본 연구의 목적은 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 유아의 공감능력과 정서지능 및 친사회적 행동에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구에서는 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 유아교사를 대상으로 유아공감교육 인식 및 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이러한 과정으로 개발된 프로그램의 구체적은 내용은 다음과 같다.
어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적은 자신과 타인의 상황 및 감정에 대한 이해와 소통을 통해 공감능력을 증진시킴으로서 올바른 사회적 관계의 기초를 형성하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 ‘자신의 감정을 인식하고 조절하며 긍정적인 자아개념을 형성한다’, ‘타인의 감정에 대한 관심과 이해를 통해 공감능력을 증진한다’, ‘자신과 타인에 대한 공감을 긍정적으로 표현하고 소통하는 능력을 신장한다’이다. 프로그램의 교육내용은 크게 ...
본 연구의 목적은 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 유아의 공감능력과 정서지능 및 친사회적 행동에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구에서는 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 유아교사를 대상으로 유아공감교육 인식 및 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이러한 과정으로 개발된 프로그램의 구체적은 내용은 다음과 같다.
어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적은 자신과 타인의 상황 및 감정에 대한 이해와 소통을 통해 공감능력을 증진시킴으로서 올바른 사회적 관계의 기초를 형성하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 ‘자신의 감정을 인식하고 조절하며 긍정적인 자아개념을 형성한다’, ‘타인의 감정에 대한 관심과 이해를 통해 공감능력을 증진한다’, ‘자신과 타인에 대한 공감을 긍정적으로 표현하고 소통하는 능력을 신장한다’이다. 프로그램의 교육내용은 크게 인지적 공감, 정서적 공감, 표현·소통적 공감으로 내용범주를 구분하고 범주별 세부 내용을 제시하였다. 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교수 매체, 교수자 역할로 구성된다. 교수-학습 원리는 어포던스 기반 환경구성의 원리, 친밀감의 원리, 자율적 탐색의 원리, 대상 및 상황이해의 원리, 감정인식의 원리, 협력적 소통의 원리, 공감실천의 원리, 놀이중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리이다. 교수-학습 과정은 공감놀이와 상황 경험하기, 공감놀이 경험나누기, 공감대상의 감정 들여다보기, 공감의 가치 실천하기로 구성된다. 교수 전략은 어포던스 기반 공감놀이환경 조성하기, 자유놀이 지원하기, 공감표현과 공유 촉진하기, 토의참여 격려하기, 놀이연계활동 지원하기로 구성된다. 교수 매체는 사진, 그림, 실물, 모형, 미디어 기기, 동화, 뉴스기사, 광고 등이 포함된다. 교수자 역할은 공감적 지지자, 감정표현촉진자, 소통적 참여자, 환경 조성자, 놀이 및 활동지원자이다. 평가는 유아평가, 교사평가, 프로그램평가로 구성된다.
어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위해 2021년 6월부터 7월까지 경기도에 위치한 S유치원의 만 5세 유아 36명(실험집단 18명, 비교집단 18명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 두 집단 유아의 공감능력, 정서지능, 친사회적 행동에 대한 사전검사를 실시하였으며, 프로그램 적용 후 동일한 검사도구를 이용하여 사후검사를 실시하였다. 사전·사후검사를 통해 수집된 결과를 바탕으로 집단 간 차이를 알아보기 위해 독립표본 t 검증과 공변량 분석을 하였다.
본 프로그램의 적용 효과는 다음과 같다. 첫째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과를 분석한 결과 공감능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났으며, 공감능력의 하위요소인 슬픔, 심적부담, 기쁨, 불안에서도 유의미하게 높게 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 공감능력 향상에 효과가 있다고 볼 수 있다.
둘째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과를 분석한 결과, 정서지능 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요소 중 자기조절, 타인인식, 타인조절 요소에서는 유의미하게 높은 것으로 나타났으나, 자기인식과 표현 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석한 결과, 친사회적 행동 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요소 중 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력 요소에서는 유의미하게 높은 것으로 나타났으나, 학교적응능력 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 바탕으로 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력, 정서지능, 친사회적 행동에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 유아·놀이중심교육에 적합한 공감교육 프로그램 방안을 제시하는데 의미가 있을 것이다.
