본 연구는 요가와 아유르베다의 권장 식품과 식이요법을 식품영양학 관점에서 식품군 및 영양성분과 임상 적용사례의 분석을 통해 조명함으로써 현대인의 질병 예방과 바른 식생활에 활용할 수 있는지 고찰하였다. BC 3,000년의 오랜 역사를 가지고 있는 요가와 아유르베다에서는 음식이 신체를 구성할 뿐만 아니라 모든 것의 근원이며, 음식의 섭취는 마음의 상태에 직결되므로 음식 선택의 중요성을 강조하였다. 요가에서는 내면의 성찰과 해탈을 추구하여 유제품을 포함한 채식이 사트바(sattva)를 활성화한다고 인식하였다. 뿐만 아니라 하타요가에서는 수행의 특성상 특정 식품의 선택적 섭취를 강조하기도 하였다. 반면에 신체의 건강과 장수를 추구하는 아유르베다의 경우 기본적으로 체질에 따른 채식을 권장하지만 채식 외 다른 동물성 식품의 섭취도 권장하고 있었다. 요가와 아유르베다의 권장 식품을 식품영양학 체계의 식품군 및 식품영양성분 데이터베이스를 이용하여 분석한 결과 요가에서 권장하는 식품은 종류가 많지 않으며 어육류군이 포함되지 않으므로 부족한 식품군을 보완하기 위한 지방, 단백질 식품의 보충이 필요하다는 결론을 얻었다. 이는 요가에서 식품을 섭취하는 것이 장수나 건강을 유지하기 위한 측면보다는 오로지 수행을 위한 최소한의 음식물 섭취로 이해하는 것이 바람직할 것이다. 이와 달리 아유르베다의 권장 식품에서는 식품의 종류에 따라 ...
본 연구는 요가와 아유르베다의 권장 식품과 식이요법을 식품영양학 관점에서 식품군 및 영양성분과 임상 적용사례의 분석을 통해 조명함으로써 현대인의 질병 예방과 바른 식생활에 활용할 수 있는지 고찰하였다. BC 3,000년의 오랜 역사를 가지고 있는 요가와 아유르베다에서는 음식이 신체를 구성할 뿐만 아니라 모든 것의 근원이며, 음식의 섭취는 마음의 상태에 직결되므로 음식 선택의 중요성을 강조하였다. 요가에서는 내면의 성찰과 해탈을 추구하여 유제품을 포함한 채식이 사트바(sattva)를 활성화한다고 인식하였다. 뿐만 아니라 하타요가에서는 수행의 특성상 특정 식품의 선택적 섭취를 강조하기도 하였다. 반면에 신체의 건강과 장수를 추구하는 아유르베다의 경우 기본적으로 체질에 따른 채식을 권장하지만 채식 외 다른 동물성 식품의 섭취도 권장하고 있었다. 요가와 아유르베다의 권장 식품을 식품영양학 체계의 식품군 및 식품영양성분 데이터베이스를 이용하여 분석한 결과 요가에서 권장하는 식품은 종류가 많지 않으며 어육류군이 포함되지 않으므로 부족한 식품군을 보완하기 위한 지방, 단백질 식품의 보충이 필요하다는 결론을 얻었다. 이는 요가에서 식품을 섭취하는 것이 장수나 건강을 유지하기 위한 측면보다는 오로지 수행을 위한 최소한의 음식물 섭취로 이해하는 것이 바람직할 것이다. 이와 달리 아유르베다의 권장 식품에서는 식품의 종류에 따라 편차는 있으나 현대의 식품영양학 관점에서도 영양소가 고르게 포함된 균형 잡힌 식단을 구성할 수 있다는 차이를 보였다. 세 도샤(tri-doṣa)로 구분된 아유르베다 권장식품의 평균적인 영양성분 함량은 일반적으로 아유르베다에서 도샤(doṣa)별로 권장하는 3대 영양소와 다른 결과를 보였다. 그 외 기타 영양성분 또한 도샤(doṣa) 간의 유의미한 차이가 없다는 결과를 얻었다. 요가의 식이요법은 음식을 세 가지 구나(tri-guṇa)로 나누어 생각하는 인도의 전통이 이어진 것으로 아힘사의 원칙이 적용된 사트바(sattva)를 활성화할 수 있는 사트바(sattva) 식이요법을 따르고 있으며, 하타요가에서는 식사량, 식사 횟수, 식사 시간 등의 식사 방법을 언급하였다. 아유르베다의 경우 사트바(sattva)적 식이요법과 프라나(prāṇa) 식이요법 그리고 도샤별 식이요법이 있으며, 음식을 섭취함에 있어서 ‘조화와 균형’을 지키는 것을 중시하였다. 식품영양학 식이요법은 대상자의 신체 조건과 연령, 활동량, 영양소 섭취기준을 고려하여 제공하고 있으며 일반식과 질환별 식이요법으로 구분하고 있다. 한편 이들 식이요법이 적용된 임상 사례에서 아유르베다의 까파(kapha) 식단구성을 살펴본 결과 식품영양학의 당뇨식과 비슷하다는 것을 알 수 있었다. 또한 아유르베다 식이요법은 과학적 방법을 이용하여 결과를 도출하고 있으며 대부분 생리적으로 긍정적인 변화를 보였다. 그러나 식이요법만을 이용하여 도출된 결과가 아니므로 보완된 연구가 필요한 부분이다. 식이요법 대상자의 신체적 치료 결과에만 초점을 두는 식품영양학 식이요법의 단점과 관련하여 아유르베다의 전인 치유관점을 적용한다면 내외적으로 상호보완이 가능할 것이다. 본 연구에 대한 결론은 요가에서 권장하는 식품을 현대인의 건강을 위한 식생활의 대안으로 적용하기에는 현재의 식품영양학 관점에서 볼 때 한계를 느낄 수 있었다. 그러나 아유르베다에서 권장하는 식품과 식이요법은 추후 보완된 연구와 보편화 작업을 통해서 현대인의 식생활과 연계한다면 충분히 활용 가능할 것으로 보았다.
