화장품 산업의 발달로 화장품을 사용하는 소비자들은 단순한 구매 이유에 서 벗어나 자신의 건강이나 환경 보호, 동물 복지 등의 가치소비 경향이 나 타났다. 현대 사회는 화장품 시장에서 소비자들의 니즈에 맞춘 다양한 신제 품들이 출시되고 있는 데, 최근에는 친환경 성분으로 천연이나 유기농 화장 품에서 나아가 식물성 원료를 사용한 비건이라는 새로운 분야가 떠오르고 있다. 주로 비건은 식품에서 두각을 나타냈으나, 최근에는 패션이나 화장품 분야 등으로 발전되고 있다. 이에 본 연구는 화장품 소비에 가장 많은 연령대를 차지하는 성인 여성의 인구통계학적 특징과 피부 관심도를 분석하고 이를 통하여 비건 화장품에 대한 인식과 구매행동, 사용실태 및 만족도를 파악하여 알아보고자 한다. 또 한 국내 비건 화장품 산업을 발전시키기 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 자료는 수도권에 거주하는 20∼40대의 성인 여성을 대상으로 모바 일 설문지(네이버 설문지 폼)양식을 이용하여 설문지 472부를 배포하였고 회 수된 설문지 중 불성실한 응답 9부를 제외한 463부를 최종 분석 자료에 사용 하였다. 수집된 자료는 ...
화장품 산업의 발달로 화장품을 사용하는 소비자들은 단순한 구매 이유에 서 벗어나 자신의 건강이나 환경 보호, 동물 복지 등의 가치소비 경향이 나 타났다. 현대 사회는 화장품 시장에서 소비자들의 니즈에 맞춘 다양한 신제 품들이 출시되고 있는 데, 최근에는 친환경 성분으로 천연이나 유기농 화장 품에서 나아가 식물성 원료를 사용한 비건이라는 새로운 분야가 떠오르고 있다. 주로 비건은 식품에서 두각을 나타냈으나, 최근에는 패션이나 화장품 분야 등으로 발전되고 있다. 이에 본 연구는 화장품 소비에 가장 많은 연령대를 차지하는 성인 여성의 인구통계학적 특징과 피부 관심도를 분석하고 이를 통하여 비건 화장품에 대한 인식과 구매행동, 사용실태 및 만족도를 파악하여 알아보고자 한다. 또 한 국내 비건 화장품 산업을 발전시키기 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 자료는 수도권에 거주하는 20∼40대의 성인 여성을 대상으로 모바 일 설문지(네이버 설문지 폼)양식을 이용하여 설문지 472부를 배포하였고 회 수된 설문지 중 불성실한 응답 9부를 제외한 463부를 최종 분석 자료에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 인 특성을 살펴보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 또한 여성들의 피부 와 화장품에 대한 일반적 특성, 비건 화장품에 대한 인식, 비건 화장품에 대 한 구매행동 그리고 비건 화장품의 사용실태 및 만족도 등을 분석하기 위해 빈도분석과 χ²(Chi-square)검증 및 One-way ANOVA(일원변량분석), t-test (검증)을 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 피부와 화장품에 대한 일반적 특성을 분석한 결과, 자신 의 피부타입을 복합성 피부라고 생각하는 여성이 42.8%로 가장 많았고, 연령 이 높을수록 최근 가장 큰 피부 고민을 26.1%가 노화로 인해 나타나는 탄력 과 주름이라고 가장 많이 답하였다. 또한, 이에 따른 피부 고민을 해결하기 위 한 방법으로는 53.1%가 화장품으로 홈 케어를 한다고 가장 높게 나타났다. 