본 연구는 아동수당이 개별가구 재정에 미치는 효과를 살펴보고, 이를 통해 아동수당이 아동의 권리보장 및 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 정책목표를 달성하고 있는지 해당 여부를 파악하고자 한다. 「아동수당법」 재 1조에 아동의 권리 및 아동가구의 경제적 부담에 관한 목적이 제시되어 있을 뿐 아니라 한국은 유엔아동권리협약(Convention on the Rights of the Child: CRC)의 당사국으로서 아동 권리보장의 의무를 지니기 때문이다. 따라서 본 연구는 우선 한국의 아동수당 제도에 대해 분석한 후 한국복지패널(Korean Welfare Panel Study: KoWePS) 10~13차년도 자료를 이용하여 평행추세가정(Parallel Trends Assumption)을 검증하고, 13차년도 자료와 15차년도 자료를 사용하여 이중차이분석(Difference in Differences: ...
본 연구는 아동수당이 개별가구 재정에 미치는 효과를 살펴보고, 이를 통해 아동수당이 아동의 권리보장 및 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 정책목표를 달성하고 있는지 해당 여부를 파악하고자 한다. 「아동수당법」 재 1조에 아동의 권리 및 아동가구의 경제적 부담에 관한 목적이 제시되어 있을 뿐 아니라 한국은 유엔아동권리협약(Convention on the Rights of the Child: CRC)의 당사국으로서 아동 권리보장의 의무를 지니기 때문이다. 따라서 본 연구는 우선 한국의 아동수당 제도에 대해 분석한 후 한국복지패널(Korean Welfare Panel Study: KoWePS) 10~13차년도 자료를 이용하여 평행추세가정(Parallel Trends Assumption)을 검증하고, 13차년도 자료와 15차년도 자료를 사용하여 이중차이분석(Difference in Differences: DID)을 실시하였다. 한국의 아동수당 제도 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 아동수당의 대상연령이 전체 아동을 충분히 포괄하고 있지 못하였다. 둘째, 아동수당은 과도기적 단계에서 확대추세에 있었다. 셋째, 아동 관련 현금성 지원제도들의 중복성 문제가 나타났다. 이중차이분석(DID) 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동수당은 개별가구 소득에 유의미한 효과를 미치지 못하는 것으로 나타났다. 통계적으로 유의미하지는 않지만, 소득에 대한 아동수당의 효과가 양(+)의 방향으로 나타났다. 둘째, 아동수당은 개별가구의 자녀양육비 부담 경감에 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 통계적으로 유의미하지는 않지만, 아동수당이 오히려 자녀양육비 부담을 증가시키는 방향으로 영향을 미칠 가능성을 추측해 볼 수 있었다. 마지막으로, 아동수당은 자녀양육비 지출을 유의미하게 증가시키는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석결과들을 종합해보면 아동수당이 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 정책목표는 달성하지 못하고 있었고, 아동의 권리보장이라는 정책목표는 일부 달성하고 있었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 정책제안을 하고자 한다. 첫째, 아동수당 급여액을 증가할 필요가 있다. 아동수당 급여액이 증가하면 아동수당이 개별가구 소득에 미치는 영향이 유의미해질 것으로 판단되며, 자녀양육비 부담 경감에 효과를 미칠 것으로 보인다. 둘째, 아동수당의 지급연령을 확대할 필요가 있다. 아동수당 지급연령의 확대를 통해 아동권리 보장과 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 두 정책목표 달성에 가까워질 수 있기 때문이다. 또한, 후속연구에서는 저소득가구를 중점으로 아동수당 정책의 효과성을 검증할 필요가 있으며, 타 아동 관련 정책과 아동수당의 연관성을 고려하여 함께 살펴볼 것을 제언한다.
본 연구는 아동수당이 개별가구 재정에 미치는 효과를 살펴보고, 이를 통해 아동수당이 아동의 권리보장 및 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 정책목표를 달성하고 있는지 해당 여부를 파악하고자 한다. 「아동수당법」 재 1조에 아동의 권리 및 아동가구의 경제적 부담에 관한 목적이 제시되어 있을 뿐 아니라 한국은 유엔아동권리협약(Convention on the Rights of the Child: CRC)의 당사국으로서 아동 권리보장의 의무를 지니기 때문이다. 따라서 본 연구는 우선 한국의 아동수당 제도에 대해 분석한 후 한국복지패널(Korean Welfare Panel Study: KoWePS) 10~13차년도 자료를 이용하여 평행추세가정(Parallel Trends Assumption)을 검증하고, 13차년도 자료와 15차년도 자료를 사용하여 이중차이분석(Difference in Differences: DID)을 실시하였다. 한국의 아동수당 제도 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 아동수당의 대상연령이 전체 아동을 충분히 포괄하고 있지 못하였다. 둘째, 아동수당은 과도기적 단계에서 확대추세에 있었다. 셋째, 아동 관련 현금성 지원제도들의 중복성 문제가 나타났다. 이중차이분석(DID) 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동수당은 개별가구 소득에 유의미한 효과를 미치지 못하는 것으로 나타났다. 통계적으로 유의미하지는 않지만, 소득에 대한 아동수당의 효과가 양(+)의 방향으로 나타났다. 둘째, 아동수당은 개별가구의 자녀양육비 부담 경감에 유의미한 영향을 미치지 못하였다. 통계적으로 유의미하지는 않지만, 아동수당이 오히려 자녀양육비 부담을 증가시키는 방향으로 영향을 미칠 가능성을 추측해 볼 수 있었다. 마지막으로, 아동수당은 자녀양육비 지출을 유의미하게 증가시키는 것으로 나타났다. 위와 같은 분석결과들을 종합해보면 아동수당이 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 정책목표는 달성하지 못하고 있었고, 아동의 권리보장이라는 정책목표는 일부 달성하고 있었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 정책제안을 하고자 한다. 첫째, 아동수당 급여액을 증가할 필요가 있다. 아동수당 급여액이 증가하면 아동수당이 개별가구 소득에 미치는 영향이 유의미해질 것으로 판단되며, 자녀양육비 부담 경감에 효과를 미칠 것으로 보인다. 둘째, 아동수당의 지급연령을 확대할 필요가 있다. 아동수당 지급연령의 확대를 통해 아동권리 보장과 아동가구의 경제적 부담 경감이라는 두 정책목표 달성에 가까워질 수 있기 때문이다. 또한, 후속연구에서는 저소득가구를 중점으로 아동수당 정책의 효과성을 검증할 필요가 있으며, 타 아동 관련 정책과 아동수당의 연관성을 고려하여 함께 살펴볼 것을 제언한다.
