뉴미디어 시대 청소년 영상 예술교육 연구 : 영상작품이 청소년에게 미치는 영향을 중심으로 A Study on Youth Video Arts Education in the Age of New Media:Focusing on the Influence of Video Works on Adolescents원문보기
영상 예술은 인류의 문화창조에서 시장 가치가 충분하고 국제적인 전파 의의와 더불어 사회적 영향력을 가진 예술 양식 중 하나이다. 오늘날의 청소년은 영화와 텔레비전을 보면서 성장해왔으며, 양상 예술은 사람들의 성장, 사회의 발전과 함께 발전해왔으며 청소년들과의 관계가 갈수록 밀접해지고 있다. 오늘날, 사람들은 뉴미디어가 구축되는 시대에 살고 있다. 중국 CBBIC가 2021년 7월에 발표한 ‘2020년 중국 미성년자 인터넷 사용 현황 연구 보고’를 보면 2020년 중국 18세 미만의 청소년 인터넷 사용자 수는 1.83억에 달했으며 전체의 94.9%를 차지했다. 조사에 응답한 미성년자 중 ‘인터넷 기기 보유’ 비율은 82.9%에 달했으며, 그중 휴대전화 보유 비율이 65%로 가장 높았다. 이에 따라 휴대전화를 이용한 인터넷 접속은 이미 초·중학생들의 주요 인터넷 접근 방식이 되고 있다. 이들은 인터넷을 이용하여 정보를 얻고 오락을 즐기며 자신을 표현하고 있다. 또 온라인 학습과 ...
영상 예술은 인류의 문화창조에서 시장 가치가 충분하고 국제적인 전파 의의와 더불어 사회적 영향력을 가진 예술 양식 중 하나이다. 오늘날의 청소년은 영화와 텔레비전을 보면서 성장해왔으며, 양상 예술은 사람들의 성장, 사회의 발전과 함께 발전해왔으며 청소년들과의 관계가 갈수록 밀접해지고 있다. 오늘날, 사람들은 뉴미디어가 구축되는 시대에 살고 있다. 중국 CBBIC가 2021년 7월에 발표한 ‘2020년 중국 미성년자 인터넷 사용 현황 연구 보고’를 보면 2020년 중국 18세 미만의 청소년 인터넷 사용자 수는 1.83억에 달했으며 전체의 94.9%를 차지했다. 조사에 응답한 미성년자 중 ‘인터넷 기기 보유’ 비율은 82.9%에 달했으며, 그중 휴대전화 보유 비율이 65%로 가장 높았다. 이에 따라 휴대전화를 이용한 인터넷 접속은 이미 초·중학생들의 주요 인터넷 접근 방식이 되고 있다. 이들은 인터넷을 이용하여 정보를 얻고 오락을 즐기며 자신을 표현하고 있다. 또 온라인 학습과 인터랙티브는 점차 미성년자의 중요한 학습 방식이 되고 있다. 중국의 인터넷 이용자 가운데서 청소년이 큰 비중을 차지한다. 따라서 영상 예술 콘텐츠에 대한 감시와 교육 기능에 관한 사회적 관심이 다시 뜨거워지고 있다. 뉴미디어의 시대적 배경에서 시청각을 핵심으로 하는 뉴미디어 예술과 영상교육은 기회와 도전이 공존하는 새로운 단계로 접어들었다. 영상교육은 예술교육의 중요한 구성 부분이며, 초·중학생의 덕육과 미육을 강화하는 중요한 내용이다. 2018년 12월, 중국 교육부와 선전부는 연합하여 ‘초·중학생의 영상교육에 관한 건의’를 발표함으로써 영상교육이 초·중 교육 프로그램에 정식으로 도입되었다. 이번 발표에서 3~5년 내 중국의 모든 초·중학교에 영상교육을 도입하겠다는 기본 목표를 제시하였다. 이에 따라 중국이 초·중학교의 영상교육을 얼마나 중시하는지를 알 수 있었다. 