본 연구에서는 지역특화 스포츠관광산업 활성화를 위한 경영전략을 위해 델파이 기법을 활용하여 연구를 진행하였다. 이러한 과정은 지역특화 스포츠관광산업 현장의 의견을 수렴할 수 있으며, 학문적 이해를 높이고 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구의 델파이 조사는 지역정책 전문가 11명, 학계연구 전문가 11명, 스포츠산업 전문가 11명으로 총 33명의 지역특화 스포츠관광산업 분야의 전문가를 선정하여 1차, 2차 그리고 3차 설문조사를 실행하여 중요도를 파악하였다. 연구결과 첫째, ...
본 연구에서는 지역특화 스포츠관광산업 활성화를 위한 경영전략을 위해 델파이 기법을 활용하여 연구를 진행하였다. 이러한 과정은 지역특화 스포츠관광산업 현장의 의견을 수렴할 수 있으며, 학문적 이해를 높이고 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구의 델파이 조사는 지역정책 전문가 11명, 학계연구 전문가 11명, 스포츠산업 전문가 11명으로 총 33명의 지역특화 스포츠관광산업 분야의 전문가를 선정하여 1차, 2차 그리고 3차 설문조사를 실행하여 중요도를 파악하였다. 연구결과 첫째, 1차 델파이 조사를 통해 전문가들의 의견을 취합하여 4개 항목에 대해 총 181개의 요인이 도출되었다. 둘째, 2차 델파이 조사결과는 1차 델파이 조사결과를 바탕으로 전문가들과 상의하여 4개의 항목을 대상으로 범주화하였으며 예측 7개, 목표 7개, 이슈 8개, 대안 8개로 총 30개의 요인이 추출되었다. 셋째, 3차 델파이 조사결과는 2차 델파이 조사결과를 바탕으로 전문가들과 상의하여 최종 수정 보완된 4개의 항목을 대상으로 범주화하였으며 예측 7개, 목표 7개, 이슈 8개, 대안 8개의 각각의 요인에서 중요도 순위를 최종 분석하였다. 넷째, 3차 델파이 조사결과 예측요인의 중요도에서 1순위로는 지역형 스포츠관광 콘텐츠 육성의 가속화, 2순위는 지역경제 활성화가 시급한 지방자치단체, 3순위는 교통 접근성 및 인프라 개선, 4순위는 ICT 기술과 연계한 스포츠관광 활성화, 스포츠관광 패러다임의 변화가 공동 순위가 되었고, 6순위는 스포츠관광 서비스욕구 및 참여형태의 다변화, 7순위는 방역체계 지표의 중요성 증가로 나타났다. 다섯째, 3차 델파이 조사결과 목표요인의 중요도에서 1순위로는 지역의 대표 콘텐츠 인지도 구축, 2순위는 지방자치단체의 스포츠관광 육성기반 구축, 3순위는 스포츠관광 수요증가에 따른 정책마련, 4순위는 스포츠관광 서비스 매뉴얼 및 가이드 구축, 5순위는 ICT 기술과 접목한 프로그램 개발 및 상용화, 6순위는 인프라 구축 및 연계성 확보, 7순위는 방역 및 안정성 확보로 나타났다. 여섯째, 3차 델파이 조사결과 이슈요인의 중요도는 1순위로는 지방자치단체의 비효율적인 업무체계, 2순위는 스포츠관광 전문성 및 지속성 부족, 3순위는 부족한 스포츠관광 인프라와 시설의 노후화, 4순위는 홍보·마케팅 전략적 방안 및 연속성 부재, 5순위는 지역사회 주민의 공감대 부족, 6순위는 스포츠관광 콘텐츠 자생력 부족, 7순위는 코로나19로 스포츠 활동의 제한, 8순위는 지역경제 활성화의 제한적 요인 발생으로 나타났다. 일곱째, 3차 델파이 조사결과 대안요인의 중요도는 1순위로는 지방자치단체의 지속가능한 정책수립 및 역량 강화, 2순위는 스포츠관광 콘텐츠 육성 및 특성화로 지역의 상징적 이미지 확보, 3순위는 홍보·마케팅의 다양한 채널을 활용한 지역 브랜딩 전략 수립, 4순위는 지역사회의 공동 비젼 및 가치관 확립, 5순위는 지역특화 스포츠관광 전문성 확보, 6순위는 스포츠시설 및 인프라의 효율성 극대화, 7순위는 지역경제 활성화를 위한 수익모델 개발, 8순위는 합리적 방역체계 구축 및 환경 변화 대응으로 나타났다. 따라서 본 연구결과를 통해 지역형 스포츠관광 콘텐츠 육성의 가속화 속에 지역의 대표 콘텐츠 인지도 구축과 지방자치단체의 업무체계에 대한 부족한 점을 보완하여 지속적인 정책수립 및 역량강화 등 다각도의 지역특화 스포츠관광산업 활성화를 위한 경영전략이 요구된다.
