중국 리얼리티 프로그램의 팬덤현상에 관한 연구 : 중국 TV 프로그램<동경하는 생활>을 중심으로 A study on the fandom phenomenon of Chinese reality programs, focusing on Chinese TV program‘Life of Yearning’원문보기
본 연구는 중국 리얼리티 TV 프로그램 <동경하는 생활>을 중심으로 팬덤현상에 대한 구성요인을 연구하고자 한다. 팬덤현상 구성요인(생산성, 적극성, 참여성, 공유성, 조직성)은 팬 커뮤니티 동일시에 어떠한 영향을 미치는지, 팬 커뮤니티 동일시 수준이 수용자들의 팬 커뮤니티 몰입에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 연구하고자 한다. 또한, 팬덤현상과 중국 수용자의 문화소비에 간의 어떠한 관계가 있는지 살펴보는 목적으로 진행할 것이다. 이를 통해 중국 팬덤과 행동을 선도하고 건전한 팬덤 문화를 발전시키는 데 도움이 될 것으로 기대된다. 사회문화의 풍부하고 번영을 촉진하는 동시에 언론인의 신문기사 작성과 정보에 참고적인 의견을 제공할 것이다. 연구표본은 중국 <동경하는 생활>을 시청하는 시청자 남녀 350명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 조사방법으로는 자기평가기입을 통한 ...
본 연구는 중국 리얼리티 TV 프로그램 <동경하는 생활>을 중심으로 팬덤현상에 대한 구성요인을 연구하고자 한다. 팬덤현상 구성요인(생산성, 적극성, 참여성, 공유성, 조직성)은 팬 커뮤니티 동일시에 어떠한 영향을 미치는지, 팬 커뮤니티 동일시 수준이 수용자들의 팬 커뮤니티 몰입에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 연구하고자 한다. 또한, 팬덤현상과 중국 수용자의 문화소비에 간의 어떠한 관계가 있는지 살펴보는 목적으로 진행할 것이다. 이를 통해 중국 팬덤과 행동을 선도하고 건전한 팬덤 문화를 발전시키는 데 도움이 될 것으로 기대된다. 사회문화의 풍부하고 번영을 촉진하는 동시에 언론인의 신문기사 작성과 정보에 참고적인 의견을 제공할 것이다. 연구표본은 중국 <동경하는 생활>을 시청하는 시청자 남녀 350명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 조사방법으로는 자기평가기입을 통한 설문지법을 사용하여 2021년 10월 16일부터 10월 22일까지 7일간 온라인 설문지((问卷星)를 통해 설문조사를 실시하였으며, 회수된 총 350명의 대상자 중 불성실 응답자 36명을 제외하고 나머지 314명을 최종 표본으로 사용하였으며, 측정척도는 5점 리커트 척도를 사용하였다. 통계프로그램 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 회귀분석으로 접근하였다. 실증분석을 통해 본 연구에서 팬덤현상은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입에 영향관계를 측정하였으며, 분석한 결과에 따라, 생산성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 적극성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 참여성, 공유성과 조직성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수용자의 팬 커뮤니티 동일시는 팬 커뮤니티 몰입에 부(-)의 영향이 나타났다. 팬 커뮤니티는 수용자의 문화소비에 정(+)의 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 팬 커뮤니티의 동일시는 소비의도와 소비패턴이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 팬 커뮤니티의 몰입은 소비의도와 소비패턴은 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최종 분석결과를 중심으로 관련한 논의와 시사점, 한계점과 향후방향을 제시하였다.
본 연구는 중국 리얼리티 TV 프로그램 <동경하는 생활>을 중심으로 팬덤현상에 대한 구성요인을 연구하고자 한다. 팬덤현상 구성요인(생산성, 적극성, 참여성, 공유성, 조직성)은 팬 커뮤니티 동일시에 어떠한 영향을 미치는지, 팬 커뮤니티 동일시 수준이 수용자들의 팬 커뮤니티 몰입에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고 연구하고자 한다. 또한, 팬덤현상과 중국 수용자의 문화소비에 간의 어떠한 관계가 있는지 살펴보는 목적으로 진행할 것이다. 이를 통해 중국 팬덤과 행동을 선도하고 건전한 팬덤 문화를 발전시키는 데 도움이 될 것으로 기대된다. 사회문화의 풍부하고 번영을 촉진하는 동시에 언론인의 신문기사 작성과 정보에 참고적인 의견을 제공할 것이다. 연구표본은 중국 <동경하는 생활>을 시청하는 시청자 남녀 350명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 조사방법으로는 자기평가기입을 통한 설문지법을 사용하여 2021년 10월 16일부터 10월 22일까지 7일간 온라인 설문지((问卷星)를 통해 설문조사를 실시하였으며, 회수된 총 350명의 대상자 중 불성실 응답자 36명을 제외하고 나머지 314명을 최종 표본으로 사용하였으며, 측정척도는 5점 리커트 척도를 사용하였다. 통계프로그램 SPSS 24.0과 AMOS 24.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 상관관계분석, 회귀분석으로 접근하였다. 실증분석을 통해 본 연구에서 팬덤현상은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입에 영향관계를 측정하였으며, 분석한 결과에 따라, 생산성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 적극성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 참여성, 공유성과 조직성은 팬 커뮤니티의 동일시와 팬 커뮤니티의 몰입이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수용자의 팬 커뮤니티 동일시는 팬 커뮤니티 몰입에 부(-)의 영향이 나타났다. 팬 커뮤니티는 수용자의 문화소비에 정(+)의 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 팬 커뮤니티의 동일시는 소비의도와 소비패턴이 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 팬 커뮤니티의 몰입은 소비의도와 소비패턴은 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 최종 분석결과를 중심으로 관련한 논의와 시사점, 한계점과 향후방향을 제시하였다.