영상 예술교육자로서 국가의 교육정책에 적극적으로 대응하기 위해 본고는 중국 국내외의 영상교육 현황을 분석하였으며, 설문 조사법을 통해 서로 다른 영상작품이 청소년에게 미치는 영향을 실증분석하였다. 이에 따라 영상작품 감상이 청소년의 발전에 유리하다는 결론을 얻었으며, 국가와 사회 그리고 학교와 학부모에게 청소년 영상 예술교육의 발전 전략을 제기하였다. 본고는 총 다섯 부분으로 구성되었다. 첫째, 이론지식을 통해 예상예술의 발전과 특성, 뉴미디어 시대의 범주, 청소년 나이 규정, 청소년 생리·심리의 발전 특징 등을 다루었다. 영상작품의 창작 방식과 작품 형태, 전파 채널 등 세 가지 측면으로부터 뉴미디어 시대 영상 예술의 특징을 분석하였다. 뉴미디어 시대의 측면에서 청소년의 사회적 발전 특징을 분석하였다. 둘째, 한중 청소년에 대한 영상교육의 현황을 서술하였고 각자의 장단점과 문제점을 제기하였다. 비교 분석을 통해 영상작품 감상이 영상 예술교육의 핵심이라는 결과를 도출하였다. 셋째, 장르별 영상작품이 청소년에게 미치는 영향을 분석하기 위해 중학생 이천 명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며, 영상작품이 청소년의 사회화에 미치는 영향을 실증분석하였다. 이를 통해 주류 영상작품이 청소년의 친사회적 행위를 촉진할 수 있으며, 폭력성적인 영상작품은 청소년의 친사회적 행위를 억제하며 오락성적인 영상작품은 양날의 칼처럼 청소년의 행동에 영향을 미친다는 결론을 얻었다. 넷째, 영상작품이 청소년에게 미치는 긍정적 효과를 극대화하기 위해 본고는 초·중학생을 위한 영상 예술에 관한 교육내용을 설계하였다. 첫째, 청소년 뉴미디어 시대 미디어 소양 육성. 둘째, 청소년 영상 미디어 소양 육성. 셋째, 우수 영상작품 해독 능력 양성. 다섯째, 청소년 예술교육을 더욱 효율적으로 발전시키기 위해 본고는 영상 예술교육에 대한 네 가지 발전 전략을 제시하였다. 첫째, 영상작품의 평가와 선정 기준을 설정. 둘째, 영상교육을 위한 교사진을 중시. 셋째, 영상교육 과정 강화. 넷째, 청소년을 대상으로 한 영상 창작 격려.
영상 예술은 인류의 문화창조에서 시장 가치가 충분하고 국제적인 전파 의의와 더불어 사회적 영향력을 가진 예술 양식 중 하나이다. 오늘날의 청소년은 영화와 텔레비전을 보면서 성장해왔으며, 양상 예술은 사람들의 성장, 사회의 발전과 함께 발전해왔으며 청소년들과의 관계가 갈수록 밀접해지고 있다. 오늘날, 사람들은 뉴미디어가 구축되는 시대에 살고 있다. 중국 CBBIC가 2021년 7월에 발표한 ‘2020년 중국 미성년자 인터넷 사용 현황 연구 보고’를 보면 2020년 중국 18세 미만의 청소년 인터넷 사용자 수는 1.83억에 달했으며 전체의 94.9%를 차지했다. 조사에 응답한 미성년자 중 ‘인터넷 기기 보유’ 비율은 82.9%에 달했으며, 그중 휴대전화 보유 비율이 65%로 가장 높았다. 이에 따라 휴대전화를 이용한 인터넷 접속은 이미 초·중학생들의 주요 인터넷 접근 방식이 되고 있다. 이들은 인터넷을 이용하여 정보를 얻고 오락을 즐기며 자신을 표현하고 있다. 또 온라인 학습과 인터랙티브는 점차 미성년자의 중요한 학습 방식이 되고 있다. 중국의 인터넷 이용자 가운데서 청소년이 큰 비중을 차지한다. 따라서 영상 예술 콘텐츠에 대한 감시와 교육 기능에 관한 사회적 관심이 다시 뜨거워지고 있다. 