한국에서 학생들은 가짜 뉴스와 딥페이크에 어떻게 처리하는가? PLS-SEM 분석 및 반구조적 인터뷰 결과 How do Students Engage with Fake news and Deepfakes in Korea? : Results from PLS-SEM Analysis and Semi-structured Interviews원문보기
온라인 허위정보의 위협은 지금까지 여러 매체를 통해 크게 다루어져 왔으며, 이에 걸맞은 오보 방지 해결책은 여전히 미흡한 실정이다. 가짜뉴스는 수 세기 동안 계속되어 왔지만 오늘날의 가짜뉴스 확산은 생산 및 전파 속도 면에서 그 어느 때보다 위험성이 크다. 현재 기술의 진보로 인공지능을 활용한 딥페이크 나 조작된 동영상, 음성, 이미지가 생겨나고 있다. 이로 인해 최근 몇 년간 허위정보는 전 세계의 중대 문제로 인식되어 왔다. 매체 이용자들은 허위 정보를 읽고 보는 것에 익숙해져 있다. 본 연구는 한국에 있는 외국인과 한국인 학생의 가짜뉴스 및 딥페이크를 대하는 양상에 대한 향후 문헌조사에 기여할 것이다. 이 연구는 오보/허위 정보를 중심으로 가짜뉴스의 개념과 정의를 고찰하고, 가짜뉴스와 같은 정보 왜곡으로 야기된 사회적 현실 왜곡 및 민주주의 피해에 대한 사회의 대응 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국 내 허위 뉴스 생성 및 전파의 사회적 맥락을 데이터화 관점으로 조사하였으며, 사실성 및 기만 의도의 정도에 기반하여 가짜뉴스의 개념을 정립하였다. 연구자는 이러한 탈 진실 시대에 개인이 오보 확산 저지를 위한 핵심 역할을 맡을 수 있다는 점을 강조한다. 본 연구는 설문조사(n = 1600)와 면담(n = 10) 수행의 방법으로 (i) 학생들의 ...
온라인 허위정보의 위협은 지금까지 여러 매체를 통해 크게 다루어져 왔으며, 이에 걸맞은 오보 방지 해결책은 여전히 미흡한 실정이다. 가짜뉴스는 수 세기 동안 계속되어 왔지만 오늘날의 가짜뉴스 확산은 생산 및 전파 속도 면에서 그 어느 때보다 위험성이 크다. 현재 기술의 진보로 인공지능을 활용한 딥페이크 나 조작된 동영상, 음성, 이미지가 생겨나고 있다. 이로 인해 최근 몇 년간 허위정보는 전 세계의 중대 문제로 인식되어 왔다. 매체 이용자들은 허위 정보를 읽고 보는 것에 익숙해져 있다. 본 연구는 한국에 있는 외국인과 한국인 학생의 가짜뉴스 및 딥페이크를 대하는 양상에 대한 향후 문헌조사에 기여할 것이다. 이 연구는 오보/허위 정보를 중심으로 가짜뉴스의 개념과 정의를 고찰하고, 가짜뉴스와 같은 정보 왜곡으로 야기된 사회적 현실 왜곡 및 민주주의 피해에 대한 사회의 대응 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국 내 허위 뉴스 생성 및 전파의 사회적 맥락을 데이터화 관점으로 조사하였으며, 사실성 및 기만 의도의 정도에 기반하여 가짜뉴스의 개념을 정립하였다. 연구자는 이러한 탈 진실 시대에 개인이 오보 확산 저지를 위한 핵심 역할을 맡을 수 있다는 점을 강조한다. 본 연구는 설문조사(n = 1600)와 면담(n = 10) 수행의 방법으로 (i) 학생들의 소셜 미디어 사용 양태, (ii) 학생들의 소셜 미디어 가짜뉴스 또는 딥페이크 식별 능력, (iii) 뉴스를 공유할 의사 여부를 예측할 수 있는 요인을 파악하였다. 연구 결과에 따르면 정보 탐색, 준사회적 상호작용, 사회적 유대 다양성, SNS 의존도 모두가 가짜뉴스 공유 및 검증 의사와 관련성을 보였다.
