미디어아트 융합공연의 연출수행성 연구 : -2021 안산국제거리극축제 폐막공연 「더 GOOD거리」 중심으로- A Study on the Direction of Media art Performance - Focused on Ansan Street Arts Festival -원문보기
현대의 공연예술은 기술의 발전에 따라 다원화, 융·복합되어 기존의 공연 장르에 대한 정의와 구분이 모호해지고 있으며, 공연을 구성하는 매체가 늘어나고 특히 미디어아트와 융합한 방식으로 공연은 확장 발전되는 경우가 다수를 이룬다. 미디어아트 융합공연은 전통적 공연의 제약들을 극복하고 다양한 형태의 공연으로 나타나는데, 현대 비약적인 기술의 발전과 더불어 코로나바이러스감염증-19라는 특수한 상황이 미디어아트 융합공연이라는 공연예술의 다변화 및 발전...
현대의 공연예술은 기술의 발전에 따라 다원화, 융·복합되어 기존의 공연 장르에 대한 정의와 구분이 모호해지고 있으며, 공연을 구성하는 매체가 늘어나고 특히 미디어아트와 융합한 방식으로 공연은 확장 발전되는 경우가 다수를 이룬다. 미디어아트 융합공연은 전통적 공연의 제약들을 극복하고 다양한 형태의 공연으로 나타나는데, 현대 비약적인 기술의 발전과 더불어 코로나바이러스감염증-19라는 특수한 상황이 미디어아트 융합공연이라는 공연예술의 다변화 및 발전에 기폭제가 되었다.
기술의 발전으로 확장 발전되고 있는 공연예술의 한 방향성인 ‘미디어아트 융합공연’은 관객 몰입도를 높이는 방법이 되고, 새로운 경험을 제공한다는 측면에서 기존 관객층 외 새로운 관객층을 유입하기도 한다. 현재 미디어아트(Media Art)와 융합공연은 크게 두 가지 양상으로 발전되고 있다. ⓵ 영상 기술을 적극적으로 활용한 공연 ⓶ 비대면 공연이 그것이다. 미디어아트와의 융합공연은 공연예술의 확장 발전 형태로 현재 진행형으로 발전 중인 방식의 공연이기에 적극적인 연구가 필요하다. 특히 앞선 연구에서는 미디어를 중심으로 미디어아트 융합공연을 연구하기에, 본 연구에서는 공연예술 중심으로 미디어아트 융합공연을 연구하였다.
본 연구는 공연연출가 입장에서 공연연출은 미디어를 포함한 새로운 유형의 공연에 어떠한 과정을 거쳐 미학적인 가치를 창조하는지, 미디어아트 융합공연에서 미디어라는 새로운 매체를 어떻게 활용해야 관객 몰입도롤 높일 수 있는지를 연구함에 목적을 둔다. 위와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 미디어를 활용한 융합공연을 ‘연출의 역할’과 ‘미디어 연출법’ 투-트랙(Two-Track)으로 나누어 역사를 고찰하고 직접 미디어아트 융합공연의 두 가지 특성을 모두 가지고 있는「더 GOOD거리」를 수행한다. 공연예술에서 연출자의 역할은 시대의 흐름에 따라 변화해왔지만, 현대 공연예술로 넘어와서는 언제나 지휘자의 역할을 수행했다. 미디어아트 융합공연에서는 필연적으로 미디어라는 기술을 활용하기에 기술감독의 역할이 커졌지만 그럼에도 불구하고 공연 연출자는 극의 모든 매체를 이해하고 극을 형상화해야 하며, 이를 위해 제작과정에서 다양한 방법을 통해 구체적인 의사소통을 해야 한다. 미디어아트 융합공연의 연출자는 미디어라는 특성과 본질을 이해하고 이를 고려한 서사를 구성해야 하고 극을 연출해야 한다. 또한 미디어아트 공연도 기존의 공연예술과 마찬가지로 연출의 미학적인 고민이 들어있어야 하고, 미디어는 그 고민의 결과물로서 연출되어야 한다. 미디어는 물리적으로 극대화된 몰입 환경을 제공할 수 있다. 또한 이러한 환경에 극의 흐름을 고려한 영상미디어의 연출을 통해 시각적 자극과 상징을 형상화할 수 있다. 미디어를 배우와 같이 극중 캐릭터로 출연시켜 배우와 호흡 할 수 있고, 나아가 모든 무대 요소에 실시간 반응하는 미디어를 통해 극을 연출할 수 있다. 다른 극적 요소와 마찬가지로 미디어는 극의 흐름과 절대적으로 어우러지며 관객에게 설득력 있게 존재해야 하고 기술의 경우 관객이 극에 완전히 몰입하는데 도울 수 있는 방식으로 존재해야 한다.