본 연구의 목적은 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 유아의 공감능력과 정서지능 및 친사회적 행동에 긍정적인 효과를 미치는지를 검증하는 것이다. 이를 위해 본 연구에서 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
연구 문제 1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? 1-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적 및 목표는 무엇으로 설정할 것인가? 1-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 내용은 어떻게 조직할 것인가? 1-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떻게 구성할 것인가? 1-4. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 평가는 어떻게 할 것인가? 연구문제 2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 효과는 어떠한가? 2-1. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 영향은 어떠한가? 2-2. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 영향은 어떠한가? 2-3. 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구에서는 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램을 개발하기 위해 관련 문헌과 선행연구를 검토하였으며, 유아교사를 대상으로 유아공감교육 인식 및 실태에 대한 설문조사를 실시하였다. 이를 토대로 본 프로그램의 시안을 개발하고, 전문가 협의 및 예비연구를 통해 프로그램의 적합성과 타당성을 검증하였다. 이러한 과정으로 개발된 프로그램의 구체적은 내용은 다음과 같다.
어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 목적은 자신과 타인의 상황 및 감정에 대한 이해와 소통을 통해 공감능력을 증진시킴으로서 올바른 사회적 관계의 기초를 형성하는 데 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 목표는 ‘자신의 감정을 인식하고 조절하며 긍정적인 자아개념을 형성한다’, ‘타인의 감정에 대한 관심과 이해를 통해 공감능력을 증진한다’, ‘자신과 타인에 대한 공감을 긍정적으로 표현하고 소통하는 능력을 신장한다’이다. 프로그램의 교육내용은 크게 인지적 공감, 정서적 공감, 표현·소통적 공감으로 내용범주를 구분하고 범주별 세부 내용을 제시하였다. 교수-학습 방법은 교수-학습 원리, 교수-학습 과정, 교수 전략, 교수 매체, 교수자 역할로 구성된다. 교수-학습 원리는 어포던스 기반 환경구성의 원리, 친밀감의 원리, 자율적 탐색의 원리, 대상 및 상황이해의 원리, 감정인식의 원리, 협력적 소통의 원리, 공감실천의 원리, 놀이중심의 원리, 흥미중심의 원리, 상호작용의 원리이다. 교수-학습 과정은 공감놀이와 상황 경험하기, 공감놀이 경험나누기, 공감대상의 감정 들여다보기, 공감의 가치 실천하기로 구성된다. 교수 전략은 어포던스 기반 공감놀이환경 조성하기, 자유놀이 지원하기, 공감표현과 공유 촉진하기, 토의참여 격려하기, 놀이연계활동 지원하기로 구성된다. 교수 매체는 사진, 그림, 실물, 모형, 미디어 기기, 동화, 뉴스기사, 광고 등이 포함된다. 교수자 역할은 공감적 지지자, 감정표현 촉진자, 소통적 참여자, 환경 조성자, 놀이 및 활동지원자이다. 평가는 유아평가, 교사평가, 프로그램평가로 구성된다.
어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램의 적용 효과를 검증하기 위해 2021년 6월부터 7월까지 경기도에 위치한 S유치원의 만 5세 유아 36명(실험집단 18명, 비교집단 18명)을 대상으로 연구를 실시하였다. 프로그램을 적용하기 전 두 집단 유아의 공감능력, 정서지능, 친사회적 행동에 대한 사전검사를 실시하였으며, 프로그램 적용 후 동일한 검사도구를 이용하여 사후검사를 실시하였다. 사전·사후검사를 통해 수집된 결과를 바탕으로 집단 간 차이를 알아보기 위해 독립표본 t 검증과 공변량 분석을 하였다.
본 프로그램의 적용 효과는 다음과 같다. 첫째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력에 미치는 효과를 분석한 결과 공감능력 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났으며, 공감능력의 하위요소인 슬픔, 심적부담, 기쁨, 불안에서도 유의미하게 높게 나타났다. 따라서 본 프로그램은 유아의 공감능력 향상에 효과가 있다고 볼 수 있다.
둘째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 정서지능에 미치는 효과를 분석한 결과, 정서지능 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 정서지능의 하위요소 중 자기조절, 타인인식, 타인조절 요소에서는 유의미하게 높은 것으로 나타났으나, 자기인식과 표현 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 친사회적 행동에 미치는 효과를 분석한 결과, 친사회적 행동 총점에서 실험집단의 사후점수가 비교집단보다 통계적으로 유의미하게 높은 것으로 나타났다. 친사회적 행동의 하위요소 중 개인정서 조절능력, 대인관계 형성능력 요소에서는 유의미하게 높은 것으로 나타났으나, 학교적응능력 요소에서는 유의미한 차이가 없는 것으로 나타났다.