본 연구는 요가와 아유르베다의 권장 식품과 식이요법을 식품영양학 관점에서 식품군 및 영양성분과 임상 적용사례의 분석을 통해 조명함으로써 현대인의 질병 예방과 바른 식생활에 활용할 수 있는지 고찰하였다. BC 3,000년의 오랜 역사를 가지고 있는 요가와 아유르베다에서는 음식이 신체를 구성할 뿐만 아니라 모든 것의 근원이며, 음식의 섭취는 마음의 상태에 직결되므로 음식 선택의 중요성을 강조하였다. 요가에서는 내면의 성찰과 해탈을 추구하여 유제품을 포함한 채식이 사트바(sattva)를 활성화한다고 인식하였다. 뿐만 아니라 하타요가에서는 수행의 특성상 특정 식품의 선택적 섭취를 강조하기도 하였다. 반면에 신체의 건강과 장수를 추구하는 아유르베다의 경우 기본적으로 체질에 따른 채식을 권장하지만 채식 외 다른 동물성 식품의 섭취도 권장하고 있었다. 요가와 아유르베다의 권장 식품을 식품영양학 체계의 식품군 및 식품영양성분 데이터베이스를 이용하여 분석한 결과 요가에서 권장하는 식품은 종류가 많지 않으며 어육류군이 포함되지 않으므로 부족한 식품군을 보완하기 위한 지방, 단백질 식품의 보충이 필요하다는 결론을 얻었다. 이는 요가에서 식품을 섭취하는 것이 장수나 건강을 유지하기 위한 측면보다는 오로지 수행을 위한 최소한의 음식물 섭취로 이해하는 것이 바람직할 것이다. 이와 달리 아유르베다의 권장 식품에서는 식품의 종류에 따라 편차는 있으나 현대의 식품영양학 관점에서도 영양소가 고르게 포함된 균형 잡힌 식단을 구성할 수 있다는 차이를 보였다. 세 도샤(tri-doṣa)로 구분된 아유르베다 권장식품의 평균적인 영양성분 함량은 일반적으로 아유르베다에서 도샤(doṣa)별로 권장하는 3대 영양소와 다른 결과를 보였다. 그 외 기타 영양성분 또한 도샤(doṣa) 간의 유의미한 차이가 없다는 결과를 얻었다. 요가의 식이요법은 음식을 세 가지 구나(tri-guṇa)로 나누어 생각하는 인도의 전통이 이어진 것으로 아힘사의 원칙이 적용된 사트바(sattva)를 활성화할 수 있는 사트바(sattva) 식이요법을 따르고 있으며, 하타요가에서는 식사량, 식사 횟수, 식사 시간 등의 식사 방법을 언급하였다. 아유르베다의 경우 사트바(sattva)적 식이요법과 프라나(prāṇa) 식이요법 그리고 도샤별 식이요법이 있으며, 음식을 섭취함에 있어서 ‘조화와 균형’을 지키는 것을 중시하였다. 식품영양학 식이요법은 대상자의 신체 조건과 연령, 활동량, 영양소 섭취기준을 고려하여 제공하고 있으며 일반식과 질환별 식이요법으로 구분하고 있다. 한편 이들 식이요법이 적용된 임상 사례에서 아유르베다의 까파(kapha) 식단구성을 살펴본 결과 식품영양학의 당뇨식과 비슷하다는 것을 알 수 있었다. 또한 아유르베다 식이요법은 과학적 방법을 이용하여 결과를 도출하고 있으며 대부분 생리적으로 긍정적인 변화를 보였다. 그러나 식이요법만을 이용하여 도출된 결과가 아니므로 보완된 연구가 필요한 부분이다. 식이요법 대상자의 신체적 치료 결과에만 초점을 두는 식품영양학 식이요법의 단점과 관련하여 아유르베다의 전인 치유관점을 적용한다면 내외적으로 상호보완이 가능할 것이다. 본 연구에 대한 결론은 요가에서 권장하는 식품을 현대인의 건강을 위한 식생활의 대안으로 적용하기에는 현재의 식품영양학 관점에서 볼 때 한계를 느낄 수 있었다. 그러나 아유르베다에서 권장하는 식품과 식이요법은 추후 보완된 연구와 보편화 작업을 통해서 현대인의 식생활과 연계한다면 충분히 활용 가능할 것으로 보았다.
The purpose of this study was to analyze the foods and dietary therapies recommended by Yoga and Āyurveda in terms of food groups and their nutrients and their clinical applications and thereby, examined whether the therapy could be used for the prevention of our modern people's diseases and the cor...
The purpose of this study was to analyze the foods and dietary therapies recommended by Yoga and Āyurveda in terms of food groups and their nutrients and their clinical applications and thereby, examined whether the therapy could be used for the prevention of our modern people's diseases and the correct dietary life. Yoga and Āyurveda that have been practiced long since B.C. 3,000 emphasize that foods would form the physique, that they are the origins of everything, that the intake of the foods is directly related with the conditions of the mind, and therefore, that it would be important to select the foods. In particular, Yoga that pursues introspection and mokṣa conceives that the vegetarian diet including dairy products would activate the 'sattva'. Furthermore, the Haṭha Yoga emphasizes a selective intake of foods as perceived by the characteristics of its practice. In contrast, Ayurveda that pursues the physical health and longevity emphasizes the vegetarian