본 연구는 중국 공공도서관의 마케팅 믹스(4P) 방안을 연구하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 중국 공공도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 문헌검토와 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 도출된 연구결과를 바탕으로 중국 공공도서관 도서관 마케팅 개선방안을 제시하고 마케팅 믹스(4P) 기반의 마케팅 방안을 제시하고 있다. 첫째, 제품(Product) 요소는 장애인을 위한 특수자료 제공 및 온라인 전자자료의 계획 및 제공에 중점을 둔 전략이 필요하다. 나아가 이용자를 위한 다양한 도서관 이용 서비스 중 원문복사서비스, 상호대차서비스, 다양한 도서관 프로그램 기획 및 제공이 이뤄져야 한다는 것이 본 연구의 제안이다. 둘째, 가격(Price) 요소는 이용자의 비용을 최소화하고 다양한 방안으로 도서관의 예산과 운영기금을 확보해야 한다. 본 연구는 도서관과 ...
본 연구는 중국 공공도서관의 마케팅 믹스(4P) 방안을 연구하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 중국 공공도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 문헌검토와 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 도출된 연구결과를 바탕으로 중국 공공도서관 도서관 마케팅 개선방안을 제시하고 마케팅 믹스(4P) 기반의 마케팅 방안을 제시하고 있다. 첫째, 제품(Product) 요소는 장애인을 위한 특수자료 제공 및 온라인 전자자료의 계획 및 제공에 중점을 둔 전략이 필요하다. 나아가 이용자를 위한 다양한 도서관 이용 서비스 중 원문복사서비스, 상호대차서비스, 다양한 도서관 프로그램 기획 및 제공이 이뤄져야 한다는 것이 본 연구의 제안이다. 둘째, 가격(Price) 요소는 이용자의 비용을 최소화하고 다양한 방안으로 도서관의 예산과 운영기금을 확보해야 한다. 본 연구는 도서관과 지역사회 간의 연계를 중심으로 도서관이 지역 자산 가치를 창출하고 지역 구성원의 삶의 질에 기여할 수 있는 마케팅 활동을 제안한다. 셋째, 채널(Place) 요소는 물리적 교통수단 확보에 중점을 두기 때문에 셔틀버스 지원과 주차장 확충이 필요한다. 이에 본 연구는 도서관 접근성을 높이기 위해 공공도서관 홈페이지의 온라인 게시판 면담을 활성화하고 먼 거리에 거주하는 이용자에게 택배를 통한 자료 대여 서비스를 실시하는 등의 전략을 제안한다. 넷째, 프로모션(Promotion) 요소에는 소셜미디어를 홍보매체로 활용하거나 공공도서관 예산이나 담당부서 및 직원 확충 등의 마케팅 활동이 포함된다. 이 연구는 공공도서관 마케팅에서 홍보의 중요성을 강조한다. 본 연구는 중국 공공도서관의 마케팅 믹스(4P) 기반 마케팅 전략을 위한 도서관 마케팅 방안 수립 및 시행과 함께 교육적, 조직적, 제도적 지원이 필요하다. 마지막으로 본 연구는 중국 공공도서관 마케팅에 대한 인식 확립의 중요성을 강조한다.
본 연구는 중국 공공도서관의 마케팅 믹스(4P) 방안을 연구하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 본 연구에서는 중국 공공도서관에서 근무하는 사서들을 대상으로 문헌검토와 설문조사를 실시하였다. 본 연구는 도출된 연구결과를 바탕으로 중국 공공도서관 도서관 마케팅 개선방안을 제시하고 마케팅 믹스(4P) 기반의 마케팅 방안을 제시하고 있다. 첫째, 제품(Product) 요소는 장애인을 위한 특수자료 제공 및 온라인 전자자료의 계획 및 제공에 중점을 둔 전략이 필요하다. 나아가 이용자를 위한 다양한 도서관 이용 서비스 중 원문복사서비스, 상호대차서비스, 다양한 도서관 프로그램 기획 및 제공이 이뤄져야 한다는 것이 본 연구의 제안이다. 둘째, 가격(Price) 요소는 이용자의 비용을 최소화하고 다양한 방안으로 도서관의 예산과 운영기금을 확보해야 한다. 본 연구는 도서관과 지역사회 간의 연계를 중심으로 도서관이 지역 자산 가치를 창출하고 지역 구성원의 삶의 질에 기여할 수 있는 마케팅 활동을 제안한다. 셋째, 채널(Place) 요소는 물리적 교통수단 확보에 중점을 두기 때문에 셔틀버스 지원과 주차장 확충이 필요한다. 이에 본 연구는 도서관 접근성을 높이기 위해 공공도서관 홈페이지의 온라인 게시판 면담을 활성화하고 먼 거리에 거주하는 이용자에게 택배를 통한 자료 대여 서비스를 실시하는 등의 전략을 제안한다. 넷째, 프로모션(Promotion) 요소에는 소셜미디어를 홍보매체로 활용하거나 공공도서관 예산이나 담당부서 및 직원 확충 등의 마케팅 활동이 포함된다. 이 연구는 공공도서관 마케팅에서 홍보의 중요성을 강조한다. 본 연구는 중국 공공도서관의 마케팅 믹스(4P) 기반 마케팅 전략을 위한 도서관 마케팅 방안 수립 및 시행과 함께 교육적, 조직적, 제도적 지원이 필요하다. 마지막으로 본 연구는 중국 공공도서관 마케팅에 대한 인식 확립의 중요성을 강조한다.
