연구 필요성 및 목적 : COVID-19 이후 사회 전체의 전반적인 소비 위축으로 미용업들은 이에 대한 영향을 받고 있어 차별화된 시스템을 구축할 필요성이 있으며, 헤어미용업 종사자들은 미용 산업의 변화에 따라 고객이 추구하는 서비스를 제공하기 위하여 새로운 기술뿐 아니라 지식, 태도 등을 고루 갖추어야 한다. 이에 따른 경제적, 심리적 부담감은 헤어미용업 종사자들의 감정노동과 직무스트레스를 더욱 가중 시키고 있다. 이에 본 연구에서는 헤어미용업 종사자의 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향에 대해 분석하여 헤어미용업 종사자들에게 심리적 안정감을 주고 직무태도를 높여 코로나 19로 인해 위축된 헤어미용업의 ...
연구 필요성 및 목적 : COVID-19 이후 사회 전체의 전반적인 소비 위축으로 미용업들은 이에 대한 영향을 받고 있어 차별화된 시스템을 구축할 필요성이 있으며, 헤어미용업 종사자들은 미용 산업의 변화에 따라 고객이 추구하는 서비스를 제공하기 위하여 새로운 기술뿐 아니라 지식, 태도 등을 고루 갖추어야 한다. 이에 따른 경제적, 심리적 부담감은 헤어미용업 종사자들의 감정노동과 직무스트레스를 더욱 가중 시키고 있다. 이에 본 연구에서는 헤어미용업 종사자의 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향에 대해 분석하여 헤어미용업 종사자들에게 심리적 안정감을 주고 직무태도를 높여 코로나 19로 인해 위축된 헤어미용업의 마케팅 전략에 도움을 주고 경쟁력향상에 기초적인 자료로 제공하고자 한다.
연구 내용 및 방법 : 조사 기간은 2021년 7월 19일부터 2021년 7월 31일까지 경남지역 20대∼50대이상 헤어미용업 종사자를 대상으로 설문지를 총 228부를 수집하여 SPSS 26.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 인구통계학적 특성은 빈도 분석을 실시하였고 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach’s α값을 확인하였으며, 인구통계학적 특성에 따른 행동의도 차이를 분석하기 위하여독립표본 t-test 와 one-way ANOVA분산분석을 사용하였으며 Scheffé test을 통한 사후 검정을 실시하였다. Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다.
연구결과 : 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성에서 여성이 높은 응답비율을 보였으며, 연령은 50대 이상이 응답비율이 높은 것으로 나타났다. 결혼유무의 경우 기혼이 높은 응답비율을 보였고, 학력의 경우 고졸이하가 실무경력의 경우 21년 이상이, 직장형태의 경우 1인 샵이 응답비율이 높게 나타났다. 둘째, 직무스트레스는 업무, 관계, 보상 3가지요인으로 구성하였고 감정노동은 표면행위와 내면행위로 명명하였으며, 직무태도는 단일요인으로 분석되었다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 직무스트레스 간의 차이를 살펴본 결과 성별에는 유의한 차이가 없었으며, 연령, 결혼유무에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 학력, 직장형태에서는 직무스트레스의 하위 요인 중 보상에는 유의한 차이가 없었으며 업무, 관계에 따른 결과는 유의한 차이가 있었다. 실무경력에서 관계는 유의한 차이가 없었으며, 업무, 보상에는 유의한 차이가 있었다. 인구통계학적 특성에 따른 감정노동 간의 차이를 살펴본 결과 학력에 따라서는 유의한 차이가 없었으며, 연령, 결혼, 실무경력에서는 유의한 차이가 있었다. 성별, 직장형태에 따른 감정노동의 차이분석에서 감정노동의 하위요인 중 표면행위만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 직무태도간의 차이에서는 성별, 학력에는 유의한 차이가 없었으며 연령, 결혼, 실무경력, 직장형태에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향에서는 직무스트레스의 하위요인 중 관계와 보상, 감정노동(표면행위, 내면행위)이 직무태도에 부적으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론 : 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향 관계에서 직무스트레스 하위요인 중 관계와 보상, 감정노동(표면행위, 내면행위)이 직무태도에 부적인 영향을 미친 것은 COVID-19 이후 사회 전반적인 소비 위축으로 인한 경쟁 구도에 따른 감정노동과 직무스트레스 하위요인 중 보상에 대한 스트레스를 더 느끼고 있으며, 1:1 시술이 늘어남에 따른 동료들과의 정보공유의 기회가 줄어들어 직무스트레스 하위요인 중 관계에 대한 스트레스를 더 느껴 직무태도가 낮아지는 것이라고 사료된다.