diet in consideration of the constitution but recommends the complementary intake of animal foods. As a result of analyzing the Yoga and Āyurvedic foods in reference to the food groups and database about nutritions, it is conceived that since the foods recommended by Yoga are not diversified, not including the meats and fish, it would well be necessary to complement the shortage of the food groups by taking the fat and protein foods. Namely, it should be understood that Yoga foods are minimal for practicing rather than health-keeping. In contrast, Āyurvedic foods seem to be diversified for a well-balanced dietary life even from the perspective of the foods and nutrition although there would be some deviations. The average nutritions of the Āyurvedic foods divided into tri-doṣa are different from the three major nutrients recommended per doṣa by Ayurveda. In other respects, there were found no significant differences by doṣa between Āyurvedic foods and the other nutritions. On the other hand, Yoga diet corresponds to the Indian tradition dividing the foods into tri-guṇas. It follow the sattva diet with the Ahimsa principle applied. In contrast, Haṭha Yoga emphasizes such dietary methods as the quantity of diet, frequency of diet and time of diet. In case of Āyurveda, there are sattva diet, prāṇa diet and tri-doṣa diet. It emphasizes 'harmony and balance' in taking the foods. The dietary therapy in view of Food and Nutrition takes into consideration the person's physical conditions, age, activities and criteria for nutritional intake, dividing the dietary therapy into the general one and disease-wise one. On the other hand, as a result of examining the Āyurvedic kapha diet, it has been found that it is similar to the diabetes diet from the perspective of the foods and nutrition. Moreover, the Āyurvedic diet deduces the results by using some scientific methodology, and in most cases, it showed some positive effects physiologically. However, since such results are deduced through the dietary therapy only, a complementary study is required. Considering that the diet from the perspective Food and Nutrition is focused only on person's physical treatment, it is deemed necessary to apply the holistic therapy of Āyurveda to the nutritional science diet. Then, the two therapies would be mutually complementary. In conclusion, Yoga diet seems to be limited as an alternative for our modern people's health from the perspective of the Food and Nutrition. However, the foods and dietary therapy recommended by Āyurveda would well be generalized if this study should be complemented by future studies and if it should be associated with the modern dietary life.