This study aims to study the marketing mix (4P) plan of public libraries in China. For this purpose, in this study, literature review and survey were conducted for librarians working in public libraries in China. Based on the derived research results, this study proposes a marketing improvement plan...
This study aims to study the marketing mix (4P) plan of public libraries in China. For this purpose, in this study, literature review and survey were conducted for librarians working in public libraries in China. Based on the derived research results, this study proposes a marketing improvement plan for public libraries in China and a marketing mix (4P)-based marketing plan. First, the Product element requires a strategy focusing on the provision of special data for the disabled and the planning and provision of online electronic data. Furthermore, this study suggests that the original text copy service, inter-library loan service, and various library program planning and provision should be made among various library use services for users. Second, the price element should minimize the cost of users and secure the budget and operating funds of the library in various ways. This study proposes marketing activities through which libraries can create local asset values and contribute to the quality of life of local members, focusing on the link between libraries and local communities. Third, since the Place element focuses on securing physical transportation, it is necessary to support shuttle buses and expand parking lots. Therefore, this study proposes strategies such as activating online bulletin board interviews on public library homepages and providing materials rental service through courier to users living far away in order to increase library accessibility. Fourth, the promotion element includes marketing activities such as using social media as a promotional medium or expanding public library budgets, departments and staff in charge. This study emphasizes the importance of public relations in public library marketing. This study needs educational, organizational, and institutional support along with the establishment and implementation of library marketing plans for the marketing mix (4P)-based marketing strategy of Chinese public libraries. Lastly, this study emphasizes the importance of establishing awareness on Chinese public library marketing.
This study aims to study the marketing mix (4P) plan of public libraries in China. For this purpose, in this study, literature review and survey were conducted for librarians working in public libraries in China. Based on the derived research results, this study proposes a marketing improvement plan for public libraries in China and a marketing mix (4P)-based marketing plan. First, the Product element requires a strategy focusing on the provision of special data for the disabled and the planning and provision of online electronic data. Furthermore, this study suggests that the original text copy service, inter-library loan service, and various library program planning and provision should be made among various library use services for users. Second, the price element should minimize the cost of users and secure the budget and operating funds of the library in various ways. This study proposes marketing activities through which libraries can create local asset values and contribute to the quality of life of local members, focusing on the link between libraries and local communities. Third, since the Place element focuses on securing physical transportation, it is necessary to support shuttle buses and expand parking lots. Therefore, this study proposes strategies such as activating online bulletin board interviews on public library homepages and providing materials rental service through courier to users living far away in order to increase library accessibility. Fourth, the promotion element includes marketing activities such as using social media as a promotional medium or expanding public library budgets, departments and staff in charge. This study emphasizes the importance of public relations in public library marketing. This study needs educational, organizational, and institutional support along with the establishment and implementation of library marketing plans for the marketing mix (4P)-based marketing strategy of Chinese public libraries. Lastly, this study emphasizes the importance of establishing awareness on Chinese public library marketing.
주제어
#공공도서관 마케팅 믹스(4P) 도서관 마케팅 도서관 마케팅 전략 도서관 마케팅 방안 public library marketing mix(4P) library marketing library marketing strategy library marketing plan
학위논문 정보
저자
우흠
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
문헌정보학과 자료조직전공
지도교수
김유승
발행연도
2022
총페이지
vi, 105장
키워드
공공도서관 마케팅 믹스(4P) 도서관 마케팅 도서관 마케팅 전략 도서관 마케팅 방안 public library marketing mix(4P) library marketing library marketing strategy library marketing plan
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