국제특송 업무는 국제물류 산업의 중요한 구성 부분 중의 하나이다. 중국의 대외개방이 갈수록 심화하고 WTO 가입 후 물류 시장이 완전히 개방됨에 따라 외자 특송기업은 자금력, 브랜드 등의 우위에 힘입어 중국에서 대대적인 발전을 이루어 현재 중국 국제 특송 시장에서 절대적인 우위를 차지하고 있다. 중국 국제 특송 시장에서 글로벌 3대 특송기업의 시장 점유율은 80%를 넘는다. 최근 10년간의 고속성장으로 중국 특송 사업량은 이미 세계 1위를 차지했지만, 선진국과 비교해 중국 국제특송기업들은 여전히 경쟁력이 부족한 상황이다. 최근 몇 년 동안 중국 전자 상거래, 특히 국제 전자상거래의 발전 속도가 매우 빨랐는데, 이것은 중국 국제특송 산업의 발전을 크게 촉진시켰다. 2020년 중국의 국제 전기상거래 수출입은 1조6900억 위안으로 31.1% 증가했는데, 이 중 수출은 1조1200억 위안, 40.1% 증가, 수입은 0.57조 위안으로 16.5% 증가했다. 국제 전자상거래의 발전 역시 국제 특송업계가 뒷받침해야 한다. 그러나 세계 일류 국제 특송기업에 비해 중국 국제특송 기업의 경쟁력은 여전히 낮고, 중국의 국제 전자상거래에 비해서는 크게 뒤쳐져 있다. 민영 특송 기업은 중국 특송 시장에서 중요한 역할을 하기 때문에 중국의 경제 발전에 큰 공헌을 하였다. 하지만 외자 특송기업에 비해 중국 민영 특송기업은 서비스 의식이 희박하고 직원 자질이 낮으며 ...
국제특송 업무는 국제물류 산업의 중요한 구성 부분 중의 하나이다. 중국의 대외개방이 갈수록 심화하고 WTO 가입 후 물류 시장이 완전히 개방됨에 따라 외자 특송기업은 자금력, 브랜드 등의 우위에 힘입어 중국에서 대대적인 발전을 이루어 현재 중국 국제 특송 시장에서 절대적인 우위를 차지하고 있다. 중국 국제 특송 시장에서 글로벌 3대 특송기업의 시장 점유율은 80%를 넘는다. 최근 10년간의 고속성장으로 중국 특송 사업량은 이미 세계 1위를 차지했지만, 선진국과 비교해 중국 국제특송기업들은 여전히 경쟁력이 부족한 상황이다. 최근 몇 년 동안 중국 전자 상거래, 특히 국제 전자상거래의 발전 속도가 매우 빨랐는데, 이것은 중국 국제특송 산업의 발전을 크게 촉진시켰다. 2020년 중국의 국제 전기상거래 수출입은 1조6900억 위안으로 31.1% 증가했는데, 이 중 수출은 1조1200억 위안, 40.1% 증가, 수입은 0.57조 위안으로 16.5% 증가했다. 국제 전자상거래의 발전 역시 국제 특송업계가 뒷받침해야 한다. 그러나 세계 일류 국제 특송기업에 비해 중국 국제특송 기업의 경쟁력은 여전히 낮고, 중국의 국제 전자상거래에 비해서는 크게 뒤쳐져 있다. 민영 특송 기업은 중국 특송 시장에서 중요한 역할을 하기 때문에 중국의 경제 발전에 큰 공헌을 하였다. 하지만 외자 특송기업에 비해 중국 민영 특송기업은 서비스 의식이 희박하고 직원 자질이 낮으며 인프라가 취약하고 정보화 수준이 낮은 문제가 있다. 수많은 민영 특송기업 중 SF EXPRESS를 연구 대상으로 선택한 이유는 SF EXPRESS가 20년의 발전을 통해 중국 민영 특송기업의 리더가 되었기 때문이다. 또한 2020년 SF EXPRESS의 영업 수입은 1,539억 8700만 위안이고 중국에서 처음으로 1,000억 위안 이상의 영업 수입을 올리는 특송기업이 되었다. SF EXPRESS는 중국의 다른 민영 특송기업에 비해 규모가 크고 지명도가 높으며 전체적인 실력이 비교적 강한 장점이 있지만, 여전히 많은 민영 특송기업들의 보편적인 문제점도 안고 있다. SF EXPRESS는 중국 특송시장의 시장점유율을 확고히 하는 동시에 더 넓은 국제특송 시장 확장도 가속해야 한다. 국제특송 시장의 치열한 경쟁과 거대한 도전이 예상되는 상황에서 SF EXPRESS가 어떻게 장기적이고 안정적인 경쟁 우위를 형성할 수 있을지, 기업의 열세를 어떻게 극복하고 외부의 기회를 이용해 제대로 된 경쟁전략을 선택할지가 핵심이다.
