중국에서 뉴 리테일 시장에 관한 개념은 2016년 알리바바의 회장 마윈에 의해 제기 되었으며 그 후 중국의 소비시장은 뉴 리테일의 시장으로 진입하게 되었다. 하지만 중국의 주얼리 브랜드의 경우, 아직 뉴 리테일의 초기 시장 진입 수준에 머물러 있으며 현재 중국의 주얼리 소비자의 구매욕구 또한 만족시키지 못하고 있다. 본 논문은 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 현황연구와 전문가 상담을 통해 뉴 리테일 시장에 적합한 주얼리 브랜드 ...
중국에서 뉴 리테일 시장에 관한 개념은 2016년 알리바바의 회장 마윈에 의해 제기 되었으며 그 후 중국의 소비시장은 뉴 리테일의 시장으로 진입하게 되었다. 하지만 중국의 주얼리 브랜드의 경우, 아직 뉴 리테일의 초기 시장 진입 수준에 머물러 있으며 현재 중국의 주얼리 소비자의 구매욕구 또한 만족시키지 못하고 있다. 본 논문은 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 현황연구와 전문가 상담을 통해 뉴 리테일 시장에 적합한 주얼리 브랜드 비즈니스 모델을 제시한다. 문헌 연구를 통해 연구한 중국의 주얼리 소비시장과 주얼리 브랜드에는 아래와 같은 문제점이 발견되었다. 소비자의 관점에서 중국의 주얼리 브랜드는 많은 주얼리 소비자를 보유하고 있음에도 불구하고 낮은 구매 전환율을 갖고 있었다. 플랫폼의 운영측면에서 중국의 주얼리 브랜드는 오프라인 커머스(Offline Commerce), E-커머스, SNS-커머스, 라이브(Live) 커머스 등의 플랫폼을 융합한 것이 아닌 단순히 플랫폼을 확장하는 영업방식을 추진하고 있었다. 이것은 브랜드의 매출액에 큰 도움을 주지 못했을 뿐만 아니라 브랜드 이미지에도 큰 타격을 주었다. 제품의 브랜드가치 측면에서 중국의 주얼리 브랜드는 중저가와 다양성에 브랜드 가치가 집중되어 있어서 감성적이고 문화적인 가치를 추구하는 중국의 소비자를 만족시킬 수 없었다. 또한 주얼리 브랜드의 비즈니스 모델에는 크게 네 가지 문제점이 나타났다. 브랜드의 가치와 브랜드 고유의 독창성이 뚜렷하게 나타나지 않으며, 경쟁력이 없는 가성비를 브랜드 가치로 내세우고 있다. 과거의 플랫폼 운영방식이 브랜드 확장과 매장의 증가를 저애하고 있으며, 타당하지 않은 온라인 판매 방식으로 인해 중저가라는 브랜드 이미지를 갖게 되었다. 따라서 이러한 문제점들을 해결하기 위하여 아래와 같은 연구가 진행되었다. 본 논문의 연구는 세 개 부분으로 진행되었다. 첫째, 문헌연구를 통하여 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드의 소비시장과 주얼리 브랜드의 비즈니스 모델의 현황과 문제점을 연구하였다. 둘째, 델파이 전문가 상담을 통하여 비즈니스 모델 제시에 필요한 항목들을 도출하여 가장 필요하고 적합한 항목들을 선출해내었다. 셋째, 선출된 항목들로 구성된 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델을 제시하였으며 기타 브랜드와의 경쟁우위를 비교하였다. 델파이 전문가 상담을 통해 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델 제시에 영향을 주는 항목을 도출하여 각 항목별 가중치를 분석하였다. 델파이 설문에 참여한 상담자는 중국 현지의 주얼리 산업에 전문지식이 있는 전문가 집단으로 이루어졌다. 모두 3차례의 델파이 상담을 통해 현재 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델 제시에 중요한 항목들을 도출하였다. 연구조사를 통해 선출된 항목들은 문제인식, 해결책, 고객, 채널, 핵심가치, 비용, 수익이 있으며 비즈니스 모델의 7가지 항목을 구성한다. 문제인식에는 두 가지 요소인 브랜드 대표 제품의 필요와 브랜드 이미지 개선 및 직영 플랫폼 운영이 있다. 