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국문초록
2016년 다보스 세계경제포럼에서 시작된 4차 산업혁명은 공교육이 직면한 다양한 교육적 요구와 부작용을 마주하며 규제의 철폐와 자유의 보장을 초래하였으며, 교육의 구조는 개인이 주인이 되는 구조로 변화되고 있다(오인탁, 2017). 그리고 전 세계를 강타한 COVID-19의 전염성은 ‘학교’라는 장소적 제약과 ‘수업시간’이라는 시간적 제약에서 탈피하여 가정에서도 교육이 가능하다는 의식의 전환을 가능하게 하였으며, 홈스쿨링에 대한 관심으로 이어지고 있다.
홈스쿨링은 많은 교육적 장점을 가지고 있으나 그 구조적 특성상 사회성 발달에 대한 우려가 제기되고 있기 때문에 사회관계영역의 연구를 통해 홈스쿨링의 긍정적 측면을 극대화하는 것이 필요하다. 사회관계영역은 인본주의에 근거해서는 그 해답을 제시하기 어려우며 기독교 세계관의 조명을 통해 하나님과의 관계 안에서 그 진정한 의미를 발견할 수 있다. 그러나 현재까지도 기독교 세계관으로 조명한 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정이 부재하기 때문에 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정 개발이 절실하다.
이에 본 연구는 기독교 유아 홈스쿨링의 교육적 효과를 극대화하기 위해 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정을 개발하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정을 개발하기 위한 기초 이론은 어떠한가?
2. 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정에 대한 학부모의 실태는 어떠한가?
3. 월터스톨프의 교육 이론에 기초한 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정의 개발은 어떠한가?
기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정을 개발하기 위한 기초이론으로 월터스톨프의 교육 이론에 대해 알아보았다. 월터스톨프는 하나님과 인간, 인간과 인간, 인간과 피조물의 관계가 평화를 누리는 상태인 샬롬을 제시하면서 기독교 교육과정의 목적과 교육과정 ...
국문초록
2016년 다보스 세계경제포럼에서 시작된 4차 산업혁명은 공교육이 직면한 다양한 교육적 요구와 부작용을 마주하며 규제의 철폐와 자유의 보장을 초래하였으며, 교육의 구조는 개인이 주인이 되는 구조로 변화되고 있다(오인탁, 2017). 그리고 전 세계를 강타한 COVID-19의 전염성은 ‘학교’라는 장소적 제약과 ‘수업시간’이라는 시간적 제약에서 탈피하여 가정에서도 교육이 가능하다는 의식의 전환을 가능하게 하였으며, 홈스쿨링에 대한 관심으로 이어지고 있다.
홈스쿨링은 많은 교육적 장점을 가지고 있으나 그 구조적 특성상 사회성 발달에 대한 우려가 제기되고 있기 때문에 사회관계영역의 연구를 통해 홈스쿨링의 긍정적 측면을 극대화하는 것이 필요하다. 사회관계영역은 인본주의에 근거해서는 그 해답을 제시하기 어려우며 기독교 세계관의 조명을 통해 하나님과의 관계 안에서 그 진정한 의미를 발견할 수 있다. 그러나 현재까지도 기독교 세계관으로 조명한 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정이 부재하기 때문에 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정 개발이 절실하다.
이에 본 연구는 기독교 유아 홈스쿨링의 교육적 효과를 극대화하기 위해 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정을 개발하고자 한다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
1. 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정을 개발하기 위한 기초 이론은 어떠한가?
2. 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정에 대한 학부모의 실태는 어떠한가?
3. 월터스톨프의 교육 이론에 기초한 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정의 개발은 어떠한가?
기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정을 개발하기 위한 기초이론으로 월터스톨프의 교육 이론에 대해 알아보았다. 월터스톨프는 하나님과 인간, 인간과 인간, 인간과 피조물의 관계가 평화를 누리는 상태인 샬롬을 제시하면서 기독교 교육과정의 목적과 교육과정 구성의 원리를 통해 구체화 하였다. 그가 제시한 기독교 교육과정의 목적인 삶을 위한 교육, 책임 있는 행동의 습관화를 위한 교육, 정의와 샬롬을 위한 교육은 기독교 사회관계영역의 목적과 맥을 같이 한다. 또한 월터스톨프 교육과정의 구성 원리인 기독교적, 통합, 개별화와 다원화, 국제화, 전통은 포스트모더니즘 시대에 기독교적 정체성을 잃지 않으면서도 그리스도인으로서 다원화된 시대를 살아갈 수 있도록 실천 지향적 방향을 제시하여 주었다.