미디어를 활용하여 비대면으로 공연을 송출하는 경우 단순히 공연을 촬영하는 것과는 차별화가 되어야 공연으로서 가치를 획득할 수 있을 것이다. 공연의 호흡을 관객이 온전히 느낄 수 있도록 적절한 수량의 카메라 설치, 장면에 맞는 화면 크기의 조합, 영상 혼합 기법 등 공연의 특성과 극과 장면의 특징을 이해하고 호흡을 따라가는 영상 연출이 필요하다. 또한 비대면 중계뿐만 아니고 이를 공공의 장소에 송출하여 이원 생중계하면 미디어를 통하여 시각성이 강조된 공연의 경우 공공예술 작품과 같은 효과를 낼 수 있다. 공공예술의 경우 거리의 시민들이 대상이기 때문에 처음-중간-끝과 같은 완결성 있는 서사를 온전히 중계하기보다는 이미지 중심으로 효과적으로 선별하여 중계하는 것이 중요하다. 미디어아트 융합공연을 이원 생중계하여 공공예술화 하는 것은 공연예술의 새로운 방향으로의 확장이 된다.
본 연구를 진행한바 미디어아트 융합공연은 관객들에게 새로운 경험을 제공하고, 극적 몰입감을 높이는 등 다양한 이점을 가지고 있다. 그러나 기술 중심으로 발전한다면 이러한 이점은 지속적으로 유지되지 못하며, 따라서 기술을 어떻게 미학적으로 연출할 것인지와 같은 예술성을 담보로 공연은 제작되어야 한다는 사실을 확인하였다. 공연예술에 적용할 수 있는 기술을 발굴함과 동시에 이러한 기술을 어떻게 활용하여 예술로 만들어야 할지, 공연예술의 올드미디어와 어떻게 상호작용을 할 것인지 구체적인 연출법 연구가 필요하다. 이와 같은 연구 결과가 추후 제작될 혹은 확장 발전되는 미디어아트 융합공연에 토대가 되길 바란다.
현대의 공연예술은 기술의 발전에 따라 다원화, 융·복합되어 기존의 공연 장르에 대한 정의와 구분이 모호해지고 있으며, 공연을 구성하는 매체가 늘어나고 특히 미디어아트와 융합한 방식으로 공연은 확장 발전되는 경우가 다수를 이룬다. 미디어아트 융합공연은 전통적 공연의 제약들을 극복하고 다양한 형태의 공연으로 나타나는데, 현대 비약적인 기술의 발전과 더불어 코로나바이러스감염증-19라는 특수한 상황이 미디어아트 융합공연이라는 공연예술의 다변화 및 발전에 기폭제가 되었다.
기술의 발전으로 확장 발전되고 있는 공연예술의 한 방향성인 ‘미디어아트 융합공연’은 관객 몰입도를 높이는 방법이 되고, 새로운 경험을 제공한다는 측면에서 기존 관객층 외 새로운 관객층을 유입하기도 한다. 현재 미디어아트(Media Art)와 융합공연은 크게 두 가지 양상으로 발전되고 있다. ⓵ 영상 기술을 적극적으로 활용한 공연 ⓶ 비대면 공연이 그것이다. 미디어아트와의 융합공연은 공연예술의 확장 발전 형태로 현재 진행형으로 발전 중인 방식의 공연이기에 적극적인 연구가 필요하다. 특히 앞선 연구에서는 미디어를 중심으로 미디어아트 융합공연을 연구하기에, 본 연구에서는 공연예술 중심으로 미디어아트 융합공연을 연구하였다.