본 연구에서는 지역특화 스포츠관광산업 활성화를 위한 경영전략을 위해 델파이 기법을 활용하여 연구를 진행하였다. 이러한 과정은 지역특화 스포츠관광산업 현장의 의견을 수렴할 수 있으며, 학문적 이해를 높이고 실무적인 시사점을 제공할 수 있을 것으로 판단된다. 본 연구의 델파이 조사는 지역정책 전문가 11명, 학계연구 전문가 11명, 스포츠산업 전문가 11명으로 총 33명의 지역특화 스포츠관광산업 분야의 전문가를 선정하여 1차, 2차 그리고 3차 설문조사를 실행하여 중요도를 파악하였다. 연구결과 첫째, 1차 델파이 조사를 통해 전문가들의 의견을 취합하여 4개 항목에 대해 총 181개의 요인이 도출되었다. 둘째, 2차 델파이 조사결과는 1차 델파이 조사결과를 바탕으로 전문가들과 상의하여 4개의 항목을 대상으로 범주화하였으며 예측 7개, 목표 7개, 이슈 8개, 대안 8개로 총 30개의 요인이 추출되었다. 셋째, 3차 델파이 조사결과는 2차 델파이 조사결과를 바탕으로 전문가들과 상의하여 최종 수정 보완된 4개의 항목을 대상으로 범주화하였으며 예측 7개, 목표 7개, 이슈 8개, 대안 8개의 각각의 요인에서 중요도 순위를 최종 분석하였다. 넷째, 3차 델파이 조사결과 예측요인의 중요도에서 1순위로는 지역형 스포츠관광 콘텐츠 육성의 가속화, 2순위는 지역경제 활성화가 시급한 지방자치단체, 3순위는 교통 접근성 및 인프라 개선, 4순위는 ICT 기술과 연계한 스포츠관광 활성화, 스포츠관광 패러다임의 변화가 공동 순위가 되었고, 6순위는 스포츠관광 서비스욕구 및 참여형태의 다변화, 7순위는 방역체계 지표의 중요성 증가로 나타났다. 다섯째, 3차 델파이 조사결과 목표요인의 중요도에서 1순위로는 지역의 대표 콘텐츠 인지도 구축, 2순위는 지방자치단체의 스포츠관광 육성기반 구축, 3순위는 스포츠관광 수요증가에 따른 정책마련, 4순위는 스포츠관광 서비스 매뉴얼 및 가이드 구축, 5순위는 ICT 기술과 접목한 프로그램 개발 및 상용화, 6순위는 인프라 구축 및 연계성 확보, 7순위는 방역 및 안정성 확보로 나타났다. 여섯째, 3차 델파이 조사결과 이슈요인의 중요도는 1순위로는 지방자치단체의 비효율적인 업무체계, 2순위는 스포츠관광 전문성 및 지속성 부족, 3순위는 부족한 스포츠관광 인프라와 시설의 노후화, 4순위는 홍보·마케팅 전략적 방안 및 연속성 부재, 5순위는 지역사회 주민의 공감대 부족, 6순위는 스포츠관광 콘텐츠 자생력 부족, 7순위는 코로나19로 스포츠 활동의 제한, 8순위는 지역경제 활성화의 제한적 요인 발생으로 나타났다. 일곱째, 3차 델파이 조사결과 대안요인의 중요도는 1순위로는 지방자치단체의 지속가능한 정책수립 및 역량 강화, 2순위는 스포츠관광 콘텐츠 육성 및 특성화로 지역의 상징적 이미지 확보, 3순위는 홍보·마케팅의 다양한 채널을 활용한 지역 브랜딩 전략 수립, 4순위는 지역사회의 공동 비젼 및 가치관 확립, 5순위는 지역특화 스포츠관광 전문성 확보, 6순위는 스포츠시설 및 인프라의 효율성 극대화, 7순위는 지역경제 활성화를 위한 수익모델 개발, 8순위는 합리적 방역체계 구축 및 환경 변화 대응으로 나타났다. 따라서 본 연구결과를 통해 지역형 스포츠관광 콘텐츠 육성의 가속화 속에 지역의 대표 콘텐츠 인지도 구축과 지방자치단체의 업무체계에 대한 부족한 점을 보완하여 지속적인 정책수립 및 역량강화 등 다각도의 지역특화 스포츠관광산업 활성화를 위한 경영전략이 요구된다.
This study aimed to devise a management strategy plan to revitalize the local specialized sports tourism industry using the Delphi technique. This process is expected to collect opinions from the sites of the local specialized sports tourism industry, enhance academic understanding, and provide prac...
This study aimed to devise a management strategy plan to revitalize the local specialized sports tourism industry using the Delphi technique. This process is expected to collect opinions from the sites of the local specialized sports tourism industry, enhance academic understanding, and provide practical implications. Through a Delphi survey, this study selected a total of 33 experts in the specialized sports tourism industry, including 11 regional policy experts, 11 academic researchers, and 11 sports industry specialists, and identified the importance by conducting a survey in first, second, and third rounds. The study results showed that first, a total of 181 factors were derived for 4 items by collecting the opinions of experts through the first Delphi survey. Second, the results of the second Delphi survey were categorized into 4 items in consultation with experts based on the results of the first Delphi survey, and a total of 30 factors were extracted for 7 predictions, 7 goals, 8 issues, and 8 alternatives. The third Delphi survey results were categorized into four items that were finally revised and complemented in consultation with experts based on the second Delphi survey