기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정을 개발하기 위하여 미국의 기독교 홈스쿨링 교육과정인 Alpha Omega Publications, Bob Jones University Press, Christian Liberty Press 교육과정에 대해 분석하였다. 미국의 유아 홈스쿨링 교육과정의 사회관계영역은 분량 면에서 많은 차이가 있었으나 기독교적으로 통합하여 학습내용과 활동을 구성한다는 공통점이 있었다. 세 교육과정 모두 사회관계영역의 기초가 되는 나와 하나님과의 관계로부터 시작하여 점차 다양한 관계로 확장되고 있으며, 이론적으로만 접근하는 것이 아니라 삶과의 통합을 추구하면서 유아의 눈높이에서 타인과 더불어 살아가는 능력을 기르도록 구성되어 있었다. 서로 다른 연령과 성별, 발달의 차이를 지닌 자녀들이 함께 학습할 수 있도록 구성되었으며, 다양한 질문과 토론을 통해 유아의 사고를 촉진하고 다양한 생각을 이끌어 낼 수 있도록 구성되어 있었다. 또한 직·간접적인 체험이 가능하도록 구성되어 유아들에게 실제적인 도움이 된다는 것을 알 수 있었다.
기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정을 개발하기 위하여 한국의 유아 홈스쿨링 교육과정을 분석해야 하지만 현재까지 유아 홈스쿨링 교육과정이 개발되어 있지 않음으로 인해 한국 국가수준 교육과정인 2019 개정 누리과정의 사회관계영역을 분석하였다. 2019 개정 누리과정은 ‘나를 알고 존중하기’, ‘더불어 생활하기’, ‘사회에 관심 가지기’로 그 내용이 점차 확장 되고 있었다. 또한 유아의 놀이 중심 교육과정으로 구성되어 있었으며, 사회관계영역의 놀이가 다른 영역과의 통합으로 이루어지기 때문에 자유롭고 주도적인 놀이의 실천은 사회관계영역의 발달뿐만 아니라 다른 영역과의 통합적인 발달도 가능하게 하였다. 그러나 2019 개정 누리과정은 존 듀이의 인본주의에 근거하고 있으며 존 듀이의 인본주의는 진화론에 근거하고 있다. 인간을 하나님의 형상으로 보지 않고 확률적이며 우연의 산물로 보는 존 듀이의 인본주의 사상은 기독교의 창조론과 정면으로 배치되는 사상이며 인간의 본성과 영적인 면을 왜곡시키는 사상이기 때문에 2019 개정 누리과정 사회관계영역을 성경적 관점을 조명하여 사용하였다.
기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정을 개발하기 위해 교육과정 설계와 운영의 주체인 부모 11명을 대상으로 사회관계영역에 대한 실태를 조사하고 분석하였다. 이를 통해 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역은 기독교 통합교육과정으로 개발되어야 하며, 정체성을 포함한 세부적이고 구체적인 목표를 설정해야 하고, 가정 안과 밖으로 활동 방법을 제시해야 한다는 것을 알 수 있었다. 또한 책읽기의 긍정적 효과를 적용해야 하고, 부모들에게 도덕 및 가치에 대한 성경적 개념을 제공해야 하며, 가족 공동의 일에 유아가 함께 참여하도록 사회성 발달의 관점에서 활동을 제시해야 한다는 것을 알 수 있었다. 기준시간은 유아의 발달적 특성에 알맞게 30-40분으로 활동을 제시해야 하며 선택적으로 축소와 확장이 가능하도록 구성해야 한다는 것도 알 수 있었다.
