최근 박물관 및 미술관은 더 풍부한 체험전시를 구현하기 위해 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감 콘텐츠를 내놓고 있다. 그리고 ‘재방문의도’는 박물관 및 미술관이 평생문화공간 및 교육기관으로서 자리하기 위한 핵심 요소라고 할 수 있다. 본 논문은 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감콘텐츠와 재방문의도와의 관계를 입증하기 위해 국립박물관 중 가장 다수의 실감...
최근 박물관 및 미술관은 더 풍부한 체험전시를 구현하기 위해 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감 콘텐츠를 내놓고 있다. 그리고 ‘재방문의도’는 박물관 및 미술관이 평생문화공간 및 교육기관으로서 자리하기 위한 핵심 요소라고 할 수 있다. 본 논문은 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감콘텐츠와 재방문의도와의 관계를 입증하기 위해 국립박물관 중 가장 다수의 실감콘텐츠를 보유 중인 ‘국립중앙박물관’을 중심으로 VR특성이 콘텐츠 몰입에 미치는 영향과 몰입이 박물관 재방문 의도에 미치는 영향에 대해 분석하여 현재 추진 중인 국립박물관 실감콘텐츠 제작 및 체험관 조성사업의 발전 방향을 제시하고자 하였다. 연구를 위해 우선 VR특성과 기술, 몰입, 재방문의도에 관한 최근까지의 선행연구를 검토하고 각 하위 요소를 도출하여 가설 및 연구모형을 구성하였다. 가설 검증을 위해 실제로 VR기기를 활용한 실감콘텐츠를 진행하고 있는 박물관 중 가장 대표적으로 꼽히는 국립중앙박물관 상설전시관 2층 디지털 실감 2관에 방문한 관객 중 VR(가상현실)체험관 4가지 콘텐츠 중 1가지 이상 체험한 관객 209명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
설문통계의 분석 결과 VR특성 중 ‘감정이입’이 콘텐츠 몰입과 박물관 재방문의도에 가장 높은 영향을 미치는 요인으로 나타났으며 이는 VR로 접한 유물을 실제로 관람하기 위한 재방문의사가 상승할 가능성이 있음을 시사한다. 또한 VR기기의 쉽고 자율적인 조작성이 주변 사람에게 추천할 확률을 높인다는 결과를 통해 콘텐츠뿐만 아니라 기술적인 요인의 중요성을 확인 할 수 있었으며 이는 VR기기 조작성 개선이 재방문율의 증대로 이어지는 요인이 될 수 있다는 시사점을 제공한다. 본 연구의 결과가 향후 박물관 VR콘텐츠 사업 강화 및 VR콘텐츠 개발 방향에 대한 기초 자료와 발전 방향 정립에 활용되길 기대한다. 그리고 국립 박물관 VR(가상현실) 콘텐츠에 대한 광범위한 연구가 지속적으로 진행되고, VR콘텐츠뿐만 아니라 디지털 기술을 접목시킨 다양한 실감콘텐츠 전시가 박물관 재방문을 위한 대표 콘텐츠로 발돋움하길 기대한다.
최근 박물관 및 미술관은 더 풍부한 체험전시를 구현하기 위해 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감 콘텐츠를 내놓고 있다. 그리고 ‘재방문의도’는 박물관 및 미술관이 평생문화공간 및 교육기관으로서 자리하기 위한 핵심 요소라고 할 수 있다. 본 논문은 ‘VR(가상현실)’을 활용한 실감콘텐츠와 재방문의도와의 관계를 입증하기 위해 국립박물관 중 가장 다수의 실감콘텐츠를 보유 중인 ‘국립중앙박물관’을 중심으로 VR특성이 콘텐츠 몰입에 미치는 영향과 몰입이 박물관 재방문 의도에 미치는 영향에 대해 분석하여 현재 추진 중인 국립박물관 실감콘텐츠 제작 및 체험관 조성사업의 발전 방향을 제시하고자 하였다. 연구를 위해 우선 VR특성과 기술, 몰입, 재방문의도에 관한 최근까지의 선행연구를 검토하고 각 하위 요소를 도출하여 가설 및 연구모형을 구성하였다. 가설 검증을 위해 실제로 VR기기를 활용한 실감콘텐츠를 진행하고 있는 박물관 중 가장 대표적으로 꼽히는 국립중앙박물관 상설전시관 2층 디지털 실감 2관에 방문한 관객 중 VR(가상현실)체험관 4가지 콘텐츠 중 1가지 이상 체험한 관객 209명을 대상으로 설문조사를 실시하였다.