화 장품을 사용하는 이유로는 47.5%가 피부보호를 위해 사용하는 것으로 가장 높게 나타났다. 이는 최근 사회적인 상황에 따른 사회적 거리두기 등으로 인 하여 외부 접촉보다는 개인이 스스로 할 수 있는 화장품을 통한 홈 케어로 피 부 관리를 하게 된 것을 알 수 있다. 둘째, 비건 화장품에 대한 인식을 분석한 결과, 70.4%로 대부분의 여성들이 비건 화장품에 대하여 들어 본 적이 있다고 답하였고, 비건 화장품에 대해 3 3.0%가 가장 먼저 떠오르는 이미지로 동물 실험을 하지 않은 화장품이라고 가장 높게 나타났다. 이는 최근 비건 화장품 시장이 크게 성장 하여 이에 따 른 소비자들의 관심이 높아진 것을 알 수 있다. 또한 제품의 표기 문구가 비 건 화장품이라고 판단하는 근거가 된다고 46.4%로 가장 높게 나타났으며, 43.4%가 비건 화장품과 관련된 정보는 SNS를 통해 가장 많이 얻는 것으로 나타났다. 이를 통해 SNS를 통한 마케팅은 다른 마케팅 방식과 다르게 비건 화장품의 광고나 홍보를 효과의 파급력이 높을 것으로 보여 진다. 셋째, 비건 화장품에 대한 구매행동을 분석한 결과, 비건 화장품을 구매한 경 험이 없는 여성이 72.1%로 나타났다. 이는 빠르게 발전하고 있는 비건 시장에 비해 아직도 소비자들의 구매력을 높이지는 못하였기 때문에 적극적인 홍보와 마케팅이 필요함을 알 수 있다. 비건 화장품을 구매한 경험이 있는 여성의 경 우 41.1%가 성분 및 원료를 가장 중요하게 인식하고, 52.7%가 주로 온라인 몰 에서 구매하는 것으로 나타나 사회적인 상황에 따른 가장 많이 이루어지고 있 는 소비 형태라고 알 수 있다. 이는 구매의 편리함 때문에 주로 이용하던 온 라인 몰 구매가 코로나19로 인한 비대면 거래방식의 확대로 앞으로 더욱더 증 가할 것으로 보여 진다. 넷째, 비건 화장품에 대한 사용실태 및 만족도를 분석한 결과, 비건 화장품을 사용하지 않는 여성이 71.1%로 나타났다. 사용 경험이 있는 여성의 경우는 비 건 화장품을 사용하는 이유를 26.1%가 피부 보호를 위해 사용한다고 가장 높 게 나타났다. 사용 후 만족하는 이유로는 30.6%가 성분 및 원료 때문으로 가 장 많이 나타났다. 또한 비건 화장품의 선호도는 76.1%인 대부분의 여성이 선 호하고 있고, 이는 41.2%가 피부에 유익한 성분 때문이라고 가장 높게 나타났 다. 비건 화장품에 대한 사용 경험은 낮으나, 선호도는 높고 앞으로 사용할 의 향이 있는 여성도 높게 나타났다. 이를 통해 여성들이 비건 화장품에 대한 성 분과 원료에 대한 신뢰감을 느낀다면 구매력과 사용경험이 적극적으로 증가하 게 될 것이라고 사료된다. 앞으로 비건 화장품의 성분과 원료의 연구가 활발 하게 이루어지기를 기대해본다. 이와 같이 본 연구결과를 통하여 비건 화장품에 대한 관심은 증가하고 다양 하게 화장품이 출시되고 있으나 아직도 유사한 화장품들과 구분되어 정확하게 인식 되어 있지는 않다. 따라서 정보의 대중화가 필요한 것으로 파악된다. 2018년 국내에 설립된 한국비건인증원을 비롯하여 우리나라에서도 비건에 대 한 인증 마크나 인증 기준에 대한 정보를 소비자들이 쉽게 알 수 있도록 연구 가 활발해 진다면 정보의 대중화를 통하여 비건 화장품 시장의 성장률은 더욱 더 증가할 것이라고 기대하며, SNS를 통한 정보 전달과 비건 화장품의 법이 나 제도적 규제가 확립된다면 현재의 비건 화장품시장이 더욱 성장할 것이라 고 생각한다.
