SMCR 커뮤니케이션 모델의 온라인 리뷰 신뢰도와 온라인 예약 행동의 상관성 : 헤어살롱 소비자 중심으로 Correlations between Online Review Reliability and Online Reservation Behavior in SMCR Communication Model : Focusing on beauty salon customers원문보기
본 연구는 수도권에 거주하는 헤어살롱 온라인 예약 서비스 시스템을 이용한 경험이 있는 20-50대 남녀 소비자를 대상으로 SMCR 커뮤니케이션 모델에 따른 온라인 리뷰 신뢰도가 온라인 예약 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 분석방법은 설문에 응답한 남녀 380명의 데이터 코딩(data cording)과 데이터 크리닝 (data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) ...
본 연구는 수도권에 거주하는 헤어살롱 온라인 예약 서비스 시스템을 이용한 경험이 있는 20-50대 남녀 소비자를 대상으로 SMCR 커뮤니케이션 모델에 따른 온라인 리뷰 신뢰도가 온라인 예약 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 분석방법은 설문에 응답한 남녀 380명의 데이터 코딩(data cording)과 데이터 크리닝 (data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) WIN 20.0통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며 결과지를 토대로 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 주성분 분석법, 일원 배치 분산분석, 회귀분석을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 헤어살롱 온라인 예약 이용 실태 각 변수 간의 상관관계를 분석한 결과는 SMCR 커뮤니케이션 모델, 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도, 헤어살롱 온라인 예약 행동 의도 변수 간의 정(+)의 상관관계가 나타났다. 첫째, SMCR 커뮤니케이션 모델로는 Riceiver의 리뷰 신뢰가 가장 높았고, 온라인 예약을 결정하기 전 온라인 리뷰를 확인하는 걸 중요하게 생각하였으며, 예약 사이트에 리뷰를 작성하는 사람은 헤어살롱 소비 경험이 있다는 것에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 리뷰 신뢰도는 유용성이 가장 높았으며, 세부적으로는 ‘나는 온라인 리뷰가 이용할 가치가 있다고 생각하는 편이다’ 가 가장 높은 신뢰도 요인을 보였다. 셋째, 온라인 예약 행동 의도는 재이용 의도가 추천 의도보다 신뢰도가 높게 나타났으며, 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도가 높을수록 재이용 의도 ‘나는 앞으로 헤어살롱 온라인 예약을 이용할 의향이 있다’ 문항과 추천의도 ‘나는 지인들에게 헤어살롱의 온라인 예약사이트를 이용한 경험을 긍정적으로 전할 의향이 있다’ 는 문항에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 SMCR 커뮤니케이션 모델을 제시하여 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도, 헤어살롱 온라인 예약 행동 의도에 긍정적인 영향을 조사하여 헤어살롱 내 예약시스템 품질 개선과 소비자만족 및 재방문을 높여 고객창출과 매출증대를 위한 마케팅 전략의 기초자료를 제공하는 데에도 의의가 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 수도권에 거주하는 헤어살롱 온라인 예약 서비스 시스템을 이용한 경험이 있는 20-50대 남녀 소비자를 대상으로 SMCR 커뮤니케이션 모델에 따른 온라인 리뷰 신뢰도가 온라인 예약 행동에 미치는 영향을 알아보는데 목적이 있다. 분석방법은 설문에 응답한 남녀 380명의 데이터 코딩(data cording)과 데이터 크리닝 (data cleaning) 과정을 거쳐 SPSS(Statistical Package for Social Science) WIN 20.0통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였으며 결과지를 토대로 빈도분석, 기술통계, 교차분석, 신뢰도 분석, 요인분석, 주성분 분석법, 일원 배치 분산분석, 회귀분석을 실시하였으며 본 연구의 결과는 다음과 같다. 헤어살롱 온라인 예약 이용 실태 각 변수 간의 상관관계를 분석한 결과는 SMCR 커뮤니케이션 모델, 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도, 헤어살롱 온라인 예약 행동 의도 변수 간의 정(+)의 상관관계가 나타났다. 첫째, SMCR 커뮤니케이션 모델로는 Riceiver의 리뷰 신뢰가 가장 높았고, 온라인 예약을 결정하기 전 온라인 리뷰를 확인하는 걸 중요하게 생각하였으며, 예약 사이트에 리뷰를 작성하는 사람은 헤어살롱 소비 경험이 있다는 것에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 온라인 리뷰 신뢰도는 유용성이 가장 높았으며, 세부적으로는 ‘나는 온라인 리뷰가 이용할 가치가 있다고 생각하는 편이다’ 가 가장 높은 신뢰도 요인을 보였다. 셋째, 온라인 예약 행동 의도는 재이용 의도가 추천 의도보다 신뢰도가 높게 나타났으며, 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도가 높을수록 재이용 의도 ‘나는 앞으로 헤어살롱 온라인 예약을 이용할 의향이 있다’ 문항과 추천의도 ‘나는 지인들에게 헤어살롱의 온라인 예약사이트를 이용한 경험을 긍정적으로 전할 의향이 있다’ 는 문항에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 SMCR 커뮤니케이션 모델을 제시하여 헤어살롱 온라인 리뷰 신뢰도, 헤어살롱 온라인 예약 행동 의도에 긍정적인 영향을 조사하여 헤어살롱 내 예약시스템 품질 개선과 소비자만족 및 재방문을 높여 고객창출과 매출증대를 위한 마케팅 전략의 기초자료를 제공하는 데에도 의의가 있을 것으로 사료된다.
