스포츠 선수의 일탈에 대한 대중의 관심은 초기 경기장 내에서 발생한 사건을 시작으로 경기장 외에서 발생한 논란까지 그 범위가 확대되었으며, 최근에는 경기장 외에서 발생한 사건 중 학교폭력이라는 과거 시점의 문제까지 이목이 쏠리고 있다. 특히 2021년 폭로된 몇몇 스포츠 선수의 과거 학교폭력 사건이 사회적으로 큰 파장을 일으켰으며, 이를 기점으로 끊임없이 스포츠 선수의 학교폭력 사실이 공개되고 있다. 이러한 사회적 현상을 통해 대중이 스포츠 선수의 과거 모습에까지 관심을 두고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 학교폭력에 대한 인식이 과거와는 크게 달라졌다는 것을 느낄 수 있다. 이에 기존 선행연구에서 다루었던 일반적인 일탈의 형태와는 다른 과거 시점에 발생한 스포츠 선수의 학교폭력을 스포츠 팬들이 어떻게 평가하는지 자세히 다루어 볼 필요가 있다고 판단된다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 가해 선수의 부정적 평판과 부정적 감정반응 및 관람몰입의 구조적 관계 규명과 선수 동일시 정도에 따른 차이 검증을 통해 프로선수가 되기 이전에 발생한 학교폭력 문제를 스포츠 팬들이 어떻게 받아들이고 평가하는지 확인하고자 한다. 둘째, 궁극적으로 스포츠계에 여전히 남아있는 폭력 관련 부정적 문화를 개선하려는 시대적 흐름에 힘을 싣고자 한다. 이를 달성하기 위해 생명윤리위원회(...
스포츠 선수의 일탈에 대한 대중의 관심은 초기 경기장 내에서 발생한 사건을 시작으로 경기장 외에서 발생한 논란까지 그 범위가 확대되었으며, 최근에는 경기장 외에서 발생한 사건 중 학교폭력이라는 과거 시점의 문제까지 이목이 쏠리고 있다. 특히 2021년 폭로된 몇몇 스포츠 선수의 과거 학교폭력 사건이 사회적으로 큰 파장을 일으켰으며, 이를 기점으로 끊임없이 스포츠 선수의 학교폭력 사실이 공개되고 있다. 이러한 사회적 현상을 통해 대중이 스포츠 선수의 과거 모습에까지 관심을 두고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 학교폭력에 대한 인식이 과거와는 크게 달라졌다는 것을 느낄 수 있다. 이에 기존 선행연구에서 다루었던 일반적인 일탈의 형태와는 다른 과거 시점에 발생한 스포츠 선수의 학교폭력을 스포츠 팬들이 어떻게 평가하는지 자세히 다루어 볼 필요가 있다고 판단된다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 가해 선수의 부정적 평판과 부정적 감정반응 및 관람몰입의 구조적 관계 규명과 선수 동일시 정도에 따른 차이 검증을 통해 프로선수가 되기 이전에 발생한 학교폭력 문제를 스포츠 팬들이 어떻게 받아들이고 평가하는지 확인하고자 한다. 둘째, 궁극적으로 스포츠계에 여전히 남아있는 폭력 관련 부정적 문화를 개선하려는 시대적 흐름에 힘을 싣고자 한다. 이를 달성하기 위해 생명윤리위원회(IRB)의 승인을 받은 후 최근 학교폭력 문제로 논란이 된 A, B 선수의 소속팀인 H의 팬 354명을 대상으로 연구를 진행하였다. 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석 및 상관관계 분석을 하였으며, 가설 검증을 위해 경로분석이 진행되었다. 또한 부트스트랩 방법을 활용하여 매개효과 분석을 하였고, 집단 간 비교 분석을 위해 다집단 분석이 진행되었다. 선행연구에 근거하여 제시된 본 연구의 가설은 ‘첫째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 긍정적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 부정적 감정반응은 관람몰입에 부정적 영향을 미칠 것이다. 셋째, 부정적 선수평판은 관람몰입에 부정적 영향을 미칠 것이다. 넷째, 부정적 선수평판과 관람몰입의 관계에서 부정적 감정반응의 매개효과가 있을 것이다. 다섯째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 차이가 있을 것이다. 여섯째, 부정적 선수평판이 관람몰입에 미치는 영향을 선수 동일시 정도에 따라 차이가 있을 것이다.’이다. 해당 연구 방법을 통해 제시된 가설을 검증한 결과 첫째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부정적 감정반응은 관람몰입에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부정적 선수평판은 관람몰입에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 부정적 선수평판과 관람몰입의 관계에서 부정적 감정반응의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 부정적 선수평판이 관람몰입에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 유의한 차이가 나타나지 않았다.
