본 논문은 연약지반 상부 성토 비탈면의 측방유동에 따른 대책공법의 비교 및 선정에 관한 것이다. 현재 발표된 다양한 연구결과는 주로 교대의 안정해석 및 연약지반 상부 성토 시 압밀거동 해석에 관한 것이다. 연약지반 상부에 철도 및 도로건설을 위한 성토를 실시하는 경우, 측방유동이나 붕괴가 유발될 수 있으므로, 연약지반의 측방유동의 대책공법이 확립되어야 한다. 성토 시공시 연약지반의 측방유동으로 인해 성토체의 파괴 및 융기 같은 문제가 발생 가능하여, 성토에 따른 측방변위의 특성을 연구해야할 필요성이 증가하고 있다. 성토고, 성토재료, 및 연약층 두께 등을 연약지반의 측방유동에 영향을 미치는 요인으로 고려할 수 있다. 본 연구를 통해 익산-대야 복선전철 현장의 연약지반 성토 현장에서의 문제점 및 대책공법을 조사분석한 후, 우리나라 연약지반 실정에 적합한 측방유동 대책공법을 제시하고자 한다. 여 설계에 적용함을 목적으로 한다. 본 연구는 복선전철 ...
본 논문은 연약지반 상부 성토 비탈면의 측방유동에 따른 대책공법의 비교 및 선정에 관한 것이다. 현재 발표된 다양한 연구결과는 주로 교대의 안정해석 및 연약지반 상부 성토 시 압밀거동 해석에 관한 것이다. 연약지반 상부에 철도 및 도로건설을 위한 성토를 실시하는 경우, 측방유동이나 붕괴가 유발될 수 있으므로, 연약지반의 측방유동의 대책공법이 확립되어야 한다. 성토 시공시 연약지반의 측방유동으로 인해 성토체의 파괴 및 융기 같은 문제가 발생 가능하여, 성토에 따른 측방변위의 특성을 연구해야할 필요성이 증가하고 있다. 성토고, 성토재료, 및 연약층 두께 등을 연약지반의 측방유동에 영향을 미치는 요인으로 고려할 수 있다. 본 연구를 통해 익산-대야 복선전철 현장의 연약지반 성토 현장에서의 문제점 및 대책공법을 조사분석한 후, 우리나라 연약지반 실정에 적합한 측방유동 대책공법을 제시하고자 한다. 여 설계에 적용함을 목적으로 한다. 본 연구는 복선전철 노반 건설공사 중 발생한 연약지반 성토구간 슬라이딩 및 밀림 현상에 대한 원인분석 및 안정성 및 대책공법에 관한 연구이다. 본 연구내용은 (1) 기존 설계자료 및 관련자료 분석, (2) 연약지반 성토구간내 지반조사 및 조사결과 분석, (3) 연약지반 성토구간 슬라이딩 및 밀림 현상 발생원인 분석, (4) 연약지반 성토구간 안정성 검토 및 대책방안 등이다.
본 논문은 연약지반 상부 성토 비탈면의 측방유동에 따른 대책공법의 비교 및 선정에 관한 것이다. 현재 발표된 다양한 연구결과는 주로 교대의 안정해석 및 연약지반 상부 성토 시 압밀거동 해석에 관한 것이다. 연약지반 상부에 철도 및 도로건설을 위한 성토를 실시하는 경우, 측방유동이나 붕괴가 유발될 수 있으므로, 연약지반의 측방유동의 대책공법이 확립되어야 한다. 성토 시공시 연약지반의 측방유동으로 인해 성토체의 파괴 및 융기 같은 문제가 발생 가능하여, 성토에 따른 측방변위의 특성을 연구해야할 필요성이 증가하고 있다. 성토고, 성토재료, 및 연약층 두께 등을 연약지반의 측방유동에 영향을 미치는 요인으로 고려할 수 있다. 본 연구를 통해 익산-대야 복선전철 현장의 연약지반 성토 현장에서의 문제점 및 대책공법을 조사분석한 후, 우리나라 연약지반 실정에 적합한 측방유동 대책공법을 제시하고자 한다. 여 설계에 적용함을 목적으로 한다. 본 연구는 복선전철 노반 건설공사 중 발생한 연약지반 성토구간 슬라이딩 및 밀림 현상에 대한 원인분석 및 안정성 및 대책공법에 관한 연구이다. 본 연구내용은 (1) 기존 설계자료 및 관련자료 분석, (2) 연약지반 성토구간내 지반조사 및 조사결과 분석, (3) 연약지반 성토구간 슬라이딩 및 밀림 현상 발생원인 분석, (4) 연약지반 성토구간 안정성 검토 및 대책방안 등이다.
This paper is about the comparison and selection of countermeasures according to the lateral flow of the embankment slope in the upper part of the soft ground. The various research results currently published are mainly related to the stability analysis of the abutment and the analysis of the consol...
This paper is about the comparison and selection of countermeasures according to the lateral flow of the embankment slope in the upper part of the soft ground. The various research results currently published are mainly related to the stability analysis of the abutment and the analysis of the consolidation behavior in the case of filling in the upper part of the soft ground. When filling for railway and road construction on the upper part of soft ground, lateral flow or collapse may be induced, so a countermeasure construction method for lateral flow of soft ground should be established. During embankment construction, problems such as destruction and elevation of the embankment body can occur due to the lateral flow of the soft ground, so the need to study the characteristics of the lateral displacement according to the embankment is increasing. Fill height, fill material, and soft layer thickness can be considered as factors affecting the lateral flow of soft ground. Through this study, after investigating and analyzing problems and countermeasure methods at the soft ground filling site at the Iksan-Daeya double-track railway site, it is intended to suggest a lateral flow countermeasure method suitable for the situation of the soft ground in Korea. It is intended to be applied to the female design. This study is a study on the cause analysis, stability, and countermeasure method for the sliding and pushing phenomenon in the soft ground fill section that occurred during the double-track railway roadbed construction. The contents of this study are (1) analysis of existing design data and related data, (2) analysis of the ground investigation and survey results in the soft ground fill section, (3) analysis of the causes of sliding and backsliding phenomena in the soft ground fill section, (4) soft ground Stability review of the fill section and countermeasures, etc.
This paper is about the comparison and selection of countermeasures according to the lateral flow of the embankment slope in the upper part of the soft ground. The various research results currently published are mainly related to the stability analysis of the abutment and the analysis of the consolidation behavior in the case of filling in the upper part of the soft ground. When filling for railway and road construction on the upper part of soft ground, lateral flow or collapse may be induced, so a countermeasure construction method for lateral flow of soft ground should be established. During embankment construction, problems such as destruction and elevation of the embankment body can occur due to the lateral flow of the soft ground, so the need to study the characteristics of the lateral displacement according to the embankment is increasing. Fill height, fill material, and soft layer thickness can be considered as factors affecting the lateral flow of soft ground. Through this study, after investigating and analyzing problems and countermeasure methods at the soft ground filling site at the Iksan-Daeya double-track railway site, it is intended to suggest a lateral flow countermeasure method suitable for the situation of the soft ground in Korea. It is intended to be applied to the female design. This study is a study on the cause analysis, stability, and countermeasure method for the sliding and pushing phenomenon in the soft ground fill section that occurred during the double-track railway roadbed construction. The contents of this study are (1) analysis of existing design data and related data, (2) analysis of the ground investigation and survey results in the soft ground fill section, (3) analysis of the causes of sliding and backsliding phenomena in the soft ground fill section, (4) soft ground Stability review of the fill section and countermeasures, etc.
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