[학위논문]코스메슈티컬 화장품 소비심리 및 선택속성과 브랜드 신뢰도와의 관계 : 안티에이징 앰플 중심으로 The Relationship between Cosmecuetical Consumption Psychology, Choice Attributes and Brand Reliability : Focusing on Anti-aging Ampoule원문보기
이 연구는 코스메슈컬 소비심리 및 선택속성과 브랜드 신뢰도와의 관계에 관한 설문 연구로 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리 및 선택속성이 브랜드 신뢰도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 서울, 수도권 지역의 20 – 50대 여성 소비자를 대상으로 2021년 9월 10일부터 9월 15일까지 총 368부의 설문지를 배포하여 통계처리 하였다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data ...
이 연구는 코스메슈컬 소비심리 및 선택속성과 브랜드 신뢰도와의 관계에 관한 설문 연구로 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리 및 선택속성이 브랜드 신뢰도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 서울, 수도권 지역의 20 – 50대 여성 소비자를 대상으로 2021년 9월 10일부터 9월 15일까지 총 368부의 설문지를 배포하여 통계처리 하였다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data cording)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 응답자의 대부분이 30대 기혼자가 가장 많았으며 분석 결과는 다음과 같다. SNS / 인터넷을 통해 주로 안티에이징 앰플 정보를 획득하였으며, 일반 브랜드 앰플 보다 기능/효능이 좋을 것으로 생각하였으며, 월 평균 3만원 이상 5만원 미만으로 제품을 구매하였다. 단시간에 효과를 기대하여 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 구매하였으며, 구매 시 기능과 효능을 가장 많이 고려하였고, 구입한 앰플의 기능은 주름, 탄력 개선이 가장 많았다. 주로 드럭스토어를 통해 해당 제품을 구입하였으며, 사용 후 피부 문제점(기미, 잡티, 여드름, 주름 및 탄력 개선)이 개선되었다고 응답했다. 앰플 소비심리 요인으로 기능적 효용을 가장 중시하였으며 선택속성 요인에서 품질을 중요 요인으로 꼽았다. 브랜드 신뢰도에서는 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 다른 사람에게 추천해 줄 것이다가 가장 높았다. 소득 수준 400만원 이상에서 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리 하위요인 중 기능적 효용 및 심리적 효용을 가장 중시하였으며, 200만원 이상 300만원 미만 구간에서 사회적 효용을 가장 중시하였다.또한 400만원 이상의 소득 군에서 품질을 가장 중시하였으며 200만원 이상 300만원 미만 구간에서 광고를 중시하였다. 연령별로는 50대는 품질을, 30대는 지각적 가치 요인을 중시하였다. 또한 400만원 이상 소득 구간에서 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도가 가장 높은 것으로 확인되었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플의 사용 실태에 따른 선택속성에서 월평균 지출 비용은 전반적으로 10만원 이상이 가장 높았으며, 앰플 기능에서는 미백, 항산화가 가장 높게 나타났다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리, 선택속성, 브랜드 신뢰도는 유의한 상관관계가 있었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리가 코스메슈티컬 안티에이징 선택속성 하위요인인 품질에서는 기능적 효용이, 가격, 브랜드, 지각적 가치, 광고에서는 사회적 효용이 가장 큰 영향을 미치고 있었으며, 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도에는 기능적 효용이 큰 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 선택속성이 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도에서 품질이 가장 큰 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과를 바탕으로 본 연구는 코스메슈티컬 화장품 소비심리와 선택속성, 브랜드 신뢰도를 처음으로 함께 다룬 연구라는 점에서 유용한 시사점을 가지며, 특히 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 세분화하여 다루고 있다는 점에서 선행 연구와는 차별점을 갖는다. 해당 연구를 통해 관련된 기업에게는 품질 개선과 기술력 확보 뿐만 아니라 적합한 마케팅 전략을 세우는데 도움이 될 것이며 나아가 즉각적 효능을 중심으로 하는 앰플 품목에 대한 향후 연구도 이루어지길 기대한다.