대표제품을 통해 브랜드 가치를 정확하게 소비자에게 전달하고 주얼리의 주요 고객층인 고소득계층의 소비욕구를 만족하기 위해 브랜드 이미지를 개선할 필요가 있다. 해결책에는 문제점에 상응한 브랜드 핵심가치의 변화와 채널의 변화가 있다. 주얼리 브랜드의 주요 고객층은 중국의 고소득 계층의 소비자이며 현재 고소득 고객층의 인구와 주얼리 거래 총액은 지속적으로 증가하고 있는 추세를 보이고 있지만 중국의 주얼리 브랜드는 높은 소비자 전환율을 갖고 있지 못하다. 문제점을 해결하고 주요 고객층을 만족하기 위하여 가장 우선적으로 개선하여야 할 핵심가치는 브랜드 제품의 디자인 요소 변화를 통한 문화적이고 감성적인 가치 추구와 브랜드 이미지 변화에 있다. 뉴 리테일 시장에서 브랜드 이미지와 가치를 고객에게 전달하기 위해서는 각 플랫폼의 장점을 살려 각 단계에 가장 적합한 플랫폼을 통해 브랜드의 제품과 서비스를 제공하여야 한다. 채널 선정에서는 이해도, 평가, 구매, 전달, 판매의 단계에 적합한 온·오프라인의 직영 채널과 파트너 채널을 적용한다. 브랜드 이미지를 개선하여 브랜드 고유의 특성 형성과 플랫폼의 다양화를 형성하여 뉴 리테일의 시장에 진입하는 데에서 투자비용이 발생하며 브랜드 이미지 형성과 소비자 계층 분리를 통한 중국 주얼리 브랜드만의 문화를 형성하여 제품의 부가가치에서 수익이 창출될 수 있다. 제시한 비즈니스 모델은 포지셔닝 맵을 이용하여 소비자, 플랫폼, 제품의 관점으로 경쟁우위를 점검해 보았다. 소비자의 관점에서 소비자 등급 분리는 파인 주얼리 브랜드의 이미지 수립에 더욱 긍정적인 영향이 있었으며, 플랫폼의 관점에서 브랜드가 처한 환경에 알맞게 플랫폼을 선택하고 변경하여 결과적으로 비용 부분이 제외된 수익 구조의 비즈니스 모델을 형성 할 수 있다. 제품의 관점에서 가상의 가치와 브랜드 문화 수립은 현재 중국의 주얼리 고객층의 소비욕구를 더욱 잘 만족 시켜줄 수 있다. 본 연구에서 제시한 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 비즈니스 모델은 아직 이와 유사한 많은 국내외 사례들을 대상으로 더 많은 연구가 필요하며, 제시한 비즈니스 모델을 기초자료로 다양한 연구들이 활발하게 이루어지기를 기대한다.
중국에서 뉴 리테일 시장에 관한 개념은 2016년 알리바바의 회장 마윈에 의해 제기 되었으며 그 후 중국의 소비시장은 뉴 리테일의 시장으로 진입하게 되었다. 하지만 중국의 주얼리 브랜드의 경우, 아직 뉴 리테일의 초기 시장 진입 수준에 머물러 있으며 현재 중국의 주얼리 소비자의 구매욕구 또한 만족시키지 못하고 있다. 본 논문은 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 현황연구와 전문가 상담을 통해 뉴 리테일 시장에 적합한 주얼리 브랜드 비즈니스 모델을 제시한다. 문헌 연구를 통해 연구한 중국의 주얼리 소비시장과 주얼리 브랜드에는 아래와 같은 문제점이 발견되었다. 소비자의 관점에서 중국의 주얼리 브랜드는 많은 주얼리 소비자를 보유하고 있음에도 불구하고 낮은 구매 전환율을 갖고 있었다. 플랫폼의 운영측면에서 중국의 주얼리 브랜드는 오프라인 커머스(Offline Commerce), E-커머스, SNS-커머스, 라이브(Live) 커머스 등의 플랫폼을 융합한 것이 아닌 단순히 플랫폼을 확장하는 영업방식을 추진하고 있었다. 이것은 브랜드의 매출액에 큰 도움을 주지 못했을 뿐만 아니라 브랜드 이미지에도 큰 타격을 주었다. 제품의 브랜드가치 측면에서 중국의 주얼리 브랜드는 중저가와 다양성에 브랜드 가치가 집중되어 있어서 감성적이고 문화적인 가치를 추구하는 중국의 소비자를 만족시킬 수 없었다. 또한 주얼리 브랜드의 비즈니스 모델에는 크게 네 가지 문제점이 나타났다. 브랜드의 가치와 브랜드 고유의 독창성이 뚜렷하게 나타나지 않으며, 경쟁력이 없는 가성비를 브랜드 가치로 내세우고 있다. 