메타버스 시대의 증강현실 그림책 구성 방식 연구 : 가상 이미지와 현실 이미지의 관계를 중심으로 A Study on the Composition method of Augmented picture books in the Metaverse era : Focusing on the relationship between virtual image and reality image원문보기
각종 범용기술과 산업의 복합체라 할 수 있는 메타버스는 기술의 융복합을 통해 현실과 가상의 경계를 무너뜨리고, 우리 삶의 경험을 더욱 풍성하게 만들어주는 새로운 사회이자 디지털 행성을 이루어냈다. 인터넷 혁명에 이어 새로운 혁명으로 손꼽히는 메타버스에 실감 기술을 적용한 영역은 급격히 범위를 넓히고 있고, 그림책의 영역 또한 이에 포함된다. 메타버스는 단순히 가상의 공간에서 상호관계를 한다는 점이 아니라 현실 공간과 가상공간이 연결되고 긴밀하게 관계를 맺는다는 점에서 핵심적인 가치를 창출하는데, ...
각종 범용기술과 산업의 복합체라 할 수 있는 메타버스는 기술의 융복합을 통해 현실과 가상의 경계를 무너뜨리고, 우리 삶의 경험을 더욱 풍성하게 만들어주는 새로운 사회이자 디지털 행성을 이루어냈다. 인터넷 혁명에 이어 새로운 혁명으로 손꼽히는 메타버스에 실감 기술을 적용한 영역은 급격히 범위를 넓히고 있고, 그림책의 영역 또한 이에 포함된다. 메타버스는 단순히 가상의 공간에서 상호관계를 한다는 점이 아니라 현실 공간과 가상공간이 연결되고 긴밀하게 관계를 맺는다는 점에서 핵심적인 가치를 창출하는데, 증강현실 그림책 또한 인쇄 도서의 현실 이미지 장면과 가상 이미지 장면이 맺는 관계성이 그림책의 의미와 세계관을 확장해 구성한다는 점에서 유사한 성격을 보인다. 한편 이러한 성격은 기존 그림책이 글, 그림 텍스트뿐만 아니라 그림책을 물리적으로 형성하는 표지, 형태, 재질, 판형 등 모든 요소들이 함께 그림책의 서사와 의미를 구성하는 주변 텍스트가 되는 점과도 이어져 가상 이미지 또한 증강현실 그림책의 주요 구성 요소이자 하나의 텍스트로 작용하게 된다. 따라서 증강현실 그림책을 분석해 살펴보기에 앞서 메타버스와 실감 콘텐츠의 발전 과정, 증강현실의 현황을 통해 기술과 콘텐츠가 어떤 형태를 가지고 확산하고 있는지를 살펴본다. 이어서 그림책의 개념 및 특징과 증강현실 그림책의 전개 과정을 바탕으로 증강현실 그림책을 주제와 내용에 따른 분류 체계를 정보 전달 중심형과 스토리 중심형, 놀이 중심형으로 정리하고, 각 유형별로 작품을 선정해 분석한다. 증강현실 그림책의 사용자가 물리적으로 접할 수 있는 현실 이미지 장면과 기술로 확장된 감각으로 접할 수 있는 가상 이미지 장면은 그림책을 구성하는 요소로 다른 요소들과 유기적인 관계를 맺고 전체 의미를 확장해 구성하게 된다. 현실 이미지 장면은 기존 그림책의 구성 요소를 기준으로, 가상 이미지 장면은 각각 영상 구성 요소와 인터랙션 디자인 구성 요소를 바탕으로 증강현실 그림책의 구성 요소를 정리해 구성을 분석한다. 증강현실로 구현되는 가상 이미지는 주변 텍스트로서 역할을 할 것으로 예상하고, 그림책의 글과 그림 텍스트가 상호관계를 맺는 관계유형을 차용해 증강현실 그림책의 현실 이미지와 가상 이미지가 그림책의 내용과 장면을 구성하는 방식을 분석하고 관계유형을 구분해 살펴본다. 이러한 과정을 통해 증강현실 그림책의 가상 이미지 또한 하나의 텍스트로서 장면을 구성하게 되고, 유형 별로 구성 방식에 차이가 있는 것을 찾아볼 수 있었다. 정보 전달형은 전달하고자 하는 핵심 대상과 내용을 가상 이미지 장면에 반영해 사실적으로 구현해 구성하고, 스토리 중심형의 경우 서사의 흐름과 세계관을 방해하지 않고 유지하는 것에 중점을 두고 장면을 구성하고 있었다. 이를 위해 가상 이미지는 현실 이미지 장면을 재현하거나 특정 인물이나 대상을 이용해 사용자와 실제 커뮤니케이션을 하는 것처럼 구성해 현실 이미지 장면을 가상 이미지 장면까지 연결하기도 한다. 한편 놀이 중심형은 서사 유무에 따라 스토리 중심형처럼 현실 이미지를 재현하는 경우가 많아지기도 하고, 정보 전달 중심형처럼 현실 이미지의 주요 대상을 반영해 가상 이미지 장면에서 활용하기도 하는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 메타버스가 메가 트렌드로 떠오르고 있는 현재 시점에 실감 콘텐츠로서 증강현실 그림책의 구성 방식을 살펴보는 것에 목적을 둔다. 특히 현실 이미지와 가상 이미지의 관계에 중점을 두고 이들이 증강현실 그림책의 장면과 전체 내용을 어떠한 방식으로 구성하게 되는지 분석하는 것에 의의가 있다.
각종 범용기술과 산업의 복합체라 할 수 있는 메타버스는 기술의 융복합을 통해 현실과 가상의 경계를 무너뜨리고, 우리 삶의 경험을 더욱 풍성하게 만들어주는 새로운 사회이자 디지털 행성을 이루어냈다. 인터넷 혁명에 이어 새로운 혁명으로 손꼽히는 메타버스에 실감 기술을 적용한 영역은 급격히 범위를 넓히고 있고, 그림책의 영역 또한 이에 포함된다. 메타버스는 단순히 가상의 공간에서 상호관계를 한다는 점이 아니라 현실 공간과 가상공간이 연결되고 긴밀하게 관계를 맺는다는 점에서 핵심적인 가치를 창출하는데, 증강현실 그림책 또한 인쇄 도서의 현실 이미지 장면과 가상 이미지 장면이 맺는 관계성이 그림책의 의미와 세계관을 확장해 구성한다는 점에서 유사한 성격을 보인다. 한편 이러한 성격은 기존 그림책이 글, 그림 텍스트뿐만 아니라 그림책을 물리적으로 형성하는 표지, 형태, 재질, 판형 등 모든 요소들이 함께 그림책의 서사와 의미를 구성하는 주변 텍스트가 되는 점과도 이어져 가상 이미지 또한 증강현실 그림책의 주요 구성 요소이자 하나의 텍스트로 작용하게 된다. 따라서 증강현실 그림책을 분석해 살펴보기에 앞서 메타버스와 실감 콘텐츠의 발전 과정, 증강현실의 현황을 통해 기술과 콘텐츠가 어떤 형태를 가지고 확산하고 있는지를 살펴본다. 