이와 같은 이론적 기초를 바탕으로 오버만과 존슨의 성경적 세계관 통합교육모형을 활용하여 통합하였으며 교육과정의 목적 및 목표, 내용, 교수-학습 방법을 구성하였다. 그리고 1차 전문가 협의 및 자문, 2차 전문가 자문 및 수정·보완을 통해 월터스톨프의 교육 이론에 기초한 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정 최종안을 개발하였다.
교육과정 개발에 대한 결론은 다음과 같다.
첫째, 월터스톨프의 교육 이론은 기독교 사회관계영역 교육과정 개발의 기초이론으로 적합하다. 월터스톨프의 기독교 교육과정의 목적과 구성 원리는 ‘모든 피조물을 위해 제정된 하나님의 법에 순종하는 책임 있는 공동체’를 추구하고 있으며, 그가 제공한 정의와 샬롬의 신학적 기초는 기독교 세계관의 사회관계영역과 맥을 같이 한다. 월터스톨프가 제시한 기독교 교육과정의 목적과 구성 원리는 유아들이 살아가는 실제적인 삶 가운데서 기독교적 관점을 이해하고 수용하는데 필요한 기초를 제공하며, 신앙과 삶의 분리가 아닌 실제적인 지식과 능력을 갖출 수 있게 한다. 인생의 기초가 형성되는 유아기부터 그들이 영위하는 사회관계영역에 대한 성경적 관점과 비전을 형성해 가는 것은 매우 중요한 일이다. 또한 잘못된 관계에 대해서는 대안적인 삶의 방식을 실천할 수 있는 능력을 기르며 자신과 이웃, 다양한 사회와 문화, 그리고 창조세계와의 관계 안에서 자신들이 가져야 할 책임 있는 행동이 무엇인지 알고, 그 행동의 습관화가 이루어지지게 하는 것은 꼭 필요하다. 유아들의 눈높이에 맞게 정의와 샬롬의 의미를 알게 하고 정의와 샬롬의 실현을 위해 노력하고 실천하는 과정은 기독교 유아 홈스쿨링의 사회관계영역에 있어서 꼭 필요한 내용이다. 이에 이러한 기독교 사회관계영역의 내용을 모두 담고 있으며, 동일한 가치를 추구하는 월터스톨프의 교육 이론은 기독교 사회관계영역 교육과정 개발의 기초 이론으로 적합하다는 것을 알 수 있다.
둘째, 한국 사회의 문화와 전통을 반영한 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정의 개발이 필요하다. 미국의 홈스쿨링은 1993년에 미국 전역의 50개 주에서 합법적으로 인정 된 후 (Mayberry, Knowles, Ray, Marlow, 1995) 20년간 꾸준히 증가하고 있으며(조선일보, 2011) 홈스쿨링의 합법화로 인한 홈스쿨링 인구의 증가는 다양한 홈스쿨링 교육과정의 개발을 촉진하였다. 이러한 배경 속에서 성장해 온 미국의 대표적인 홈스쿨링 교육과정인 알파 오메가, 밥 존스, 크리스천 리버티 교육과정은 한국의 홈스쿨링 교육과정이 없는 상황에서 사회관계영역의 교육과정 개발에 많은 시사점을 제공해 주었다. 그러나 유아들이 태어나고 살아가야 할 한국 사회의 문화와 전통이 반영되지 않음으로 인해 그대로 사용하기에는 무리가 있다. 그러므로 한국사회의 문화와 전통이 반영되고, 한국의 실정에 맞는 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정이 개발되어야 한다.
셋째, 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정은 한국 사회의 시대적·사회적 요구가 반영된 구체적이고 실제적인 교육과정으로 개발되어야 한다. 한국에서 출생하고 성장하며 미래를 살아가게 될 유아들에게 한국 사회의 시대적·사회적 요구를 반영하여, 사회가 필요로 하는 인재로 성장시키는 것은 꼭 필요한 일이라 하겠다. 이를 위해 한국의 국가수준교육과정인 2019 개정 누리과정을 기독교적으로 조명하여 사용하였다. 2019 개정 누리과정에 대한 성경적 조명을 기초로 하나님과의 관계 안에서 ‘나’에 대한 정체성을 명료히 하였으며, 나와 이웃, 다양한 사회와 문화, 자연 세계까지 단계적으로 확장하였고, 홈스쿨링 가정의 특성과 유아기 발달 특성이 고려된, 한국적이면서 기독교적인 전통을 소유한 체계적이며 구체적이고 실제적인 교육과정으로 개발하였다.