이상의 결과를 바탕으로 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아의 공감능력, 정서지능, 친사회적 행동에 긍정적인 효과가 있음이 검증되었다. 이는 어포던스 기반 놀이중심 유아공감교육 프로그램이 유아교육현장에 적용 가능함을 보여주는 것이며, 유아·놀이중심교육에 적합한 공감교육 프로그램 방안을 제시하는데 의미가 있을 것이다.
The purpose of this study was to develop a affordance-based play-oriented young children empathy education program and to identify whether this has a positive effect on the empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior of young children by applying this program to 5-year-old childr...
The purpose of this study was to develop a affordance-based play-oriented young children empathy education program and to identify whether this has a positive effect on the empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior of young children by applying this program to 5-year-old children. The research questions of this study were as follows:
1. How should the affordance-based play-oriented young children empathy education program be developed? 1-1. What are the purpose and goal of the affordance-based play-oriented young children empathy education program? 1-2. How will the content of the affordance-based play-oriented young children empathy education program be organized? 1-3. How will the teaching-learning methods of the affordance-based play-oriented young children empathy education program be organized? 1-4. How will assessment be conducted under the affordance-based play-oriented young children empathy education program?
2. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program? 2-1. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s empathy ability? 2-2. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s emotional intelligence? 2-3. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s prosocial behavior?
In this study, the related literature and previous studies were reviewed to develop the affordance-based play-oriented young children empathy education program, and a questionnaire survey was conducted on the perceptions and actual conditions of empathy education for early childhood teachers. Based on this, the proposal for this program was developed and the suitability and validity of the program was verified through expert consultation and preliminary research. The detailed structure and content of the program developed are as follows.
The purpose of the affordance-based play-oriented young children empathy education program is to form the basis of correct social relationships by improving empathy through understanding and communication of the situation and emotions of oneself and others. The specific goals included: 'recognize and control one's emotions and form a positive self-concept', 'improves empathy through interest and understanding of other people's emotions', 'enhances the ability to express and communicate positively with oneself and others'. The educational contents of the program was divided into three elements: cognitive empathy, emotional empathy, and expressive-communicative empathy and details of each contents were presented. The teaching-learning methods of the program consists of teaching-learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teaching materials, and teacher's roles. The teaching-learning principle is the principle of affordance-based environmental composition, principle of intimacy, principle of autonomous exploration, principle of object and situation understanding, principle of emotional recognition, principle of cooperative communication, principle of empathy practice, principle of play-oriented, principle of interest-oriented, and principle of interaction. The teaching-learning process is composed of 'experiencing the empathy play and situation', 'sharing the experience of empathy play', 'looking into the emotions of the sympathetic target', and 'practicing the value of empathy'. The teaching strategy consists of creating an affordance-based empathy play environment, supporting free play, promoting empathy expression and sharing, encouraging discussion participation, and supporting play-linked activities. The teaching materials includes photos, drawings, real objects, models, media devices, fairy tales, news articles, and advertisements. Teacher's roles are empathic supporter, emotional expression facilitator, communicative participant, environment maker, and play and activity supporter. The program is evaluated through the assessment of young children, teachers, and program.
In order to verify the effectiveness of the program, this study was conducted on 36 5-year-old children(18 children in the experimental group and 18 children in the comparative group) at S-kindergarten located in Gyeonggi-do from June, 2021 to July, 2021. The pre-test for young children’s empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior of both two group was evaluated before applying this program. After applying the program, post-test was done using the same inspection tool. Data were analyzed by independent samples t-test and ANCOVA with SPSS program. The results were as follows.
First, the effects of post-test showed that a total score of empathy ability and its sub-scores (sadness, mental burden, joy, anxiety) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s empathy ability. Second, the effects of post-test showed that a total score of emotional intelligence was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of 'self-control', 'others recognition', and 'others control' were significantly higher in experimental group than comparative group, however, a score of 'self-recognition and expression' was not significant. Third, the effects of post-test showed that a total score of prosocial behavior was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of 'control of personal emotion', 'interpersonal skills' were significantly higher in experimental group than comparative group, however, a score of 'ability to adapt to school' was not significant. In conclusion, it was founded that the affordance-based play-oriented young children empathy education program was effective to increase young children’s empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior. These findings show that the affordance-based play-oriented young children empathy education program is applicable to early childhood education sites, and it will be meaningful to suggest empathy education programs suitable for early childhood and play-oriented education.
