벙커링은 선박 운항에 필요한 연료유의 공급을 말함을 물론 거기에 수반되는 연료 자체의 가격 및 공급에 따른 비용을 최소화하고, 좋은 품질의 연료유를 적기에 그리고 최적 항구에서 보급하는 것까지를 포함한다. 선사의 연료비는 해운 원가에서 차지하는 비중이 상당하며, 같은 해운 원가이며 변동비인 항비와 화물비와는 달리 연료비는 비교적 단기간 동안이라도 가격의 등락 폭이 크다는 점, 항구마다의 벙커링에 대한 규제 및 부대비용이 다르다는 점 등이 있다. 현실이 이러함으로 벙커링은 최초 구매시점부터 벙커링 구매자체에 상당한 비용이 수반되어 선사에서 벙커링이 비용 측면에서 중요하다. 정기선사와 부정기선사의 차이가 있음에도 불구하고 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인에 대해 비교분석한 연구는 찾아볼 수 없었다. 따라서 본 연구는 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인의 우선순위를 도출하고 선정 요인 간의 중요도를 비교 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 벙커링의 개념과 특징 그리고 프로세스에 대해 정의하고 벙커링 항만 선정요인에 관한 선행연구를 종합 정리하였다. 선행 연구를 토대로 벙커링 항만을 선정하는 공통 요인을 분석하여 변수를 선정하였다. 상위요인은 가격 요인, 지리적 여건, 제품 품질 및 항만 서비스 요인, ...
벙커링은 선박 운항에 필요한 연료유의 공급을 말함을 물론 거기에 수반되는 연료 자체의 가격 및 공급에 따른 비용을 최소화하고, 좋은 품질의 연료유를 적기에 그리고 최적 항구에서 보급하는 것까지를 포함한다. 선사의 연료비는 해운 원가에서 차지하는 비중이 상당하며, 같은 해운 원가이며 변동비인 항비와 화물비와는 달리 연료비는 비교적 단기간 동안이라도 가격의 등락 폭이 크다는 점, 항구마다의 벙커링에 대한 규제 및 부대비용이 다르다는 점 등이 있다. 현실이 이러함으로 벙커링은 최초 구매시점부터 벙커링 구매자체에 상당한 비용이 수반되어 선사에서 벙커링이 비용 측면에서 중요하다. 정기선사와 부정기선사의 차이가 있음에도 불구하고 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인에 대해 비교분석한 연구는 찾아볼 수 없었다. 따라서 본 연구는 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인의 우선순위를 도출하고 선정 요인 간의 중요도를 비교 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 벙커링의 개념과 특징 그리고 프로세스에 대해 정의하고 벙커링 항만 선정요인에 관한 선행연구를 종합 정리하였다. 선행 연구를 토대로 벙커링 항만을 선정하는 공통 요인을 분석하여 변수를 선정하였다. 상위요인은 가격 요인, 지리적 여건, 제품 품질 및 항만 서비스 요인, 인프라 요인이고 가격의 하위 요인은 톤 당 벙커 가격, 항만 비용, 벙커 비용 이외의 배달 비용, 환경세이며, 지리적 여건의 하위 요인은 주요 무역항로 상에 위치, 항만의 근접성, 항만 지리적 위치, 벙커링 시 기상 영향 정도이다. 제품 품질 및 항만 서비스의 하위 요인은 벙커링 가능한 유종, 벙커 품질, 벙커링 소요 시간, 항만 서비스이며, 인프라의 하위 요인은 묘박지, 적양하 작업 시 벙커링 가능 여부, 항만 보안, 항만의 정체, 항만 수심으로 선정했다. 따라서 총 상위요인 4가지 하위요인 16개를 기반으로 AHP 구조를 수립해 연구모형을 만들었다. 이를 토대로 부정기 선사와 항만 기관의 벙커링 항만을 선정하는 업무를 맡은 전문가를 대상으로 AHP 설문을 진행하여 벙커링 항만 선정요인에 대해 중요도 비교분석을 하였다. 분석결과 상위요인은 비용 요인, 지리적 여건, 제품 품질 및 항만서비스, 인프라 요인 순으로 나타났으며 이 중 비용 요인과 지리적 여건은 중요도 차이가 거의 비슷하게 높은 수준으로 두 요인 모두 30%를 넘는 중요도를 보였다. 비용의 하위요인에서는 톤 당 벙커 가격이 50%를 넘는 중요도로 1순위를 나타내었다. 지리적 요인에서는 주요 무역 항로상에 위치가 50%를 넘는 수치로 2순위보다 월등히 높았다. 제품 품질 및 항만 서비스의 하위 요인에서는 벙커링 가능 유종과 품질이 중요한 요인으로 나타났고 인프라 하위 요인에서는 묘박지, 적양하 작업 시 벙커링 가능 여부, 항만 보안 요인이 중요한 요인으로 나타났다. 본 연구는 벙커링 항만 선정요인을 비교하여 중요도를 도출하여 연구 기준의 틀을 제시함으로써 새로운 시장에 진입하는 벌크 선사의 벙커 비용 경쟁력 제고의 기초 자료가 되는 데 의의가 있다.
