본 논문은 클래식 음악 분야 관객개발 연구로서, 코로나19로 인한 변화 즉 온·오프라인 연주를 병행해야 하는 상황 속에서 관객개발을 하기 위해 필수적으로 사용해야 하는 동영상 플랫폼을 활용한 연구를 진행하였고 그 결론을 제안하는 것이다. 관객개발은 관객의 양적, 질적 확대를 목표로 라이프스타일이나 취향 등을 고려한 유형별 분석과 목표 관객개발을 위한 세분화 등을 통해 다양한 효과를 얻어내며, 궁극적으로는 충성 관객의 층을 넓힘으로써 예술 옹호 세력을 형성하기 위한 전략을 말한다. 특별히 코로나19 상황에서 관객개발은 이전과 같은 대면 방식을 선호하는 관객만이 아니라, 비대면 방식 선호 관객을 염두에 두면서 접근이 가능해진 상황을 고려하고자 했다. 이에 따라 본 논문에서는 많은 종류의 관객개발 방법 중 온라인을 이용한 관객개발에는 어떤 종류가 있으며, 어떻게 사용되고 있고, 또 어떻게 사용되야 효과적이며, 그중에 동영상 플랫폼은 어떤 방식으로 발전되어질 때 관객개발에 최대한 도움이 될 수 있는지 여러 관객개발 사례를 통해 알아보았다. 특히 여러 사례 중 유튜브를 이용한 서울시향의 관객개발 사례는 지금도 진행형으로 새로운 ...
본 논문은 클래식 음악 분야 관객개발 연구로서, 코로나19로 인한 변화 즉 온·오프라인 연주를 병행해야 하는 상황 속에서 관객개발을 하기 위해 필수적으로 사용해야 하는 동영상 플랫폼을 활용한 연구를 진행하였고 그 결론을 제안하는 것이다. 관객개발은 관객의 양적, 질적 확대를 목표로 라이프스타일이나 취향 등을 고려한 유형별 분석과 목표 관객개발을 위한 세분화 등을 통해 다양한 효과를 얻어내며, 궁극적으로는 충성 관객의 층을 넓힘으로써 예술 옹호 세력을 형성하기 위한 전략을 말한다. 특별히 코로나19 상황에서 관객개발은 이전과 같은 대면 방식을 선호하는 관객만이 아니라, 비대면 방식 선호 관객을 염두에 두면서 접근이 가능해진 상황을 고려하고자 했다. 이에 따라 본 논문에서는 많은 종류의 관객개발 방법 중 온라인을 이용한 관객개발에는 어떤 종류가 있으며, 어떻게 사용되고 있고, 또 어떻게 사용되야 효과적이며, 그중에 동영상 플랫폼은 어떤 방식으로 발전되어질 때 관객개발에 최대한 도움이 될 수 있는지 여러 관객개발 사례를 통해 알아보았다. 특히 여러 사례 중 유튜브를 이용한 서울시향의 관객개발 사례는 지금도 진행형으로 새로운 콘텐츠를 개발하며 많은 관객의 문을 끊임없이 두드리고 있다. 첫 번째로 동영상 플랫폼 활용의 사례연구에서 볼 수 있듯이 동영상 플랫폼을 잘 활용하고 있는 개인들은 꾸준히 구독자들과 빠르게 직접 소통하며 구독자들이 원하는 콘텐츠를 연구하고 새롭게 개발하는 것에 주목하고 있음을 볼 수 있다. 특히 첼로댁의 경우는 최근에 ‘첼로댁 클래스’라는 콘텐츠를 개발하여 숨은 관객층을 적극적으로 개발하려고 노력하고 있고 이날치는 10〜20대 즉 MZ세대의 성향을 잘 파악하여서 그들이 즐기는 방식인 이미지 중심의 짧은 메시지를 이용하여 관객개발 문화에 큰 변화를 주고 있음을 볼 수 있다. 히사이시 조 경우도 애니메이션에서부터 뉴에이지 곡까지 전 연령대가 좋아할 수 있는 곡들을 작곡·편곡·연주하여 다양한 마케팅으로 관객과 소통하고 있는 것을 볼 수 있다. 