본 연구는 역사와 평론을 결합하되, 평론 위주의 맥락으로 역사적 서사 연구, 영상 텍스트 연구, 유형 귀납 등의 연구방법을 종합하고, `상상의 공동체' , 역사적 서사 및 리얼리즘 이론을 착안점으로 하여, 21세기 한・중 양국의 민족주의 영화, 영화리얼리즘 및 민족의 상상과 정체성 사이의 관계 분석을 통해 한중 민족주의 영화가 서로 다른 역사적 서사의 배경 아래에서 어떻게 리얼리즘 창작방법을 이용해 민족주의 영화의 유형 소재, 영상미학, 문화 정체성, 발언권 등을 구축했는지 연구하였다. 아울러 한국의 집단 민족주의 영화에서부터 반일 민족주의 영화를 거쳐 중국에 이르기까지 주선율을 이룬 민족주의 영화의 언어유형을 귀납적으로 정리함으로써 비교적 체계적이고 완전한 맥락과 전반적인 해석을 진행하고자 하였다. 제1장 서론 부분은 한‧중 민족주의 영화의 역사적 서사 및 연구현황에 대해 개술하고, 한중 민족주의 영화연구의 체계적 연구 측면에서의 결함에 주목하며, 나아가 베네딕트 앤더슨의 `상상의 공동체' 이론과 바쟁의 리얼리즘 이론 개념을 후속 논술의 토대로 제시하였다. 제2장에서는 민족주의 영화의 역사적 서사에 대해 고찰하고, 2000년 이후의 민족주의 영화를 주요 연구대상으로 하여, 이 시기 민족주의 영화가 세 가지 역사적 서사의 특징을 나타낸다는 사실을 발견하였다. 저항적 민족주의의 역사적 서사, 폭력적 민족 상흔의 역사적 서사 및 정치적 민족 분열의 역사적 서사로부터 민족주의와 역사 간의 일치점을 찾아내고, 역사와 민족성, 문화적 상상을 통해 민족의 상상공동체를 구축함으로써 중대한 혁명의 역사적 서사의 영향을 받은 민족의식과 민족 정체성을 확립하였다. 제3장은 민족주의 영화가 당대 언어환경 속에서 나타낸 리얼리즘 서사방식에 대해 고찰하고, 한중 민족주의 영화 중 영상 텍스트의 리얼리즘 표현을 논한다. 민족주의 영화의 리얼리즘에 대한 이미지 형상화는 주로 영상공간에 대한 구조에서 나타나며, 피사체 심도의 형상화, ...
본 연구는 역사와 평론을 결합하되, 평론 위주의 맥락으로 역사적 서사 연구, 영상 텍스트 연구, 유형 귀납 등의 연구방법을 종합하고, `상상의 공동체' , 역사적 서사 및 리얼리즘 이론을 착안점으로 하여, 21세기 한・중 양국의 민족주의 영화, 영화리얼리즘 및 민족의 상상과 정체성 사이의 관계 분석을 통해 한중 민족주의 영화가 서로 다른 역사적 서사의 배경 아래에서 어떻게 리얼리즘 창작방법을 이용해 민족주의 영화의 유형 소재, 영상미학, 문화 정체성, 발언권 등을 구축했는지 연구하였다. 아울러 한국의 집단 민족주의 영화에서부터 반일 민족주의 영화를 거쳐 중국에 이르기까지 주선율을 이룬 민족주의 영화의 언어유형을 귀납적으로 정리함으로써 비교적 체계적이고 완전한 맥락과 전반적인 해석을 진행하고자 하였다. 제1장 서론 부분은 한‧중 민족주의 영화의 역사적 서사 및 연구현황에 대해 개술하고, 한중 민족주의 영화연구의 체계적 연구 측면에서의 결함에 주목하며, 나아가 베네딕트 앤더슨의 `상상의 공동체' 이론과 바쟁의 리얼리즘 이론 개념을 후속 논술의 토대로 제시하였다. 제2장에서는 민족주의 영화의 역사적 서사에 대해 고찰하고, 2000년 이후의 민족주의 영화를 주요 연구대상으로 하여, 이 시기 민족주의 영화가 세 가지 역사적 서사의 특징을 나타낸다는 사실을 발견하였다. 저항적 민족주의의 역사적 서사, 폭력적 민족 상흔의 역사적 서사 및 정치적 민족 분열의 역사적 서사로부터 민족주의와 역사 간의 일치점을 찾아내고, 역사와 민족성, 문화적 상상을 통해 민족의 상상공동체를 구축함으로써 중대한 혁명의 역사적 서사의 영향을 받은 민족의식과 민족 정체성을 확립하였다. 제3장은 민족주의 영화가 당대 언어환경 속에서 나타낸 리얼리즘 서사방식에 대해 고찰하고, 한중 민족주의 영화 중 영상 텍스트의 리얼리즘 표현을 논한다. 민족주의 영화의 리얼리즘에 대한 이미지 형상화는 주로 영상공간에 대한 구조에서 나타나며, 피사체 심도의 형상화, 롱테이크의 활용, 흑백영상의 구현 및 방언 사용 등으로 구현된다. 영화의 구체적인 장면을 결합하여 리얼리즘 시청각 언어가 민족주의 영화에 미치는 구조적 역할을 논증하였다. 제4장은 한중 민족주의 영화에 대해 유형화 해석을 진행하고, 역사의 실제 혁명사건 의 관점에서 한국 민족주의 영화가 집단민족주의 영화와 반일 민족주의 영화로 구분된다고 인식한다. 중국은 민족주의 영화가 주선율을 이룬다. 제5장은 민족주의 영화가 처한 어려움 및 개선방향을 논하였다. 이로써 영화적 상상 모티프 개발, 사회적 모순 인식, 장르영화와의 결합 강화, 영화언어의 현대성 강화 등 측면에서 민족주의 영화가 안고 있는 시사점과 사고방향을 제시하였다.