본 연구는 공연연출가 입장에서 공연연출은 미디어를 포함한 새로운 유형의 공연에 어떠한 과정을 거쳐 미학적인 가치를 창조하는지, 미디어아트 융합공연에서 미디어라는 새로운 매체를 어떻게 활용해야 관객 몰입도롤 높일 수 있는지를 연구함에 목적을 둔다. 위와 같은 연구 목적을 달성하기 위하여 미디어를 활용한 융합공연을 ‘연출의 역할’과 ‘미디어 연출법’ 투-트랙(Two-Track)으로 나누어 역사를 고찰하고 직접 미디어아트 융합공연의 두 가지 특성을 모두 가지고 있는「더 GOOD거리」를 수행한다. 공연예술에서 연출자의 역할은 시대의 흐름에 따라 변화해왔지만, 현대 공연예술로 넘어와서는 언제나 지휘자의 역할을 수행했다. 미디어아트 융합공연에서는 필연적으로 미디어라는 기술을 활용하기에 기술감독의 역할이 커졌지만 그럼에도 불구하고 공연 연출자는 극의 모든 매체를 이해하고 극을 형상화해야 하며, 이를 위해 제작과정에서 다양한 방법을 통해 구체적인 의사소통을 해야 한다. 미디어아트 융합공연의 연출자는 미디어라는 특성과 본질을 이해하고 이를 고려한 서사를 구성해야 하고 극을 연출해야 한다. 또한 미디어아트 공연도 기존의 공연예술과 마찬가지로 연출의 미학적인 고민이 들어있어야 하고, 미디어는 그 고민의 결과물로서 연출되어야 한다. 미디어는 물리적으로 극대화된 몰입 환경을 제공할 수 있다. 또한 이러한 환경에 극의 흐름을 고려한 영상미디어의 연출을 통해 시각적 자극과 상징을 형상화할 수 있다. 미디어를 배우와 같이 극중 캐릭터로 출연시켜 배우와 호흡 할 수 있고, 나아가 모든 무대 요소에 실시간 반응하는 미디어를 통해 극을 연출할 수 있다. 다른 극적 요소와 마찬가지로 미디어는 극의 흐름과 절대적으로 어우러지며 관객에게 설득력 있게 존재해야 하고 기술의 경우 관객이 극에 완전히 몰입하는데 도울 수 있는 방식으로 존재해야 한다.
미디어를 활용하여 비대면으로 공연을 송출하는 경우 단순히 공연을 촬영하는 것과는 차별화가 되어야 공연으로서 가치를 획득할 수 있을 것이다. 공연의 호흡을 관객이 온전히 느낄 수 있도록 적절한 수량의 카메라 설치, 장면에 맞는 화면 크기의 조합, 영상 혼합 기법 등 공연의 특성과 극과 장면의 특징을 이해하고 호흡을 따라가는 영상 연출이 필요하다. 또한 비대면 중계뿐만 아니고 이를 공공의 장소에 송출하여 이원 생중계하면 미디어를 통하여 시각성이 강조된 공연의 경우 공공예술 작품과 같은 효과를 낼 수 있다. 공공예술의 경우 거리의 시민들이 대상이기 때문에 처음-중간-끝과 같은 완결성 있는 서사를 온전히 중계하기보다는 이미지 중심으로 효과적으로 선별하여 중계하는 것이 중요하다. 미디어아트 융합공연을 이원 생중계하여 공공예술화 하는 것은 공연예술의 새로운 방향으로의 확장이 된다.