results, and the importance ranking was analyzed among the factors of 7 predictions, 7 goals, 8 issues, and 8 alternatives. Fourth, the importance of predictive factors was as follows according to the third Delphi survey results: the 1st priority was the acceleration of developing local sports tourism content; the 2nd priority was local governments in urgent need for revitalizing the local economy; the 3rd priority was improving transportation accessibility and infrastructure; the 4th priority was both the activation of sports tourism linked to ICT and changes in the sports tourism paradigm; the 6th priority was the diversification of sports tourism service needs and the forms of participation; and the 7th priority was increase in the importance of the quarantine system index. Fifth, the importance of the target factors was as follows in the third Delphi survey result. The 1st priority was to build awareness of the representative contents of the region; the 2nd was to establish a foundation to nurture sports tourism for local governments; the 3rd priority was to develop a policy in line with the increase in sports tourism demand; the 4th priority was to establish a sports tourism service manual and guide; the 5th was to develop and commercialize programs combined with ICT; the 6th was to build infrastructure and secure connectivity; and the 7th priority was to secure prevention and stability. Sixth, in the third Delphi survey, the importance of the issue factors was as follows: 1st priority was the inefficient work system of local governments, 2nd priority was lack of sports tourism expertise and sustainability, 3rd was insufficient sports tourism infrastructure and deteriorating facilities; 4th was lack of strategic public relations and marketing measures and continuity; 5th was lack of consensus from local residents; 6th was lack of self-reliance of sports tourism content; the 7th was restrictions on sports activities due to COVID-19, and 8th was the occurrence of limiting factors in revitalizing local economy. Seventh, in the third Delphi survey, the importance of alternative factors was as follows: the 1st priority was to establish sustainable policies and expand local government capacity; 2nd was to secure a symbolic image of the region by fostering and specializing sports tourism contents; 3rd was to establish a regional branding strategy using various marketing public relations channels; 4th was to setup a common vision and value for the community; 5th was to secure expertise in regional sports tourism; 6th was to maximize the efficiency of sports infrastructure and facilities, 7th was to create a profit model for revitalizing the local economy; and 8th was to build a rational prevention system and respond to environmental changes. Therefore, based on these study results, it is necessary to build the awareness of representative regional contents and to improve the shortcomings in the local government work system in accelerating the development of regional sports tourism contents. This requires management strategies to revitalize the local specialized sports tourism industry through continuous policymaking and capacity building.