과거의 플랫폼 운영방식이 브랜드 확장과 매장의 증가를 저애하고 있으며, 타당하지 않은 온라인 판매 방식으로 인해 중저가라는 브랜드 이미지를 갖게 되었다. 따라서 이러한 문제점들을 해결하기 위하여 아래와 같은 연구가 진행되었다. 본 논문의 연구는 세 개 부분으로 진행되었다. 첫째, 문헌연구를 통하여 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드의 소비시장과 주얼리 브랜드의 비즈니스 모델의 현황과 문제점을 연구하였다. 둘째, 델파이 전문가 상담을 통하여 비즈니스 모델 제시에 필요한 항목들을 도출하여 가장 필요하고 적합한 항목들을 선출해내었다. 셋째, 선출된 항목들로 구성된 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델을 제시하였으며 기타 브랜드와의 경쟁우위를 비교하였다. 델파이 전문가 상담을 통해 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델 제시에 영향을 주는 항목을 도출하여 각 항목별 가중치를 분석하였다. 델파이 설문에 참여한 상담자는 중국 현지의 주얼리 산업에 전문지식이 있는 전문가 집단으로 이루어졌다. 모두 3차례의 델파이 상담을 통해 현재 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 브랜드 비즈니스 모델 제시에 중요한 항목들을 도출하였다. 연구조사를 통해 선출된 항목들은 문제인식, 해결책, 고객, 채널, 핵심가치, 비용, 수익이 있으며 비즈니스 모델의 7가지 항목을 구성한다. 문제인식에는 두 가지 요소인 브랜드 대표 제품의 필요와 브랜드 이미지 개선 및 직영 플랫폼 운영이 있다. 대표제품을 통해 브랜드 가치를 정확하게 소비자에게 전달하고 주얼리의 주요 고객층인 고소득계층의 소비욕구를 만족하기 위해 브랜드 이미지를 개선할 필요가 있다. 해결책에는 문제점에 상응한 브랜드 핵심가치의 변화와 채널의 변화가 있다. 주얼리 브랜드의 주요 고객층은 중국의 고소득 계층의 소비자이며 현재 고소득 고객층의 인구와 주얼리 거래 총액은 지속적으로 증가하고 있는 추세를 보이고 있지만 중국의 주얼리 브랜드는 높은 소비자 전환율을 갖고 있지 못하다. 문제점을 해결하고 주요 고객층을 만족하기 위하여 가장 우선적으로 개선하여야 할 핵심가치는 브랜드 제품의 디자인 요소 변화를 통한 문화적이고 감성적인 가치 추구와 브랜드 이미지 변화에 있다. 뉴 리테일 시장에서 브랜드 이미지와 가치를 고객에게 전달하기 위해서는 각 플랫폼의 장점을 살려 각 단계에 가장 적합한 플랫폼을 통해 브랜드의 제품과 서비스를 제공하여야 한다. 채널 선정에서는 이해도, 평가, 구매, 전달, 판매의 단계에 적합한 온·오프라인의 직영 채널과 파트너 채널을 적용한다. 브랜드 이미지를 개선하여 브랜드 고유의 특성 형성과 플랫폼의 다양화를 형성하여 뉴 리테일의 시장에 진입하는 데에서 투자비용이 발생하며 브랜드 이미지 형성과 소비자 계층 분리를 통한 중국 주얼리 브랜드만의 문화를 형성하여 제품의 부가가치에서 수익이 창출될 수 있다. 제시한 비즈니스 모델은 포지셔닝 맵을 이용하여 소비자, 플랫폼, 제품의 관점으로 경쟁우위를 점검해 보았다. 소비자의 관점에서 소비자 등급 분리는 파인 주얼리 브랜드의 이미지 수립에 더욱 긍정적인 영향이 있었으며, 플랫폼의 관점에서 브랜드가 처한 환경에 알맞게 플랫폼을 선택하고 변경하여 결과적으로 비용 부분이 제외된 수익 구조의 비즈니스 모델을 형성 할 수 있다. 제품의 관점에서 가상의 가치와 브랜드 문화 수립은 현재 중국의 주얼리 고객층의 소비욕구를 더욱 잘 만족 시켜줄 수 있다. 본 연구에서 제시한 중국 뉴 리테일 시장에서의 주얼리 비즈니스 모델은 아직 이와 유사한 많은 국내외 사례들을 대상으로 더 많은 연구가 필요하며, 제시한 비즈니스 모델을 기초자료로 다양한 연구들이 활발하게 이루어지기를 기대한다.