본 연구는 역사와 평론을 결합하되, 평론 위주의 맥락으로 역사적 서사 연구, 영상 텍스트 연구, 유형 귀납 등의 연구방법을 종합하고, `상상의 공동체' , 역사적 서사 및 리얼리즘 이론을 착안점으로 하여, 21세기 한・중 양국의 민족주의 영화, 영화리얼리즘 및 민족의 상상과 정체성 사이의 관계 분석을 통해 한중 민족주의 영화가 서로 다른 역사적 서사의 배경 아래에서 어떻게 리얼리즘 창작방법을 이용해 민족주의 영화의 유형 소재, 영상미학, 문화 정체성, 발언권 등을 구축했는지 연구하였다. 아울러 한국의 집단 민족주의 영화에서부터 반일 민족주의 영화를 거쳐 중국에 이르기까지 주선율을 이룬 민족주의 영화의 언어유형을 귀납적으로 정리함으로써 비교적 체계적이고 완전한 맥락과 전반적인 해석을 진행하고자 하였다. 제1장 서론 부분은 한‧중 민족주의 영화의 역사적 서사 및 연구현황에 대해 개술하고, 한중 민족주의 영화연구의 체계적 연구 측면에서의 결함에 주목하며, 나아가 베네딕트 앤더슨의 `상상의 공동체' 이론과 바쟁의 리얼리즘 이론 개념을 후속 논술의 토대로 제시하였다. 제2장에서는 민족주의 영화의 역사적 서사에 대해 고찰하고, 2000년 이후의 민족주의 영화를 주요 연구대상으로 하여, 이 시기 민족주의 영화가 세 가지 역사적 서사의 특징을 나타낸다는 사실을 발견하였다. 저항적 민족주의의 역사적 서사, 폭력적 민족 상흔의 역사적 서사 및 정치적 민족 분열의 역사적 서사로부터 민족주의와 역사 간의 일치점을 찾아내고, 역사와 민족성, 문화적 상상을 통해 민족의 상상공동체를 구축함으로써 중대한 혁명의 역사적 서사의 영향을 받은 민족의식과 민족 정체성을 확립하였다. 제3장은 민족주의 영화가 당대 언어환경 속에서 나타낸 리얼리즘 서사방식에 대해 고찰하고, 한중 민족주의 영화 중 영상 텍스트의 리얼리즘 표현을 논한다. 민족주의 영화의 리얼리즘에 대한 이미지 형상화는 주로 영상공간에 대한 구조에서 나타나며, 피사체 심도의 형상화, 롱테이크의 활용, 흑백영상의 구현 및 방언 사용 등으로 구현된다. 영화의 구체적인 장면을 결합하여 리얼리즘 시청각 언어가 민족주의 영화에 미치는 구조적 역할을 논증하였다. 제4장은 한중 민족주의 영화에 대해 유형화 해석을 진행하고, 역사의 실제 혁명사건 의 관점에서 한국 민족주의 영화가 집단민족주의 영화와 반일 민족주의 영화로 구분된다고 인식한다. 중국은 민족주의 영화가 주선율을 이룬다. 제5장은 민족주의 영화가 처한 어려움 및 개선방향을 논하였다. 이로써 영화적 상상 모티프 개발, 사회적 모순 인식, 장르영화와의 결합 강화, 영화언어의 현대성 강화 등 측면에서 민족주의 영화가 안고 있는 시사점과 사고방향을 제시하였다.