주요어 : 헤어미용업 종사자, 직무스트레스, 감정노동, 직무태도
연구 필요성 및 목적 : COVID-19 이후 사회 전체의 전반적인 소비 위축으로 미용업들은 이에 대한 영향을 받고 있어 차별화된 시스템을 구축할 필요성이 있으며, 헤어미용업 종사자들은 미용 산업의 변화에 따라 고객이 추구하는 서비스를 제공하기 위하여 새로운 기술뿐 아니라 지식, 태도 등을 고루 갖추어야 한다. 이에 따른 경제적, 심리적 부담감은 헤어미용업 종사자들의 감정노동과 직무스트레스를 더욱 가중 시키고 있다. 이에 본 연구에서는 헤어미용업 종사자의 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향에 대해 분석하여 헤어미용업 종사자들에게 심리적 안정감을 주고 직무태도를 높여 코로나 19로 인해 위축된 헤어미용업의 마케팅 전략에 도움을 주고 경쟁력향상에 기초적인 자료로 제공하고자 한다.
연구 내용 및 방법 : 조사 기간은 2021년 7월 19일부터 2021년 7월 31일까지 경남지역 20대∼50대이상 헤어미용업 종사자를 대상으로 설문지를 총 228부를 수집하여 SPSS 26.0 통계프로그램을 이용하여 분석하였다. 인구통계학적 특성은 빈도 분석을 실시하였고 신뢰도 검증을 위하여 Cronbach’s α값을 확인하였으며, 인구통계학적 특성에 따른 행동의도 차이를 분석하기 위하여독립표본 t-test 와 one-way ANOVA분산분석을 사용하였으며 Scheffé test을 통한 사후 검정을 실시하였다. Pearson 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다.
연구결과 : 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성에서 여성이 높은 응답비율을 보였으며, 연령은 50대 이상이 응답비율이 높은 것으로 나타났다. 결혼유무의 경우 기혼이 높은 응답비율을 보였고, 학력의 경우 고졸이하가 실무경력의 경우 21년 이상이, 직장형태의 경우 1인 샵이 응답비율이 높게 나타났다. 둘째, 직무스트레스는 업무, 관계, 보상 3가지요인으로 구성하였고 감정노동은 표면행위와 내면행위로 명명하였으며, 직무태도는 단일요인으로 분석되었다. 셋째, 인구통계학적 특성에 따른 직무스트레스 간의 차이를 살펴본 결과 성별에는 유의한 차이가 없었으며, 연령, 결혼유무에 따라서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났고, 학력, 직장형태에서는 직무스트레스의 하위 요인 중 보상에는 유의한 차이가 없었으며 업무, 관계에 따른 결과는 유의한 차이가 있었다. 실무경력에서 관계는 유의한 차이가 없었으며, 업무, 보상에는 유의한 차이가 있었다. 인구통계학적 특성에 따른 감정노동 간의 차이를 살펴본 결과 학력에 따라서는 유의한 차이가 없었으며, 연령, 결혼, 실무경력에서는 유의한 차이가 있었다. 성별, 직장형태에 따른 감정노동의 차이분석에서 감정노동의 하위요인 중 표면행위만 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 직무태도간의 차이에서는 성별, 학력에는 유의한 차이가 없었으며 연령, 결혼, 실무경력, 직장형태에는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향에서는 직무스트레스의 하위요인 중 관계와 보상, 감정노동(표면행위, 내면행위)이 직무태도에 부적으로 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다.
결론 : 직무스트레스와 감정노동이 직무태도에 미치는 영향 관계에서 직무스트레스 하위요인 중 관계와 보상, 감정노동(표면행위, 내면행위)이 직무태도에 부적인 영향을 미친 것은 COVID-19 이후 사회 전반적인 소비 위축으로 인한 경쟁 구도에 따른 감정노동과 직무스트레스 하위요인 중 보상에 대한 스트레스를 더 느끼고 있으며, 1:1 시술이 늘어남에 따른 동료들과의 정보공유의 기회가 줄어들어 직무스트레스 하위요인 중 관계에 대한 스트레스를 더 느껴 직무태도가 낮아지는 것이라고 사료된다.
Necessities & Objectives: As the beauty industry is greatly influenced by the overall decrease of consumption in the whole society since the COVID-19 pandemic, it would be necessary to establish the differentiated system. In order to provide the service desired by customers according to changes in t...
Necessities & Objectives: As the beauty industry is greatly influenced by the overall decrease of consumption in the whole society since the COVID-19 pandemic, it would be necessary to establish the differentiated system. In order to provide the service desired by customers according to changes in the beauty industry, the hairshop workers should be equipped with new techniques, knowledge, and attitude. The economic and psychological burdens of hairshop workers more aggravate their emotional labor and job stress. Thus, this study aims to provide the basic data helpful for improving the competitiveness and establishing the marketing strategies for the hair industry contracted by the COVID-19 pandemic, by analyzing the effects of job stress and emotional labor on the job attitude of hairshop workers, giving the psychological stability to them, and increasing their job attitude.
