4차산업혁명 기술혁신에 따른 한국 대중음악산업 제작시스템 및 유통환경 연구 : 실감형 콘텐츠를 활용한 음원 및 콘서트 분야를 중심으로 Study on Production and Distribution in the Korean Popular Music Industry According to the 4th Industrial Revolution of Technological Innovation - Focusing on the Industries of Live and Recorded Music using Immersive Content원문보기
문화예술 분야에 있어서 음악은 항상 선행되는 장르인 만큼 우리 인간 의 삶에 가장 밀접한 사상과 감정을 표현하는 청각적 예술임은 분명하다. 천재 음악인의 작곡과 그에 뒤따르는 악기의 연주가 주축이 되었던 근대 이전의 음악 분야가 에디슨의 축음기 발명 이후 음반이라는 복제품으로 산업화 되었고 또 지속적인 음악분야의 기술 발전은 디지털 음원 이후 4 차 산업혁명의 기술의 근간이 되는 5G 통신망을 기반으로 한 다채널 실 감형 음원 스트리밍과 AR, VR을 활용한 ...
문화예술 분야에 있어서 음악은 항상 선행되는 장르인 만큼 우리 인간 의 삶에 가장 밀접한 사상과 감정을 표현하는 청각적 예술임은 분명하다. 천재 음악인의 작곡과 그에 뒤따르는 악기의 연주가 주축이 되었던 근대 이전의 음악 분야가 에디슨의 축음기 발명 이후 음반이라는 복제품으로 산업화 되었고 또 지속적인 음악분야의 기술 발전은 디지털 음원 이후 4 차 산업혁명의 기술의 근간이 되는 5G 통신망을 기반으로 한 다채널 실 감형 음원 스트리밍과 AR, VR을 활용한 라이브 스트리밍의 버추얼 콘서 트로 변모 중이다. 4차 산업혁명에는 “실감형”이라는 단어가 뒤따른다. 단 순히 디지털 경제에 머물지 않고 인간의 오감을 극대화하여 실제와 유사 한 경험을 제공하는 이 4차 산업혁명의 실감형 콘텐츠 적용과 그에 따른 혁신이 시작되었다. 버추얼 아티스트와 Metaverse의 등장뿐만 아니라 SNS의 대표 주자였던 페이스북이 메타로 사명을 바꾸며 가상공간에 대 한 도전의 공식화 표명 등 이미 시작된 이 실감형 콘텐츠의 양산을 참신 하고 긍정적인 단어로만 바라보기에는 대중음악산업계의 현실과 그 인적 자원들이 갖는 불안감은 크게 존재한다. 게다가 누구도 예상하지 못했던 코로나19 사태는 이러한 신기술의 적용에 촉진제 역할을 담당하게 되어, 특히 제작과 유통 부문의 변화는 큰 틀을 바꾸고 있는 중이다. 사실 본 논문의 진행과정 중에도 날마다 새롭게 발전해가는 가상현실 기술뿐만 아 니라 코로나 바이러스의 변화와 이에 대응하는 국가 정책의 바뀜으로 본 연구자를 비롯하여 모든 인터뷰 대상자들도 정확한 자기의 의견을 제시하 기 어려운 상황이었음은 솔직히 부정할 수 없다. 그럼에도 현재 세계의 정상에 등극한 대한민국 대중음악 콘텐츠의 위상에 따른 한국 대중음악 산업의 미래를 예측하고 전망하는 것은 그 어느 때보다 지금 꼭 해내어야 할 일이라는 마음가짐으로 임하였으며 이는 다양한 시사점과 제언으로 문 화강국 대한민국의 미래를 운영하는데 정말 미력하나마 도움이 되기를 바 라는 진심이 담겨있음을 밝힌다. 본 연구를 위한 과정에 큰 골자는 아래 와 같다. 첫째, 본 연구 논문은 일반적으로 대중음악 산업을 주제로 한 대부분의 문화예술경영 관련 학위 논문들에서 발견되는 소비자 관점에서 진행하지 않았음을 밝힌다. 대한민국 대중음악 산업 현장의 기획, 제작, 홍보, 유통 분야 전문가들의 견해와 교육, 정책 분야의 연구진들 및 대중가요 작, 편 곡, 연주, 가창 등 한국 대중음악 뮤지션들의 의견을 먼저 수용했음을 밝 힌다. 또한, 표본의 대표성과 보편성을 확보하기 위하여 소비자 관련 연구 대상자들도 이전 한국 대중음악산업에 관계했던 분들과 또 매월 꾸준하고 음반을 구매하고 콘서트를 관람하는 적극적인 대중음악 소비자들을 섭외 하는데 치중하였다. 둘째, 본 학위 논문의 내용은 국내 대중음악에 있어 다양한 분야의 전 문가들이 가지는 실감형 콘텐츠 시대의 미래 예측에 관한 의견, 전망에 대한 질적 연구를 주축으로 하고 있다. 본 연구자는 30년 가깝게 한국 대 중음악 현장에서 종사하였기에 본 연구에 있어 개인적인 주관이 들어가지 않게 철저히 객관적인 입장을 취하였으며 또한 더욱 논리적이어야 한다는 논문의 일반적 규칙을 지키기 위해 선행 연구와 현장의 사실만을 차용하 려 노력하였다. 질문지, 설문지의 내용이나 분석, 전사 등에 있어서도 중 립적이고 객관적으로 운영하였으며 이에 대한 부족한 면들을 보완하기 위 해 전문가 집단의 설문을 통한 기술통계량 결과 도출에도 많은 시간과 노 력을 투여하였음을 밝힌다. 셋째, 이 논문의 결론과 시사점은 많은 한국 대중음악 생산 관련자들에 게 가치가 있는 내용을 담을 수 있도록 나름 최선의 노력을 경주하였다. 또한, 본 연구자가 그간 한국 대중음악 산업 현장에서 구축한 음악 산업 전문가들과의 네트워킹으로 본 연구의 결론을 맺을 수 있었지만 코로나19 사태로 인해 인터뷰 대상자들과의 추가 질문이나 피드백 등이 원활치 못 한 환경적 제약이 분명 있었음은 큰 아쉬움이다. 하지만 60개의 전문가, 단체의 표본을 선정하여 2021년 초 발표된 한국콘텐츠진흥원의 사례조사 연구 위탁 용역 자료보다 많은 전문가들을 조사 연구하여 면접, 질문, 설 문 표본을 확보한 본 연구를 비교할 때 본 논문이 지닌 객관성과 의의를 찾을 수있다
문화예술 분야에 있어서 음악은 항상 선행되는 장르인 만큼 우리 인간 의 삶에 가장 밀접한 사상과 감정을 표현하는 청각적 예술임은 분명하다. 천재 음악인의 작곡과 그에 뒤따르는 악기의 연주가 주축이 되었던 근대 이전의 음악 분야가 에디슨의 축음기 발명 이후 음반이라는 복제품으로 산업화 되었고 또 지속적인 음악분야의 기술 발전은 디지털 음원 이후 4 차 산업혁명의 기술의 근간이 되는 5G 통신망을 기반으로 한 다채널 실 감형 음원 스트리밍과 AR, VR을 활용한 라이브 스트리밍의 버추얼 콘서 트로 변모 중이다. 4차 산업혁명에는 “실감형”이라는 단어가 뒤따른다. 단 순히 디지털 경제에 머물지 않고 인간의 오감을 극대화하여 실제와 유사 한 경험을 제공하는 이 4차 산업혁명의 실감형 콘텐츠 적용과 그에 따른 혁신이 시작되었다. 버추얼 아티스트와 Metaverse의 등장뿐만 아니라 SNS의 대표 주자였던 페이스북이 메타로 사명을 바꾸며 가상공간에 대 한 도전의 공식화 표명 등 이미 시작된 이 실감형 콘텐츠의 양산을 참신 하고 긍정적인 단어로만 바라보기에는 대중음악산업계의 현실과 그 인적 자원들이 갖는 불안감은 크게 존재한다. 게다가 누구도 예상하지 못했던 코로나19 사태는 이러한 신기술의 적용에 촉진제 역할을 담당하게 되어, 특히 제작과 유통 부문의 변화는 큰 틀을 바꾸고 있는 중이다. 사실 본 논문의 진행과정 중에도 날마다 새롭게 발전해가는 가상현실 기술뿐만 아 니라 코로나 바이러스의 변화와 이에 대응하는 국가 정책의 바뀜으로 본 연구자를 비롯하여 모든 인터뷰 대상자들도 정확한 자기의 의견을 제시하 기 어려운 상황이었음은 솔직히 부정할 수 없다. 