말(馬)에 대한 관심과 대중화가 행정의 주도적이고 선제적 지원으로 이루어지고 있는 지금 이 시점에 레저승마에 관한 국민들의 관심도 또한 전국적으로 높아지고 있다. 그러나 지금까지의 레저승마 활용사례나 관련연구들은 유소년, 재활치료 등에 한정되어 있었고, 대학교양 승마는 소외 시 되어왔다. 이러한 한계를 극복해야 한다는 입장에서 보면 대학교양교육이 승마의 저변확대와 지도자 육성에 큰 몫을 해야 한다는 측면에서 대학인재들을 잠재력이 풍부한 적극적인 존재로 간주하여 대학교양교육에서 레저승마교육이 이루어져야 할 것이다. 본 연구의 목적은 대학교양교육에서 레저승마 Leisure riding 적용가능성과 가치에 관한 탐색이며 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 ...
말(馬)에 대한 관심과 대중화가 행정의 주도적이고 선제적 지원으로 이루어지고 있는 지금 이 시점에 레저승마에 관한 국민들의 관심도 또한 전국적으로 높아지고 있다. 그러나 지금까지의 레저승마 활용사례나 관련연구들은 유소년, 재활치료 등에 한정되어 있었고, 대학교양 승마는 소외 시 되어왔다. 이러한 한계를 극복해야 한다는 입장에서 보면 대학교양교육이 승마의 저변확대와 지도자 육성에 큰 몫을 해야 한다는 측면에서 대학인재들을 잠재력이 풍부한 적극적인 존재로 간주하여 대학교양교육에서 레저승마교육이 이루어져야 할 것이다. 본 연구의 목적은 대학교양교육에서 레저승마 Leisure riding 적용가능성과 가치에 관한 탐색이며 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 질적 연구방법 중 하나인 내러티브 연구 방법을 사용하였다. 연구 참여자는 대학 교양교육에서 체육 수업에 참여했던 5명과 승마를 지도 감독했던 경험이 있는 지도자 2명이다. 자료수집은 인터뷰 사전 질문지 작성, 배부 수거, 인터뷰 준비, 예비면담, 심층면담, 자료분석 등으로 이루어졌으며, 수집된 자료는 귀납적 범주 분석을 통해 분석되었다. 자료의 진실성을 높이기 위해 다각도 검증법, 동료간 검증 등을 시행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학교양교육에서 체육에 대한 인식은 기존의 교양교육프로그램에서 체육은 많이 위축되어 있으며, 교육수요자들의 욕구 충족에 많이 부족하다. 프로그램의 다양성 부족, 이론에 치우침 등 교육수요자 요구반영이 미흡하게 나타났다. 둘째, 레저승마의 교양교육으로써 적용가능성은 승마를 통한 신체적 정신적 사회적 건강 유지에 상당한 우호적인 입장으로 승마리터러시 육성과 자신의 행복한 삶의 길잡이 역할을 할 수 있다는 다수의 의견이 있어 레저승마의 가치에 대해 매우 긍정적으로 나타났다. 이러한 연구 결과에 따라 대학교양교육으로써 레저승마의 적용가능성과 가치 관점에서 본 교양교육 프로그램에 있어 레저승마프로그램에는 기승술 뿐 아니라 말과의 라포 형성, 말에 대한 지식과 정신 교육 등이 필요하다. 본 연구 결과를 통하여 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 대학인재들의 교양교육 승마 프로그램에 참여함으로써 습득한 승마리터러시가 일상생활 속에서 잘 영위되어질 수 있는 지, 어떠한 방법으로 가능한지 후속 연구가 필요하다. 둘째, 승마리터러시 개발을 위한 대학교양교육이 내실있게 이루어지게 하기위해서 교양교육수요자들의 요구사항을 적극적으로 반영해야 할 것이다.
말(馬)에 대한 관심과 대중화가 행정의 주도적이고 선제적 지원으로 이루어지고 있는 지금 이 시점에 레저승마에 관한 국민들의 관심도 또한 전국적으로 높아지고 있다. 그러나 지금까지의 레저승마 활용사례나 관련연구들은 유소년, 재활치료 등에 한정되어 있었고, 대학교양 승마는 소외 시 되어왔다. 이러한 한계를 극복해야 한다는 입장에서 보면 대학교양교육이 승마의 저변확대와 지도자 육성에 큰 몫을 해야 한다는 측면에서 대학인재들을 잠재력이 풍부한 적극적인 존재로 간주하여 대학교양교육에서 레저승마교육이 이루어져야 할 것이다. 본 연구의 목적은 대학교양교육에서 레저승마 Leisure riding 적용가능성과 가치에 관한 탐색이며 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 질적 연구방법 중 하나인 내러티브 연구 방법을 사용하였다. 연구 참여자는 대학 교양교육에서 체육 수업에 참여했던 5명과 승마를 지도 감독했던 경험이 있는 지도자 2명이다. 자료수집은 인터뷰 사전 질문지 작성, 배부 수거, 인터뷰 준비, 예비면담, 심층면담, 자료분석 등으로 이루어졌으며, 수집된 자료는 귀납적 범주 분석을 통해 분석되었다. 자료의 진실성을 높이기 위해 다각도 검증법, 동료간 검증 등을 시행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학교양교육에서 체육에 대한 인식은 기존의 교양교육프로그램에서 체육은 많이 위축되어 있으며, 교육수요자들의 욕구 충족에 많이 부족하다. 프로그램의 다양성 부족, 이론에 치우침 등 교육수요자 요구반영이 미흡하게 나타났다. 둘째, 레저승마의 교양교육으로써 적용가능성은 승마를 통한 신체적 정신적 사회적 건강 유지에 상당한 우호적인 입장으로 승마리터러시 육성과 자신의 행복한 삶의 길잡이 역할을 할 수 있다는 다수의 의견이 있어 레저승마의 가치에 대해 매우 긍정적으로 나타났다. 이러한 연구 결과에 따라 대학교양교육으로써 레저승마의 적용가능성과 가치 관점에서 본 교양교육 프로그램에 있어 레저승마프로그램에는 기승술 뿐 아니라 말과의 라포 형성, 말에 대한 지식과 정신 교육 등이 필요하다. 본 연구 결과를 통하여 다음과 같은 제언을 할 수 있다. 첫째, 대학인재들의 교양교육 승마 프로그램에 참여함으로써 습득한 승마리터러시가 일상생활 속에서 잘 영위되어질 수 있는 지, 어떠한 방법으로 가능한지 후속 연구가 필요하다. 둘째, 승마리터러시 개발을 위한 대학교양교육이 내실있게 이루어지게 하기위해서 교양교육수요자들의 요구사항을 적극적으로 반영해야 할 것이다.