The purpose of this study was to analyze the foods and dietary therapies recommended by Yoga and Āyurveda in terms of food groups and their nutrients and their clinical applications and thereby, examined whether the therapy could be used for the prevention of our modern people's diseases and the correct dietary life. Yoga and Āyurveda that have been practiced long since B.C. 3,000 emphasize that foods would form the physique, that they are the origins of everything, that the intake of the foods is directly related with the conditions of the mind, and therefore, that it would be important to select the foods. In particular, Yoga that pursues introspection and mokṣa conceives that the vegetarian diet including dairy products would activate the 'sattva'. Furthermore, the Haṭha Yoga emphasizes a selective intake of foods as perceived by the characteristics of its practice. In contrast, Ayurveda that pursues the physical health and longevity emphasizes the vegetarian diet in consideration of the constitution but recommends the complementary intake of animal foods. As a result of analyzing the Yoga and Āyurvedic foods in reference to the food groups and database about nutritions, it is conceived that since the foods recommended by Yoga are not diversified, not including the meats and fish, it would well be necessary to complement the shortage of the food groups by taking the fat and protein foods. Namely, it should be understood that Yoga foods are minimal for practicing rather than health-keeping. In contrast, Āyurvedic foods seem to be diversified for a well-balanced dietary life even from the perspective of the foods and nutrition although there would be some deviations. The average nutritions of the Āyurvedic foods divided into tri-doṣa are different from the three major nutrients recommended per doṣa by Ayurveda. In other respects, there were found no significant differences by doṣa between Āyurvedic foods and the other nutritions. On the other hand, Yoga diet corresponds to the Indian tradition dividing the foods into tri-guṇas. It follow the sattva diet with the Ahimsa principle applied. In contrast, Haṭha Yoga emphasizes such dietary methods as the quantity of diet, frequency of diet and time of diet. In case of Āyurveda, there are sattva diet, prāṇa diet and tri-doṣa diet. It emphasizes 'harmony and balance' in taking the foods. The dietary therapy in view of Food and Nutrition takes into consideration the person's physical conditions, age, activities and criteria for nutritional intake, dividing the dietary therapy into the general one and disease-wise one. On the other hand, as a result of examining the Āyurvedic kapha diet, it has been found that it is similar to the diabetes diet from the perspective of the foods and nutrition. Moreover, the Āyurvedic diet deduces the results by using some scientific methodology, and in most cases, it showed some positive effects physiologically. However, since such results are deduced through the dietary therapy only, a complementary study is required. Considering that the diet from the perspective Food and Nutrition is focused only on person's physical treatment, it is deemed necessary to apply the holistic therapy of Āyurveda to the nutritional science diet. Then, the two therapies would be mutually complementary. In conclusion, Yoga diet seems to be limited as an alternative for our modern people's health from the perspective of the Food and Nutrition. However, the foods and dietary therapy recommended by Āyurveda would well be generalized if this study should be complemented by future studies and if it should be associated with the modern dietary life.
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