본 연구를 진행한바 미디어아트 융합공연은 관객들에게 새로운 경험을 제공하고, 극적 몰입감을 높이는 등 다양한 이점을 가지고 있다. 그러나 기술 중심으로 발전한다면 이러한 이점은 지속적으로 유지되지 못하며, 따라서 기술을 어떻게 미학적으로 연출할 것인지와 같은 예술성을 담보로 공연은 제작되어야 한다는 사실을 확인하였다. 공연예술에 적용할 수 있는 기술을 발굴함과 동시에 이러한 기술을 어떻게 활용하여 예술로 만들어야 할지, 공연예술의 올드미디어와 어떻게 상호작용을 할 것인지 구체적인 연출법 연구가 필요하다. 이와 같은 연구 결과가 추후 제작될 혹은 확장 발전되는 미디어아트 융합공연에 토대가 되길 바란다.
Due to technological advances, modern-performing arts are diversified, fused, and make the definition of existing performing-genres ambiguous. Performances are often expanded and especially developed in a way that combines with media art. Media Art Convergence Performances overcome the limitations o...
Due to technological advances, modern-performing arts are diversified, fused, and make the definition of existing performing-genres ambiguous. Performances are often expanded and especially developed in a way that combines with media art. Media Art Convergence Performances overcome the limitations of traditional performances and appear as various types of performances. And with the development of modern technology, the special situation of COVID-19 has been a catalyst for the diversification and development of performing arts such as Media Art Convergence Performance.
As a direction of performing arts that is expanding and developing with technology, ‘Media Art Convergence Performance’ becomes a way to increase audience immersion and introduces new audiences by providing new experiences. Currently, media art and convergence performances are developing in two main aspects. ⓵ Performance that actively utilizes video technology ⓶ Non-face-to-face performance. As convergence performances with media art are evolving performing arts, research is needed since they are currently developing in an ongoing manner. Since former research were studied media art convergence performances centering on media, in this study, I research media art convergence performances centered on performing arts.
From the perspective of performance director, this study aims to study how performance directing creates aesthetic value in new types of performances, including media and how to use a new medium called media in media art convergence performances to increase audience immersion. In order to achieve the above research objectives, I divided the convergence performance using media into 'role of directing' and ‘media direction’ to examine history and perform 'The GOOD Street', which has both characteristics of media art convergence performance.
Although the role of the director in the performing arts has changed as time goes on, they always played the role of a conductor in the modern performing arts. In media art convergence performances, the role of technical directors has inevitably increased because of the use of the technology called media, but nevertheless, performance directors must understand all the media in the play and shape the play, and communicate specifically through various methods in the production process. The director of the media art convergence performance must understand the characteristics and essence of media, and construct a narrative that considers it, and then direct a play. In addition, media art performances, like conventional performing arts, must contain aesthetic concerns of directing, and the media must be produced as a result of the concerns.
Media can provide a physically maximized immersive environment. And also visual stimuli and symbols can be embodied in this environment through the production of video media in consideration of the flow of plays. Like an actor, you can appear the media as a character in the play to breathe with the actor, and furthermore, you can direct the play through the media that responds to all stage elements in real time. Like other dramatic elements, the media must exist convincingly to the audience, absolutely harmonized with the flow of the play, and in the case of technology, it must exist in a way that can help the audience fully immerse themselves in the play.
In the case of transmitting non-face-to-face performances using media, it would be worth it as a performance only if it is differentiated from simply filming a performance. In order to the audience to fully feel the breath of the performance, it is necessary to create a video that understands the characteristics of the performance, such as the installation of an appropriate number of cameras, a combination of screen sizes suitable for the scene, and video mixing techniques. Also, If the performances are emphasised on visuality through the media, not only non-face-to-face broadcasts but also live broadcasts them to public places can have the same effect as public art works. In the case of public art, since street citizens are targeted, it is important to broadcast effectively focused on images rather than completely relay complete narratives such as the beginning, middle, and end. By live broadcast, becoming media art convergence performances to public art, expands to new direction of performing arts
As a result of this study, the media art convergence performance has various advantages such as providing new experiences to the audience and enhancing the sense of dramatic immersion. However, if it develops around technology, these advantages cannot be maintained continuously, so it has been confirmed that performances should be produced with artistry such as how to aesthetically direct technology. While discovering technologies that can be applied to performing arts, it is necessary to study specific directing methods on how to use these technologies to make art and how to interact with the old media of performing arts. I hope this research results to be the basis for media art convergence performances that will be produced or expanded in the future.