This study aims to construct factors for the fandom phenomenon and conduct research accordingly, focusing on the recent popular reality TV program in China. The constituent factors of fandom phenomena (productivity, aggressiveness, participation, sharing, and organizationality) are intended to expl...
This study aims to construct factors for the fandom phenomenon and conduct research accordingly, focusing on the recent popular reality TV program in China. The constituent factors of fandom phenomena (productivity, aggressiveness, participation, sharing, and organizationality) are intended to explore and study how the level of identification of the fan community affects the audience's commitment to the fan community. It also aims to examine the relationship between the fandom phenomenon and the cultural consumption of Chinese audiences. This is expected to help lead Chinese fandom and behavior and develop a healthy fandom culture. It will promote the rich and prosperous social culture and provide reference opinions to journalists' newspaper articles and information. The study sample was surveyed by 350 men and women watching China's "Desiring Life", and respondents were selected through a convenience sample extraction method. As a survey method, a seven-day survey was conducted through an online questionnaire from October 16 to October 22, 2021, and the remaining 314 were used as final samples, excluding 36 unfaithful respondents, and a 5-point Likert scale was used for the measurement scale. Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis were approached using statistical programs SPSS 24.0 and AMOS 24.0. Through empirical analysis, the fandom phenomenon measured the relationship between identification of the fan community and commitment of the fan community, and according to the analysis, productivity was found to have a statistically significant positive (+) effect on identification of the fan community and commitment of the fan community. In addition, it was found that the identification of the fan community and the immersion of the fan community had a statistically significant positive (+) effect on participation, sharing, and organization. The identification of the audience's fan community showed a negative (-) effect on the immersion of the fan community. It was found that the fan community had a positive (+) effect on the cultural consumption of the audience. As for the identification of the fan community, consumption intention and consumption pattern were found to have a statistically significant positive (+) effect, and consumption intention and consumption pattern were found to have a statistically significant positive (+) effect. Discussions, implications, limitations, and future directions related to the final analysis results were presented.
This study aims to construct factors for the fandom phenomenon and conduct research accordingly, focusing on the recent popular reality TV program in China. The constituent factors of fandom phenomena (productivity, aggressiveness, participation, sharing, and organizationality) are intended to explore and study how the level of identification of the fan community affects the audience's commitment to the fan community. It also aims to examine the relationship between the fandom phenomenon and the cultural consumption of Chinese audiences. This is expected to help lead Chinese fandom and behavior and develop a healthy fandom culture. It will promote the rich and prosperous social culture and provide reference opinions to journalists' newspaper articles and information. The study sample was surveyed by 350 men and women watching China's "Desiring Life", and respondents were selected through a convenience sample extraction method. As a survey method, a seven-day survey was conducted through an online questionnaire from October 16 to October 22, 2021, and the remaining 314 were used as final samples, excluding 36 unfaithful respondents, and a 5-point Likert scale was used for the measurement scale. Frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and regression analysis were approached using statistical programs SPSS 24.0 and AMOS 24.0. Through empirical analysis, the fandom phenomenon measured the relationship between identification of the fan community and commitment of the fan community, and according to the analysis, productivity was found to have a statistically significant positive (+) effect on identification of the fan community and commitment of the fan community. In addition, it was found that the identification of the fan community and the immersion of the fan community had a statistically significant positive (+) effect on participation, sharing, and organization. The identification of the audience's fan community showed a negative (-) effect on the immersion of the fan community. It was found that the fan community had a positive (+) effect on the cultural consumption of the audience. As for the identification of the fan community, consumption intention and consumption pattern were found to have a statistically significant positive (+) effect, and consumption intention and consumption pattern were found to have a statistically significant positive (+) effect. Discussions, implications, limitations, and future directions related to the final analysis results were presented.
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