화장품 산업의 발달로 화장품을 사용하는 소비자들은 단순한 구매 이유에 서 벗어나 자신의 건강이나 환경 보호, 동물 복지 등의 가치소비 경향이 나 타났다. 현대 사회는 화장품 시장에서 소비자들의 니즈에 맞춘 다양한 신제 품들이 출시되고 있는 데, 최근에는 친환경 성분으로 천연이나 유기농 화장 품에서 나아가 식물성 원료를 사용한 비건이라는 새로운 분야가 떠오르고 있다. 주로 비건은 식품에서 두각을 나타냈으나, 최근에는 패션이나 화장품 분야 등으로 발전되고 있다. 이에 본 연구는 화장품 소비에 가장 많은 연령대를 차지하는 성인 여성의 인구통계학적 특징과 피부 관심도를 분석하고 이를 통하여 비건 화장품에 대한 인식과 구매행동, 사용실태 및 만족도를 파악하여 알아보고자 한다. 또 한 국내 비건 화장품 산업을 발전시키기 위한 기초 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 자료는 수도권에 거주하는 20∼40대의 성인 여성을 대상으로 모바 일 설문지(네이버 설문지 폼)양식을 이용하여 설문지 472부를 배포하였고 회 수된 설문지 중 불성실한 응답 9부를 제외한 463부를 최종 분석 자료에 사용 하였다. 수집된 자료는 SPSS(Statistical Package for the Social Sciences) 25.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 분석기법으로는 연구대상자의 일반적 인 특성을 살펴보기 위하여 빈도와 백분율을 구하였다. 또한 여성들의 피부 와 화장품에 대한 일반적 특성, 비건 화장품에 대한 인식, 비건 화장품에 대 한 구매행동 그리고 비건 화장품의 사용실태 및 만족도 등을 분석하기 위해 빈도분석과 χ²(Chi-square)검증 및 One-way ANOVA(일원변량분석), t-test (검증)을 실시하였다. 이에 따른 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자의 피부와 화장품에 대한 일반적 특성을 분석한 결과, 자신 의 피부타입을 복합성 피부라고 생각하는 여성이 42.8%로 가장 많았고, 연령 이 높을수록 최근 가장 큰 피부 고민을 26.1%가 노화로 인해 나타나는 탄력 과 주름이라고 가장 많이 답하였다. 또한, 이에 따른 피부 고민을 해결하기 위 한 방법으로는 53.1%가 화장품으로 홈 케어를 한다고 가장 높게 나타났다. 화 장품을 사용하는 이유로는 47.5%가 피부보호를 위해 사용하는 것으로 가장 높게 나타났다. 이는 최근 사회적인 상황에 따른 사회적 거리두기 등으로 인 하여 외부 접촉보다는 개인이 스스로 할 수 있는 화장품을 통한 홈 케어로 피 부 관리를 하게 된 것을 알 수 있다. 둘째, 비건 화장품에 대한 인식을 분석한 결과, 70.4%로 대부분의 여성들이 비건 화장품에 대하여 들어 본 적이 있다고 답하였고, 비건 화장품에 대해 3 3.0%가 가장 먼저 떠오르는 이미지로 동물 실험을 하지 않은 화장품이라고 가장 높게 나타났다. 이는 최근 비건 화장품 시장이 크게 성장 하여 이에 따 른 소비자들의 관심이 높아진 것을 알 수 있다. 또한 제품의 표기 문구가 비 건 화장품이라고 판단하는 근거가 된다고 46.4%로 가장 높게 나타났으며, 43.4%가 비건 화장품과 관련된 정보는 SNS를 통해 가장 많이 얻는 것으로 나타났다. 이를 통해 SNS를 통한 마케팅은 다른 마케팅 방식과 다르게 비건 화장품의 광고나 홍보를 효과의 파급력이 높을 것으로 보여 진다. 셋째, 비건 화장품에 대한 구매행동을 분석한 결과, 비건 화장품을 구매한 경 험이 없는 여성이 72.1%로 나타났다. 이는 빠르게 발전하고 있는 비건 시장에 비해 아직도 소비자들의 구매력을 높이지는 못하였기 때문에 적극적인 홍보와 마케팅이 필요함을 알 수 있다. 비건 화장품을 구매한 경험이 있는 여성의 경 우 41.1%가 성분 및 원료를 가장 중요하게 인식하고, 52.7%가 주로 온라인 몰 에서 구매하는 것으로 나타나 사회적인 상황에 따른 가장 많이 이루어지고 있 는 소비 형태라고 알 수 있다. 이는 구매의 편리함 때문에 주로 이용하던 온 라인 몰 구매가 코로나19로 인한 비대면 거래방식의 확대로 앞으로 더욱더 증 가할 것으로 보여 진다. 넷째, 비건 화장품에 대한 사용실태 및 만족도를 분석한 결과, 비건 화장품을 사용하지 않는 여성이 71.1%로 나타났다. 사용 경험이 있는 여성의 경우는 비 건 화장품을 사용하는 이유를 26.1%가 피부 보호를 위해 사용한다고 가장 높 게 나타났다. 사용 후 만족하는 이유로는 30.6%가 성분 및 원료 때문으로 가 장 많이 나타났다. 또한 비건 화장품의 선호도는 76.1%인 대부분의 여성이 선 호하고 있고, 이는 41.2%가 피부에 유익한 성분 때문이라고 가장 높게 나타났 다. 비건 화장품에 대한 사용 경험은 낮으나, 선호도는 높고 앞으로 사용할 의 향이 있는 여성도 높게 나타났다. 이를 통해 여성들이 비건 화장품에 대한 성 분과 원료에 대한 신뢰감을 느낀다면 구매력과 사용경험이 적극적으로 증가하 게 될 것이라고 사료된다. 앞으로 비건 화장품의 성분과 원료의 연구가 활발 하게 이루어지기를 기대해본다. 이와 같이 본 연구결과를 통하여 비건 화장품에 대한 관심은 증가하고 다양 하게 화장품이 출시되고 있으나 아직도 유사한 화장품들과 구분되어 정확하게 인식 되어 있지는 않다. 따라서 정보의 대중화가 필요한 것으로 파악된다. 2018년 국내에 설립된 한국비건인증원을 비롯하여 우리나라에서도 비건에 대 한 인증 마크나 인증 기준에 대한 정보를 소비자들이 쉽게 알 수 있도록 연구 가 활발해 진다면 정보의 대중화를 통하여 비건 화장품 시장의 성장률은 더욱 더 증가할 것이라고 기대하며, SNS를 통한 정보 전달과 비건 화장품의 법이 나 제도적 규제가 확립된다면 현재의 비건 화장품시장이 더욱 성장할 것이라 고 생각한다.
The cosmetic industry is increasingly diversified and growing steadily. In particular, interest in safe and sustainable ingredients and raw materials is increasing. In natural or organic cosmetics, a new field of veganism has emerged and is growing rapidly. However, compared to the i...
