본 연구는 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 과정에서 놀이의 행동 의미와 교육적 가치를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 행동과 교육적 가치는 무엇인가?
연구대상은 경기도 수원시에 위치한 발도르프 유아교육기관 S어린이집 만3-5세의 혼합연령집단 16명이 참여하였다. 자료수집을 위해 2019년 6월 10일부터 2019년 9월 6일까지 총 11주 동안 관찰하였으며, 참여 대상자와 어린이집의 상황에 따라 총 30회의 참여관찰, 면담, 사진수집, 관찰일지를 실시하였다. 연구 방법은 ...
본 연구는 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 과정에서 놀이의 행동 의미와 교육적 가치를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 행동과 교육적 가치는 무엇인가?
연구대상은 경기도 수원시에 위치한 발도르프 유아교육기관 S어린이집 만3-5세의 혼합연령집단 16명이 참여하였다. 자료수집을 위해 2019년 6월 10일부터 2019년 9월 6일까지 총 11주 동안 관찰하였으며, 참여 대상자와 어린이집의 상황에 따라 총 30회의 참여관찰, 면담, 사진수집, 관찰일지를 실시하였다. 연구 방법은 질적 연구의 하나인 사례 연구를 사용하였으며, 사례 연구를 위해 유아들의 자연스러운 상황에서 자유 활동 및 상호작용을 관찰 기록하였다. 본 연구는 사례 연구에서 나타나는 놀이양상과 확산된 사고에서 관찰된 놀이의 다양성을 Liberman(1977)의 놀이성에 분류하여 기록하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아들은 신체를 활발히 움직였고, 온몸을 이용하여 느끼고 표현하였다. 놀이시 자발적인 활동은 유아들의 신체 능력을 최대한 발휘하며 자신감이 상승하는 효과를 보여주기도 하였다. 자유놀이시 스스로 놀잇감을 찾아 나서며, 단순한 놀잇감을 가지고도 다양한 놀이 세계를 구축해 나가며, 자연에서의 놀이에서는 자연과 하나 됨을 느끼고, 맛보고, 작은 생명체의 소중함을 배워 나가며, 유아들은 도전을 두려워하지 않는 강한 내적의 힘을 함양 시키며 스스로 발전하는 모습을 보여주었다. 둘째, 성인에게 독립적 인격체와 개별적 존중을 받으며 성장하는 유아는 놀이에서도 독립적이고 스스로 하려는 의지력이 강하게 나타났으며 인성발달 및 언어, 인지적 발달에 영향을 받았다. 교사의 교육으로 습득된 것이 아닌 연령이 다른 유아들의 관계 속에서 모방과 배려라는 과정을 통해 자연스럽게 본인의 것으로 내면화한 학습적 효과라 말할 수 있겠다. 사회적 발달 측면에서는 돕기, 배려하기, 나누기 같은 친사회적 행동이 증진되며, 책임감이 향상되고 협동심을 길러주며 타인을 존중하거나 리더십이 향상되는 것을 보여주었다.
본 연구의 시사점을 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 유아들에게 충분한 실내·외 놀이기회를 제공한다. 유아들의 자유놀이는 신체 움직임을 자극하고, 자연의 아름다움과 변화를 함께 공유할 수 있게 하며, 호기심이 가득한 놀잇감들로 창조적인 놀이를 하면서 지식을 구축하고, 진정한 놀이를 통해 기쁨과 유머를 경험할 수 있었다. 유아의 놀이성을 증진 시켜 감각발달을 이루는데 놀이는 중요한 요인임을 시사한다. 둘째, 유아의 개별성을 존중하고 긍정적인 경험을 제공한다. 혼합연령집단에서의 활동은 통합적으로 이루어지고 전인적 발달을 형성하는데 중요한 요소이다. 자신의 가치를 인정받고 자유로운 활동을 하면서 또한 다양한 발달수준과 경험을 가진 유아가 모여 실생활의 여러 가지 상황을 경험함으로써 문제해결력, 언어능력, 사회적 기술 등을 습득하는 긍정적인 교육적 효과를 얻을 수 있다. 이와 같이 자유놀이를 통해 발달이 이루어지는 유아기의 적기성을 놓치지 말고 기회를 제공하여야 함을 시사한다.
본 연구는 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 과정에서 놀이의 행동 의미와 교육적 가치를 알아보는데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 발도르프 유아교육기관 유아의 자유놀이 행동과 교육적 가치는 무엇인가?