국제특송 업무는 국제물류 산업의 중요한 구성 부분 중의 하나이다. 중국의 대외개방이 갈수록 심화하고 WTO 가입 후 물류 시장이 완전히 개방됨에 따라 외자 특송기업은 자금력, 브랜드 등의 우위에 힘입어 중국에서 대대적인 발전을 이루어 현재 중국 국제 특송 시장에서 절대적인 우위를 차지하고 있다. 중국 국제 특송 시장에서 글로벌 3대 특송기업의 시장 점유율은 80%를 넘는다. 최근 10년간의 고속성장으로 중국 특송 사업량은 이미 세계 1위를 차지했지만, 선진국과 비교해 중국 국제특송기업들은 여전히 경쟁력이 부족한 상황이다. 최근 몇 년 동안 중국 전자 상거래, 특히 국제 전자상거래의 발전 속도가 매우 빨랐는데, 이것은 중국 국제특송 산업의 발전을 크게 촉진시켰다. 2020년 중국의 국제 전기상거래 수출입은 1조6900억 위안으로 31.1% 증가했는데, 이 중 수출은 1조1200억 위안, 40.1% 증가, 수입은 0.57조 위안으로 16.5% 증가했다. 국제 전자상거래의 발전 역시 국제 특송업계가 뒷받침해야 한다. 그러나 세계 일류 국제 특송기업에 비해 중국 국제특송 기업의 경쟁력은 여전히 낮고, 중국의 국제 전자상거래에 비해서는 크게 뒤쳐져 있다. 민영 특송 기업은 중국 특송 시장에서 중요한 역할을 하기 때문에 중국의 경제 발전에 큰 공헌을 하였다. 하지만 외자 특송기업에 비해 중국 민영 특송기업은 서비스 의식이 희박하고 직원 자질이 낮으며 인프라가 취약하고 정보화 수준이 낮은 문제가 있다. 수많은 민영 특송기업 중 SF EXPRESS를 연구 대상으로 선택한 이유는 SF EXPRESS가 20년의 발전을 통해 중국 민영 특송기업의 리더가 되었기 때문이다. 또한 2020년 SF EXPRESS의 영업 수입은 1,539억 8700만 위안이고 중국에서 처음으로 1,000억 위안 이상의 영업 수입을 올리는 특송기업이 되었다. SF EXPRESS는 중국의 다른 민영 특송기업에 비해 규모가 크고 지명도가 높으며 전체적인 실력이 비교적 강한 장점이 있지만, 여전히 많은 민영 특송기업들의 보편적인 문제점도 안고 있다. SF EXPRESS는 중국 특송시장의 시장점유율을 확고히 하는 동시에 더 넓은 국제특송 시장 확장도 가속해야 한다. 국제특송 시장의 치열한 경쟁과 거대한 도전이 예상되는 상황에서 SF EXPRESS가 어떻게 장기적이고 안정적인 경쟁 우위를 형성할 수 있을지, 기업의 열세를 어떻게 극복하고 외부의 기회를 이용해 제대로 된 경쟁전략을 선택할지가 핵심이다.
International express business is one of the important parts of the international logistics industry. Because of the reform and opening-up policy, the logistics market has been completely opened after China entered into WTO. Relying on the strong capital strength and superior brand advantages, forei...
