코로나-19 펜데믹으로 2018년부터 시행되었던 일회용품 사용규제가 일시적으로 중단되면서 급격히 사용량이 증가함에 따라 쓰레기 문제가 심각한 사회문제로 언급되고 있다. 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 자라나는 학생들이 환경문제를 올바르게 인식하며 환경보호를 위한 태도를 형성하는 교육이 필요하다. 특히 미술에서 환경교육은 학생들의 감성과 예술성을 자극하는 활동을 통해 문제점을 인식하고, 다양한 방법으로 실천할 수 있다. 본 연구에서는 우리가 흔히 버려지는 쓰레기들을 재활용, 재사용하는 것에서 그치지 않고 미적 요소와 창의적인 아이...
코로나-19 펜데믹으로 2018년부터 시행되었던 일회용품 사용규제가 일시적으로 중단되면서 급격히 사용량이 증가함에 따라 쓰레기 문제가 심각한 사회문제로 언급되고 있다. 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 자라나는 학생들이 환경문제를 올바르게 인식하며 환경보호를 위한 태도를 형성하는 교육이 필요하다. 특히 미술에서 환경교육은 학생들의 감성과 예술성을 자극하는 활동을 통해 문제점을 인식하고, 다양한 방법으로 실천할 수 있다. 본 연구에서는 우리가 흔히 버려지는 쓰레기들을 재활용, 재사용하는 것에서 그치지 않고 미적 요소와 창의적인 아이디어를 추가하여 아름다운 예술작품을 제작하는 프로그램을 체험, 표현활동으로 구성하여 청소년기 학생들의 환경문제 인식변화에 미치는 영향을 알아보았다. 첫째, 환경과 인간의 관계를 인식하고 환경문제를 바라보는 인식에 변화가 일어났다. 둘째, 버려지는 쓰레기를 새로운 관점에서 접근하여 자원을 순환시키고, 지속가능한 소비에 동참할 수 있다. 셋째, 학생들이 스스로 문제를 인식하고 주제선정, 재료수집, 작품 제작을 통해 창의·융합능력과 자기 주도적 학습능력, 환경 소양이 향상되는 연구 결과를 제시하였다.
코로나-19 펜데믹으로 2018년부터 시행되었던 일회용품 사용규제가 일시적으로 중단되면서 급격히 사용량이 증가함에 따라 쓰레기 문제가 심각한 사회문제로 언급되고 있다. 환경에 대한 관심이 증가함에 따라 자라나는 학생들이 환경문제를 올바르게 인식하며 환경보호를 위한 태도를 형성하는 교육이 필요하다. 특히 미술에서 환경교육은 학생들의 감성과 예술성을 자극하는 활동을 통해 문제점을 인식하고, 다양한 방법으로 실천할 수 있다. 본 연구에서는 우리가 흔히 버려지는 쓰레기들을 재활용, 재사용하는 것에서 그치지 않고 미적 요소와 창의적인 아이디어를 추가하여 아름다운 예술작품을 제작하는 프로그램을 체험, 표현활동으로 구성하여 청소년기 학생들의 환경문제 인식변화에 미치는 영향을 알아보았다. 첫째, 환경과 인간의 관계를 인식하고 환경문제를 바라보는 인식에 변화가 일어났다. 둘째, 버려지는 쓰레기를 새로운 관점에서 접근하여 자원을 순환시키고, 지속가능한 소비에 동참할 수 있다. 셋째, 학생들이 스스로 문제를 인식하고 주제선정, 재료수집, 작품 제작을 통해 창의·융합능력과 자기 주도적 학습능력, 환경 소양이 향상되는 연구 결과를 제시하였다.
As the regulations on the use of disposables, which have been in effect since 2018, have been temporarily suspended due to the COVID-19 pandemic, the rapid increase in waste is pointed out as a serious social problem. Moreover, as the environment awareness increases, education to establish the aware...
As the regulations on the use of disposables, which have been in effect since 2018, have been temporarily suspended due to the COVID-19 pandemic, the rapid increase in waste is pointed out as a serious social problem. Moreover, as the environment awareness increases, education to establish the awareness and attitude toward the environment is required. In particular, by using art that stimulates students' sensitivity and artistry, environmental education can raise the awareness and suggest various practices. This study designed a program for experience- and expression-based activities in which students recycled common types of waste and created beautiful artworks by adding aesthetic elements and creative ideas, and examined the effects of these activities on the changes in the perception of environmental issues among adolescent students. The results of this study are as follows. First, the students' perception of the relationship between the environment and humans and the way they viewed environmental problem changed. Second, they were able to participate in resource circulation and sustainable consumption from a new perspective on waste. Third, they recognized the problem on their own and improved their creativity and convergence ability, self-directed learning ability, and environmental literacy through topic selection, material collection, and work production.
As the regulations on the use of disposables, which have been in effect since 2018, have been temporarily suspended due to the COVID-19 pandemic, the rapid increase in waste is pointed out as a serious social problem. Moreover, as the environment awareness increases, education to establish the awareness and attitude toward the environment is required. In particular, by using art that stimulates students' sensitivity and artistry, environmental education can raise the awareness and suggest various practices. This study designed a program for experience- and expression-based activities in which students recycled common types of waste and created beautiful artworks by adding aesthetic elements and creative ideas, and examined the effects of these activities on the changes in the perception of environmental issues among adolescent students. The results of this study are as follows. First, the students' perception of the relationship between the environment and humans and the way they viewed environmental problem changed. Second, they were able to participate in resource circulation and sustainable consumption from a new perspective on waste. Third, they recognized the problem on their own and improved their creativity and convergence ability, self-directed learning ability, and environmental literacy through topic selection, material collection, and work production.
주제어
#환경 미술교육 환경문제 인식 업사이클링 재활용품 환경교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.