넷째, 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정의 개발은 홈스쿨링에 있어서 교수자가 되는 홈스쿨러 부모들의 실태가 반영되어야 한다. 이를 위해 실시한 실태 조사 결과를 반영하면 홈스쿨링 교육과정은 이해와 실천이 쉽고, 명확하며, 구체적으로 실현 가능한 교육과정으로 구성되어 교육과정을 실행하는 실제 과정에서의 제한점을 최소화 시켜야 한다. 이를 위하여 교육과정에 대한 자세하고 구체적인 기술이 필요하며, 교수자를 위한 자세한 안내가 필요하다. 또한 홈스쿨링이 가정 안에서는 독서와 토론, 암송, 이야기 나누기 등의 활동이 이루어지며 가정 밖에서는 다른 가정과의 협력모임 또는 홈스쿨링 센터를 통한 연합모임이 이루어지는 만큼 이러한 구조적 특성을 반영하여 가정 안과 가정 밖의 교육과정으로 분리하여 개발되어야 한다. 또한 교수자들의 자율성을 기반으로 유아 발달에 적합한 내용과 시간으로 구성하되 선택적으로 축소·확장이 가능하도록 개발되어야 한다.
다섯째, 본 연구에서 개발한 기독교 유아 홈스쿨링 사회관계영역의 교육과정은 월터스톨프의 교육 이론에 기초하여 미국의 기독교 홈스쿨링 교육과정과 한국 유아교육과정(2019 개정 누리과정)의 사회관계영역을 분석하여 교육목적 및 목표, 교육내용, 교수-학습방법, 교육평가를 구성하였다. 월터스톨프의 교육 이론에 기초한 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정의 목적은 유아가 하나님과 나, 이웃, 사회와 문화, 자연 세계에 대한 성경적 관계를 기초로 실제적인 삶의 다양한 영역에서 책임 있는 행동의 습관화를 통해 정의와 샬롬을 실현하는 것이다. 교육목표는 하나님과 나, 이웃, 사회와 문화, 자연 세계에서 성경적 관계성을 이해하고, 책임 있는 행동을 습관화 하며, 더불어 사는 법을 배우고, 정의와 평화를 위해 협력하며, 공동체의 바른 전통을 계승하는 것이다. 교육내용은 성경적 정체성을 전제로 나와 이웃, 다양한 사회와 문화와 자연 세계로 관계가 확장되어질 수 있도록 구성하였다. 교수-학습방법으로는 오버만과 존슨의 성경적 세계관 통합교육모형을 선정하여 성경적 세계관과 사회관계영역을 통합하였으며, 유아의 발달적 적합성을 고려하여 일상의 구체적 경험을 목표와 연결시켰으며 학습자와 교수자의 요구를 반영하여 주 활동과 선택 활동으로 구성하고, 수준별 난이도로 구성하였으며, 활발한 상호작용이 이루어질 수 있도록 구성하였다. 교육평가는 사회성 발달 측정도구(김숙경, 1989)와 유아 영적 건강 평가도구(최영자, 2019)를 사용하였다.
후속 연구를 위한 제언은 다음과 같다.
첫째, 월터스톨프의 교육 이론에 기초한 유아 홈스쿨링 사회관계영역 교육과정이 유아의 사회성 계발과 신앙의 발달에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 다양한 검사 도구를 활용하여 연구하는 것이 필요하다.
둘째, 기독교 대안교육으로서 많은 장점을 가진 홈스쿨링이 사회성에 있어서의 극단적인 이견을 극복하고 사회성의 긍정적인 측면이 강화되고 부정적인 요인을 감소시켜 대안교육의 형태로 자리 매김할 수 있도록 홈스쿨링과 사회성 관련 연구가 지속적으로 이루어져야 한다.
셋째, 홈스쿨링 관련 단체와 교회, 그리고 신학교와 교단의 긴밀한 협력을 통해 지원 체계가 구축되어 홈스쿨링을 통해 신앙교육을 포함하여 개성과 필요에 적합한 맞춤형 교육이 이루어지며, 기독교 홈스쿨러들이 세상을 변화시키는 사명자들로 자라나도록 도와야 한다.
