본 연구는 개혁신학의 입장을 따라 그리스도의 계속적 중보 관점을 6가지로 정의하여 그 관점에 따라 바빙크의 성화론을 분석한 것이다. 칼빈의 전통을 따르는 개혁신학은 칭의와 성화를 그리스도의 의의 전가에 따른 이중적 은혜로 이해한다. 그리스도의 계속적 중보 관점을 구체화하기 위하여 서철원 교수의 박사 학위 논문인 The Creation-Mediatorship of Je...
‘성화’가 ‘그리스도의 계속적 중보’에 의한 것임을 밝힌 연구
본 연구는 개혁신학의 입장을 따라 그리스도의 계속적 중보 관점을 6가지로 정의하여 그 관점에 따라 바빙크의 성화론을 분석한 것이다. 칼빈의 전통을 따르는 개혁신학은 칭의와 성화를 그리스도의 의의 전가에 따른 이중적 은혜로 이해한다. 그리스도의 계속적 중보 관점을 구체화하기 위하여 서철원 교수의 박사 학위 논문인 The Creation-Mediatorship of Jesus Christ를 참고하였다. 본 연구를 이끌어가는 그리스도의 계속적 중보 관점 6가지는 다음과 같다. 관점 1. ‘구원협약’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 2. ‘그리스도가 구원중보자이심’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 3. 그리스도의 ‘다 이루신 의’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 4. ‘의의 전가’에 따른 그리스도의 계속적 중보사역, 관점 5. ‘신인양성의 위격적 연합’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 6. ‘삼중직’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역. 기독론 중심의 개혁신학자인 바빙크의 저서 『개혁교의학』에서 성화론에 해당하는 53장 ‘성화와 견인’을 대상으로 삼아 앞서 제시한 6개의 관점으로 분석한다. 이 과정을 통해서 바빙크가 성화를 그리스도의 계속적인 중보에 의한 것으로 이해하였음을 밝힌다. 본 연구의 결론은 하나님의 주권과 사람의 역할이라는 이분법적 사고를 극복하고 하나님과 사람 사이의 영원한 중보자이신 그리스도의 계속적 중보 아래서 성화를 이해해야 한다는 것이다. 추가적으로 성화론의 중요한 주제 중 하나인 상급론도 공로주의자들과 바빙크의 입장을 비교하여 다루었는데, 이를 통해 상급론 마저도 그리스도의 계속적 중보 아래에서 성화를 이해한 바빙크의 일관된 견해를 확인할 수 있다.
‘성화’가 ‘그리스도의 계속적 중보’에 의한 것임을 밝힌 연구
본 연구는 개혁신학의 입장을 따라 그리스도의 계속적 중보 관점을 6가지로 정의하여 그 관점에 따라 바빙크의 성화론을 분석한 것이다. 칼빈의 전통을 따르는 개혁신학은 칭의와 성화를 그리스도의 의의 전가에 따른 이중적 은혜로 이해한다. 그리스도의 계속적 중보 관점을 구체화하기 위하여 서철원 교수의 박사 학위 논문인 The Creation-Mediatorship of Jesus Christ를 참고하였다. 본 연구를 이끌어가는 그리스도의 계속적 중보 관점 6가지는 다음과 같다. 관점 1. ‘구원협약’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 2. ‘그리스도가 구원중보자이심’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 3. 그리스도의 ‘다 이루신 의’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 4. ‘의의 전가’에 따른 그리스도의 계속적 중보사역, 관점 5. ‘신인양성의 위격적 연합’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역, 관점 6. ‘삼중직’에 따른 그리스도의 계속적 중보 사역. 기독론 중심의 개혁신학자인 바빙크의 저서 『개혁교의학』에서 성화론에 해당하는 53장 ‘성화와 견인’을 대상으로 삼아 앞서 제시한 6개의 관점으로 분석한다. 이 과정을 통해서 바빙크가 성화를 그리스도의 계속적인 중보에 의한 것으로 이해하였음을 밝힌다. 본 연구의 결론은 하나님의 주권과 사람의 역할이라는 이분법적 사고를 극복하고 하나님과 사람 사이의 영원한 중보자이신 그리스도의 계속적 중보 아래서 성화를 이해해야 한다는 것이다. 추가적으로 성화론의 중요한 주제 중 하나인 상급론도 공로주의자들과 바빙크의 입장을 비교하여 다루었는데, 이를 통해 상급론 마저도 그리스도의 계속적 중보 아래에서 성화를 이해한 바빙크의 일관된 견해를 확인할 수 있다.