벙커링은 선박 운항에 필요한 연료유의 공급을 말함을 물론 거기에 수반되는 연료 자체의 가격 및 공급에 따른 비용을 최소화하고, 좋은 품질의 연료유를 적기에 그리고 최적 항구에서 보급하는 것까지를 포함한다. 선사의 연료비는 해운 원가에서 차지하는 비중이 상당하며, 같은 해운 원가이며 변동비인 항비와 화물비와는 달리 연료비는 비교적 단기간 동안이라도 가격의 등락 폭이 크다는 점, 항구마다의 벙커링에 대한 규제 및 부대비용이 다르다는 점 등이 있다. 현실이 이러함으로 벙커링은 최초 구매시점부터 벙커링 구매자체에 상당한 비용이 수반되어 선사에서 벙커링이 비용 측면에서 중요하다. 정기선사와 부정기선사의 차이가 있음에도 불구하고 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인에 대해 비교분석한 연구는 찾아볼 수 없었다. 따라서 본 연구는 부정기선사의 벙커링 항만 선정요인의 우선순위를 도출하고 선정 요인 간의 중요도를 비교 분석하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위해 벙커링의 개념과 특징 그리고 프로세스에 대해 정의하고 벙커링 항만 선정요인에 관한 선행연구를 종합 정리하였다. 선행 연구를 토대로 벙커링 항만을 선정하는 공통 요인을 분석하여 변수를 선정하였다. 상위요인은 가격 요인, 지리적 여건, 제품 품질 및 항만 서비스 요인, 인프라 요인이고 가격의 하위 요인은 톤 당 벙커 가격, 항만 비용, 벙커 비용 이외의 배달 비용, 환경세이며, 지리적 여건의 하위 요인은 주요 무역항로 상에 위치, 항만의 근접성, 항만 지리적 위치, 벙커링 시 기상 영향 정도이다. 제품 품질 및 항만 서비스의 하위 요인은 벙커링 가능한 유종, 벙커 품질, 벙커링 소요 시간, 항만 서비스이며, 인프라의 하위 요인은 묘박지, 적양하 작업 시 벙커링 가능 여부, 항만 보안, 항만의 정체, 항만 수심으로 선정했다. 따라서 총 상위요인 4가지 하위요인 16개를 기반으로 AHP 구조를 수립해 연구모형을 만들었다. 이를 토대로 부정기 선사와 항만 기관의 벙커링 항만을 선정하는 업무를 맡은 전문가를 대상으로 AHP 설문을 진행하여 벙커링 항만 선정요인에 대해 중요도 비교분석을 하였다. 분석결과 상위요인은 비용 요인, 지리적 여건, 제품 품질 및 항만서비스, 인프라 요인 순으로 나타났으며 이 중 비용 요인과 지리적 여건은 중요도 차이가 거의 비슷하게 높은 수준으로 두 요인 모두 30%를 넘는 중요도를 보였다. 비용의 하위요인에서는 톤 당 벙커 가격이 50%를 넘는 중요도로 1순위를 나타내었다. 지리적 요인에서는 주요 무역 항로상에 위치가 50%를 넘는 수치로 2순위보다 월등히 높았다. 제품 품질 및 항만 서비스의 하위 요인에서는 벙커링 가능 유종과 품질이 중요한 요인으로 나타났고 인프라 하위 요인에서는 묘박지, 적양하 작업 시 벙커링 가능 여부, 항만 보안 요인이 중요한 요인으로 나타났다. 본 연구는 벙커링 항만 선정요인을 비교하여 중요도를 도출하여 연구 기준의 틀을 제시함으로써 새로운 시장에 진입하는 벌크 선사의 벙커 비용 경쟁력 제고의 기초 자료가 되는 데 의의가 있다.
Bunkering refers to the supply of bunker fuel necessary for the ship operation, as well as minimizing the price and supply cost of fuel itself, and includes supplying good quality fuel oil in a timely manner and at the optimal port. Shipping company's fuel cost accounts for a significant portion of ...