그럼에도 현재 세계의 정상에 등극한 대한민국 대중음악 콘텐츠의 위상에 따른 한국 대중음악 산업의 미래를 예측하고 전망하는 것은 그 어느 때보다 지금 꼭 해내어야 할 일이라는 마음가짐으로 임하였으며 이는 다양한 시사점과 제언으로 문 화강국 대한민국의 미래를 운영하는데 정말 미력하나마 도움이 되기를 바 라는 진심이 담겨있음을 밝힌다. 본 연구를 위한 과정에 큰 골자는 아래 와 같다. 첫째, 본 연구 논문은 일반적으로 대중음악 산업을 주제로 한 대부분의 문화예술경영 관련 학위 논문들에서 발견되는 소비자 관점에서 진행하지 않았음을 밝힌다. 대한민국 대중음악 산업 현장의 기획, 제작, 홍보, 유통 분야 전문가들의 견해와 교육, 정책 분야의 연구진들 및 대중가요 작, 편 곡, 연주, 가창 등 한국 대중음악 뮤지션들의 의견을 먼저 수용했음을 밝 힌다. 또한, 표본의 대표성과 보편성을 확보하기 위하여 소비자 관련 연구 대상자들도 이전 한국 대중음악산업에 관계했던 분들과 또 매월 꾸준하고 음반을 구매하고 콘서트를 관람하는 적극적인 대중음악 소비자들을 섭외 하는데 치중하였다. 둘째, 본 학위 논문의 내용은 국내 대중음악에 있어 다양한 분야의 전 문가들이 가지는 실감형 콘텐츠 시대의 미래 예측에 관한 의견, 전망에 대한 질적 연구를 주축으로 하고 있다. 본 연구자는 30년 가깝게 한국 대 중음악 현장에서 종사하였기에 본 연구에 있어 개인적인 주관이 들어가지 않게 철저히 객관적인 입장을 취하였으며 또한 더욱 논리적이어야 한다는 논문의 일반적 규칙을 지키기 위해 선행 연구와 현장의 사실만을 차용하 려 노력하였다. 질문지, 설문지의 내용이나 분석, 전사 등에 있어서도 중 립적이고 객관적으로 운영하였으며 이에 대한 부족한 면들을 보완하기 위 해 전문가 집단의 설문을 통한 기술통계량 결과 도출에도 많은 시간과 노 력을 투여하였음을 밝힌다. 셋째, 이 논문의 결론과 시사점은 많은 한국 대중음악 생산 관련자들에 게 가치가 있는 내용을 담을 수 있도록 나름 최선의 노력을 경주하였다. 또한, 본 연구자가 그간 한국 대중음악 산업 현장에서 구축한 음악 산업 전문가들과의 네트워킹으로 본 연구의 결론을 맺을 수 있었지만 코로나19 사태로 인해 인터뷰 대상자들과의 추가 질문이나 피드백 등이 원활치 못 한 환경적 제약이 분명 있었음은 큰 아쉬움이다. 하지만 60개의 전문가, 단체의 표본을 선정하여 2021년 초 발표된 한국콘텐츠진흥원의 사례조사 연구 위탁 용역 자료보다 많은 전문가들을 조사 연구하여 면접, 질문, 설 문 표본을 확보한 본 연구를 비교할 때 본 논문이 지닌 객관성과 의의를 찾을 수있다
In the field of arts and culture, music is a genre that always precedes as an auditory art that expresses the thoughts and emotions that closely resembles to the human lives. The pre-modern music field, which was led by musicians' ingenious compositions and their subsequent instr...
In the field of arts and culture, music is a genre that always precedes as an auditory art that expresses the thoughts and emotions that closely resembles to the human lives. The pre-modern music field, which was led by musicians' ingenious compositions and their subsequent instrumental performances, has been industrialized as a replica of albums since the Edison's invention of phonographs and its continuous technological development in the music field by transforming itself into a virtual concert of multi-channel realistic music streaming based on 5G, AR and VR. The words "realistic and immersive" follow the 4th industrial revolution. The application of immersive content and subsequent innovation of the 4th Industrial Revolution does not just stay in the digital economy, but maximizes the five human senses and provides practical experiences. The reality of the popular music industry and the anxiety of human resources exist in the mass production of realistic content, such as the emergence of virtual artists, metaverse and the officialization of challenges to virtual space. In addition, the present and clear danger of COVID-19, which was an unexpected pandemic, plays the role of a facilitator in the application of these new technologies, thus changing the basic framework of production and distribution sectors. In fact, even during the course of writing this thesis, it was difficult for all interviewees, including researchers, to present accurate opinions due to the possible danger from the coronavirus variants and ever changing national policies. Nevertheless, this thesis aims to foresee and accurately predict the future of the Korean pop music industry based on the current state of the Korean pop music content, which has risen to the top of the world. The main points of the process for this study are as follows. First, it is revealed that this paper was not conducted from the perspective of consumers found in most cultural and artistic