서유기』원작, OSMU(One-Source Multi-Use), 한중일「서유기」영상콘텐츠, 글로컬 문화
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