Due to technological advances, modern-performing arts are diversified, fused, and make the definition of existing performing-genres ambiguous. Performances are often expanded and especially developed in a way that combines with media art. Media Art Convergence Performances overcome the limitations of traditional performances and appear as various types of performances. And with the development of modern technology, the special situation of COVID-19 has been a catalyst for the diversification and development of performing arts such as Media Art Convergence Performance.
As a direction of performing arts that is expanding and developing with technology, ‘Media Art Convergence Performance’ becomes a way to increase audience immersion and introduces new audiences by providing new experiences. Currently, media art and convergence performances are developing in two main aspects. ⓵ Performance that actively utilizes video technology ⓶ Non-face-to-face performance. As convergence performances with media art are evolving performing arts, research is needed since they are currently developing in an ongoing manner. Since former research were studied media art convergence performances centering on media, in this study, I research media art convergence performances centered on performing arts.
From the perspective of performance director, this study aims to study how performance directing creates aesthetic value in new types of performances, including media and how to use a new medium called media in media art convergence performances to increase audience immersion. In order to achieve the above research objectives, I divided the convergence performance using media into 'role of directing' and ‘media direction’ to examine history and perform 'The GOOD Street', which has both characteristics of media art convergence performance.
Although the role of the director in the performing arts has changed as time goes on, they always played the role of a conductor in the modern performing arts. In media art convergence performances, the role of technical directors has inevitably increased because of the use of the technology called media, but nevertheless, performance directors must understand all the media in the play and shape the play, and communicate specifically through various methods in the production process. The director of the media art convergence performance must understand the characteristics and essence of media, and construct a narrative that considers it, and then direct a play. In addition, media art performances, like conventional performing arts, must contain aesthetic concerns of directing, and the media must be produced as a result of the concerns.
Media can provide a physically maximized immersive environment. And also visual stimuli and symbols can be embodied in this environment through the production of video media in consideration of the flow of plays. Like an actor, you can appear the media as a character in the play to breathe with the actor, and furthermore, you can direct the play through the media that responds to all stage elements in real time. Like other dramatic elements, the media must exist convincingly to the audience, absolutely harmonized with the flow of the play, and in the case of technology, it must exist in a way that can help the audience fully immerse themselves in the play.
In the case of transmitting non-face-to-face performances using media, it would be worth it as a performance only if it is differentiated from simply filming a performance. In order to the audience to fully feel the breath of the performance, it is necessary to create a video that understands the characteristics of the performance, such as the installation of an appropriate number of cameras, a combination of screen sizes suitable for the scene, and video mixing techniques. Also, If the performances are emphasised on visuality through the media, not only non-face-to-face broadcasts but also live broadcasts them to public places can have the same effect as public art works. In the case of public art, since street citizens are targeted, it is important to broadcast effectively focused on images rather than completely relay complete narratives such as the beginning, middle, and end. By live broadcast, becoming media art convergence performances to public art, expands to new direction of performing arts
As a result of this study, the media art convergence performance has various advantages such as providing new experiences to the audience and enhancing the sense of dramatic immersion. However, if it develops around technology, these advantages cannot be maintained continuously, so it has been confirmed that performances should be produced with artistry such as how to aesthetically direct technology. While discovering technologies that can be applied to performing arts, it is necessary to study specific directing methods on how to use these technologies to make art and how to interact with the old media of performing arts. I hope this research results to be the basis for media art convergence performances that will be produced or expanded in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.