연구대상은 경기도 수원시에 위치한 발도르프 유아교육기관 S어린이집 만3-5세의 혼합연령집단 16명이 참여하였다. 자료수집을 위해 2019년 6월 10일부터 2019년 9월 6일까지 총 11주 동안 관찰하였으며, 참여 대상자와 어린이집의 상황에 따라 총 30회의 참여관찰, 면담, 사진수집, 관찰일지를 실시하였다. 연구 방법은 질적 연구의 하나인 사례 연구를 사용하였으며, 사례 연구를 위해 유아들의 자연스러운 상황에서 자유 활동 및 상호작용을 관찰 기록하였다. 본 연구는 사례 연구에서 나타나는 놀이양상과 확산된 사고에서 관찰된 놀이의 다양성을 Liberman(1977)의 놀이성에 분류하여 기록하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 유아들은 신체를 활발히 움직였고, 온몸을 이용하여 느끼고 표현하였다. 놀이시 자발적인 활동은 유아들의 신체 능력을 최대한 발휘하며 자신감이 상승하는 효과를 보여주기도 하였다. 자유놀이시 스스로 놀잇감을 찾아 나서며, 단순한 놀잇감을 가지고도 다양한 놀이 세계를 구축해 나가며, 자연에서의 놀이에서는 자연과 하나 됨을 느끼고, 맛보고, 작은 생명체의 소중함을 배워 나가며, 유아들은 도전을 두려워하지 않는 강한 내적의 힘을 함양 시키며 스스로 발전하는 모습을 보여주었다. 둘째, 성인에게 독립적 인격체와 개별적 존중을 받으며 성장하는 유아는 놀이에서도 독립적이고 스스로 하려는 의지력이 강하게 나타났으며 인성발달 및 언어, 인지적 발달에 영향을 받았다. 교사의 교육으로 습득된 것이 아닌 연령이 다른 유아들의 관계 속에서 모방과 배려라는 과정을 통해 자연스럽게 본인의 것으로 내면화한 학습적 효과라 말할 수 있겠다. 사회적 발달 측면에서는 돕기, 배려하기, 나누기 같은 친사회적 행동이 증진되며, 책임감이 향상되고 협동심을 길러주며 타인을 존중하거나 리더십이 향상되는 것을 보여주었다.
본 연구의 시사점을 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 유아들에게 충분한 실내·외 놀이기회를 제공한다. 유아들의 자유놀이는 신체 움직임을 자극하고, 자연의 아름다움과 변화를 함께 공유할 수 있게 하며, 호기심이 가득한 놀잇감들로 창조적인 놀이를 하면서 지식을 구축하고, 진정한 놀이를 통해 기쁨과 유머를 경험할 수 있었다. 유아의 놀이성을 증진 시켜 감각발달을 이루는데 놀이는 중요한 요인임을 시사한다. 둘째, 유아의 개별성을 존중하고 긍정적인 경험을 제공한다. 혼합연령집단에서의 활동은 통합적으로 이루어지고 전인적 발달을 형성하는데 중요한 요소이다. 자신의 가치를 인정받고 자유로운 활동을 하면서 또한 다양한 발달수준과 경험을 가진 유아가 모여 실생활의 여러 가지 상황을 경험함으로써 문제해결력, 언어능력, 사회적 기술 등을 습득하는 긍정적인 교육적 효과를 얻을 수 있다. 이와 같이 자유놀이를 통해 발달이 이루어지는 유아기의 적기성을 놓치지 말고 기회를 제공하여야 함을 시사한다.
The aim of this study is to examine the meaning of action of play and its educational value of early childhood in Waldorf Early Childhood Education. To achieve the aim, the following study points are designated;
1. What is the educational value of early childhood’ free play action and e...
The aim of this study is to examine the meaning of action of play and its educational value of early childhood in Waldorf Early Childhood Education. To achieve the aim, the following study points are designated;
1. What is the educational value of early childhood’ free play action and educational value in Waldorf Early Childhood Center?
When it comes to study examinees, a total of 16 subjects made up of 3 to 5 year old, with mixed gender, of S nursery center of Waldorf Early Childhood Education located in Suwon Gyeonggi Korea. To collect data, a total of 11 weeks’ observation was performed from June 10, 2019 through September 6; furthermore, a total of 30 rounds’ participation observation, meeting survey, photograph collection, and observation diary were performed, according to participants and the situation of nursery centers. Case study was used for the study method, one of quality studies, free play and mutual action of early childhood were observed and recorded in a very free situation for the effective case study. In this study, play pattern shown in case study and play diversity observed in diffused thinking were classified and recorded in accordance with play trait of Liberman(1977).