뉴미디어의 시대적 배경에서 시청각을 핵심으로 하는 뉴미디어 예술과 영상교육은 기회와 도전이 공존하는 새로운 단계로 접어들었다. 영상교육은 예술교육의 중요한 구성 부분이며, 초·중학생의 덕육과 미육을 강화하는 중요한 내용이다. 2018년 12월, 중국 교육부와 선전부는 연합하여 ‘초·중학생의 영상교육에 관한 건의’를 발표함으로써 영상교육이 초·중 교육 프로그램에 정식으로 도입되었다. 이번 발표에서 3~5년 내 중국의 모든 초·중학교에 영상교육을 도입하겠다는 기본 목표를 제시하였다. 이에 따라 중국이 초·중학교의 영상교육을 얼마나 중시하는지를 알 수 있었다. 영상 예술교육자로서 국가의 교육정책에 적극적으로 대응하기 위해 본고는 중국 국내외의 영상교육 현황을 분석하였으며, 설문 조사법을 통해 서로 다른 영상작품이 청소년에게 미치는 영향을 실증분석하였다. 이에 따라 영상작품 감상이 청소년의 발전에 유리하다는 결론을 얻었으며, 국가와 사회 그리고 학교와 학부모에게 청소년 영상 예술교육의 발전 전략을 제기하였다. 본고는 총 다섯 부분으로 구성되었다. 첫째, 이론지식을 통해 예상예술의 발전과 특성, 뉴미디어 시대의 범주, 청소년 나이 규정, 청소년 생리·심리의 발전 특징 등을 다루었다. 영상작품의 창작 방식과 작품 형태, 전파 채널 등 세 가지 측면으로부터 뉴미디어 시대 영상 예술의 특징을 분석하였다. 뉴미디어 시대의 측면에서 청소년의 사회적 발전 특징을 분석하였다. 둘째, 한중 청소년에 대한 영상교육의 현황을 서술하였고 각자의 장단점과 문제점을 제기하였다. 비교 분석을 통해 영상작품 감상이 영상 예술교육의 핵심이라는 결과를 도출하였다. 셋째, 장르별 영상작품이 청소년에게 미치는 영향을 분석하기 위해 중학생 이천 명을 대상으로 설문 조사를 진행하였으며, 영상작품이 청소년의 사회화에 미치는 영향을 실증분석하였다. 이를 통해 주류 영상작품이 청소년의 친사회적 행위를 촉진할 수 있으며, 폭력성적인 영상작품은 청소년의 친사회적 행위를 억제하며 오락성적인 영상작품은 양날의 칼처럼 청소년의 행동에 영향을 미친다는 결론을 얻었다. 넷째, 영상작품이 청소년에게 미치는 긍정적 효과를 극대화하기 위해 본고는 초·중학생을 위한 영상 예술에 관한 교육내용을 설계하였다. 첫째, 청소년 뉴미디어 시대 미디어 소양 육성. 둘째, 청소년 영상 미디어 소양 육성. 셋째, 우수 영상작품 해독 능력 양성. 다섯째, 청소년 예술교육을 더욱 효율적으로 발전시키기 위해 본고는 영상 예술교육에 대한 네 가지 발전 전략을 제시하였다. 첫째, 영상작품의 평가와 선정 기준을 설정. 둘째, 영상교육을 위한 교사진을 중시. 셋째, 영상교육 과정 강화. 넷째, 청소년을 대상으로 한 영상 창작 격려.
Film and television art is one of the most dynamic and marketable art styles among human cultural creations, with the most international communication significance and social influence. Today's youth generation grows up under the accompaniment of movies and television, and film and television art is...