In this paper, by combining history with theory, integrating historical narrative research, video text research, genre induction and other research methods, taking `imaginary community`, historical narrative and factualism theory as the breakthrough point, through analyzing the nationalist films in ...
In this paper, by combining history with theory, integrating historical narrative research, video text research, genre induction and other research methods, taking `imaginary community`, historical narrative and factualism theory as the breakthrough point, through analyzing the nationalist films in Korea and China in the 21st century, film factualism, and the relationship between national imagination and national identity, this paper studies how the nationalist films in Korea and China use factualism to construct the genre theme and genre of nationalist films under different historical narrative backgrounds. And summed up the discourse types from Korean ethnic nationalist films to anti-Japanese nationalist films and then to Chinese `main melody` nationalist films, thus making a more systematic and complete context and overall interpretation. The first chapter is the introduction, which summarizes the historical narrative and research status of Korean-Chinese nationalist films, and pays attention to the lack of systematic research orientation in Korean-Chinese nationalist film research. Then, it is proposed that Benedict Anderson's theory of `imaginary community` and Bazin's documentary theory should be the foundation for the subsequent discussion. The second chapter investigates the historical narrative of nationalist films, taking the nationalist films after 2000 as the main research object, and finds that the nationalist films in this period present three historical narrative characteristics. From the historical narrative of resistance nationalism, violent historical narrative of national trauma and political historical narrative of national division, we can find the point of convergence between nationalism and history, and build a community of national imagination by imagining history, national character and culture, thus establishing national consciousness and national identity under the influence of historical narrative of great revolution. The third chapter investigates the factual narrative style of nationalist films in contemporary context, and discusses the factual expression in the video texts of Korean and Chinese nationalist films. It is found that the shaping of realism in nationalist films is mainly reflected in the construction of image space, the shaping of depth of field lens, the use of holding long lens, the embodiment of black and white images and the use of dialects. Combined with the specific footage of the film, this paper demonstrates the constructive role of factual audio-visual language in nationalist films. The fourth chapter gives a typological interpretation of Korean and Chinese nationalist films, and holds that Korean nationalist films can be divided into ethnic nationalist films and anti-Japanese nationalist films from the perspective of `historical real revolutionary events `. China is the `main theme ` nationalist film. The fifth chapter discusses the predicament and improvement direction of nationalist films. Therefore, it puts forward the inspiration and thinking of nationalist films in the development of film imagination motif, facing up to social contradictions, strengthening the combination with genre films, and enhancing the modernity of film language.
In this paper, by combining history with theory, integrating historical narrative research, video text research, genre induction and other research methods, taking `imaginary community`, historical narrative and factualism theory as the breakthrough point, through analyzing the nationalist films in Korea and China in the 21st century, film factualism, and the relationship between national imagination and national identity, this paper studies how the nationalist films in Korea and China use factualism to construct the genre theme and genre of nationalist films under different historical narrative backgrounds. And summed up the discourse types from Korean ethnic nationalist films to anti-Japanese nationalist films and then to Chinese `main melody` nationalist films, thus making a more systematic and complete context and overall interpretation. The first chapter is the introduction, which summarizes the historical narrative and research status of Korean-Chinese nationalist films, and pays attention to the lack of systematic research orientation in Korean-Chinese nationalist film research. Then, it is proposed that Benedict Anderson's theory of `imaginary community` and Bazin's documentary theory should be the foundation for the subsequent discussion. The second chapter investigates the historical narrative of nationalist films, taking the nationalist films after 2000 as the main research object, and finds that the nationalist films in this period present three historical narrative characteristics. From the historical narrative of resistance nationalism, violent historical narrative of national trauma and political historical narrative of national division, we can find the point of convergence between nationalism and history, and build a community of national imagination by imagining history, national character and culture, thus establishing national consciousness and national identity under the influence of historical narrative of great revolution. The third chapter investigates the factual narrative style of nationalist films in contemporary context, and discusses the factual expression in the video texts of Korean and Chinese nationalist films. It is found that the shaping of realism in nationalist films is mainly reflected in the construction of image space, the shaping of depth of field lens, the use of holding long lens, the embodiment of black and white images and the use of dialects. Combined with the specific footage of the film, this paper demonstrates the constructive role of factual audio-visual language in nationalist films. The fourth chapter gives a typological interpretation of Korean and Chinese nationalist films, and holds that Korean nationalist films can be divided into ethnic nationalist films and anti-Japanese nationalist films from the perspective of `historical real revolutionary events `. China is the `main theme ` nationalist film. The fifth chapter discusses the predicament and improvement direction of nationalist films. Therefore, it puts forward the inspiration and thinking of nationalist films in the development of film imagination motif, facing up to social contradictions, strengthening the combination with genre films, and enhancing the modernity of film language.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.