Contents & Methods: From July 19th 2021 to July 31st 2021, total 228 questionnaires were collected from the people in their 20s-50s of Gyeongnam region, and then the collected data was analyzed by using the SPSS 26.0 Statistical Program. This study conducted the frequency analysis for the demographic characteristics, verified the Cronbach’s α value for the verification of reliability, used the independent sample t-test and one-way ANOVA for analyzing differences in behavioral intention according to the demographic characteristics, and conducted the post-test through the Scheffé test. This study also performed the Pearson correlation analysis and multiple regression analysis.
Results: First, in the demographic characteristics of research subjects, the women and age in their 50s or up showed the high percentage. The high percentage of response was shown in the married for marital status, graduation from high school or lower for educational background, 21 years or more for practical career experience, and one-person shop for the type of workplace. Second, the job stress was composed of three factors such as work, relation, and reward while the emotional labor was called surface acting and deep acting. The job attitude was analyzed as a single factor. Third, in the results of examining differences in job stress according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to sex while there were significant differences according to age and marital status. According to educational background and type of workplace, the reward as a sub-factor of job stress did not show significant differences while the work and relation showed significant differences. According to practical career experience, the relation did not show significant differences while the work and reward showed significant differences. In the results of examining differences in emotional labor according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to educational background while there were significant differences according to age, marital status, and practical career experience. In the analysis of differences in emotional labor according to sex and type of workplace, only the surface acting out of sub-factors of emotional labor showed significant differences. Regarding the differences in job attitude according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to sex and educational background while there were significant differences according to age, marital status, practical career experience, and type of workplace. Fourth, in the effects of job stress and emotional labor on job attitude, the relation and reward out of sub-factors of job stress and emotional labor(surface acting, deep acting) had negatively significant effects on job attitude.
Conclusions: In the effects of job stress and emotional labor on job stress, the relation and reward out of sub-factors of job stress and emotional labor(surface acting, deep acting) had negative effects on job attitude. In the competitive composition caused by decreased consumption in overall society since the COVID-19 pandemic, the emotional labor, reward, and reduced opportunities to share information with colleagues due to the increased one-to-one procedure could cause stresses, which is led to the decease of job attitude.
Necessities & Objectives: As the beauty industry is greatly influenced by the overall decrease of consumption in the whole society since the COVID-19 pandemic, it would be necessary to establish the differentiated system. In order to provide the service desired by customers according to changes in the beauty industry, the hairshop workers should be equipped with new techniques, knowledge, and attitude. The economic and psychological burdens of hairshop workers more aggravate their emotional labor and job stress. Thus, this study aims to provide the basic data helpful for improving the competitiveness and establishing the marketing strategies for the hair industry contracted by the COVID-19 pandemic, by analyzing the effects of job stress and emotional labor on the job attitude of hairshop workers, giving the psychological stability to them, and increasing their job attitude.
Contents & Methods: From July 19th 2021 to July 31st 2021, total 228 questionnaires were collected from the people in their 20s-50s of Gyeongnam region, and then the collected data was analyzed by using the SPSS 26.0 Statistical Program. This study conducted the frequency analysis for the demographic characteristics, verified the Cronbach’s α value for the verification of reliability, used the independent sample t-test and one-way ANOVA for analyzing differences in behavioral intention according to the demographic characteristics, and conducted the post-test through the Scheffé test. This study also performed the Pearson correlation analysis and multiple regression analysis.
Results: First, in the demographic characteristics of research subjects, the women and age in their 50s or up showed the high percentage. The high percentage of response was shown in the married for marital status, graduation from high school or lower for educational background, 21 years or more for practical career experience, and one-person shop for the type of workplace. Second, the job stress was composed of three factors such as work, relation, and reward while the emotional labor was called surface acting and deep acting. The job attitude was analyzed as a single factor. Third, in the results of examining differences in job stress according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to sex while there were significant differences according to age and marital status. According to educational background and type of workplace, the reward as a sub-factor of job stress did not show significant differences while the work and relation showed significant differences. According to practical career experience, the relation did not show significant differences while the work and reward showed significant differences. In the results of examining differences in emotional labor according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to educational background while there were significant differences according to age, marital status, and practical career experience. In the analysis of differences in emotional labor according to sex and type of workplace, only the surface acting out of sub-factors of emotional labor showed significant differences. Regarding the differences in job attitude according to the demographic characteristics, there were no significant differences according to sex and educational background while there were significant differences according to age, marital status, practical career experience, and type of workplace. Fourth, in the effects of job stress and emotional labor on job attitude, the relation and reward out of sub-factors of job stress and emotional labor(surface acting, deep acting) had negatively significant effects on job attitude.
Conclusions: In the effects of job stress and emotional labor on job stress, the relation and reward out of sub-factors of job stress and emotional labor(surface acting, deep acting) had negative effects on job attitude. In the competitive composition caused by decreased consumption in overall society since the COVID-19 pandemic, the emotional labor, reward, and reduced opportunities to share information with colleagues due to the increased one-to-one procedure could cause stresses, which is led to the decease of job attitude.
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