At a time when interest in horses and popularization are taking the initiative and preemptive support of the administration, the public's interest in leisure horseback riding is also increasing nationwide. However, so far, cases and studies of leisure horseback riding have been limited to youth ...
At a time when interest in horses and popularization are taking the initiative and preemptive support of the administration, the public's interest in leisure horseback riding is also increasing nationwide. However, so far, cases and studies of leisure horseback riding have been limited to youth and rehabilitation treatment and university horseback riding, which can foster leaders, has been alienated. From the standpoint of overcoming these limitations, leisure horseback riding education should be provided in university education by considering university talents as active being with abundant potential in expanding the base of horseback riding and fostering leaders. The purpose of this study is to explore the current status of leisure horseback riding education programs, problems and requirements felt from the perspective of education consumers, explore horseback riding literacy that university talents can acquire through liberal arts education and leisure horseback riding programs. To achieve this research purpose, this study used a narrative qualitative method. Participants in the study were five who participated in physical education classes in liberal arts education and two experienced horseback riding guidance and supervised horseback riding. Data collection considered of pre-interview questionnaires, distribution collection, interview preparation, preliminary interviews, in-depth interviews and data analysis and the collected data were analyzed through inductive category analysis. In other to increase the integrity of the data, a multilateral verification method and peer verification were performed. The research results are as follows. First, the perception of physical education in university education is that physical education has shrunk a lot in existing liberal arts education programs, and it is not enough to meet the needs of educational consumers. It was insufficient to reflect the needs of educational consumers, such as lack of diversity in programs and bias toward theory. Second, the applicability of leisure horseback riding as a liberal arts education is quite favorable to the maintenance of new and mental and social health through horseback riding, fostering horseback riding literacy and one's own happy life. According to the results of these studies, the liberal arts education program viewed from the perspective of the applicability and value of leisure horseback riding as a university education requires not only horseback riding skills but also horse-raport formation, knowledge and mental education. The following suggestions can be made through this study. First, follow-up research is needed to see how the equestrian literacy acquired by participating in the liberal arts education horseback riding program of university talents can be well carried out in daily life and how it is possible. Second, It is necessary to actively reflect the requirements of liberal arts education consumers in other to ensure that university education for the development of horseback riding literacy is carried out in a substantial manner.
At a time when interest in horses and popularization are taking the initiative and preemptive support of the administration, the public's interest in leisure horseback riding is also increasing nationwide. However, so far, cases and studies of leisure horseback riding have been limited to youth and rehabilitation treatment and university horseback riding, which can foster leaders, has been alienated. From the standpoint of overcoming these limitations, leisure horseback riding education should be provided in university education by considering university talents as active being with abundant potential in expanding the base of horseback riding and fostering leaders. The purpose of this study is to explore the current status of leisure horseback riding education programs, problems and requirements felt from the perspective of education consumers, explore horseback riding literacy that university talents can acquire through liberal arts education and leisure horseback riding programs. To achieve this research purpose, this study used a narrative qualitative method. Participants in the study were five who participated in physical education classes in liberal arts education and two experienced horseback riding guidance and supervised horseback riding. Data collection considered of pre-interview questionnaires, distribution collection, interview preparation, preliminary interviews, in-depth interviews and data analysis and the collected data were analyzed through inductive category analysis. In other to increase the integrity of the data, a multilateral verification method and peer verification were performed. The research results are as follows. First, the perception of physical education in university education is that physical education has shrunk a lot in existing liberal arts education programs, and it is not enough to meet the needs of educational consumers. It was insufficient to reflect the needs of educational consumers, such as lack of diversity in programs and bias toward theory. Second, the applicability of leisure horseback riding as a liberal arts education is quite favorable to the maintenance of new and mental and social health through horseback riding, fostering horseback riding literacy and one's own happy life. According to the results of these studies, the liberal arts education program viewed from the perspective of the applicability and value of leisure horseback riding as a university education requires not only horseback riding skills but also horse-raport formation, knowledge and mental education. The following suggestions can be made through this study. First, follow-up research is needed to see how the equestrian literacy acquired by participating in the liberal arts education horseback riding program of university talents can be well carried out in daily life and how it is possible. Second, It is necessary to actively reflect the requirements of liberal arts education consumers in other to ensure that university education for the development of horseback riding literacy is carried out in a substantial manner.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.