This study attempted to investigate the influence of online review reliability on online reservation behavior according to the SMCR communication model. For this, a questionnaire survey was performed against a total of 380 adults in their 20-50s living in the capital region, who used a beauty salon ...
This study attempted to investigate the influence of online review reliability on online reservation behavior according to the SMCR communication model. For this, a questionnaire survey was performed against a total of 380 adults in their 20-50s living in the capital region, who used a beauty salon online reservation system before. The collected data were analyzed through data coding and data cleaning, using Statistical Package for Social Science (SPSS) WIN 20.0. Then, frequency analysis, descriptive statistics, cross-tabulation analysis, reliability analysis, factor analysis, principal component analysis, one-way ANOVA and regression analysis were conducted, and the results found the followings: According to analysis of correlations among online reservation usage-related variables, a positive correlation was found among SMCR communication model, online review reliability and online reservation behavior intention. First, in the SMCR communication model, recipients’ reviews were most reliable. Checking reviews before making an online reservation was taken important. In addition, online reviews had an influence on the experience of beauty salon eservices. Second, in terms of online review reliability, ‘usefulness’ was the greatest. Specifically, ‘I think online reviews are worthy of being used’ showed the highest reliability. Third, concerning online reservation behavior intention, ‘reuse intention’ was higher than ‘recommendation intention’ in terms of reliability. The online review reliability had an influence on the reuse intention (‘I am willing to use a beauty salon line reservation service’) and recommendation intention (‘I am willing to share my experience of beauty salon online reservation services with my acquaintances’). This study proposed an SMCR communication model and investigated a positive influence on beauty salon online review reliability and online reservation behavior intention. It is meaningful in that it provides basic data for marketing strategies, which are needed to increase sales and attract customers by improving the quality of the online reservation system and enhancing customer satisfaction.
This study attempted to investigate the influence of online review reliability on online reservation behavior according to the SMCR communication model. For this, a questionnaire survey was performed against a total of 380 adults in their 20-50s living in the capital region, who used a beauty salon online reservation system before. The collected data were analyzed through data coding and data cleaning, using Statistical Package for Social Science (SPSS) WIN 20.0. Then, frequency analysis, descriptive statistics, cross-tabulation analysis, reliability analysis, factor analysis, principal component analysis, one-way ANOVA and regression analysis were conducted, and the results found the followings: According to analysis of correlations among online reservation usage-related variables, a positive correlation was found among SMCR communication model, online review reliability and online reservation behavior intention. First, in the SMCR communication model, recipients’ reviews were most reliable. Checking reviews before making an online reservation was taken important. In addition, online reviews had an influence on the experience of beauty salon eservices. Second, in terms of online review reliability, ‘usefulness’ was the greatest. Specifically, ‘I think online reviews are worthy of being used’ showed the highest reliability. Third, concerning online reservation behavior intention, ‘reuse intention’ was higher than ‘recommendation intention’ in terms of reliability. The online review reliability had an influence on the reuse intention (‘I am willing to use a beauty salon line reservation service’) and recommendation intention (‘I am willing to share my experience of beauty salon online reservation services with my acquaintances’). This study proposed an SMCR communication model and investigated a positive influence on beauty salon online review reliability and online reservation behavior intention. It is meaningful in that it provides basic data for marketing strategies, which are needed to increase sales and attract customers by improving the quality of the online reservation system and enhancing customer satisfaction.
주제어
#온라인 헤어살롱 리뷰 온라인 리뷰 신뢰성 SMCR 커뮤니케이션 모델 온라인 예약 행동 의도
학위논문 정보
저자
임솔아
학위수여기관
건국대학교 산업대학원
학위구분
국내석사
학과
향장미용학과
지도교수
이재남
발행연도
2022
총페이지
141
키워드
온라인 헤어살롱 리뷰 온라인 리뷰 신뢰성 SMCR 커뮤니케이션 모델 온라인 예약 행동 의도
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