여성의 사회 진출로 소비 여력이 확대되면서 소비자의 니즈가 다변화 되었고, 기술의 발전으로 다양한 기능과 제형의 화장품이 개발되고 있다. 다양한 제형의 개발은 그 특성에 맞는 기능과 품질 유지 및 경제성, 환경적 측면까지 고려한 화장품용기의 개발 요구로 이어진다. 과거 화장품 용기는 단순히 내용물 보관과 유통의 기능에 그쳤으나 현대에 이르러 단순한 기능에서 벗어나 우수한 디자인과 편의성을 통해 화장품의 품질을 대변하고 브랜드를 구현해 나가는 마케팅적인 역할까지 수행하고 있다. 이에 화장품의 품질을 향상시키고 소비자의 편의성 을 높일 신기능을 가진 화장품용기 수요가 증가하고 있다. 화장품용기의 신기능 개발은 화장품에서 일어날 수 있는 문제를 해결 하고 제품 차별화를 위해 중요한 요인이 되었다. 화장품용기 업체는 국내•외의 ...
여성의 사회 진출로 소비 여력이 확대되면서 소비자의 니즈가 다변화 되었고, 기술의 발전으로 다양한 기능과 제형의 화장품이 개발되고 있다. 다양한 제형의 개발은 그 특성에 맞는 기능과 품질 유지 및 경제성, 환경적 측면까지 고려한 화장품용기의 개발 요구로 이어진다. 과거 화장품 용기는 단순히 내용물 보관과 유통의 기능에 그쳤으나 현대에 이르러 단순한 기능에서 벗어나 우수한 디자인과 편의성을 통해 화장품의 품질을 대변하고 브랜드를 구현해 나가는 마케팅적인 역할까지 수행하고 있다. 이에 화장품의 품질을 향상시키고 소비자의 편의성 을 높일 신기능을 가진 화장품용기 수요가 증가하고 있다. 화장품용기의 신기능 개발은 화장품에서 일어날 수 있는 문제를 해결 하고 제품 차별화를 위해 중요한 요인이 되었다. 화장품용기 업체는 국내•외의 지식재산권 확보를 통해 기술 경쟁력의 우월한 위치를 차지할 수 있도록 하는 것이 필수 요소가 되었다. 이에 본 연구는 첫째, 신기능 화장품용기 개발에 필요한 이론적 내용을 살펴보고 둘째, 화장품용기의 구조 분석으로 화장품용기의 구조를 이해하고 개발에 필요한 기초지식을 쌓으며, 화장품용기 기술 특허 현황 분석을 통해 화장품용기 개발 기술의 흐름을 살펴보고자 한다. 셋째, 화 장품용기 특허에 기술별 트리즈(TRIZ) 발명 원리의 활용도 분석과 적용 사례를 살펴보고 신기능 용기 개발에 있어 트리즈(TRIZ)의 활용 가능성 과 신기능 화장품용기 개발에 적용할 수 있는 제품 개발 특허화 프로세스를 제안하고자 한다. 연구 방법으로는 전 세계 화장품용기 시장에서 가장 높은 점유율인 35.40%를 나타내고 있는 아시아-태평양 지역의 한국, 일본, 중국 3개국의 화장품용기 특허를 대상으로 삼아 1987년부터 2021년 9월까지 출원 공개 및 등록된 화장품 용기 기술 관련 특허 3,297건을 분석하며 진행하였다. 화장품 기술별 특허는 종전 기술의 문제점을 확인하고 특허 기술의 개선에 가장 높게 이바지한 발명 원리를 선정하였다. 분석 결과 트리즈(TRIZ)의 40가지 발명 원리 중 35가지 발명 원리가 적용되고 있음을 확인하였고, 활용 빈도가 높은 상위 10개의 발명 원리가 전체 항목의 87.41%를 차지함을 알 수 있었다. 화장품용기 기술별로 살펴보면 토출기술 중 스프레이/분사 관련기술과 펌핑 관련기술에서는 모두 ‘8. 균형추/무게 보상’의 활용도가 가장 높게 나타났으며, 도포기술 중 브러시 관련기술과 롤온/도포 관 련기술에서는 모두 7. 중첩/포개기’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 기능성 추가기술 중 항균 관련기술과 기 밀/수밀 관련기술은 7. 중첩/포개기’의 활용도가 가장 높았으며, 진공 관 련기술은 ‘39. 불활성 환경/비활성화’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 기타 용기기술 중 튜브 관련 기술은 ‘1. 분할’의 활용도가 가장 높았으며, 스틱 관련기술은 ‘12. 높이 맞추기’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 추후, 본 연구를 통해 드러난 신기능 화장품용기 기능별 개발에 활용 빈도가 높았던 발명 원리를 우선으로 고려해 문제 해결을 위한 아이디어를 도출하기를 권장한다. 또한 특허 출원을 통한 기술 선점 및 확대를 목표로 한 제품 개발 특허화 프로세스를 적용하면 새로운 아이디어로 화장품용기의 신기능 개발이 가능할 것으로 기대한다. 본 연구가 신기능 화장품용기 개발을 위한 기초자료로 활용되기를 바라며, 나아가 한국 화장품용기의 기술 수준을 높이고 부가가치를 창출하여 화장품용기 산업에 도움이 되기를 바란다.