Bunkering refers to the supply of bunker fuel necessary for the ship operation, as well as minimizing the price and supply cost of fuel itself, and includes supplying good quality fuel oil in a timely manner and at the optimal port. Shipping company's fuel cost accounts for a significant portion of the shipping cost, and unlike port and cargo charge, which are the same shipping cost and variable costs, fuel costs fluctuate widely even for a relatively short period of time. Because of this reality, bunkering is an important cost in terms of cost for shipping companies because bunkering involves a significant cost to the purchaser of bunkering from the time of initial purchase. Despite the differences between liner companies and tramper companies, there was no comparative study of the tramper companies' bunkering port selection factors. Therefore, this study aims to derive priorities for the bunkering port selection factors of tramper companies and to compare and analyze the between the bunkering port selection factors. For this study, the meaning, process and features for bunkering were defined, and prior research on the factors for bunkering port selection factors were summarized. The variables were selected by analyzing the common factors used in prior research. The top-factors were price, location, bunker quality and service and infrastructure. The bottom-factors of price were bunker price per MT, port expenses, delivery charge for bunkering and environmental tax fees. The bottom-factors of location were location on major trade routes, proximity to ports, geographic location of ports and the degree of weather impact during bunkering. The bottom-factors of bunker quality and port service were bunker types that can be bunkered, bunker quality, bunkering time and port service. The bottom-factors of infrastructure were anchorage availability of bunkering during loading and discharging operations, port security, port congestion and port draft. Thus, AHP structure was established based on 4 of top-factors and 16 of bottom-factors to create this research model. Based on this, AHP survey was conducted on experts in charge of selecting bunkering port for tramper companies and port organizations to compare the factors of selecting bunkering ports. As a result of the analysis, the top-factors appeared in the order of price, location, bunkering quality and port service and infrastructure factors. In the bottom factor of price, the bunker price per MT was ranked first with the importance of more than 50%. In terms of location factors, the location on the main trade route was significantly higher than the second place with more than 50%. In the bottom-factors of bunker quality and port service, the bunkering available types and bunker quality were found to be important factors, and in the bottom-factors of infrastructure, anchorage and availability of bunkering during loading and discharging and port security factors were found to be important factors. This study provides the guidelines for research designed to compare the bunkering port selection factors and to derive their importance and to present this study forms the basis for enhancing competitiveness for tramper companies entering new shipping market.
Bunkering refers to the supply of bunker fuel necessary for the ship operation, as well as minimizing the price and supply cost of fuel itself, and includes supplying good quality fuel oil in a timely manner and at the optimal port. Shipping company's fuel cost accounts for a significant portion of the shipping cost, and unlike port and cargo charge, which are the same shipping cost and variable costs, fuel costs fluctuate widely even for a relatively short period of time. Because of this reality, bunkering is an important cost in terms of cost for shipping companies because bunkering involves a significant cost to the purchaser of bunkering from the time of initial purchase. Despite the differences between liner companies and tramper companies, there was no comparative study of the tramper companies' bunkering port selection factors. Therefore, this study aims to derive priorities for the bunkering port selection factors of tramper companies and to compare and analyze the between the bunkering port selection factors. For this study, the meaning, process and features for bunkering were defined, and prior research on the factors for bunkering port selection factors were summarized. The variables were selected by analyzing the common factors used in prior research. The top-factors were price, location, bunker quality and service and infrastructure. The bottom-factors of price were bunker price per MT, port expenses, delivery charge for bunkering and environmental tax fees. The bottom-factors of location were location on major trade routes, proximity to ports, geographic location of ports and the degree of weather impact during bunkering. The bottom-factors of bunker quality and port service were bunker types that can be bunkered, bunker quality, bunkering time and port service. The bottom-factors of infrastructure were anchorage availability of bunkering during loading and discharging operations, port security, port congestion and port draft. Thus, AHP structure was established based on 4 of top-factors and 16 of bottom-factors to create this research model. Based on this, AHP survey was conducted on experts in charge of selecting bunkering port for tramper companies and port organizations to compare the factors of selecting bunkering ports. As a result of the analysis, the top-factors appeared in the order of price, location, bunkering quality and port service and infrastructure factors. In the bottom factor of price, the bunker price per MT was ranked first with the importance of more than 50%. In terms of location factors, the location on the main trade route was significantly higher than the second place with more than 50%. In the bottom-factors of bunker quality and port service, the bunkering available types and bunker quality were found to be important factors, and in the bottom-factors of infrastructure, anchorage and availability of bunkering during loading and discharging and port security factors were found to be important factors. This study provides the guidelines for research designed to compare the bunkering port selection factors and to derive their importance and to present this study forms the basis for enhancing competitiveness for tramper companies entering new shipping market.
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