본 연구는 현재 코로나19로 인해 온라인 수업과 대면 수업이 혼재된 상황에서 2015개정 교육과정에서 제시하는 핵심 가치인 핵심역량을 강화하기 위한 수업 기법이 충분히 실시되지 못하고 있음을 파악하였다. 그리하여 지금과 같은 코로나19 학습 상황에서도 협력학습 등 다양한 배움 중심의 수업을 실시하는 방안으로 블렌디드 러닝을 활용한 ...
본 연구는 현재 코로나19로 인해 온라인 수업과 대면 수업이 혼재된 상황에서 2015개정 교육과정에서 제시하는 핵심 가치인 핵심역량을 강화하기 위한 수업 기법이 충분히 실시되지 못하고 있음을 파악하였다. 그리하여 지금과 같은 코로나19 학습 상황에서도 협력학습 등 다양한 배움 중심의 수업을 실시하는 방안으로 블렌디드 러닝을 활용한 프로젝트 학습을 제안하였고 이를 1년간 총 3기에 걸쳐 실행하였다. 그리고 이를 직접 실행하는 과정과 결과를 정리 및 분석하여, 학생들이 기존의 전통적인 교육환경이 아닌 코로나19에 따른 수업 상황에서도 의미 있는 성장을 보여주었음을 확인하였다. 첫째로 학생들은 원격 수업으로 활발한 모임이나 단체 활동에 제약이 있는 상황 속에서도 사회적 실재감을 형성하였다. 둘째로 학생들은 시공간의 한계를 극복하기 위한 방법을 스스로 모색하였으며, 이 과정에서 대면 수업에서는 확인할 수 없었던 자신만의 잠재력을 온라인 공간에서의 프로젝트를 통해 보여 준 학생들이 있음을 발견하였다. 셋째로 학생 활동 관찰 및 면담을 통해 학생들이 프로젝트 활동을 통해 지식정보처리 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량 등 2015개정 교육과정에서 제시하는 다양한 핵심 역량들을 길렀음을 확인하였다. 또한 교사 역시 3기에 걸친 프로젝트 활동 및 이에 따른 연구를 통한 지속적 성찰의 과정에서 교육의 방향에 대해 재확인하였음을 발견하였다. 마지막으로 본 연구를 통해 코로나19 시대 학습상황에서의 프로젝트 학습이 가능함을 확인하였으나, 현재와 같이 수시로 변동되는 상황 속에서 보다 유연한 수업 계획 수립과 학사 변동에 대한 구성원 간의 공유 등이 필요함과 더불어, 교육부 정책에 의거 전면 대면 등교가 시행된 이후에도 블렌디드 러닝을 활용한 프로젝트 학습의 장점을 살려 수업에 잘 구현될 수 있도록 후속 연구를 수행할 것을 제언한다.
본 연구는 현재 코로나19로 인해 온라인 수업과 대면 수업이 혼재된 상황에서 2015개정 교육과정에서 제시하는 핵심 가치인 핵심역량을 강화하기 위한 수업 기법이 충분히 실시되지 못하고 있음을 파악하였다. 그리하여 지금과 같은 코로나19 학습 상황에서도 협력학습 등 다양한 배움 중심의 수업을 실시하는 방안으로 블렌디드 러닝을 활용한 프로젝트 학습을 제안하였고 이를 1년간 총 3기에 걸쳐 실행하였다. 그리고 이를 직접 실행하는 과정과 결과를 정리 및 분석하여, 학생들이 기존의 전통적인 교육환경이 아닌 코로나19에 따른 수업 상황에서도 의미 있는 성장을 보여주었음을 확인하였다. 첫째로 학생들은 원격 수업으로 활발한 모임이나 단체 활동에 제약이 있는 상황 속에서도 사회적 실재감을 형성하였다. 둘째로 학생들은 시공간의 한계를 극복하기 위한 방법을 스스로 모색하였으며, 이 과정에서 대면 수업에서는 확인할 수 없었던 자신만의 잠재력을 온라인 공간에서의 프로젝트를 통해 보여 준 학생들이 있음을 발견하였다. 셋째로 학생 활동 관찰 및 면담을 통해 학생들이 프로젝트 활동을 통해 지식정보처리 역량, 의사소통 역량, 공동체 역량 등 2015개정 교육과정에서 제시하는 다양한 핵심 역량들을 길렀음을 확인하였다. 또한 교사 역시 3기에 걸친 프로젝트 활동 및 이에 따른 연구를 통한 지속적 성찰의 과정에서 교육의 방향에 대해 재확인하였음을 발견하였다. 마지막으로 본 연구를 통해 코로나19 시대 학습상황에서의 프로젝트 학습이 가능함을 확인하였으나, 현재와 같이 수시로 변동되는 상황 속에서 보다 유연한 수업 계획 수립과 학사 변동에 대한 구성원 간의 공유 등이 필요함과 더불어, 교육부 정책에 의거 전면 대면 등교가 시행된 이후에도 블렌디드 러닝을 활용한 프로젝트 학습의 장점을 살려 수업에 잘 구현될 수 있도록 후속 연구를 수행할 것을 제언한다.