이 연구는 코스메슈컬 소비심리 및 선택속성과 브랜드 신뢰도와의 관계에 관한 설문 연구로 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리 및 선택속성이 브랜드 신뢰도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있다. 연구 대상자는 서울, 수도권 지역의 20 – 50대 여성 소비자를 대상으로 2021년 9월 10일부터 9월 15일까지 총 368부의 설문지를 배포하여 통계처리 하였다. 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data cording)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐 SPSS (Statistical Package for Social Science) WIN 20.0 통계 패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 응답자의 대부분이 30대 기혼자가 가장 많았으며 분석 결과는 다음과 같다. SNS / 인터넷을 통해 주로 안티에이징 앰플 정보를 획득하였으며, 일반 브랜드 앰플 보다 기능/효능이 좋을 것으로 생각하였으며, 월 평균 3만원 이상 5만원 미만으로 제품을 구매하였다. 단시간에 효과를 기대하여 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 구매하였으며, 구매 시 기능과 효능을 가장 많이 고려하였고, 구입한 앰플의 기능은 주름, 탄력 개선이 가장 많았다. 주로 드럭스토어를 통해 해당 제품을 구입하였으며, 사용 후 피부 문제점(기미, 잡티, 여드름, 주름 및 탄력 개선)이 개선되었다고 응답했다. 앰플 소비심리 요인으로 기능적 효용을 가장 중시하였으며 선택속성 요인에서 품질을 중요 요인으로 꼽았다. 브랜드 신뢰도에서는 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 다른 사람에게 추천해 줄 것이다가 가장 높았다. 소득 수준 400만원 이상에서 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리 하위요인 중 기능적 효용 및 심리적 효용을 가장 중시하였으며, 200만원 이상 300만원 미만 구간에서 사회적 효용을 가장 중시하였다.또한 400만원 이상의 소득 군에서 품질을 가장 중시하였으며 200만원 이상 300만원 미만 구간에서 광고를 중시하였다. 연령별로는 50대는 품질을, 30대는 지각적 가치 요인을 중시하였다. 또한 400만원 이상 소득 구간에서 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도가 가장 높은 것으로 확인되었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플의 사용 실태에 따른 선택속성에서 월평균 지출 비용은 전반적으로 10만원 이상이 가장 높았으며, 앰플 기능에서는 미백, 항산화가 가장 높게 나타났다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리, 선택속성, 브랜드 신뢰도는 유의한 상관관계가 있었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 소비심리가 코스메슈티컬 안티에이징 선택속성 하위요인인 품질에서는 기능적 효용이, 가격, 브랜드, 지각적 가치, 광고에서는 사회적 효용이 가장 큰 영향을 미치고 있었으며, 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도에는 기능적 효용이 큰 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 코스메슈티컬 안티에이징 앰플 선택속성이 코스메슈티컬 브랜드 신뢰도에서 품질이 가장 큰 영향을 미쳤다. 이와 같은 결과를 바탕으로 본 연구는 코스메슈티컬 화장품 소비심리와 선택속성, 브랜드 신뢰도를 처음으로 함께 다룬 연구라는 점에서 유용한 시사점을 가지며, 특히 코스메슈티컬 안티에이징 앰플을 세분화하여 다루고 있다는 점에서 선행 연구와는 차별점을 갖는다. 해당 연구를 통해 관련된 기업에게는 품질 개선과 기술력 확보 뿐만 아니라 적합한 마케팅 전략을 세우는데 도움이 될 것이며 나아가 즉각적 효능을 중심으로 하는 앰플 품목에 대한 향후 연구도 이루어지길 기대한다.
This study attempted to investigate the relationship between consumption psychology and choice attributes and brand reliability, focusing on cosmeceutical anti-aging ampoule. The study subjects distributed a total of 368 questionnaires to female consumers in their 20s and 50s in Seoul and the metrop...