넷째, 홈스쿨링에서 교사가 되는 부모들이 이원론적이거나 인본주의적 관점을 배제하고 사회관계영역에 대한 성경적인 이해와 구체적인 실천을 통해 자녀들에게 올바른 사회성 교육을 실시할 수 있도록 부모교육 프로그램이 개발되어야 한다.
다섯째, 궁극적으로 홈스쿨링의 법제화를 통해 교육에 대한 자율권과 선택권이 회복되도록 홈스쿨링 법제화에 대한 연구가 이루어져야 한다.
ABSTRACT
Development of young chrilden’s homeschooling curriculum based on
Nicholas P. Wolterstorff’s educational theory
-Focused on social relationship area-
Hyun-Suk Kim
Major of Christian Early Childhood Education
The Graduate School of
Chongshin Univ...
ABSTRACT
Development of young chrilden’s homeschooling curriculum based on
Nicholas P. Wolterstorff’s educational theory
-Focused on social relationship area-
Hyun-Suk Kim
Major of Christian Early Childhood Education
The Graduate School of
Chongshin University
Since it was first brought to global attentions in 2016 World Economic Forum in Davos, the 4th Industrial Revolution has brought about many changes in education, deregulation and guarantee of freedom to address the diverse educational demands and side effects faced by the public education. Accordingly, education is being restructured in the direction where individuals become the masters of their own education (Oh In-tak, 2017). In addition, the global spread of the COVID-19 causeda change of thought to believe that education can be provided at home, beyond the limitations of time and space of ‘school’ and ‘class,’ along with growing interest in homeschooling.
Educationally, homeschooling has many advantages but,due to its structural characteristics, there have been concerns about homeschooled children’s social development. This makes it necessary to study the area of social relation to maximize the positive aspects of homeschooling. The question about the social relation areacannot be answered based on humanism, but its true meaning can only be found in the relationship with God in light of the Christian worldview. Unfortunately, no homeschool curriculum of the social relation area for preschoolers has been developed in light of the Christian worldview, and it is an urgent task to address.
Against this backdrop, this study aims to develop a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area to maximize the educational effect of the homeschooling for preschoolers. To this end, our research questions have been established as follows:
1. What are the theories based on which Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area can be developed?
2. What is the current state of the parents about theChristian preschool homeschool curriculum of the social relation area?
3. How is the development of a preschool homeschool curriculum of the social relation area based on Wolterstorff’s educational?
As a basic theory to develop a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area, we examined Nicholas P. Wolterstorff’s educational philosophy. Wolterstorff presents shalom, a state of harmony between the God and humans, humans and humans, and humans and other creatures, as the educational goal,which he embodies through the purpose and organizational principles of the Christian curriculum. The purposes of Christiancurriculum suggested by Wolterstorff—education for life, education for making a habit of responsible action, and education forjustice and shalom—are in line with the purpose of Christian curriculum ofthe social relation area. At the same time, the organizational principles of Wolterstorff’scurriculum—Christian, integration, individualization and pluralization, internationalization, and tradition—sets a practical direction for living in a pluralized era as a Christian without losing the identity as a Christian in the postmodern world.
In order to develop a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area, we analyzed the Christian homeschool curriculums of the United States, including those of Alpha Omega Publications, Bob Jones University Press, and Christian Liberty Press. Despite the difference in coverage of the social relation area, they share the way of organizing learning content and activities based on Christian integration.All three curriculums start from the relationship between me and God, the foundation for all social relations, and gradually expand to more diverse relationships; also, they are organized to help preschoolers learn to live with others, at their levels, not only in theory but in practice, pursuing the integration with life. They are designed to embrace all children, regardless of age, gender, or development status, to learn together, while promoting thinking and eliciting diverse ideas from preschoolers through questions and discussions. The curriculums also include direct and indirect experiential learning activities for preschoolers to help them in the real world.