설문통계의 분석 결과 VR특성 중 ‘감정이입’이 콘텐츠 몰입과 박물관 재방문의도에 가장 높은 영향을 미치는 요인으로 나타났으며 이는 VR로 접한 유물을 실제로 관람하기 위한 재방문의사가 상승할 가능성이 있음을 시사한다. 또한 VR기기의 쉽고 자율적인 조작성이 주변 사람에게 추천할 확률을 높인다는 결과를 통해 콘텐츠뿐만 아니라 기술적인 요인의 중요성을 확인 할 수 있었으며 이는 VR기기 조작성 개선이 재방문율의 증대로 이어지는 요인이 될 수 있다는 시사점을 제공한다. 본 연구의 결과가 향후 박물관 VR콘텐츠 사업 강화 및 VR콘텐츠 개발 방향에 대한 기초 자료와 발전 방향 정립에 활용되길 기대한다. 그리고 국립 박물관 VR(가상현실) 콘텐츠에 대한 광범위한 연구가 지속적으로 진행되고, VR콘텐츠뿐만 아니라 디지털 기술을 접목시킨 다양한 실감콘텐츠 전시가 박물관 재방문을 위한 대표 콘텐츠로 발돋움하길 기대한다.
Recently, museums and art galleries are releasing realistic content using VR (virtual reality) to realize richer experiential exhibitions. And "revisit intention" can be said to be a key element for museums and art galleries to become lifelong cultural spaces and educational institutions. In order t...
Recently, museums and art galleries are releasing realistic content using VR (virtual reality) to realize richer experiential exhibitions. And "revisit intention" can be said to be a key element for museums and art galleries to become lifelong cultural spaces and educational institutions. In order to prove the relationship between realistic content using VR (virtual reality) and revisit intention, this paper aims to present the development direction of the National Museum's realistic content production and experience center project by analyzing the impact of VR characteristics on content immersion and commitment.For the study, first of all, previous studies on VR characteristics, technology, immersion, and revisit intention were reviewed, and hypotheses and research models were constructed by deriving each sub-element. To verify the hypothesis, a survey was conducted on 209 audiences who experienced more than one of the four contents of the VR (virtual reality) experience center among the most representative museums that actually conduct realistic contents using VR devices.As a result of the analysis of the survey statistics, "emotional empathy" among VR characteristics was found to have the highest influence on content commitment and museum revisit intention, suggesting that there is a possibility of an increase in revisit intention to actually see artifacts encountered with VR. In addition, it was possible to confirm the importance of technical factors as well as content through the results that the easy and autonomous operability of VR devices increases the probability of recommending them to people around them, which suggests that improving VR device operability can lead to an increase of visitor.It is hoped that the results of this study will be used to strengthen the VR content business of museums and to establish basic data and development directions for VR content development in the future. In addition, we hope that extensive research on VR(virtual reality) contents of the National Museum will continue, and that various realistic contents exhibitions incorporating digital technology as well as VR contents will become representative contents for revisiting the museum.
Recently, museums and art galleries are releasing realistic content using VR (virtual reality) to realize richer experiential exhibitions. And "revisit intention" can be said to be a key element for museums and art galleries to become lifelong cultural spaces and educational institutions. In order to prove the relationship between realistic content using VR (virtual reality) and revisit intention, this paper aims to present the development direction of the National Museum's realistic content production and experience center project by analyzing the impact of VR characteristics on content immersion and commitment.For the study, first of all, previous studies on VR characteristics, technology, immersion, and revisit intention were reviewed, and hypotheses and research models were constructed by deriving each sub-element. To verify the hypothesis, a survey was conducted on 209 audiences who experienced more than one of the four contents of the VR (virtual reality) experience center among the most representative museums that actually conduct realistic contents using VR devices.As a result of the analysis of the survey statistics, "emotional empathy" among VR characteristics was found to have the highest influence on content commitment and museum revisit intention, suggesting that there is a possibility of an increase in revisit intention to actually see artifacts encountered with VR. In addition, it was possible to confirm the importance of technical factors as well as content through the results that the easy and autonomous operability of VR devices increases the probability of recommending them to people around them, which suggests that improving VR device operability can lead to an increase of visitor.It is hoped that the results of this study will be used to strengthen the VR content business of museums and to establish basic data and development directions for VR content development in the future. In addition, we hope that extensive research on VR(virtual reality) contents of the National Museum will continue, and that various realistic contents exhibitions incorporating digital technology as well as VR contents will become representative contents for revisiting the museum.
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