The cosmetic industry is increasingly diversified and growing steadily. In particular, interest in safe and sustainable ingredients and raw materials is increasing. In natural or organic cosmetics, a new field of veganism has emerged and is growing rapidly. However, compared to the interest of these consumers and the growth of the vegan cosmetics market, related research is very incomplete. Therefore, in this study, we intend to conduct a study on the perceptio n, usage, and satisfaction of vegan cosmetics. This study analyzed the g eneral characteristics of skin and cosmetics, perception of vegan cosmetic s, purchasing behavior of vegan cosmetics, usage status of vegan cosmet ics, and satisfaction with adult women in their 20s and 40s. Through thi s, we intend to provide basic data for the development of the vegan cos metics industry. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the general characteristics of skin and co smetics, 42.8% of women perceived their skin type as combination skin, and 26.1% of women who had the biggest skin concerns recently were e lasticity and wrinkles. , women who resolved their skin concerns through home care using cosmetics were the most at 53.1%. In addition, as the r eason for using cosmetics, women used the most for skin protection, and as a result of examining women's interest in cosmetics, the overall aver age was 3.32 out of 5 points, indicating that the interest in cosmetics wa s not very high. appeared to be Second, as a result of analyzing the perception of vegan cosmetics, the majority of women who have heard of vegan cosmetics accounted for 70. 4%, and when thinking of vegan cosmetics, women who thought of cos metics that had not been tested on animals accounted for the most at 3 3.0%. Women who judged cosmetics by looking at the product labeling were the highest at 46.4%, and those who obtained related information fr om SNS accounted for the most at 43.4%. In addition, the overall averag e out of 5 points for perception of vegan cosmetics was 2.91, indicating t hat awareness of vegan cosmetics is still not high. Third, as a result of analyzing the purchasing behavior of vegan cosme tics, 32.6% of women perceived the efficacy and effect as important whe n purchasing general cosmetics, and 41.1 women who perceived the ingre dients and raw materials as important when purchasing vegan cosmetics. %, and the number of women purchasing vegan cosmetics online at 52. 7% was the highest because of the convenience of purchase. Also, it wa s found that the reason for not purchasing vegan cosmetics was due to l ack of knowledge about the product. Fourth, as a result of analyzing the usage status and satisfaction of ve gan cosmetics, women who did not use vegan cosmetics accounted for t he most at 71.1%, and women who used them for skin protection accoun ted for the most at 26.1%, and they used basic skin care products. Wom en using it were the most at 55.7%. Women who preferred vegan cosme tics accounted for the majority at 76.1%, and this was the most at 41. 2% for women who preferred vegan cosmetics because of ingredients be neficial to the skin, and women who intend to use vegan cosmetics in th e future accounted for most with 74.8%. As for the reason, 30.1% of wo men said they were willing to use it in the hope of an effect. In additio n, it was found that 40.8% of women perceived that information populari zed in vegan cosmetics should be improved first. As such, in this study, 70.4% of women who had heard of vegan cosm etics accounted for most, and 33.0% of women who thought of vegan co smetics that did not test on animals had the most. Women who are willi ng to use vegan cosmetics in the future accounted for the majority with 74.8%. As for the perception of vegan cosmetics, the overall average wa s 2.91 out of 5, indicating that awareness of vegan cosmetics is still not high. The number of women who perceived that popularized information should be improved first was the largest at 40.8%.