이어서 그림책의 개념 및 특징과 증강현실 그림책의 전개 과정을 바탕으로 증강현실 그림책을 주제와 내용에 따른 분류 체계를 정보 전달 중심형과 스토리 중심형, 놀이 중심형으로 정리하고, 각 유형별로 작품을 선정해 분석한다. 증강현실 그림책의 사용자가 물리적으로 접할 수 있는 현실 이미지 장면과 기술로 확장된 감각으로 접할 수 있는 가상 이미지 장면은 그림책을 구성하는 요소로 다른 요소들과 유기적인 관계를 맺고 전체 의미를 확장해 구성하게 된다. 현실 이미지 장면은 기존 그림책의 구성 요소를 기준으로, 가상 이미지 장면은 각각 영상 구성 요소와 인터랙션 디자인 구성 요소를 바탕으로 증강현실 그림책의 구성 요소를 정리해 구성을 분석한다. 증강현실로 구현되는 가상 이미지는 주변 텍스트로서 역할을 할 것으로 예상하고, 그림책의 글과 그림 텍스트가 상호관계를 맺는 관계유형을 차용해 증강현실 그림책의 현실 이미지와 가상 이미지가 그림책의 내용과 장면을 구성하는 방식을 분석하고 관계유형을 구분해 살펴본다. 이러한 과정을 통해 증강현실 그림책의 가상 이미지 또한 하나의 텍스트로서 장면을 구성하게 되고, 유형 별로 구성 방식에 차이가 있는 것을 찾아볼 수 있었다. 정보 전달형은 전달하고자 하는 핵심 대상과 내용을 가상 이미지 장면에 반영해 사실적으로 구현해 구성하고, 스토리 중심형의 경우 서사의 흐름과 세계관을 방해하지 않고 유지하는 것에 중점을 두고 장면을 구성하고 있었다. 이를 위해 가상 이미지는 현실 이미지 장면을 재현하거나 특정 인물이나 대상을 이용해 사용자와 실제 커뮤니케이션을 하는 것처럼 구성해 현실 이미지 장면을 가상 이미지 장면까지 연결하기도 한다. 한편 놀이 중심형은 서사 유무에 따라 스토리 중심형처럼 현실 이미지를 재현하는 경우가 많아지기도 하고, 정보 전달 중심형처럼 현실 이미지의 주요 대상을 반영해 가상 이미지 장면에서 활용하기도 하는 것을 확인할 수 있었다. 본 연구는 메타버스가 메가 트렌드로 떠오르고 있는 현재 시점에 실감 콘텐츠로서 증강현실 그림책의 구성 방식을 살펴보는 것에 목적을 둔다. 특히 현실 이미지와 가상 이미지의 관계에 중점을 두고 이들이 증강현실 그림책의 장면과 전체 내용을 어떠한 방식으로 구성하게 되는지 분석하는 것에 의의가 있다.
Metaverse is a complex of various industry and general-purpose technology in the form of XR+D.N.A. The convergence of technology has achieved a new society and digital planet that breaks down the boundaries between reality and virtuality and enriches our life experiences. In the era of Metaverse, on...
Metaverse is a complex of various industry and general-purpose technology in the form of XR+D.N.A. The convergence of technology has achieved a new society and digital planet that breaks down the boundaries between reality and virtuality and enriches our life experiences. In the era of Metaverse, one of the new revolutions following the Internet Revolution, the area of applying immersive technology is rapidly expanding, and the area of picture books is also included. Metaverse creates core values not simply in that it interacts in a virtual space, but in that the real space and the virtual space are connected and closely related. In addition, augmented books also show similar characteristics in that the relationship between the reality image scene of the printed book and the virtual image scene forms the meaning of the picture book and expands the worldview. This characteristic leads not only to text and picture text in picture books, but also to the characteristics that all elements such as outer covers, forms, materials, and plate type that physical form picture books become paratext that makes up the narrative and meaning of picture books. In addition, virtual images are also a major component of augmented picture books and act as a text. Therefore, before analyzing and examining augmented reality picture books, we examine the development process of metaverse and immersive content, and how technology and