To develop an effective Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area, it is also required to analyze homeschooling curriculums for preschoolers of Korea. However, homeschooling curriculum for preschoolers has not been domestically developed yet, and we analyzed the social relation area of the 2019 Revised Nuri Curriculum, a national curriculum in Korea for children ages 3-5. The social relation area of the 2019 Revised Nuri Curriculum is organized in a way that gradually expands from learning ‘to know and respect myself’, ‘to live together’, and ‘to have interest in society.’ Also, the curriculum is mainly composed the plays for preschoolers, with those in the social relation area integrated with other areas, enabling the integrated development of other areas as well as the social relation area, through the free and proactive practice of plays. For all its advantages, the Nuri curriculum is based on John Dewey's humanism, which is in direct opposition to Christian creationism as it is based on evolutionary ideas that see humans as a probabilistic and coincidental product, rather than the image of God. Therefore, the social relation area of the 2019 Revised Nuri Curriculum was used in light of Christianity in this study.
Also the state of the social relation area was surveyed among 11 parents, the main actors in designing and running the curriculum, and the result was analyzed to develop a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area. The findings showed that the curriculum should be developed as a Christian integration curriculum, which sets detailed and concrete goals, including the identity, and presents a way to do things both inside and outside the home. It was also found that the curriculum should apply the positive effect of book reading, provide biblical concepts on ethics and values, and suggest activities to engage preschoolers in the family work from the perspective of the development of social skills. The activities should be presented in 30-40 minute sessions to suit the developmental status of preschoolers, with flexibility to be selectively reduced and expanded.
Based on this theoretical foundation, we integrated the Overman and Johnson’s the educational model integrating the biblical world view to organize the goal and purposes, content, and teaching-learning methods of the curriculum. Then we went through the first expert consultation and counseling, and the second expert consultation and revision/supplementation process to develop the final plan for preschoolershomeschoolingthe social relation areacurriculumbased on Wolterstorff’s educational theory. The conclusion on the development of the curriculumcan be summarized as follows:
First, Wolterstorff’s educational theory is appropriate as a basic theory to develop a Christian curriculum of the social relation areacurriculum.The purpose and organization principles of Wolterstorff’s Christian curriculumare aimed at a ‘responsible community that obeys the God’s law created for all creatures,’ and the theological foundation of “justice and shalom” he suggested is in line with the social relation area in the Christian world view. The purpose and organization principles of Wolterstorff’s curriculum provides preschoolers with the necessary basics for understanding and embracing the perspective of Christianity in everyday lives, equipping them with practical knowledge and competence with faith and life not being separated. It is crucial to suggest a biblical perspective and vision for the social relation area for preschoolers from the early stage when the foundation of their lives is formed. It is also necessary to teach them to develop the ability to practice an alternative way of life in the case of wrong relationships, to know what responsible actions they should take in their relationships with themselves, their neighbors, various societies and cultures, and the world of creation, and make them a habit.The curriculum of knowing the meaning of justice and shalom, make efforts to realize them and practice them in daily lives is necessary in the social relation area of Christian homeschooling for preschoolers.Therefore, Wolterstorff’s educational theory can provide an appropriate basis to develop a Christian curriculum of social relation area as it includes all contents in Christian social relation area and pursues the same values.
Second, we need to develop a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area that reflects Korean culture and tradition. In the United States, homeschooling has been gaining more popularity for two decades since it was legitimized in 1993 in 50 states across the country (Mayberry, Knowles, Ray, Marlow, 1995) (Chosun IlboDaily, 2011), and growing population inhomeschool, due to its legalization, promoted the development of diverse homeschoolingcontents and curriculums. A number of homeschoolingcurriculums developers have been growing and leading the national homeschooling, including Alpha Omega Publications, Bob Jones University Press, and Christian Liberty Press, whose curriculums have provided significant implications for the development of curriculum of the social relation area in Korea. However, without reflecting the culture and tradition of Korean society, where our children are born and live in, their curriculums cannot be adopted and used as they are. Hence the necessity of the development of a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area, reflecting the culture and tradition of Korea, and suitable for the conditions of Korean society.