온라인 허위정보의 위협은 지금까지 여러 매체를 통해 크게 다루어져 왔으며, 이에 걸맞은 오보 방지 해결책은 여전히 미흡한 실정이다. 가짜뉴스는 수 세기 동안 계속되어 왔지만 오늘날의 가짜뉴스 확산은 생산 및 전파 속도 면에서 그 어느 때보다 위험성이 크다. 현재 기술의 진보로 인공지능을 활용한 딥페이크 나 조작된 동영상, 음성, 이미지가 생겨나고 있다. 이로 인해 최근 몇 년간 허위정보는 전 세계의 중대 문제로 인식되어 왔다. 매체 이용자들은 허위 정보를 읽고 보는 것에 익숙해져 있다. 본 연구는 한국에 있는 외국인과 한국인 학생의 가짜뉴스 및 딥페이크를 대하는 양상에 대한 향후 문헌조사에 기여할 것이다. 이 연구는 오보/허위 정보를 중심으로 가짜뉴스의 개념과 정의를 고찰하고, 가짜뉴스와 같은 정보 왜곡으로 야기된 사회적 현실 왜곡 및 민주주의 피해에 대한 사회의 대응 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 한국 내 허위 뉴스 생성 및 전파의 사회적 맥락을 데이터화 관점으로 조사하였으며, 사실성 및 기만 의도의 정도에 기반하여 가짜뉴스의 개념을 정립하였다. 연구자는 이러한 탈 진실 시대에 개인이 오보 확산 저지를 위한 핵심 역할을 맡을 수 있다는 점을 강조한다. 본 연구는 설문조사(n = 1600)와 면담(n = 10) 수행의 방법으로 (i) 학생들의 소셜 미디어 사용 양태, (ii) 학생들의 소셜 미디어 가짜뉴스 또는 딥페이크 식별 능력, (iii) 뉴스를 공유할 의사 여부를 예측할 수 있는 요인을 파악하였다. 연구 결과에 따르면 정보 탐색, 준사회적 상호작용, 사회적 유대 다양성, SNS 의존도 모두가 가짜뉴스 공유 및 검증 의사와 관련성을 보였다.
The menace of disinformation online has garnered a lot of attention in the media, and plausible solutions to prevent misinformation have often fallen short. Although fake news has been around for centuries, its spread is now more dangerous than ever before due to the speed with which it can be ...
The menace of disinformation online has garnered a lot of attention in the media, and plausible solutions to prevent misinformation have often fallen short. Although fake news has been around for centuries, its spread is now more dangerous than ever before due to the speed with which it can be produced and disseminated. Deepfakes, doctored videos, audios, or images that employ artificial intelligence, have emerged at this point in technical progress. That is how disinformation has become a major worry in recent years all around the world. Media users have become accustomed t reading or seeing o false information. As a result of this research, the reader will receive an authorised literature review summarizing the present state of fake news and deepfakes among Korean and foreign students in Korea. The purpose of this study is to examine the concept and definition of fake news, with a focus on misinformation/false information, as well as how the society could respond to the social reality distortion and democratic harm caused by information distortion such as fake news. The Korean social context, in which false news was generated and spread, was investigated from the standpoint of datafication, and the concept of fake news was examined based on the degree of facticity and intent to deceive. I believe that individuals have the potential to play a key role in stemming the spread of misinformation in this post-truth era. A survey (n = 1600) was conducted and Interviews (n = 10) were completed to identify the factors that predict (i) students' social media usage patterns, (ii) their capacity to discern fake news or deepfakes on social media, and (iii) their news sharing intention. According to the findings, information-seeking, parasocial interaction, social tie diversity, and SNS dependency are all linked to both verification and fake news sharing intention
The menace of disinformation online has garnered a lot of attention in the media, and plausible solutions to prevent misinformation have often fallen short. Although fake news has been around for centuries, its spread is now more dangerous than ever before due to the speed with which it can be produced and disseminated. Deepfakes, doctored videos, audios, or images that employ artificial intelligence, have emerged at this point in technical progress. That is how disinformation has become a major worry in recent years all around the world. Media users have become accustomed t reading or seeing o false information. As a result of this research, the reader will receive an authorised literature review summarizing the present state of fake news and deepfakes among Korean and foreign students in Korea. The purpose of this study is to examine the concept and definition of fake news, with a focus on misinformation/false information, as well as how the society could respond to the social reality distortion and democratic harm caused by information distortion such as fake news. The Korean social context, in which false news was generated and spread, was investigated from the standpoint of datafication, and the concept of fake news was examined based on the degree of facticity and intent to deceive. I believe that individuals have the potential to play a key role in stemming the spread of misinformation in this post-truth era. A survey (n = 1600) was conducted and Interviews (n = 10) were completed to identify the factors that predict (i) students' social media usage patterns, (ii) their capacity to discern fake news or deepfakes on social media, and (iii) their news sharing intention. According to the findings, information-seeking, parasocial interaction, social tie diversity, and SNS dependency are all linked to both verification and fake news sharing intention
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.