This study found that in a situation where online classes and face-to-face classes are mixed due to COVID-19, teaching techniques to strengthen the core value presented in the 2015 revised curriculum, 'core competency' are not sufficiently implemented. Therefore, even in the current COVID-19 learnin...
This study found that in a situation where online classes and face-to-face classes are mixed due to COVID-19, teaching techniques to strengthen the core value presented in the 2015 revised curriculum, 'core competency' are not sufficiently implemented. Therefore, even in the current COVID-19 learning situation, as a way to conduct various learning-oriented classes such as cooperative learning, 'project learning using blended learning' was proposed. And this was implemented over a total of three periods for one year. In addition, by organizing and analyzing the process and results of conducting this study directly, it was confirmed that students had meaningful growth even if they were in a class situation according to COVID-19, not in a traditional educational environment. First, students cultivated a 'social presence' even in situations where it was difficult to actively gather or engage in group activities due to remote classes. Second, students sought ways to overcome the limitations of time and space. In addition, in this process, there were students who showed their own potential through online projects that could not be confirmed in face-to-face classes. Third, through student activity observation and interviews, it was found that students developed various core competencies required in the 2015 revised curriculum, such as Knowledge Information Processing Competency, Communication Competency, and Community Competency, through project activities. In addition, it was found that the teacher also reaffirmed the direction of education through continuous reflection conducted in the course of three project activities and research on it. Finally, this study confirmed that project learning is sufficiently possible in the learning situation of the COVID-19 era, but the study suggests that members should establish a more flexible class plan and share academic changes well. In addition, this study suggests that even after face-to-face classes are conducted in accordance with the policy of the Ministry of Education, follow-up studies should be conducted so that the advantages of project learning using blended learning can be well utilized and implemented in classes.
This study found that in a situation where online classes and face-to-face classes are mixed due to COVID-19, teaching techniques to strengthen the core value presented in the 2015 revised curriculum, 'core competency' are not sufficiently implemented. Therefore, even in the current COVID-19 learning situation, as a way to conduct various learning-oriented classes such as cooperative learning, 'project learning using blended learning' was proposed. And this was implemented over a total of three periods for one year. In addition, by organizing and analyzing the process and results of conducting this study directly, it was confirmed that students had meaningful growth even if they were in a class situation according to COVID-19, not in a traditional educational environment. First, students cultivated a 'social presence' even in situations where it was difficult to actively gather or engage in group activities due to remote classes. Second, students sought ways to overcome the limitations of time and space. In addition, in this process, there were students who showed their own potential through online projects that could not be confirmed in face-to-face classes. Third, through student activity observation and interviews, it was found that students developed various core competencies required in the 2015 revised curriculum, such as Knowledge Information Processing Competency, Communication Competency, and Community Competency, through project activities. In addition, it was found that the teacher also reaffirmed the direction of education through continuous reflection conducted in the course of three project activities and research on it. Finally, this study confirmed that project learning is sufficiently possible in the learning situation of the COVID-19 era, but the study suggests that members should establish a more flexible class plan and share academic changes well. In addition, this study suggests that even after face-to-face classes are conducted in accordance with the policy of the Ministry of Education, follow-up studies should be conducted so that the advantages of project learning using blended learning can be well utilized and implemented in classes.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.