The cosmetic industry is increasingly diversified and growing steadily. In particular, interest in safe and sustainable ingredients and raw materials is increasing. In natural or organic cosmetics, a new field of veganism has emerged and is growing rapidly. However, compared to the interest of these consumers and the growth of the vegan cosmetics market, related research is very incomplete. Therefore, in this study, we intend to conduct a study on the perceptio n, usage, and satisfaction of vegan cosmetics. This study analyzed the g eneral characteristics of skin and cosmetics, perception of vegan cosmetic s, purchasing behavior of vegan cosmetics, usage status of vegan cosmet ics, and satisfaction with adult women in their 20s and 40s. Through thi s, we intend to provide basic data for the development of the vegan cos metics industry. The results of this study are summarized as follows. First, as a result of analyzing the general characteristics of skin and co smetics, 42.8% of women perceived their skin type as combination skin, and 26.1% of women who had the biggest skin concerns recently were e lasticity and wrinkles. , women who resolved their skin concerns through home care using cosmetics were the most at 53.1%. In addition, as the r eason for using cosmetics, women used the most for skin protection, and as a result of examining women's interest in cosmetics, the overall aver age was 3.32 out of 5 points, indicating that the interest in cosmetics wa s not very high. appeared to be Second, as a result of analyzing the perception of vegan cosmetics, the majority of women who have heard of vegan cosmetics accounted for 70. 4%, and when thinking of vegan cosmetics, women who thought of cos metics that had not been tested on animals accounted for the most at 3 3.0%. Women who judged cosmetics by looking at the product labeling were the highest at 46.4%, and those who obtained related information fr om SNS accounted for the most at 43.4%. In addition, the overall averag e out of 5 points for perception of vegan cosmetics was 2.91, indicating t hat awareness of vegan cosmetics is still not high. Third, as a result of analyzing the purchasing behavior of vegan cosme tics, 32.6% of women perceived the efficacy and effect as important whe n purchasing general cosmetics, and 41.1 women who perceived the ingre dients and raw materials as important when purchasing vegan cosmetics. %, and the number of women purchasing vegan cosmetics online at 52. 7% was the highest because of the convenience of purchase. Also, it wa s found that the reason for not purchasing vegan cosmetics was due to l ack of knowledge about the product. Fourth, as a result of analyzing the usage status and satisfaction of ve gan cosmetics, women who did not use vegan cosmetics accounted for t he most at 71.1%, and women who used them for skin protection accoun ted for the most at 26.1%, and they used basic skin care products. Wom en using it were the most at 55.7%. Women who preferred vegan cosme tics accounted for the majority at 76.1%, and this was the most at 41. 2% for women who preferred vegan cosmetics because of ingredients be neficial to the skin, and women who intend to use vegan cosmetics in th e future accounted for most with 74.8%. As for the reason, 30.1% of wo men said they were willing to use it in the hope of an effect. In additio n, it was found that 40.8% of women perceived that information populari zed in vegan cosmetics should be improved first. As such, in this study, 70.4% of women who had heard of vegan cosm etics accounted for most, and 33.0% of women who thought of vegan co smetics that did not test on animals had the most. Women who are willi ng to use vegan cosmetics in the future accounted for the majority with 74.8%. As for the perception of vegan cosmetics, the overall average wa s 2.91 out of 5, indicating that awareness of vegan cosmetics is still not high. The number of women who perceived that popularized information should be improved first was the largest at 40.8%.
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