Film and television art is one of the most dynamic and marketable art styles among human cultural creations, with the most international communication significance and social influence. Today's youth generation grows up under the accompaniment of movies and television, and film and television art is deeply involved in their socialization and growth process, and has an increasingly close relationship with them. While becoming an indispensable way of life for people, film and television have a great influence on young people with their enormous influence. At present, people are living in an era of comprehensive participation and construction of new media. According to the "Research Report on Internet Usage of Chinese Minors in 2020" published by CNNIC in July 2021, the size of Internet users among young students under 18 years old in China reached 183 million in 2020, with a penetration rate of 94.9%. Among the minors surveyed, the proportion of those who "own their own Internet devices" reached 82.9%, and among all kinds of Internet devices, cell phones have the highest proportion, reaching 65%. This shows that cell phones have become the most important way for primary and secondary school students to access the Internet. Not only do they use the Internet to obtain information, relax and express themselves, but also online independent learning and interactive learning have gradually become important ways for minors to learn. In view of the great proportion of young people in China's Internet users, the issues of content regulation and educational functions of film and art have once again aroused the attention of the whole society. Under the background of the new media era, film and television art and film education, with audiovisual art as the core, have entered a new stage with both opportunities and challenges. In December 2018, the Chinese Ministry of Education and the Central Propaganda Department jointly issued the Guidance on Strengthening Film and Television Education in Primary and Secondary Schools, which formally incorporates film and television education into the teaching plan of primary and secondary school education. The basic goal of "achieving universal film and television education in primary and secondary schools nationwide within three to five years" is clearly stated, reflecting the importance the state attaches to film and television education in primary and secondary schools as a powerful cultural carrier. As a film and television art educator, in order to actively respond to the national policy on film and television education in primary and secondary schools, this paper analyzes in detail the current situation of film and television education at home and abroad, and uses questionnaires to empirically analyze the influence of different types of film and television works on young people, and based on the results of the analysis, proposes the current content of film and television appreciation that is beneficial to the development of young people. Based on the results of the analysis, we propose current film and television appreciation contents that are beneficial to youth development, and propose development strategies for youth film and television art education at the levels of the state, society and schools, as well as parents and teachers. This thesis is divided into five parts. Part I: The development and characteristics of film and television art, the definition of the new media era, the definition of the age of adolescents, and the physical and psychological development characteristics of adolescents are discussed from the theoretical level. The new characteristics of film and television art in the new media era are analyzed from three aspects: the creation method of film and television works, the form of film and television works and the dissemination channels; the new characteristics of the social development of adolescents are analyzed from the perspective of the new media era. Part II: Discusses and analyzes the current situation of youth film and television art education in China and Korea, and analyzes their respective strengths and weaknesses and existing dilemmas. Based on the results of the comparative analysis, it is proposed that the appreciation of film and television works is the core content of film and television art education. Part III: In order to clarify the influence of different types of works on adolescents, this part conducts a questionnaire survey on more than two thousand primary and secondary school students to conduct an empirical analysis from the perspective of the influence of film and television works on the positive socialization behavior of adolescents. It is concluded that watching melodramatic films and TV works can promote adolescents' pro-social behavior; violent films and TV works have a significant inhibitory effect on adolescents' pro-social behavior; and entertainment films and TV works have both beneficial and detrimental effects on adolescents' behavior. Part IV: In order to amplify the positive effects of film and television works on adolescents, this part proposes the content design of film and television art education in primary and secondary schools. It is divided into three levels: first, the cultivation of new media literacy among adolescents; second, the cultivation of film and television media literacy among adolescents; and third, the cultivation of the ability to interpret excellent film and television works. Part V: In order to develop youth film and television art education more efficiently and effectively, this part puts forward four suggestions for the development strategy of film and television art education after summarizing the content of the thesis: establishing the measurement and selection criteria of film and television works; attaching importance to the construction of film and television education teachers; strengthening the construction of film and television education curriculum; and encouraging youth-oriented film and television creation.