Third, it should be developed as a concrete and practical curriculum that embraces the demands of the time and society. Needless to say, it is important to nurture our children, born and to live in Korea, to be the talents needed by the society, meeting the demands of the contemporary Korean society. To achieve this goal, we used the 2019 Revised Nuri Curriculum, a national curriculum in Korea, in light of Christian world view. Based on the biblical perspective of the Nuri curriculum, we developed a concrete and practical curriculum, Korean but with Christian tradition, that clarifies the identity of ‘me’ in the relationship with God, gradually expands it to the relationship between me and my neighbors, various societies and cultures, and the world of creation, considers the characteristics of each home and the developmental stages of the homeschooled preschoolers.
Fourth, the curriculum should reflect the status of the parents, the teachers of homeschool. By reflecting the result of the survey among the parents, homeschoolingcurriculum should be developed easier to understand and practice, clear, and practical, to minimize the limitations in the practice of the curriculum at home. This requires more detailed and specific description and thorough guidance for the teachers. In addition, the curriculum should be developed separately for within and outside the home, reflecting its structural characteristics as homeschooling consists of activities at home, such as reading, discussion, recitation, and storytelling at home, and those outside the home, such as a cooperative meeting with other courses or a joint meeting through the homeschooling center. Also, the content and time of the session should be developed appropriately for the development of preschoolers but could be selectively reduced and expanded based on the autonomy of the teachers.
Fifth, we developed a Christian preschool homeschool curriculum of the social relation area, based on Wolterstorff’s educational theory, by analyzing the social relation area of the Christian homeschool curriculums in the United States and the preschoolers’curriculum(2019 Revised Nuri Curriculum) of Korea, based on which the goals and purpose, content, teaching-learning methods, and evaluation of education are organized. The goal of the curriculum is to realize justice and shalomby educating preschoolers to make a habit of responsible actions in various areas of life based on the biblical relationships with God, neighbors, society and culture, and the world of creation. Its educational purposes include the understanding of the biblical relationships with God, neighbors, society and culture, and the world of creation, making a habit of responsible actions, learning to live with others, cooperating for justice and peace, and succeeding the cherished tradition of the community. Educational content is organized to enable the expansion of the biblical identity to the relationships between me and my neighbors, various societies and cultures, and the world of creation. As for the teaching-learning methods, we adopted the Christian integration educational model, suggested by Overman and Johnson, to integrate the Christian world view with the social relation area, connected the everyday experiences to the goal, considering the developmental status of the preschoolers, and organized the main and selective activities, reflecting the demands of the learners and teachers, with difficulties adjusted for different levels, to promote more lively interactions. For evaluation, we used the tools to measure the development of social skills (Kim Sook-gyeong, 1989) and the spiritual health of preschoolers(Choi Young-ja, 2019).
We have the following suggestions for further research.
First, it is needed to study how the preschoolers homeschooling the social relation area curriculum, based on Wolterstorff's educational theory, affects the social development and faith development of preschoolers using various test tools.
Second, homeschooling and sociality-related research should be continued so that homeschooling, which has great potential as a Christian alternative education, can be established as an alternative education by overcoming extreme differences in opinion over sociality and reinforcing its positive aspects and reducing negative factors in developing social skills of the preschoolers.
Third, it is important to establish a support system through close cooperation between homeschooling organizations and churches, and seminaries and denominations, to provide customized education, including faith education, for individuals with different characteristics and needs through homeschooling, to help Christian homeschoolers to grow as missionaries who will change the world.
Fourth, effective parent education programs should be developed so that the parents, homeschooling teachers, can provide proper social educationto their children through biblical understanding and practice of the social relation area, excluding dualistic or humanistic viewpoints.
Fifth, the research on the legislation of homeschooling should be conducted to eventually legalize homeschooling, restoring the right of freedom and choice in education.
저자 | 김현숙 |
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학위수여기관 | 총신대학교 일반대학원 |
학위구분 | 국내박사 |
학과 | 신학과 기독교유아교육학 전공 |
지도교수 | 정희영 |
발행연도 | 2022 |
총페이지 | x, 273 p |
키워드 | 월터스톨프 교육과정 개발 유아교육 기독교 교육 홈스쿨링 대안교육 신앙교육 |
언어 | kor |
원문 URL | http://www.riss.kr/link?id=T16093377&outLink=K |
정보원 | 한국교육학술정보원 |
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