A study that revealed that ‘Sanctification’ was due to ‘Continuous Mediation of Christ’.
This study defined Christ's perspective of continuous mediation according to the position of the reformed theology as six and analyzed Bavinck's understanding of Sanctification according to that perspec...
A study that revealed that ‘Sanctification’ was due to ‘Continuous Mediation of Christ’.
This study defined Christ's perspective of continuous mediation according to the position of the reformed theology as six and analyzed Bavinck's understanding of Sanctification according to that perspective. The reformed theology, which follows Calvin's tradition, understands Justification and Sanctification as a double grace according to the imputation of Christ's righteousness. In order to materialize Christ's perspective on continuous mediation, Professor Chul-won Suh's doctoral dissertation, “The Creation-Mediatorship of Jesus Christ”, was referenced. The six perspectives of Christ's continuous mediation leading this study are as follows. Perspective 1. Continuous mediation ministry of Christ under the ‘Covenant Salvation’, Perspective 2. Continuous mediation ministry of Christ according to ‘Christ is the Salvation Mediator’, Perspective 3. Christ's continuous mediation ministry according to ‘Christ's accomplished Justice’, Perspective 4. Christ's continuous mediation ministry according to the ‘Imputation of the Justice’, Perspective 5. Christ's continuous mediation ministry according to ‘the hypostatic union’ Perspective 6. Christ's continuous mediation ministry according to ‘the threefold offices’ Bavinck is a christology-centered reformed theologian. In Bavinck's book "Reformed Dogmatics" Chapter 53, ‘Sanctification and Perseverance’, which correspond to the doctrine of Sanctification, is analyzed from the six perspectives presented above. The conclusion of this study is that it is necessary to overcome the dichotomous thinking of God's sovereignty and the role of man and to understand the sanctification under the continuous mediation of Christ, the eternal mediator between God and man. In addition, the concept of reward, one of the important topics of doctrine of sanctification, was also dealt with by comparing the positions of Meritism and Bavinck. Through this, even the concept of reward can confirm the consistent view of Bavinck, who understood the sanctification under the continuous mediation of Christ.
A study that revealed that ‘Sanctification’ was due to ‘Continuous Mediation of Christ’.
This study defined Christ's perspective of continuous mediation according to the position of the reformed theology as six and analyzed Bavinck's understanding of Sanctification according to that perspective. The reformed theology, which follows Calvin's tradition, understands Justification and Sanctification as a double grace according to the imputation of Christ's righteousness. In order to materialize Christ's perspective on continuous mediation, Professor Chul-won Suh's doctoral dissertation, “The Creation-Mediatorship of Jesus Christ”, was referenced. The six perspectives of Christ's continuous mediation leading this study are as follows. Perspective 1. Continuous mediation ministry of Christ under the ‘Covenant Salvation’, Perspective 2. Continuous mediation ministry of Christ according to ‘Christ is the Salvation Mediator’, Perspective 3. Christ's continuous mediation ministry according to ‘Christ's accomplished Justice’, Perspective 4. Christ's continuous mediation ministry according to the ‘Imputation of the Justice’, Perspective 5. Christ's continuous mediation ministry according to ‘the hypostatic union’ Perspective 6. Christ's continuous mediation ministry according to ‘the threefold offices’ Bavinck is a christology-centered reformed theologian. In Bavinck's book "Reformed Dogmatics" Chapter 53, ‘Sanctification and Perseverance’, which correspond to the doctrine of Sanctification, is analyzed from the six perspectives presented above. The conclusion of this study is that it is necessary to overcome the dichotomous thinking of God's sovereignty and the role of man and to understand the sanctification under the continuous mediation of Christ, the eternal mediator between God and man. In addition, the concept of reward, one of the important topics of doctrine of sanctification, was also dealt with by comparing the positions of Meritism and Bavinck. Through this, even the concept of reward can confirm the consistent view of Bavinck, who understood the sanctification under the continuous mediation of Christ.
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