Film and television art is one of the most dynamic and marketable art styles among human cultural creations, with the most international communication significance and social influence. Today's youth generation grows up under the accompaniment of movies and television, and film and television art is deeply involved in their socialization and growth process, and has an increasingly close relationship with them. While becoming an indispensable way of life for people, film and television have a great influence on young people with their enormous influence. At present, people are living in an era of comprehensive participation and construction of new media. According to the "Research Report on Internet Usage of Chinese Minors in 2020" published by CNNIC in July 2021, the size of Internet users among young students under 18 years old in China reached 183 million in 2020, with a penetration rate of 94.9%. Among the minors surveyed, the proportion of those who "own their own Internet devices" reached 82.9%, and among all kinds of Internet devices, cell phones have the highest proportion, reaching 65%. This shows that cell phones have become the most important way for primary and secondary school students to access the Internet. Not only do they use the Internet to obtain information, relax and express themselves, but also online independent learning and interactive learning have gradually become important ways for minors to learn. In view of the great proportion of young people in China's Internet users, the issues of content regulation and educational functions of film and art have once again aroused the attention of the whole society. Under the background of the new media era, film and television art and film education, with audiovisual art as the core, have entered a new stage with both opportunities and challenges. In December 2018, the Chinese Ministry of Education and the Central Propaganda Department jointly issued the Guidance on Strengthening Film and Television Education in Primary and Secondary Schools, which formally incorporates film and television education into the teaching plan of primary and secondary school education. The basic goal of "achieving universal film and television education in primary and secondary schools nationwide within three to five years" is clearly stated, reflecting the importance the state attaches to film and television education in primary and secondary schools as a powerful cultural carrier. As a film and television art educator, in order to actively respond to the national policy on film and television education in primary and secondary schools, this paper analyzes in detail the current situation of film and television education at home and abroad, and uses questionnaires to empirically analyze the influence of different types of film and television works on young people, and based on the results of the analysis, proposes the current content of film and television appreciation that is beneficial to the development of young people. Based on the results of the analysis, we propose current film and television appreciation contents that are beneficial to youth development, and propose development strategies for youth film and television art education at the levels of the state, society and schools, as well as parents and teachers. This thesis is divided into five parts. Part I: The development and characteristics of film and television art, the definition of the new media era, the definition of the age of adolescents, and the physical and psychological development characteristics of adolescents are discussed from the theoretical level. The new characteristics of film and television art in the new media era are analyzed from three aspects: the creation method of film and television works, the form of film and television works and the dissemination channels; the new characteristics of the social development of adolescents are analyzed from the perspective of the new media era. Part II: Discusses and analyzes the current situation of youth film and television art education in China and Korea, and analyzes their respective strengths and weaknesses and existing dilemmas. Based on the results of the comparative analysis, it is proposed that the appreciation of film and television works is the core content of film and television art education. Part III: In order to clarify the influence of different types of works on adolescents, this part conducts a questionnaire survey on more than two thousand primary and secondary school students to conduct an empirical analysis from the perspective of the influence of film and television works on the positive socialization behavior of adolescents. It is concluded that watching melodramatic films and TV works can promote adolescents' pro-social behavior; violent films and TV works have a significant inhibitory effect on adolescents' pro-social behavior; and entertainment films and TV works have both beneficial and detrimental effects on adolescents' behavior. Part IV: In order to amplify the positive effects of film and television works on adolescents, this part proposes the content design of film and television art education in primary and secondary schools. It is divided into three levels: first, the cultivation of new media literacy among adolescents; second, the cultivation of film and television media literacy among adolescents; and third, the cultivation of the ability to interpret excellent film and television works. Part V: In order to develop youth film and television art education more efficiently and effectively, this part puts forward four suggestions for the development strategy of film and television art education after summarizing the content of the thesis: establishing the measurement and selection criteria of film and television works; attaching importance to the construction of film and television education teachers; strengthening the construction of film and television education curriculum; and encouraging youth-oriented film and television creation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.