content are spreading through the current status of augmented reality. Subsequently, based on the concept and characteristics of picture books and the development process of augmented reality picture books, the classification system according to the theme and content is organized into information delivery-oriented, story-oriented, and play-oriented, and works are selected and analyzed for each type. Reality image scenes that users of augmented reality picture books can physically access and virtual image scenes that can be accessed with expanded senses with technology are elements that constitute picture books and form organic relationships with other elements and expand the overall meaning. The reality image scene is based on the components of the existing picture book, and the virtual image scene is based on the video component and the interaction design component. Subsequently, the composition of the augmented reality picture book is analyzed by organizing the components of the reality image scene and the virtual image scene. Since virtual images implemented in augmented reality are expected to serve as paratext, they borrow the type of relationship in which the text and the picture text of the picture book interact. In addition, the reality images and virtual images of augmented reality picture books analyze the contents and scenes of picture books, and examine them based on relationship types. Through this process, the virtual image of the augmented reality picture book also constitutes a scene as a text, and it was found that there was a difference in the composition method for each type. The information delivery type was constructed by realistically reflecting the core objects and contents to be delivered in the virtual image scene, and in the case of the story-oriented type, the scene was constructed with an emphasis on maintaining the flow and worldview of the narrative. To this end, the virtual image is configured as if it reproduces a reality image scene or uses a specific person or object to communicate with the user, connecting the real image scene to the virtual image scene. On the other hand, depending on the presence or absence of a narrative, the play-oriented type often reproduces the reality image like the story-oriented type if there is an epic. And when there is no narrative, a method such as an information transfer-oriented type that reflects the main object of the reality image scene in the virtual image scene is used. The purpose of this study is to examine the composition method of augmented reality picture books as immersive content at a time when Metaverse is emerging as a megatrend. In particular, it is meaningful to focus on the relationship between the reality image and the virtual image and analyze how they will compose the scenes and the entire contents of the augmented reality picture book.