여성의 사회 진출로 소비 여력이 확대되면서 소비자의 니즈가 다변화 되었고, 기술의 발전으로 다양한 기능과 제형의 화장품이 개발되고 있다. 다양한 제형의 개발은 그 특성에 맞는 기능과 품질 유지 및 경제성, 환경적 측면까지 고려한 화장품용기의 개발 요구로 이어진다. 과거 화장품 용기는 단순히 내용물 보관과 유통의 기능에 그쳤으나 현대에 이르러 단순한 기능에서 벗어나 우수한 디자인과 편의성을 통해 화장품의 품질을 대변하고 브랜드를 구현해 나가는 마케팅적인 역할까지 수행하고 있다. 이에 화장품의 품질을 향상시키고 소비자의 편의성 을 높일 신기능을 가진 화장품용기 수요가 증가하고 있다. 화장품용기의 신기능 개발은 화장품에서 일어날 수 있는 문제를 해결 하고 제품 차별화를 위해 중요한 요인이 되었다. 화장품용기 업체는 국내•외의 지식재산권 확보를 통해 기술 경쟁력의 우월한 위치를 차지할 수 있도록 하는 것이 필수 요소가 되었다. 이에 본 연구는 첫째, 신기능 화장품용기 개발에 필요한 이론적 내용을 살펴보고 둘째, 화장품용기의 구조 분석으로 화장품용기의 구조를 이해하고 개발에 필요한 기초지식을 쌓으며, 화장품용기 기술 특허 현황 분석을 통해 화장품용기 개발 기술의 흐름을 살펴보고자 한다. 셋째, 화 장품용기 특허에 기술별 트리즈(TRIZ) 발명 원리의 활용도 분석과 적용 사례를 살펴보고 신기능 용기 개발에 있어 트리즈(TRIZ)의 활용 가능성 과 신기능 화장품용기 개발에 적용할 수 있는 제품 개발 특허화 프로세스를 제안하고자 한다. 연구 방법으로는 전 세계 화장품용기 시장에서 가장 높은 점유율인 35.40%를 나타내고 있는 아시아-태평양 지역의 한국, 일본, 중국 3개국의 화장품용기 특허를 대상으로 삼아 1987년부터 2021년 9월까지 출원 공개 및 등록된 화장품 용기 기술 관련 특허 3,297건을 분석하며 진행하였다. 화장품 기술별 특허는 종전 기술의 문제점을 확인하고 특허 기술의 개선에 가장 높게 이바지한 발명 원리를 선정하였다. 분석 결과 트리즈(TRIZ)의 40가지 발명 원리 중 35가지 발명 원리가 적용되고 있음을 확인하였고, 활용 빈도가 높은 상위 10개의 발명 원리가 전체 항목의 87.41%를 차지함을 알 수 있었다. 화장품용기 기술별로 살펴보면 토출기술 중 스프레이/분사 관련기술과 펌핑 관련기술에서는 모두 ‘8. 균형추/무게 보상’의 활용도가 가장 높게 나타났으며, 도포기술 중 브러시 관련기술과 롤온/도포 관 련기술에서는 모두 7. 중첩/포개기’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 기능성 추가기술 중 항균 관련기술과 기 밀/수밀 관련기술은 7. 중첩/포개기’의 활용도가 가장 높았으며, 진공 관 련기술은 ‘39. 불활성 환경/비활성화’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 기타 용기기술 중 튜브 관련 기술은 ‘1. 분할’의 활용도가 가장 높았으며, 스틱 관련기술은 ‘12. 높이 맞추기’의 활용도가 가장 높게 나타났다. 추후, 본 연구를 통해 드러난 신기능 화장품용기 기능별 개발에 활용 빈도가 높았던 발명 원리를 우선으로 고려해 문제 해결을 위한 아이디어를 도출하기를 권장한다. 또한 특허 출원을 통한 기술 선점 및 확대를 목표로 한 제품 개발 특허화 프로세스를 적용하면 새로운 아이디어로 화장품용기의 신기능 개발이 가능할 것으로 기대한다. 본 연구가 신기능 화장품용기 개발을 위한 기초자료로 활용되기를 바라며, 나아가 한국 화장품용기의 기술 수준을 높이고 부가가치를 창출하여 화장품용기 산업에 도움이 되기를 바란다.
As women's entry into society expands their consumption capacity, consumers' needs are diversified and cosmetics of various functions and formulations are being developed through the development of technology. The development of various formulations requires the function and quality of cosmetic cont...