두 번째로 동영상 플랫폼을 잘 활용하는 단체의 경우는 레이어스 클래식과 또모 그리고 2cellos의 사례를 볼 수 있는데, 레이어스는 주로 새로운 관객층을 타겟으로, 또모는 음악을 전공하는 젊은이들을 대상으로, 그리고 해외에서 큰 인기를 얻고 있는 2cellos는 클래식과 대중음악을 조화시키면서 새로운 관객층과 기존의 애호가들의 관객들을 동시에 만족시키며 관객개발에 나서고 있다. 세 번째 연주 홀의 경우는 특히나 코로나 시대에 관객개발이 극장 자체의 존패 와도 연관이 되어있기 때문에 어느 사례보다 실질적인 관객개발의 사례라고 말할 수 있는데 엘지아트센터는 네이버TV와 합작하여 동영상 플랫폼을 사용한 com+on을 일찌감치 성공시켜 2021년에는 com+on2를 국내 최초로 유료화로 진행하려고 추진하고 있다. 하지만 여기에는 제작비, 상용화 그리고 저작권에 대한 복잡한 문제들이 여전히 존재한다. 세종문화회관의 경우는 유튜브를 이용하여 다양한 자체 기획 콘텐츠를 개발하고 있다. 그리고 외국의 사례인 일본 산토리홀의 사례는 콘텐츠 자체를 다양하게 개발하기 보다는 작품 자체의 제작 내용과 음질, 화질을 높이는데 심여를 기울이고 있다. 네 번째로는 동영상 플랫폼을 이용한 관객개발의 형태와 조금 다른 방법인 산학협력을 이용한 융합 관객개발의 사례인데, 예술과 새로운 기술 매체의 융합을 산학협력과 연결하여 풀어내는 사례를 들어 관객개발의 새로운 시도라 볼 수 있겠다. 이러한 동영상 플랫폼의 기본적 이해와 사용 사례를 근거로 하여 클래식 음악 분야 관객개발의 효과적인 방법을 몇 가지 제시하였다. 첫 번째로는 끊임없는 관객과 소통을 해야 한다. 여기에는 단기간에 성과를 내려는 조급한 마음가짐보다는 오랜 시간을 두고 관객과 믿음을 쌓아간다면 두텁고 떠나지 않는 팸덤층을 형성할 수 있을 것이다. 두 번째로는, 그럼에도 불구하고 동영상 플랫폼에 전혀 반응하지 않는 숨은 관객을 개발하기 위하여 아이디어가 넘쳐나는 동영상을 이용한 교육용 콘텐츠를 개발해야 한다. 모든 클래식 관객들이 다 적극적인 성격을 가진 것은 아니다. 단지 원하는 플랫폼에 접속하여 필요한 정보만을 얻는 경우도 적지 않기 때문에 꾸준히 좋은 교육용 콘텐츠를 제작하여 관객들과 소통할 기회를 제공하는 것이 관객을 이끌어 내는 개발의 시작일 것이다. 세 번째로는, 온라인 커뮤니티를 형성하는 것이다. 이 방법은 성실함이 가장 중요한 덕목이라 생각한다. 우리는 인터넷에서 어떤 것을 쉽게 얻기 위하여 단발성으로 커뮤니티에 가입하고 바로 기억에서 사라지는 커뮤니티에 가입했던 경험이 있을 것이다. 설사 그렇다 하더라도 커뮤니티 관리자의 관심이 계속된다면 관객은 그 커뮤니티를 통하여 정보를 얻고 또 나누며 어느새 가족과 같은 분위기를 갖게 될지도 모른다. 그것이 바로 온라인 커뮤니티의 장점이라고 할 수 있다. 마지막으로 네 번째는 관객이 부담 없이 상호 작용하며 직접 참여할 수 있는 체험 중심적인 온라인 콘텐츠를 적극적으로 개발하여야 한다. 지금의 MZ세대들은 감성과 직감에 반응하는 특성을 보이고 있다. 그것이 바로 인스타그램의 폭발적인 사용 현상으로도 대변할 수 있는데 메타버스도 MZ세대들의 성향과 아주 잘 맞는 참여형 콘텐츠이다. 본인이 제시한 모든 것들이 바로 동영상 플랫폼의 베이스를 가지고 이루어질 수 있는 행동들이다. 이 제안을 잘 이해하여 관객개발에 많은 도움이 되기를 기대한다.