The concept of the new retail market was raised by Alibaba's chairman Ma Yun in 2016, and refers to a way in which individuals or companies upgrade the production, sales, and distribution of products using technologies such as big data and artificial intelligence based on the Internet, maximize...
The concept of the new retail market was raised by Alibaba's chairman Ma Yun in 2016, and refers to a way in which individuals or companies upgrade the production, sales, and distribution of products using technologies such as big data and artificial intelligence based on the Internet, maximize the efficiency of all forms of the online and offline consumer market. The following problems were found in the Chinese jewelry consumption market and jewelry brands studied through literature research. From a consumer's point of view, the Chinese jewelry brand had a low purchase conversion rate even though it had many jewelry consumers. From the platform's point of view, China's jewelry brand was promoting a sales method that simply expanded the platform, not a convergence of the platform, did not help the brand's sales, and hurt the brand's image. From a product point of view, the Chinese jewelry brand was focused on mid-low prices and diversity, and could not satisfy Chinese consumers seeking emotional and cultural values. In addition, four major problems appeared in the business model of the jewelry brand. First, the value and personality of the brand are not clearly visible, second, cost-effectiveness is no longer competitive, and third, the past platform operation method hinders brand expansion and increase in stores, and fourth, it has a brand image of mid- to low-priced due to invalid online sales. The study of this paper was conducted in three parts. First, through literature research, the current status and problems of the jewelry brand's consumption market and the jewelry brand's business model in the new retail market were studied. Second, through Delphi expert counseling, the items necessary for presenting the business model were derived, and the most necessary and appropriate items were selected. Third, a jewelry brand business model in the Chinese new retail market consisting of elected items was presented and the competitive advantage with other brands was compared. Through Delphi expert consultation, items that influence the presentation of jewelry brand business models in China's new retail market were derived and weights for each item were analyzed. Experts who participated in Delphi counseling consisted of jewelry designers and management managers with field experience, jewelry design researchers related to academic research, and a group of experts in management, and conducted three Delphi counseling sessions. The first Delphi counseling derived the main items of the business model, and the second Delphi counseling measured the expert's recognition of the items derived from the first Delphi counseling. In the 3rd Delphi survey consultation, the weights of the mediating items were analyzed, and the most important items were selected in the presentation of the jewelry brand business model in the current Chinese new retail market. Items elected through the research were divided into problem recognition, solution, customer, channel, core value, cost, and profit, forming a business model, and comparing competitive advantages with other brands. There are two factors in problem recognition: the need for brand representative products, the improvement of brand image, and the operation of direct management platforms. It is necessary to improve the brand image to accurately deliver the brand value to consumers through representative products and to satisfy the consumption needs of the high-income class, the main customer base of Jewelry. The solution is a change in the core value of the brand corresponding to the problem and a change in the channel. The main customer base of the jewelry brand is consumers of China's high-income class, and the population of high-income customers and the total amount of jewelry transactions continue to increase, but China's jewelry brand does not have a high consumer conversion rate. In order to solve problems and satisfy the main customer base, the first key values to be improved are pursuing virtual values and changing brand images through changes in design elements of brand products. In order to deliver brand images and values to customers in the new retail market, it is necessary to provide brand products and services through the most suitable platform for each stage by utilizing the advantages of each platform. At the stage of understanding and evaluating the brand, it should be possible to satisfy the efficiency of online and offline experiences. Through online and offline partner channels, brand promotion and evaluation can be carried out by using platforms that already have quantities of consumer data or collaborating, and brand value can be delivered through offline experience stores. In the purchasing stage, it must have the characteristics of online convenience and offline reliability, and the reliability of product authentication and purchase can be strengthened through an online and offline direct platform. The post-delivery stage is the convenience of online consumer movement and psychological characteristics of offline immediate compensation, and after analyzing online consumer data using a partner or partner platform with big data, the area of offline stores, the quantity of stores, and products needed for floating stores. Investment costs are incurred in entering the new retail market by forming a social class of brands and diversifying platforms by improving brand image, and profits can be generated from the added value of products by forming a culture of Chinese jewelry brands through brand image formation and consumer class separation. The presented business model compared the competitive advantage from the perspective of consumers, platforms, and products using the positioning map. From a consumer's point of view, the separation of consumer ratings had a more positive effect on establishing a fine jewelry brand image, and from a platform point of view, the platform can be selected and changed to suit the brand's environment, resulting in a profitable business model excluding cost. From a product point of view, the establishment of virtual value and brand culture can better satisfy the current consumption needs of Chinese jewelry customers. The jewelry business model in China's new retail market presented in this study still needs more research on many similar domestic and foreign cases, and it is expected that various studies will be actively conducted with basic data on the presented business model.
