독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감과 회복탄력성에 미치는 효과 The Effect of the Bibliotherapy Program on the Self-esteem and Resilience of Victims of School Violence원문보기
본 연구의 목적은 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감과 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 프로그램의 효과를 검증하기 위해 연구대상자는 G시에 거주하는 학교폭력력 피해 청소년 14명( 실험집단 7명, 통제집단 7명) 으로 구성하였으며 프로그램은 2주 1회 90분씩 총 8회기로 프로그램을 실시하였다. 단, 통제집단은 프로그램를 실시하지 않았다. 검사도구의 신뢰성을 알아보기 위해 예비조사를 통해 검증한 후, 실험집단과 통제집단의 자아존중감, 회복탄력성 검사를 사전, 사후로 실시하였다. 프로그램 효과 검증하기 위해 설문 조사자료 분석은 ...
본 연구의 목적은 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감과 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 프로그램의 효과를 검증하기 위해 연구대상자는 G시에 거주하는 학교폭력력 피해 청소년 14명( 실험집단 7명, 통제집단 7명) 으로 구성하였으며 프로그램은 2주 1회 90분씩 총 8회기로 프로그램을 실시하였다. 단, 통제집단은 프로그램를 실시하지 않았다. 검사도구의 신뢰성을 알아보기 위해 예비조사를 통해 검증한 후, 실험집단과 통제집단의 자아존중감, 회복탄력성 검사를 사전, 사후로 실시하였다. 프로그램 효과 검증하기 위해 설문 조사자료 분석은 SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 처리하였으며, 프로그램효과를 분석하기 위해 반복측정 다변량 분석(repeated-measure MANOVA)과 하위요인 분석을 위한 반복측정 변량분석(repeated-measure ANOVA)을 실시하여 양적 분석을 하였다. 질적 분석은 매회기마다 실험집단의 활동했던 활동지와 프로그램 종결 후 자신에 변화된 모습을 경험 챙겨보기, 본 연구자의 활동일지 등을 통해 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램은 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감을 향상 시키는 데 효과가 있었다. 둘째, 독서치료 프로그램은 학교폭력 피해 청소년의 회복탄력성을 향상시키는데 효과가 있었다. 본 연구가 앞으로 학교폭력 피해 청소년들의 자아존중감과 회복탄력성 향상을 위한 독서치료 적용에 있어 자료로 제공될 것으로 기대한다. 또한 독서치료 연구가 활발하게 지속되어 학교폭력 피해 청소년들이 신체적, 심리적으로 안정되고 회복되어 행복한 학교생활을 하는 토대가 되길 기대한다.
본 연구의 목적은 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감과 회복탄력성에 미치는 효과를 알아보는 것이다. 이를 위한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감 향상에 미치는 효과는 어떠한가? 둘째, 독서치료 프로그램이 학교폭력 피해 청소년의 회복탄력성에 미치는 효과는 어떠한가? 프로그램의 효과를 검증하기 위해 연구대상자는 G시에 거주하는 학교폭력력 피해 청소년 14명( 실험집단 7명, 통제집단 7명) 으로 구성하였으며 프로그램은 2주 1회 90분씩 총 8회기로 프로그램을 실시하였다. 단, 통제집단은 프로그램를 실시하지 않았다. 검사도구의 신뢰성을 알아보기 위해 예비조사를 통해 검증한 후, 실험집단과 통제집단의 자아존중감, 회복탄력성 검사를 사전, 사후로 실시하였다. 프로그램 효과 검증하기 위해 설문 조사자료 분석은 SPSS 25.0 프로그램을 사용하여 처리하였으며, 프로그램효과를 분석하기 위해 반복측정 다변량 분석(repeated-measure MANOVA)과 하위요인 분석을 위한 반복측정 변량분석(repeated-measure ANOVA)을 실시하여 양적 분석을 하였다. 질적 분석은 매회기마다 실험집단의 활동했던 활동지와 프로그램 종결 후 자신에 변화된 모습을 경험 챙겨보기, 본 연구자의 활동일지 등을 통해 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 독서치료 프로그램은 학교폭력 피해 청소년의 자아존중감을 향상 시키는 데 효과가 있었다. 둘째, 독서치료 프로그램은 학교폭력 피해 청소년의 회복탄력성을 향상시키는데 효과가 있었다. 본 연구가 앞으로 학교폭력 피해 청소년들의 자아존중감과 회복탄력성 향상을 위한 독서치료 적용에 있어 자료로 제공될 것으로 기대한다. 또한 독서치료 연구가 활발하게 지속되어 학교폭력 피해 청소년들이 신체적, 심리적으로 안정되고 회복되어 행복한 학교생활을 하는 토대가 되길 기대한다.