본 논문은 클래식 음악 분야 관객개발 연구로서, 코로나19로 인한 변화 즉 온·오프라인 연주를 병행해야 하는 상황 속에서 관객개발을 하기 위해 필수적으로 사용해야 하는 동영상 플랫폼을 활용한 연구를 진행하였고 그 결론을 제안하는 것이다. 관객개발은 관객의 양적, 질적 확대를 목표로 라이프스타일이나 취향 등을 고려한 유형별 분석과 목표 관객개발을 위한 세분화 등을 통해 다양한 효과를 얻어내며, 궁극적으로는 충성 관객의 층을 넓힘으로써 예술 옹호 세력을 형성하기 위한 전략을 말한다. 특별히 코로나19 상황에서 관객개발은 이전과 같은 대면 방식을 선호하는 관객만이 아니라, 비대면 방식 선호 관객을 염두에 두면서 접근이 가능해진 상황을 고려하고자 했다. 이에 따라 본 논문에서는 많은 종류의 관객개발 방법 중 온라인을 이용한 관객개발에는 어떤 종류가 있으며, 어떻게 사용되고 있고, 또 어떻게 사용되야 효과적이며, 그중에 동영상 플랫폼은 어떤 방식으로 발전되어질 때 관객개발에 최대한 도움이 될 수 있는지 여러 관객개발 사례를 통해 알아보았다. 특히 여러 사례 중 유튜브를 이용한 서울시향의 관객개발 사례는 지금도 진행형으로 새로운 콘텐츠를 개발하며 많은 관객의 문을 끊임없이 두드리고 있다. 첫 번째로 동영상 플랫폼 활용의 사례연구에서 볼 수 있듯이 동영상 플랫폼을 잘 활용하고 있는 개인들은 꾸준히 구독자들과 빠르게 직접 소통하며 구독자들이 원하는 콘텐츠를 연구하고 새롭게 개발하는 것에 주목하고 있음을 볼 수 있다. 특히 첼로댁의 경우는 최근에 ‘첼로댁 클래스’라는 콘텐츠를 개발하여 숨은 관객층을 적극적으로 개발하려고 노력하고 있고 이날치는 10〜20대 즉 MZ세대의 성향을 잘 파악하여서 그들이 즐기는 방식인 이미지 중심의 짧은 메시지를 이용하여 관객개발 문화에 큰 변화를 주고 있음을 볼 수 있다. 히사이시 조 경우도 애니메이션에서부터 뉴에이지 곡까지 전 연령대가 좋아할 수 있는 곡들을 작곡·편곡·연주하여 다양한 마케팅으로 관객과 소통하고 있는 것을 볼 수 있다. 두 번째로 동영상 플랫폼을 잘 활용하는 단체의 경우는 레이어스 클래식과 또모 그리고 2cellos의 사례를 볼 수 있는데, 레이어스는 주로 새로운 관객층을 타겟으로, 또모는 음악을 전공하는 젊은이들을 대상으로, 그리고 해외에서 큰 인기를 얻고 있는 2cellos는 클래식과 대중음악을 조화시키면서 새로운 관객층과 기존의 애호가들의 관객들을 동시에 만족시키며 관객개발에 나서고 있다. 세 번째 연주 홀의 경우는 특히나 코로나 시대에 관객개발이 극장 자체의 존패 와도 연관이 되어있기 때문에 어느 사례보다 실질적인 관객개발의 사례라고 말할 수 있는데 엘지아트센터는 네이버TV와 합작하여 동영상 플랫폼을 사용한 com+on을 일찌감치 성공시켜 2021년에는 com+on2를 국내 최초로 유료화로 진행하려고 추진하고 있다. 