The concept of the new retail market was raised by Alibaba's chairman Ma Yun in 2016, and refers to a way in which individuals or companies upgrade the production, sales, and distribution of products using technologies such as big data and artificial intelligence based on the Internet, maximize the efficiency of all forms of the online and offline consumer market. The following problems were found in the Chinese jewelry consumption market and jewelry brands studied through literature research. From a consumer's point of view, the Chinese jewelry brand had a low purchase conversion rate even though it had many jewelry consumers. From the platform's point of view, China's jewelry brand was promoting a sales method that simply expanded the platform, not a convergence of the platform, did not help the brand's sales, and hurt the brand's image. From a product point of view, the Chinese jewelry brand was focused on mid-low prices and diversity, and could not satisfy Chinese consumers seeking emotional and cultural values. In addition, four major problems appeared in the business model of the jewelry brand. First, the value and personality of the brand are not clearly visible, second, cost-effectiveness is no longer competitive, and third, the past platform operation method hinders brand expansion and increase in stores, and fourth, it has a brand image of mid- to low-priced due to invalid online sales. The study of this paper was conducted in three parts. First, through literature research, the current status and problems of the jewelry brand's consumption market and the jewelry brand's business model in the new retail market were studied. Second, through Delphi expert counseling, the items necessary for presenting the business model were derived, and the most necessary and appropriate items were selected. Third, a jewelry brand business model in the Chinese new retail market consisting of elected items was presented and the competitive advantage with other brands was compared. Through Delphi expert consultation, items that influence the presentation of jewelry brand business models in China's new retail market were derived and weights for each item were analyzed. Experts who participated in Delphi counseling consisted of jewelry designers and management managers with field experience, jewelry design researchers related to academic research, and a group of experts in management, and conducted three Delphi counseling sessions. The first Delphi counseling derived the main items of the business model, and the second Delphi counseling measured the expert's recognition of the items derived from the first Delphi counseling. In the 3rd Delphi survey consultation, the weights of the mediating items were analyzed, and the most important items were selected in the presentation of the jewelry brand business model in the current Chinese new retail market. Items elected through the research were divided into problem recognition, solution, customer, channel, core value, cost, and profit, forming a business model, and comparing competitive advantages with other brands. There are two factors in problem recognition: the need for brand representative products, the improvement of brand image, and the operation of direct management platforms. It is necessary to improve the brand image to accurately deliver the brand value to consumers through representative products and to satisfy the consumption needs of the high-income class, the main customer base of Jewelry. The solution is a change in the core value of the brand corresponding to the problem and a change in the channel. The main customer base of the jewelry brand is consumers of China's high-income class, and the population of high-income customers and the total amount of jewelry transactions continue to increase, but China's jewelry brand does not have a high consumer conversion rate. In order to solve problems and satisfy the main customer base, the first key values to be improved are pursuing virtual values and changing brand images through changes in design elements of brand products. In order to deliver brand images and values to customers in the new retail market, it is necessary to provide brand products and services through the most suitable platform for each stage by utilizing the advantages of each platform. At the stage of understanding and evaluating the brand, it should be possible to satisfy the efficiency of online and offline experiences. Through online and offline partner channels, brand promotion and evaluation can be carried out by using platforms that already have quantities of consumer data or collaborating, and brand value can be delivered through offline experience stores. In the purchasing stage, it must have the characteristics of online convenience and offline reliability, and the reliability of product authentication and purchase can be strengthened through an online and offline direct platform. The post-delivery stage is the convenience of online consumer movement and psychological characteristics of offline immediate compensation, and after analyzing online consumer data using a partner or partner platform with big data, the area of offline stores, the quantity of stores, and products needed for floating stores. Investment costs are incurred in entering the new retail market by forming a social class of brands and diversifying platforms by improving brand image, and profits can be generated from the added value of products by forming a culture of Chinese jewelry brands through brand image formation and consumer class separation. The presented business model compared the competitive advantage from the perspective of consumers, platforms, and products using the positioning map. From a consumer's point of view, the separation of consumer ratings had a more positive effect on establishing a fine jewelry brand image, and from a platform point of view, the platform can be selected and changed to suit the brand's environment, resulting in a profitable business model excluding cost. From a product point of view, the establishment of virtual value and brand culture can better satisfy the current consumption needs of Chinese jewelry customers. The jewelry business model in China's new retail market presented in this study still needs more research on many similar domestic and foreign cases, and it is expected that various studies will be actively conducted with basic data on the presented business model.
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