The purpose of this study is to investigate the effect of the bibliotherapy program on the self-esteem and resilience of victims of school violence. The research problems for this are as follows. First, what is the effect of the bibliotherapy program on improving the self-esteem of victims of sc...
The purpose of this study is to investigate the effect of the bibliotherapy program on the self-esteem and resilience of victims of school violence. The research problems for this are as follows. First, what is the effect of the bibliotherapy program on improving the self-esteem of victims of school violence? Second, what is the effect of the bibliotherapy program on the resilience of victims of school violence? To verify the effectiveness of the program, the subjects of the study consisted of 14 adolescents (7 in the experimental group, 7 in the control group) living in the City of G. The program was conducted once every two weeks for 90 minutes, for a total of 8 sessions. However, the program was not conducted for the control group. To find out the reliability of the test tool, it was verified through a preliminary survey. After that survey, self-esteem and resilience tests of the experimental group and the control group were performed in advance and after. Survey data analysis was processed using the SPSS 25.0 program. Quantitative analysis was performed by repeated-measure MANOVA, and repeated-measure ANOVA for sub-factor analysis to analyze the program effect. Qualitative analysis was conducted through the program records written by the experimental group every session, the confirmation of changes in oneself after the end of the program, and the record of the researcher. The summary of the results is as follows. First, the bibliotherapy program was effective in improving the self-esteem of victims of school violence. Second, the bibliotherapy program was effective in improving the resilience of victims of school violence. I expect that this study will be provided as data in the application of bibliotherapy to improve the self-esteem and resilience of victims of school violence. In addition, I hope that the study of bibliotherapy will continue actively so that it will be a foundation for victims of school violence to have happy school life being physically and psychologically stable, and recover.
The purpose of this study is to investigate the effect of the bibliotherapy program on the self-esteem and resilience of victims of school violence. The research problems for this are as follows. First, what is the effect of the bibliotherapy program on improving the self-esteem of victims of school violence? Second, what is the effect of the bibliotherapy program on the resilience of victims of school violence? To verify the effectiveness of the program, the subjects of the study consisted of 14 adolescents (7 in the experimental group, 7 in the control group) living in the City of G. The program was conducted once every two weeks for 90 minutes, for a total of 8 sessions. However, the program was not conducted for the control group. To find out the reliability of the test tool, it was verified through a preliminary survey. After that survey, self-esteem and resilience tests of the experimental group and the control group were performed in advance and after. Survey data analysis was processed using the SPSS 25.0 program. Quantitative analysis was performed by repeated-measure MANOVA, and repeated-measure ANOVA for sub-factor analysis to analyze the program effect. Qualitative analysis was conducted through the program records written by the experimental group every session, the confirmation of changes in oneself after the end of the program, and the record of the researcher. The summary of the results is as follows. First, the bibliotherapy program was effective in improving the self-esteem of victims of school violence. Second, the bibliotherapy program was effective in improving the resilience of victims of school violence. I expect that this study will be provided as data in the application of bibliotherapy to improve the self-esteem and resilience of victims of school violence. In addition, I hope that the study of bibliotherapy will continue actively so that it will be a foundation for victims of school violence to have happy school life being physically and psychologically stable, and recover.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.