As women's entry into society expands their consumption capacity, consumers' needs are diversified and cosmetics of various functions and formulations are being developed through the development of technology. The development of various formulations requires the function and quality of cosmetic containers suitable for the characteristics of the formulation, and the function of cosmetic containers considering economic and environmental aspects. In the past, cosmetics containers were simply a function of storing and distributing contents, but in modern times, products with excellent design and high convenience play a marketing role in representing the quality of cosmetics and implementing brands. Accordingly, the demand for new products for cosmetics containers is increasing to improve the quality of cosmetics and increase consumer convenience. The development of new functions in cosmetics containers has become an important factor in solving problems that may arise in cosmetics and differentiating products. It has become an essential factor for cosmetics container companies to occupy a superior position in technological competitiveness by securing intellectual property rights at home and abroad. Therefore, this study aims to examine the theoretical contents necessary for the development of new functional cosmetics containers, understand the structure of cosmetics containers, accumulate basic knowledge necessary for development, and analyze the current status of cosmetics containers. Third, we would like to examine the utilization and application of the principle of invention of each technology in the patent of cosmetics containers, and propose a product development patent process applicable to the development of new function containers. As a research method, patents for cosmetics containers from three countries in Korea, Japan, and China in the Asia-Pacific region, which account for 35.40%, the highest market share m Lhe global cosmetics container market, were targeted. From 1987 to September 2021, 3,297 patents related to cosmetics container technology were analyzed. Patents for each cosmetic technology identified Lhe problems of the previous technology and selected the invention principle that contributed the most to the improvement of the patented technology. As a result of the analysis, it was confirmed that 35 of the 40 invention principles of Treeze were applied. The top 10 invention principles with high utilization frequency accounted for 87.41% of all items. By cosmetics container technology, "8. Balance weight compensation" was the highest in both spray/spray-related and pumping-related technologies, and "7. Overlapping/overlapping" was the highest in both brush-related and roll-on/application-related technologies. Among the functional additional technologies, antibacterial-related technologies and confidential/watertight technologies were the most utilized in "7. Overlapping/overlapping", while vacuum-related technologies were the most utilized in "39. Inert Environment/Inactivation". Among other container technologies, tube-related technologies showed the highest utilization of "1. Segmentation," while stick-related technologies showed the highest utilization of "12. Fit Height." Through research on the use of the triz invention principle of cosmetics containers, it is recommended to first consider the invention principle, which was frequently used in the development of new functional cosmetics containers, and derive ideas for problem solving. In addition, it is expected that the application of a patent process for product development aimed at preoccupying and expanding technology through patent applications will enable the development of new functions of cosmetics containers with new ideas. It is hoped that this study will be used as basic data for the development of new cosmetic containers, and that it will help the cosmetics container industry by raising the level of Korean cosmetics container technology and securing competitiveness by creating added value.
As women's entry into society expands their consumption capacity, consumers' needs are diversified and cosmetics of various functions and formulations are being developed through the development of technology. The development of various formulations requires the function and quality of cosmetic containers suitable for the characteristics of the formulation, and the function of cosmetic containers considering economic and environmental aspects. In the past, cosmetics containers were simply a function of storing and distributing contents, but in modern times, products with excellent design and high convenience play a marketing role in representing the quality of cosmetics and implementing brands. Accordingly, the demand for new products for cosmetics containers is increasing to improve the quality of cosmetics and increase consumer convenience. The development of new functions in cosmetics containers has become an important factor in solving problems that may arise in cosmetics and differentiating products. It has become an essential factor for cosmetics container companies to occupy a superior position in technological competitiveness by securing intellectual property rights at home and abroad. Therefore, this study aims to examine the theoretical contents necessary for the development of new functional cosmetics containers, understand the structure of cosmetics containers, accumulate basic knowledge necessary for development, and analyze the current status of cosmetics containers. Third, we would like to examine the utilization and application of the principle of invention of each technology in the patent of cosmetics containers, and propose a product development patent process applicable to the development of new function containers. As a research method, patents for cosmetics containers from three countries in Korea, Japan, and China in the Asia-Pacific region, which account for 35.40%, the highest market share m Lhe global cosmetics container market, were targeted. From 1987 to September 2021, 3,297 patents related to cosmetics container technology were analyzed. Patents for each cosmetic technology identified Lhe problems of the previous technology and selected the invention principle that contributed the most to the improvement of the patented technology. As a result of the analysis, it was confirmed that 35 of the 40 invention principles of Treeze were applied. The top 10 invention principles with high utilization frequency accounted for 87.41% of all items. By cosmetics container technology, "8. Balance weight compensation" was the highest in both spray/spray-related and pumping-related technologies, and "7. Overlapping/overlapping" was the highest in both brush-related and roll-on/application-related technologies. Among the functional additional technologies, antibacterial-related technologies and confidential/watertight technologies were the most utilized in "7. Overlapping/overlapping", while vacuum-related technologies were the most utilized in "39. Inert Environment/Inactivation". Among other container technologies, tube-related technologies showed the highest utilization of "1. Segmentation," while stick-related technologies showed the highest utilization of "12. Fit Height." Through research on the use of the triz invention principle of cosmetics containers, it is recommended to first consider the invention principle, which was frequently used in the development of new functional cosmetics containers, and derive ideas for problem solving. In addition, it is expected that the application of a patent process for product development aimed at preoccupying and expanding technology through patent applications will enable the development of new functions of cosmetics containers with new ideas. It is hoped that this study will be used as basic data for the development of new cosmetic containers, and that it will help the cosmetics container industry by raising the level of Korean cosmetics container technology and securing competitiveness by creating added value.
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