management-related degree papers focusing on the popular music industry, but through careful and in-depth research, accepted the opinions of experts in the planning, production, promotion and distribution of the Korean pop music industry. It also includes researchers in the fields of education and policy, and Korean pop music musicians such as popular song composers, arrangers, performers and singers. In order to secure the representativeness and universality of the sample, consumer-related research subjects was focused on recruiting people related to the Korean popular music industry and popular music consumers who actively purchased recorded music and watched live concerts every month. Second, the content of this thesis focuses on qualitative research on opinions and prospects on future predictions in the era of immersive content held by experts in various fields in the domestic popular music. Since this researcher has been working in the Korean pop music field for nearly 30 years, he took an absolute objective position so that this researcher's personal subjectivity was not included in this study, and this researcher's attempted to borrow only prior studies and facts from the site to comply with the general rules of the paper. It is worth mentioning that the questionnaires, analysis, and transcription were operated in both neutral and objective fashion to compensate for the shortcomings that can arise from time spent on deriving technical statistics results through expert group surveys. Third, the conclusions and implications of this paper are stated in the best of this researcher's ability to provide valuable content in regards to Korean popular music production officials. In addition, though this researcher has been able to conclude this researcher's study through networking with established music industry experts at the popular Korean music industry scene, it is however regrettable that the environmental restrictions created by COVID-19 resulted in limited feedbacks from interviewees. However, with great efforts made in securing interviews, questions, and questionnaires from a selection of samples from 70 experts and researchers, who work independently and/or are associated in an organization, and also including the Korea Creative Content Agency's case study consignment service data released in early 2021, this study and thesis can be proud of its objectivity.
In the field of arts and culture, music is a genre that always precedes as an auditory art that expresses the thoughts and emotions that closely resembles to the human lives. The pre-modern music field, which was led by musicians' ingenious compositions and their subsequent instrumental performances, has been industrialized as a replica of albums since the Edison's invention of phonographs and its continuous technological development in the music field by transforming itself into a virtual concert of multi-channel realistic music streaming based on 5G, AR and VR. The words "realistic and immersive" follow the 4th industrial revolution. The application of immersive content and subsequent innovation of the 4th Industrial Revolution does not just stay in the digital economy, but maximizes the five human senses and provides practical experiences. The reality of the popular music industry and the anxiety of human resources exist in the mass production of realistic content, such as the emergence of virtual artists, metaverse and the officialization of challenges to virtual space. In addition, the