하지만 여기에는 제작비, 상용화 그리고 저작권에 대한 복잡한 문제들이 여전히 존재한다. 세종문화회관의 경우는 유튜브를 이용하여 다양한 자체 기획 콘텐츠를 개발하고 있다. 그리고 외국의 사례인 일본 산토리홀의 사례는 콘텐츠 자체를 다양하게 개발하기 보다는 작품 자체의 제작 내용과 음질, 화질을 높이는데 심여를 기울이고 있다. 네 번째로는 동영상 플랫폼을 이용한 관객개발의 형태와 조금 다른 방법인 산학협력을 이용한 융합 관객개발의 사례인데, 예술과 새로운 기술 매체의 융합을 산학협력과 연결하여 풀어내는 사례를 들어 관객개발의 새로운 시도라 볼 수 있겠다. 이러한 동영상 플랫폼의 기본적 이해와 사용 사례를 근거로 하여 클래식 음악 분야 관객개발의 효과적인 방법을 몇 가지 제시하였다. 첫 번째로는 끊임없는 관객과 소통을 해야 한다. 여기에는 단기간에 성과를 내려는 조급한 마음가짐보다는 오랜 시간을 두고 관객과 믿음을 쌓아간다면 두텁고 떠나지 않는 팸덤층을 형성할 수 있을 것이다. 두 번째로는, 그럼에도 불구하고 동영상 플랫폼에 전혀 반응하지 않는 숨은 관객을 개발하기 위하여 아이디어가 넘쳐나는 동영상을 이용한 교육용 콘텐츠를 개발해야 한다. 모든 클래식 관객들이 다 적극적인 성격을 가진 것은 아니다. 단지 원하는 플랫폼에 접속하여 필요한 정보만을 얻는 경우도 적지 않기 때문에 꾸준히 좋은 교육용 콘텐츠를 제작하여 관객들과 소통할 기회를 제공하는 것이 관객을 이끌어 내는 개발의 시작일 것이다. 세 번째로는, 온라인 커뮤니티를 형성하는 것이다. 이 방법은 성실함이 가장 중요한 덕목이라 생각한다. 우리는 인터넷에서 어떤 것을 쉽게 얻기 위하여 단발성으로 커뮤니티에 가입하고 바로 기억에서 사라지는 커뮤니티에 가입했던 경험이 있을 것이다. 설사 그렇다 하더라도 커뮤니티 관리자의 관심이 계속된다면 관객은 그 커뮤니티를 통하여 정보를 얻고 또 나누며 어느새 가족과 같은 분위기를 갖게 될지도 모른다. 그것이 바로 온라인 커뮤니티의 장점이라고 할 수 있다. 마지막으로 네 번째는 관객이 부담 없이 상호 작용하며 직접 참여할 수 있는 체험 중심적인 온라인 콘텐츠를 적극적으로 개발하여야 한다. 지금의 MZ세대들은 감성과 직감에 반응하는 특성을 보이고 있다. 그것이 바로 인스타그램의 폭발적인 사용 현상으로도 대변할 수 있는데 메타버스도 MZ세대들의 성향과 아주 잘 맞는 참여형 콘텐츠이다. 본인이 제시한 모든 것들이 바로 동영상 플랫폼의 베이스를 가지고 이루어질 수 있는 행동들이다. 이 제안을 잘 이해하여 관객개발에 많은 도움이 되기를 기대한다.