The purpose of this study was to develop a affordance-based play-oriented young children empathy education program and to identify whether this has a positive effect on the empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior of young children by applying this program to 5-year-old children. The research questions of this study were as follows:
1. How should the affordance-based play-oriented young children empathy education program be developed? 1-1. What are the purpose and goal of the affordance-based play-oriented young children empathy education program? 1-2. How will the content of the affordance-based play-oriented young children empathy education program be organized? 1-3. How will the teaching-learning methods of the affordance-based play-oriented young children empathy education program be organized? 1-4. How will assessment be conducted under the affordance-based play-oriented young children empathy education program?
2. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program? 2-1. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s empathy ability? 2-2. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s emotional intelligence? 2-3. What are the effects of the affordance-based play-oriented young children empathy education program on children’s prosocial behavior?
In this study, the related literature and previous studies were reviewed to develop the affordance-based play-oriented young children empathy education program, and a questionnaire survey was conducted on the perceptions and actual conditions of empathy education for early childhood teachers. Based on this, the proposal for this program was developed and the suitability and validity of the program was verified through expert consultation and preliminary research. The detailed structure and content of the program developed are as follows.
The purpose of the affordance-based play-oriented young children empathy education program is to form the basis of correct social relationships by improving empathy through understanding and communication of the situation and emotions of oneself and others. The specific goals included: 'recognize and control one's emotions and form a positive self-concept', 'improves empathy through interest and understanding of other people's emotions', 'enhances the ability to express and communicate positively with oneself and others'. The educational contents of the program was divided into three elements: cognitive empathy, emotional empathy, and expressive-communicative empathy and details of each contents were presented. The teaching-learning methods of the program consists of teaching-learning principles, teaching-learning procedure, teaching strategies, teaching materials, and teacher's roles. The teaching-learning principle is the principle of affordance-based environmental composition, principle of intimacy, principle of autonomous exploration, principle of object and situation understanding, principle of emotional recognition, principle of cooperative communication, principle of empathy practice, principle of play-oriented, principle of interest-oriented, and principle of interaction. The teaching-learning process is composed of 'experiencing the empathy play and situation', 'sharing the experience of empathy play', 'looking into the emotions of the sympathetic target', and 'practicing the value of empathy'. The teaching strategy consists of creating an affordance-based empathy play environment, supporting free play, promoting empathy expression and sharing, encouraging discussion participation, and supporting play-linked activities. The teaching materials includes photos, drawings, real objects, models, media devices, fairy tales, news articles, and advertisements. Teacher's roles are empathic supporter, emotional expression facilitator, communicative participant, environment maker, and play and activity supporter. The program is evaluated through the assessment of young children, teachers, and program.
In order to verify the effectiveness of the program, this study was conducted on 36 5-year-old children(18 children in the experimental group and 18 children in the comparative group) at S-kindergarten located in Gyeonggi-do from June, 2021 to July, 2021. The pre-test for young children’s empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior of both two group was evaluated before applying this program. After applying the program, post-test was done using the same inspection tool. Data were analyzed by independent samples t-test and ANCOVA with SPSS program. The results were as follows.
First, the effects of post-test showed that a total score of empathy ability and its sub-scores (sadness, mental burden, joy, anxiety) were significantly higher in experimental group than comparative group. Therefore, this program was found to have a positive effect on improving young children’s empathy ability. Second, the effects of post-test showed that a total score of emotional intelligence was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of 'self-control', 'others recognition', and 'others control' were significantly higher in experimental group than comparative group, however, a score of 'self-recognition and expression' was not significant. Third, the effects of post-test showed that a total score of prosocial behavior was significantly higher in experimental group than comparative group. A score of 'control of personal emotion', 'interpersonal skills' were significantly higher in experimental group than comparative group, however, a score of 'ability to adapt to school' was not significant. In conclusion, it was founded that the affordance-based play-oriented young children empathy education program was effective to increase young children’s empathy ability, emotional intelligence, and prosocial behavior. These findings show that the affordance-based play-oriented young children empathy education program is applicable to early childhood education sites, and it will be meaningful to suggest empathy education programs suitable for early childhood and play-oriented education.
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