Metaverse is a complex of various industry and general-purpose technology in the form of XR+D.N.A. The convergence of technology has achieved a new society and digital planet that breaks down the boundaries between reality and virtuality and enriches our life experiences. In the era of Metaverse, one of the new revolutions following the Internet Revolution, the area of applying immersive technology is rapidly expanding, and the area of picture books is also included. Metaverse creates core values not simply in that it interacts in a virtual space, but in that the real space and the virtual space are connected and closely related. In addition, augmented books also show similar characteristics in that the relationship between the reality image scene of the printed book and the virtual image scene forms the meaning of the picture book and expands the worldview. This characteristic leads not only to text and picture text in picture books, but also to the characteristics that all elements such as outer covers, forms, materials, and plate type that physical form picture books become paratext that makes up the narrative and meaning of picture books. In addition, virtual images are also a major component of augmented picture books and act as a text. Therefore, before analyzing and examining augmented reality picture books, we examine the development process of metaverse and immersive content, and how technology and content are spreading through the current status of augmented reality. Subsequently, based on the concept and characteristics of picture books and the development process of augmented reality picture books, the classification system according to the theme and content is organized into information delivery-oriented, story-oriented, and play-oriented, and works are selected and analyzed for each type. Reality image scenes that users of augmented reality picture books can physically access and virtual image scenes that can be accessed with expanded senses with technology are elements that constitute picture books and form organic relationships with other elements and expand the overall meaning. The reality image scene is based on the components of the existing picture book, and the virtual image scene is based on the video component and the interaction design component. Subsequently, the composition of the augmented reality picture book is analyzed by organizing the components of the reality image scene and the virtual image scene. Since virtual images implemented in augmented reality are expected to serve as paratext, they borrow the type of relationship in which the text and the picture text of the picture book interact. In addition, the reality images and virtual images of augmented reality picture books analyze the contents and scenes of picture books, and examine them based on relationship types. Through this process, the virtual image of the augmented reality picture book also constitutes a scene as a text, and it was found that there was a difference in the composition method for each type. The information delivery type was constructed by realistically reflecting the core objects and contents to be delivered in the virtual image scene, and in the case of the story-oriented type, the scene was constructed with an emphasis on maintaining the flow and worldview of the narrative. To this end, the virtual image is configured as if it reproduces a reality image scene or uses a specific person or object to communicate with the user, connecting the real image scene to the virtual image scene. On the other hand, depending on the presence or absence of a narrative, the play-oriented type often reproduces the reality image like the story-oriented type if there is an epic. And when there is no narrative, a method such as an information transfer-oriented type that reflects the main object of the reality image scene in the virtual image scene is used. The purpose of this study is to examine the composition method of augmented reality picture books as immersive content at a time when Metaverse is emerging as a megatrend. In particular, it is meaningful to focus on the relationship between the reality image and the virtual image and analyze how they will compose the scenes and the entire contents of the augmented reality picture book.
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