As a study on audience development in the classical music field, this thesis conducted a study using a video platform that must be used essential for audience development in a situation where both on and offline performances must be performed in parallel with the changes caused by COVID-...
As a study on audience development in the classical music field, this thesis conducted a study using a video platform that must be used essential for audience development in a situation where both on and offline performances must be performed in parallel with the changes caused by COVID-19, and the conclusion is proposed. will do. Audience development literally means quantitatively increasing the number of audiences who listen to classical music in a broad sense. Of course, when qualitative growth is accompanied, a full-fledged rise in audience development will continue. If we look at the scope of audience development more subdivided, it can be divided into non-face-to-face audiences and conventional face-to-face audiences, and can be further subdivided into actively participating audiences and non-active hidden audiences. Due to COVID-19, non-face-to-face performances are no longer an option, but an essential element. So, in this thesis, among many types of audience development methods, what kind of audience development is online, how is it used, and how is it effective? We found out through several cases of audience development. In particular, among many cases, the case of audience development for Seoul using YouTube is still in progress, developing new content and constantly knocking on the door of many audiences. As can be seen from the case study of video platform utilization, it can be seen that individuals who are using video platforms well are constantly communicating with their subscribers quickly and directly, researching and developing new content that subscribers want. In particular, in the case of cello dak, they are trying to actively develop a hidden audience by developing a content called 'cello dak class'. It can be seen that using a short message is making a big change in the audience development culture. In the case of Joe Hisaishi, it can be seen that he is communicating with the audience through various marketing methods by composing, arranging and performing songs that can be liked by all ages, from animation to New Age songs. In the case of organizations that make good use of video platforms, there are e amples of Layers Classic, Tomo, and 2cellos. Layers mainly targets new audiences, and Tomo targets young people majoring in music, and has gained great popularity abroad. 2cellos is working on developing an audience by harmonizing classical and popular music to satisfy both new audiences and the audiences of e isting enthusiasts. In the case of the performance hall, especially in the Corona era, audience development is related to the survival of the theater itself, so it can be said that it is a more practical case of audience development than any other case. It succeeded early, and in 2021, com+on2 is being promoted as a paid service for the first time in Korea. However, there are still complex issues of production cost, commercialization, and copyright. In the case of the Sejong Center for the Performing Arts, YouTube is being used to develop various self-planned content. And the case of Suntory Hall in Japan, which is a foreign case, is focusing on improving the quality of the content and sound quality of the work rather than developing various contents itself. Lastly, it is a case of convergence audience development using industry-university cooperation, which is a slightly different method from the form of audience development using video platforms so far. It could be seen as an attempt. Based on the basic understanding and use cases of these video platforms, some effective methods for audience development in the classical music field were presented. First, you need to constantly communicate with your audience. Here, if you build trust with the audience over a long period of time rather than a hasty attitude to achieve results in a short period of time, you will be able to form a thick and persistent family. Second, in order to develop a hidden audience who nevertheless does not respond to the video platform at all, it is necessary to develop educational content using videos that are overflowing with ideas. Not all classical audiences have an active personality. Since there are many cases where only necessary information is obtained by accessing the desired platform, consistently producing good educational content and providing an opportunity to communicate with the audience will be the beginning of development that leads the audience. Third, to form an online community. In this method, I believe that sincerity is the most important virtue. We may have e periences of joining a community in a single shot to easily get something on the Internet and then joining a community that immediately disappears from our memory. Even so, if the community manager's interest continues, the audience may acquire and share information through the community, and soon become a family-like atmosphere. That is the advantage of the online community. And finally, fourth, it is necessary to actively develop e perience-oriented online content that audiences can interact with and participate directly without burden. The current MZ generation is showing characteristics that respond to emotion and intuition. That can be represented by the e plosive use of Instagram, and Metaverse is participatory content that fits the MZ generation very well. All of the things I have suggested are actions that can be made with the base of the video platform. It is hoped that understanding these proposals will be of great help to the development of the audience.