This study attempted to investigate the relationship between consumption psychology and choice attributes and brand reliability, focusing on cosmeceutical anti-aging ampoule. The study subjects distributed a total of 368 questionnaires to female consumers in their 20s and 50s in Seoul and the metropolitan area from September 10th to September 15th, 2021, and statistically processed them. Statistical processing of the collected data was analyzed using the Statistical Package for Social Science (SPSS) WIN 20.0 statistical package program through data coding and data cleaning processes. Most of the respondents were married in their 30s, and the analysis results are as follows. Cosmeceutical anti-aging ampoule information was mainly acquired through SNS/Internet, and the function/efficacy was thought to be better than that of general brand ampoule, and products were purchased on average of 30,000 won or more and less than 50,000 won per month. Cosmeceutical anti-aging ampoules were purchased in anticipation of their effects in a short period of time, and the functions and efficacy of the ampoules were considered the most when purchasing, and wrinkles and elasticity improvements were the most common. The product was mainly purchased through drug stores, and after use, skin problems (improved freckles, blemishes, acne, wrinkles and elasticity) were improved. Functional utility was the most important factor in ampoule consumption psychology, and quality was cited as an important factor in the choice attributes factor. In terms of brand reliability, cosmeceutical anti-Aging ampoule was the highest. Functional and psychological utility were the most important among the sub-factors of consumption psychology for cosmeceutical anti-Aging ampoule with an income level of 4 million won or higher, and social utility was the most important in the section between 2 million won and less than 3 million won. In addition, quality was the most important in the income group of 4 million won or more, and advertisements were emphasized in the section of 2 million won or more and less than 3 million won. By age, quality was emphasized in their 50s and perceptual value factors in their 30s. In addition, it was confirmed that the Cosmetic brand reliability was the highest in the income range of 4 million won or more. Overall, the average monthly expenditure cost was the highest in the choice attribute according to the use of cosmeceutical anti-aging ampoule, and whitening and antioxidant were the highest in the ampoule function. Cosmeceutical anti-aging ampoule consumption psychology, choice attributes, and brand reliability had a significant correlation. Cosmeceutical anti-aging ampoule consumption psychology was found to have the greatest impact on quality, which is a sub-factor of cosmeceutical anti-aging choice attributes, and social utility in advertising, and functional utility has a great effect on Cosmetic brand reliability. Cosmeceutical anti-aging ampoule choice attributes had the greatest influence on quality in Cosmetic brand reliability. Based on these results, this study has useful implications in that it is the first study to deal with consumption psychology, choice attributes, and brand reliability together, and is different from previous studies in that it subdivides Cosmeceutical anti-aging ampoules. This study will not only improve the quality and technology of related companies, but also help establish appropriate marketing strategies. I look forward to further research on ampoule items focusing on immediate efficacy in the future.
This study attempted to investigate the relationship between consumption psychology and choice attributes and brand reliability, focusing on cosmeceutical anti-aging ampoule. The study subjects distributed a total of 368 questionnaires to female consumers in their 20s and 50s in Seoul and the metropolitan area from September 10th to September 15th, 2021, and statistically processed them. Statistical processing of the collected data was analyzed using the Statistical Package for Social Science (SPSS) WIN 20.0 statistical package program through data coding and data cleaning processes. Most of the respondents were married in their 30s, and the analysis results are as follows. Cosmeceutical anti-aging ampoule information was mainly acquired through SNS/Internet, and the function/efficacy was thought to be better than that of general brand ampoule, and products were purchased on average of 30,000 won or more and less than 50,000 won per month. Cosmeceutical anti-aging ampoules were purchased in anticipation of their effects in a short period of time, and the functions and efficacy of the ampoules were considered the most when purchasing, and wrinkles and elasticity improvements were the most common. The product was mainly purchased through drug stores, and after use, skin problems (improved freckles, blemishes, acne, wrinkles and elasticity) were improved. Functional utility was the most important factor in ampoule consumption psychology, and quality was cited as an important factor in the choice attributes factor. In terms of brand reliability, cosmeceutical anti-Aging ampoule was the highest. Functional and psychological utility were the most important among the sub-factors of consumption psychology for cosmeceutical anti-Aging ampoule with an income level of 4 million won or higher, and social utility was the most important in the section between 2 million won and less than 3 million won. In addition, quality was the most important in the income group of 4 million won or more, and advertisements were emphasized in the section of 2 million won or more and less than 3 million won. By age, quality was emphasized in their 50s and perceptual value factors in their 30s. In addition, it was confirmed that the Cosmetic brand reliability was the highest in the income range of 4 million won or more. Overall, the average monthly expenditure cost was the highest in the choice attribute according to the use of cosmeceutical anti-aging ampoule, and whitening and antioxidant were the highest in the ampoule function. Cosmeceutical anti-aging ampoule consumption psychology, choice attributes, and brand reliability had a significant correlation. Cosmeceutical anti-aging ampoule consumption psychology was found to have the greatest impact on quality, which is a sub-factor of cosmeceutical anti-aging choice attributes, and social utility in advertising, and functional utility has a great effect on Cosmetic brand reliability. Cosmeceutical anti-aging ampoule choice attributes had the greatest influence on quality in Cosmetic brand reliability. Based on these results, this study has useful implications in that it is the first study to deal with consumption psychology, choice attributes, and brand reliability together, and is different from previous studies in that it subdivides Cosmeceutical anti-aging ampoules. This study will not only improve the quality and technology of related companies, but also help establish appropriate marketing strategies. I look forward to further research on ampoule items focusing on immediate efficacy in the future.
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