스포츠 선수의 일탈에 대한 대중의 관심은 초기 경기장 내에서 발생한 사건을 시작으로 경기장 외에서 발생한 논란까지 그 범위가 확대되었으며, 최근에는 경기장 외에서 발생한 사건 중 학교폭력이라는 과거 시점의 문제까지 이목이 쏠리고 있다. 특히 2021년 폭로된 몇몇 스포츠 선수의 과거 학교폭력 사건이 사회적으로 큰 파장을 일으켰으며, 이를 기점으로 끊임없이 스포츠 선수의 학교폭력 사실이 공개되고 있다. 이러한 사회적 현상을 통해 대중이 스포츠 선수의 과거 모습에까지 관심을 두고 있다는 것을 확인할 수 있으며, 학교폭력에 대한 인식이 과거와는 크게 달라졌다는 것을 느낄 수 있다. 이에 기존 선행연구에서 다루었던 일반적인 일탈의 형태와는 다른 과거 시점에 발생한 스포츠 선수의 학교폭력을 스포츠 팬들이 어떻게 평가하는지 자세히 다루어 볼 필요가 있다고 판단된다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 학교폭력 가해 선수의 부정적 평판과 부정적 감정반응 및 관람몰입의 구조적 관계 규명과 선수 동일시 정도에 따른 차이 검증을 통해 프로선수가 되기 이전에 발생한 학교폭력 문제를 스포츠 팬들이 어떻게 받아들이고 평가하는지 확인하고자 한다. 둘째, 궁극적으로 스포츠계에 여전히 남아있는 폭력 관련 부정적 문화를 개선하려는 시대적 흐름에 힘을 싣고자 한다. 이를 달성하기 위해 생명윤리위원회(IRB)의 승인을 받은 후 최근 학교폭력 문제로 논란이 된 A, B 선수의 소속팀인 H의 팬 354명을 대상으로 연구를 진행하였다. 빈도분석, 확인적 요인분석, 신뢰도 분석 및 상관관계 분석을 하였으며, 가설 검증을 위해 경로분석이 진행되었다. 또한 부트스트랩 방법을 활용하여 매개효과 분석을 하였고, 집단 간 비교 분석을 위해 다집단 분석이 진행되었다. 선행연구에 근거하여 제시된 본 연구의 가설은 ‘첫째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 긍정적 영향을 미칠 것이다. 둘째, 부정적 감정반응은 관람몰입에 부정적 영향을 미칠 것이다. 셋째, 부정적 선수평판은 관람몰입에 부정적 영향을 미칠 것이다. 넷째, 부정적 선수평판과 관람몰입의 관계에서 부정적 감정반응의 매개효과가 있을 것이다. 다섯째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 차이가 있을 것이다. 여섯째, 부정적 선수평판이 관람몰입에 미치는 영향을 선수 동일시 정도에 따라 차이가 있을 것이다.’이다. 해당 연구 방법을 통해 제시된 가설을 검증한 결과 첫째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 부정적 감정반응은 관람몰입에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 부정적 선수평판은 관람몰입에 부(-)적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 부정적 선수평판과 관람몰입의 관계에서 부정적 감정반응의 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부정적 선수평판이 부정적 감정반응에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 여섯째, 부정적 선수평판이 관람몰입에 미치는 영향은 선수 동일시 정도에 따라 유의한 차이가 나타나지 않았다.
The public’s interest in sports athletes’ transgressions has expanded to controversies outside the stadium, and recently attention has been paid to history of school violence. In particular, the history school violence incidents of several sports athletes exposed in 2021 have caused great social rep...