As a study on audience development in the classical music field, this thesis conducted a study using a video platform that must be used essential for audience development in a situation where both on and offline performances must be performed in parallel with the changes caused by COVID-19, and the conclusion is proposed. will do. Audience development literally means quantitatively increasing the number of audiences who listen to classical music in a broad sense. Of course, when qualitative growth is accompanied, a full-fledged rise in audience development will continue. If we look at the scope of audience development more subdivided, it can be divided into non-face-to-face audiences and conventional face-to-face audiences, and can be further subdivided into actively participating audiences and non-active hidden audiences. Due to COVID-19, non-face-to-face performances are no longer an option, but an essential element. So, in this thesis, among many types of audience development methods, what kind of audience development is online, how is it used, and how is it effective? We found out through several cases of audience development. In particular, among many cases, the case of audience development for Seoul using YouTube is still in progress, developing new content and constantly knocking on the door of many audiences. As can be seen from the case study of video platform utilization, it can be seen that individuals who are using video platforms well are constantly communicating with their subscribers quickly and directly, researching and developing new content that subscribers want. In particular, in the case of cello dak, they are trying to actively develop a hidden audience by developing a content called 'cello dak class'. It can be seen that using a short message is making a big change in the audience development culture. In the case of Joe Hisaishi, it can be seen that he is communicating with the audience through various marketing methods by composing, arranging and performing songs that can be liked by all ages, from animation to New Age songs. In the case of organizations that make good use of video platforms, there are e amples of Layers Classic, Tomo, and 2cellos. Layers mainly targets new audiences, and Tomo targets young people majoring in music, and has gained great popularity abroad. 2cellos is working on developing an audience by harmonizing classical and popular music to satisfy both new audiences and the audiences of e isting enthusiasts. In the case of the performance hall, especially in the Corona era, audience development is related to the survival of the theater itself, so it can be said that it is a more practical case of audience development than any other case. It succeeded early, and in 2021, com+on2 is being promoted as a paid service for the first time in Korea. However, there are still complex issues of production cost, commercialization, and copyright. In the case of the Sejong Center for the Performing Arts, YouTube is being used to develop various self-planned content. And the case of Suntory Hall in Japan, which is a foreign case, is focusing on improving the quality of the content and sound quality of the work rather than developing various contents itself. Lastly, it is a case of convergence audience development using industry-university cooperation, which is a slightly different method from the form of audience development using video platforms so far. It could be seen as an attempt. Based on the basic understanding and use cases of these video platforms, some effective methods for audience development in the classical music field were presented. First, you need to constantly communicate with your audience. Here, if you build trust with the audience over a long period of time rather than a hasty attitude to achieve results in a short period of time, you will be able to form a thick and persistent family. Second, in order to develop a hidden audience who nevertheless does not respond to the video platform at all, it is necessary to develop educational content using videos that are overflowing with ideas. Not all classical audiences have an active personality. Since there are many cases where only necessary information is obtained by accessing the desired platform, consistently producing good educational content and providing an opportunity to communicate with the audience will be the beginning of development that leads the audience. Third, to form an online community. In this method, I believe that sincerity is the most important virtue. We may have e periences of joining a community in a single shot to easily get something on the Internet and then joining a community that immediately disappears from our memory. Even so, if the community manager's interest continues, the audience may acquire and share information through the community, and soon become a family-like atmosphere. That is the advantage of the online community. And finally, fourth, it is necessary to actively develop e perience-oriented online content that audiences can interact with and participate directly without burden. The current MZ generation is showing characteristics that respond to emotion and intuition. That can be represented by the e plosive use of Instagram, and Metaverse is participatory content that fits the MZ generation very well. All of the things I have suggested are actions that can be made with the base of the video platform. It is hoped that understanding these proposals will be of great help to the development of the audience.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.