The main result of the study is as follows;
First, early childhood acted positively with their bodies and felt and expressed with their whole bodies. Voluntary activity shown in play helped their physical ability to act fully and enhanced their confidence. What is more, it is shown that early childhood tried to find play things on their own in free play, tried to plan various play world with even simple play things, felt like one together with nature in play in nature, felt with nature, learned the value of little lives in nature, and enhanced their strong inner ability without being afraid of any challenges, so it showed that they developed on their own with nature.
Second, it showed that early childhood grown with individual esteem and independent character from adults, tended to be independent and strong will-powered, and they had a good influence when it comes to character development, language, and cognitive development. It can be safely said that they can obtain the effect the internalized learning naturally from the relation with other early childhood, with different age, gender, instead of teachers’ teaching. When it comes to social development, it also showed that society-friendly action such as helping, consideration, sharing, responsibility, cooperation, respect to other childhood and leadership was enhanced. From this study, some suggestions can be obtained as follows;
First, enough opportunities should be provided to early childhood to play in and outdoor environment. Free play of early childhood stimulated to act their bodies, to share the beauty and change of nature, to play creatively with curious play things, to form knowledge, and to experience happiness and humor from the true play. It gave some suggestions of the importance of play that played part in develop their senses with the enhancement of early childhood’ play.
Second, individuality for early childhood should be esteemed and positive experience should be provided. Activity among mixed age groups should be done in a integration way, which plays an important role in developing early childhood all-roundly.
From this study, some suggestions can be obtained that we can come by a positive educational effect such as acquiring some abilities of problem solution, language skill, social technic, by being educated that early childhood were individually respected, acted freely, and experienced actual situation of everyday lives among a variety of early childhood with a different development level and experience. In addition, it suggests that it is very important for early childhood to meet proper opportunity for the development of early childhood through the free play.
The aim of this study is to examine the meaning of action of play and its educational value of early childhood in Waldorf Early Childhood Education. To achieve the aim, the following study points are designated;
1. What is the educational value of early childhood’ free play action and educational value in Waldorf Early Childhood Center?
When it comes to study examinees, a total of 16 subjects made up of 3 to 5 year old, with mixed gender, of S nursery center of Waldorf Early Childhood Education located in Suwon Gyeonggi Korea. To collect data, a total of 11 weeks’ observation was performed from June 10, 2019 through September 6; furthermore, a total of 30 rounds’ participation observation, meeting survey, photograph collection, and observation diary were performed, according to participants and the situation of nursery centers. Case study was used for the study method, one of quality studies, free play and mutual action of early childhood were observed and recorded in a very free situation for the effective case study. In this study, play pattern shown in case study and play diversity observed in diffused thinking were classified and recorded in accordance with play trait of Liberman(1977).
The main result of the study is as follows;
First, early childhood acted positively with their bodies and felt and expressed with their whole bodies. Voluntary activity shown in play helped their physical ability to act fully and enhanced their confidence. What is more, it is shown that early childhood tried to find play things on their own in free play, tried to plan various play world with even simple play things, felt like one together with nature in play in nature, felt with nature, learned the value of little lives in nature, and enhanced their strong inner ability without being afraid of any challenges, so it showed that they developed on their own with nature.
Second, it showed that early childhood grown with individual esteem and independent character from adults, tended to be independent and strong will-powered, and they had a good influence when it comes to character development, language, and cognitive development. It can be safely said that they can obtain the effect the internalized learning naturally from the relation with other early childhood, with different age, gender, instead of teachers’ teaching. When it comes to social development, it also showed that society-friendly action such as helping, consideration, sharing, responsibility, cooperation, respect to other childhood and leadership was enhanced. From this study, some suggestions can be obtained as follows;
First, enough opportunities should be provided to early childhood to play in and outdoor environment. Free play of early childhood stimulated to act their bodies, to share the beauty and change of nature, to play creatively with curious play things, to form knowledge, and to experience happiness and humor from the true play. It gave some suggestions of the importance of play that played part in develop their senses with the enhancement of early childhood’ play.
Second, individuality for early childhood should be esteemed and positive experience should be provided. Activity among mixed age groups should be done in a integration way, which plays an important role in developing early childhood all-roundly.
From this study, some suggestions can be obtained that we can come by a positive educational effect such as acquiring some abilities of problem solution, language skill, social technic, by being educated that early childhood were individually respected, acted freely, and experienced actual situation of everyday lives among a variety of early childhood with a different development level and experience. In addition, it suggests that it is very important for early childhood to meet proper opportunity for the development of early childhood through the free play.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.