The public’s interest in sports athletes’ transgressions has expanded to controversies outside the stadium, and recently attention has been paid to history of school violence. In particular, the history school violence incidents of several sports athletes exposed in 2021 have caused great social repercussions and led to the disclosures of others. From this social phenomenon, the public’s interest in sports athletes’ past seems evident and a significant change in the perception of school violence was observed. Therefore, the sports fans’ reaction to the history of school violence is of academic interest at this point, rather than the ordinary types of transgression already covered in previous studies. The purpose of this study is as follows. First, this study aims to investigate the structural relationship among negative reputation of athletes and negative emotional responses to school violence perpetrators, and the degree of identification of the athletes to observe how sports fans accept and evaluate school violence problems. Second, this study intends to empower the positive changes in violence-related cultures remaining in sports. A study was conducted on 354 fans of team H, of which the two athletes A and B who were recently controversial over school violence were on. Frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis were performed, and path analysis was conducted to verify the hypothesis. In addition, a mediating effect analysis was performed using the bootstrap method, and a multi-group analysis was conducted for comparative analysis between groups. The hypotheses of this study based on previous studies are as follows. First, the negative athletes’ reputation will positively affect negative emotional response. Second, negative emotional response will negatively affect spectating flow. Third, negative athletes’ reputation will negatively affect spectating flow. Fourth, the negative emotional responses will have an mediating effect on the relationship between negative athletes’ reputation and spectating flow. Fifth, the impact of negative athletes’ reputation on spectating flow will differ depending on the degree of athlete identification. Sixth, the impact of negative athletes’ reputation on spectating flow will differ depending on the degree of athlete identification. The results are as follows. First, it was found that the negative athletes’ reputation had a positive(+) effect on negative emotional response. Second, negative emotional response had a negative(-) effect on spectating flow. Third, negative athletes’ reputation had a negative(-) effect on spectating flow. Fourth, a mediating effect of negative emotional response in the relationship between negative athletes’ reputation and spectating flow was observed. Fifth, the effect of negative athletes’ reputation on negative emotional response differed significantly depending on the degree of athlete identification. Sixth, there was no significant difference in the effect of negative athletes’ reputation on spectating flow depending on the degree of athlete identification.
The public’s interest in sports athletes’ transgressions has expanded to controversies outside the stadium, and recently attention has been paid to history of school violence. In particular, the history school violence incidents of several sports athletes exposed in 2021 have caused great social repercussions and led to the disclosures of others. From this social phenomenon, the public’s interest in sports athletes’ past seems evident and a significant change in the perception of school violence was observed. Therefore, the sports fans’ reaction to the history of school violence is of academic interest at this point, rather than the ordinary types of transgression already covered in previous studies. The purpose of this study is as follows. First, this study aims to investigate the structural relationship among negative reputation of athletes and negative emotional responses to school violence perpetrators, and the degree of identification of the athletes to observe how sports fans accept and evaluate school violence problems. Second, this study intends to empower the positive changes in violence-related cultures remaining in sports. A study was conducted on 354 fans of team H, of which the two athletes A and B who were recently controversial over school violence were on. Frequency analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis, and correlation analysis were performed, and path analysis was conducted to verify the hypothesis. In addition, a mediating effect analysis was performed using the bootstrap method, and a multi-group analysis was conducted for comparative analysis between groups. The hypotheses of this study based on previous studies are as follows. First, the negative athletes’ reputation will positively affect negative emotional response. Second, negative emotional response will negatively affect spectating flow. Third, negative athletes’ reputation will negatively affect spectating flow. Fourth, the negative emotional responses will have an mediating effect on the relationship between negative athletes’ reputation and spectating flow. Fifth, the impact of negative athletes’ reputation on spectating flow will differ depending on the degree of athlete identification. Sixth, the impact of negative athletes’ reputation on spectating flow will differ depending on the degree of athlete identification. The results are as follows. First, it was found that the negative athletes’ reputation had a positive(+) effect on negative emotional response. Second, negative emotional response had a negative(-) effect on spectating flow. Third, negative athletes’ reputation had a negative(-) effect on spectating flow. Fourth, a mediating effect of negative emotional response in the relationship between negative athletes’ reputation and spectating flow was observed. Fifth, the effect of negative athletes’ reputation on negative emotional response differed significantly depending on the degree of athlete identification. Sixth, there was no significant difference in the effect of negative athletes’ reputation on spectating flow depending on the degree of athlete identification.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.