This study aimed to devise a management strategy plan to revitalize the local specialized sports tourism industry using the Delphi technique. This process is expected to collect opinions from the sites of the local specialized sports tourism industry, enhance academic understanding, and provide practical implications. Through a Delphi survey, this study selected a total of 33 experts in the specialized sports tourism industry, including 11 regional policy experts, 11 academic researchers, and 11 sports industry specialists, and identified the importance by conducting a survey in first, second, and third rounds. The study results showed that first, a total of 181 factors were derived for 4 items by collecting the opinions of experts through the first Delphi survey. Second, the results of the second Delphi survey were categorized into 4 items in consultation with experts based on the results of the first Delphi survey, and a total of 30 factors were extracted for 7 predictions, 7 goals, 8 issues, and 8 alternatives. The third Delphi survey results were categorized into four items that were finally revised and complemented in consultation with experts based on the second Delphi survey results, and the importance ranking was analyzed among the factors of 7 predictions, 7 goals, 8 issues, and 8 alternatives. Fourth, the importance of predictive factors was as follows according to the third Delphi survey results: the 1st priority was the acceleration of developing local sports tourism content; the 2nd priority was local governments in urgent need for revitalizing the local economy; the 3rd priority was improving transportation accessibility and infrastructure; the 4th priority was both the activation of sports tourism linked to ICT and changes in the sports tourism paradigm; the 6th priority was the diversification of sports tourism service needs and the forms of participation; and the 7th priority was increase in the importance of the quarantine system index. Fifth, the importance of the target factors was as follows in the third Delphi survey result. The 1st priority was to build awareness of the representative contents of the region; the 2nd was to establish a foundation to nurture sports tourism for local governments; the 3rd priority was to develop a policy in line with the increase in sports tourism demand; the 4th priority was to establish a sports tourism service manual and guide; the 5th was to develop and commercialize programs combined with ICT; the 6th was to build infrastructure and secure connectivity; and the 7th priority was to secure prevention and stability. Sixth, in the third Delphi survey, the importance of the issue factors was as follows: 1st priority was the inefficient work system of local governments, 2nd priority was lack of sports tourism expertise and sustainability, 3rd was insufficient sports tourism infrastructure and deteriorating facilities; 4th was lack of strategic public relations and marketing measures and continuity; 5th was lack of consensus from local residents; 6th was lack of self-reliance of sports tourism content; the 7th was restrictions on sports activities due to COVID-19, and 8th was the occurrence of limiting factors in revitalizing local economy. Seventh, in the third Delphi survey, the importance of alternative factors was as follows: the 1st priority was to establish sustainable policies and expand local government capacity; 2nd was to secure a symbolic image of the region by fostering and specializing sports tourism contents; 3rd was to establish a regional branding strategy using various marketing public relations channels; 4th was to setup a common vision and value for the community; 5th was to secure expertise in regional sports tourism; 6th was to maximize the efficiency of sports infrastructure and facilities, 7th was to create a profit model for revitalizing the local economy; and 8th was to build a rational prevention system and respond to environmental changes. Therefore, based on these study results, it is necessary to build the awareness of representative regional contents and to improve the shortcomings in the local government work system in accelerating the development of regional sports tourism contents. This requires management strategies to revitalize the local specialized sports tourism industry through continuous policymaking and capacity building.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.