present and clear danger of COVID-19, which was an unexpected pandemic, plays the role of a facilitator in the application of these new technologies, thus changing the basic framework of production and distribution sectors. In fact, even during the course of writing this thesis, it was difficult for all interviewees, including researchers, to present accurate opinions due to the possible danger from the coronavirus variants and ever changing national policies. Nevertheless, this thesis aims to foresee and accurately predict the future of the Korean pop music industry based on the current state of the Korean pop music content, which has risen to the top of the world. The main points of the process for this study are as follows. First, it is revealed that this paper was not conducted from the perspective of consumers found in most cultural and artistic management-related degree papers focusing on the popular music industry, but through careful and in-depth research, accepted the opinions of experts in the planning, production, promotion and distribution of the Korean pop music industry. It also includes researchers in the fields of education and policy, and Korean pop music musicians such as popular song composers, arrangers, performers and singers. In order to secure the representativeness and universality of the sample, consumer-related research subjects was focused on recruiting people related to the Korean popular music industry and popular music consumers who actively purchased recorded music and watched live concerts every month. Second, the content of this thesis focuses on qualitative research on opinions and prospects on future predictions in the era of immersive content held by experts in various fields in the domestic popular music. Since this researcher has been working in the Korean pop music field for nearly 30 years, he took an absolute objective position so that this researcher's personal subjectivity was not included in this study, and this researcher's attempted to borrow only prior studies and facts from the site to comply with the general rules of the paper. It is worth mentioning that the questionnaires, analysis, and transcription were operated in both neutral and objective fashion to compensate for the shortcomings that can arise from time spent on deriving technical statistics results through expert group surveys. Third, the conclusions and implications of this paper are stated in the best of this researcher's ability to provide valuable content in regards to Korean popular music production officials. In addition, though this researcher has been able to conclude this researcher's study through networking with established music industry experts at the popular Korean music industry scene, it is however regrettable that the environmental restrictions created by COVID-19 resulted in limited feedbacks from interviewees. However, with great efforts made in securing interviews, questions, and questionnaires from a selection of samples from 70 experts and researchers, who work independently and/or are associated in an organization, and also including the Korea Creative Content Agency's case study consignment service data released in early 2021, this study and thesis can be proud of its objectivity.
주제어
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학위논문 정보
저자
이영주
학위수여기관
추계예술대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
문화예술학과 문화예술행정경영
지도교수
박은실
발행연도
2022
총페이지
290
키워드
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