International express business is one of the important parts of the international logistics industry. Because of the reform and opening-up policy, the logistics market has been completely opened after China entered into WTO. Relying on the strong capital strength and superior brand advantages, foreign express companies have achieved large-scale development in China and currently are occupying an absolute advantage in China’s international express market. In the domestic international express market, the total market share of the three major foreign express companies exceeds 80%. The rapid growth in the past 10 years has made China's express business the largest in the world, but compared with developed countries, China's international express companies still lack of competitiveness. In recent years, the development of Chinese electronic commerce, especially international e-commerce, growed very fast, which greatly promoted the development of China's international express industry. In 2020, the international e-commerce imports and exports in China were 1.69 trillion yuan, which has increased 31.1%. Among the previous amount, exports occupied 1.12 trillion yuan and has increased 40.1%; on the other hand, imports took up 0.57 trillion yuan with the increase of 16.5%. The development of international e-commerce should also be supported by the international express delivery industry. However, compared to the world's leading international express companies, Chinese international express companies are still lack of competitiveness, far behind the domestic international e-commerce. Privately operated express delivery companies play an important role in China's express delivery market and have made great contributions to the economic development. However, compared with foreign express companies, Chinese private express companies indeed have problems such as weak service awareness, low quality of staffs, weak infrastructure, and low level of information technology. The reason for choosing SF EXPRESS as the research object among many private express companies is that after more than 20 years of development, SF EXPRESS has become the leader of private express companies in China. In 2020, its operating revenue was 153.9 billion yuan, and it became the first express company in China which exceeded 100 billion yuan in operating revenues. Compared with other private express companies in China, SF EXPRESS has the advantages of larger scale, higher reputation, and stronger overall strength. At the same time, there are still have many common problems same with private express companies to some degree. SF EXPRESS should solidify the domestic express market while also accelerating the expansion of the wider international express market. Facing the fierce competition and huge challenges in the international express market, how SF EXPRESS could form a long-term and stable competitive advantage, and how to overcome its own disadvantages, and how to use external opportunities to choose the right competitive strategy are the cores.
International express business is one of the important parts of the international logistics industry. Because of the reform and opening-up policy, the logistics market has been completely opened after China entered into WTO. Relying on the strong capital strength and superior brand advantages, foreign express companies have achieved large-scale development in China and currently are occupying an absolute advantage in China’s international express market. In the domestic international express market, the total market share of the three major foreign express companies exceeds 80%. The rapid growth in the past 10 years has made China's express business the largest in the world, but compared with developed countries, China's international express companies still lack of competitiveness. In recent years, the development of Chinese electronic commerce, especially international e-commerce, growed very fast, which greatly promoted the development of China's international express industry. In 2020, the international e-commerce imports and exports in China were 1.69 trillion yuan, which has increased 31.1%. Among the previous amount, exports occupied 1.12 trillion yuan and has increased 40.1%; on the other hand, imports took up 0.57 trillion yuan with the increase of 16.5%. The development of international e-commerce should also be supported by the international express delivery industry. However, compared to the world's leading international express companies, Chinese international express companies are still lack of competitiveness, far behind the domestic international e-commerce. Privately operated express delivery companies play an important role in China's express delivery market and have made great contributions to the economic development. However, compared with foreign express companies, Chinese private express companies indeed have problems such as weak service awareness, low quality of staffs, weak infrastructure, and low level of information technology. The reason for choosing SF EXPRESS as the research object among many private express companies is that after more than 20 years of development, SF EXPRESS has become the leader of private express companies in China. In 2020, its operating revenue was 153.9 billion yuan, and it became the first express company in China which exceeded 100 billion yuan in operating revenues. Compared with other private express companies in China, SF EXPRESS has the advantages of larger scale, higher reputation, and stronger overall strength. At the same time, there are still have many common problems same with private express companies to some degree. SF EXPRESS should solidify the domestic express market while also accelerating the expansion of the wider international express market. Facing the fierce competition and huge challenges in the international express market, how SF EXPRESS could form a long-term and stable competitive advantage, and how to overcome its own disadvantages, and how to use external opportunities to choose the right competitive strategy are the cores.
주제어
#International express service Competitive strategy SF EXPRESS
학위논문 정보
저자
순밍리앙
학위수여기관
경상국립대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국제통상학과 무역실무
지도교수
주세환
발행연도
2022
총페이지
73 p.
키워드
International express service Competitive strategy SF EXPRESS
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