The current study examines the effect of universal child benefit on individual household finance to find if universal child benefit policy achieves its objective: guaranteeing children’s rights and reducing financial burden of children’s households. It is due to the Article 1 of the universal child ...
The current study examines the effect of universal child benefit on individual household finance to find if universal child benefit policy achieves its objective: guaranteeing children’s rights and reducing financial burden of children’s households. It is due to the Article 1 of the universal child benefit Act which clearly provides the two main objectives stated above. Also, as a member of Convention on the Rights of the Child (CRC), Korea is obligated to guarantee children rights. The present study firstly analyzes Korean Child Benefit System. Secondly, it verifies the Parallel Trends Assumption for Korean Welfare Panel Study(KoWePS)’s 10th to 13th data. Then, it conducts a difference-in-differences(DID) method for the 13th and 15th data to find the effect of universal child benefit on individual household finance. The results of analysis on Korean Child Benefit System are as follows. First, the target age of universal child benefit does not sufficiently cover all children, meaning that the targeting age is too young compared to the common children age. Second, during the transition period, universal child benefit was in a trend of expansion; since universal child benefit has firstly been introduced in 2018, there have been two target expansions. Lastly, it appears to have a redundancy problem of child-related welfare policies; in particular, there is a relationship with policies in terms of cash support. The DID results are as follows. First, it shows that universal child benefit does not carry a significant effect on individual household income; however, even though it is not statistically significant, universal child benefit is positively related to income. Second, universal child benefit is not significantly meaningful to a reduction of individual household’s burden on the cost of raising a child. Although it appears to be statistically insignificant, it is rather shown to increase the burden on cost of raising a child. Lastly, it finds that universal child benefit increases expenditures of raising a child in a significant way. All in all, when achievement of the universal child benefit policy is evaluated, guaranteeing children’s rights is only partially achieved while reducing economic burden on children’s household is not carried out. Based on what is found in the present study, several policies are proposed. First, it is necessary to increase the amount of universal child benefit benefits, which is expected to have a significant impact on individual household income; therefore, it may reduce the burden on cost of raising a child. Second, it is necessary to expand universal child benefit target age to make the two objectives of universal child benefit policy much more achievable. That is, For follow-up research, two things are suggested: 1) examining universal child benefit policy effectiveness focusing mainly on low-income households, and 2) other child-related policies are to be considered together when conducting research on universal child benefit.
The current study examines the effect of universal child benefit on individual household finance to find if universal child benefit policy achieves its objective: guaranteeing children’s rights and reducing financial burden of children’s households. It is due to the Article 1 of the universal child benefit Act which clearly provides the two main objectives stated above. Also, as a member of Convention on the Rights of the Child (CRC), Korea is obligated to guarantee children rights. The present study firstly analyzes Korean Child Benefit System. Secondly, it verifies the Parallel Trends Assumption for Korean Welfare Panel Study(KoWePS)’s 10th to 13th data. Then, it conducts a difference-in-differences(DID) method for the 13th and 15th data to find the effect of universal child benefit on individual household finance. The results of analysis on Korean Child Benefit System are as follows. First, the target age of universal child benefit does not sufficiently cover all children, meaning that the targeting age is too young compared to the common children age. Second, during the transition period, universal child benefit was in a trend of expansion; since universal child benefit has firstly been introduced in 2018, there have been two target expansions. Lastly, it appears to have a redundancy problem of child-related welfare policies; in particular, there is a relationship with policies in terms of cash support. The DID results are as follows. First, it shows that universal child benefit does not carry a significant effect on individual household income; however, even though it is not statistically significant, universal child benefit is positively related to income. Second, universal child benefit is not significantly meaningful to a reduction of individual household’s burden on the cost of raising a child. Although it appears to be statistically insignificant, it is rather shown to increase the burden on cost of raising a child. Lastly, it finds that universal child benefit increases expenditures of raising a child in a significant way. All in all, when achievement of the universal child benefit policy is evaluated, guaranteeing children’s rights is only partially achieved while reducing economic burden on children’s household is not carried out. Based on what is found in the present study, several policies are proposed. First, it is necessary to increase the amount of universal child benefit benefits, which is expected to have a significant impact on individual household income; therefore, it may reduce the burden on cost of raising a child. Second, it is necessary to expand universal child benefit target age to make the two objectives of universal child benefit policy much more achievable. That is, For follow-up research, two things are suggested: 1) examining universal child benefit policy effectiveness focusing mainly on low-income households, and 2) other child-related policies are to be considered together when conducting research on universal child benefit.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.