본 논문은 중학교, 고등학교 학생들을 대상으로 청소년기 자아정체성 확립을 위한 목적으로 미술교육 내에서 드로잉을 통한 자아정체성 탐구방안을 연구한다. 자아정체성의 발달은 청소년기에 이루어야 할 가장 중요한 과업이라고 할 수 있다. 비단 청소년기뿐만 아니라 성인이 되어 사회 구성원으로서 타인과의 관계를 이룰 때 취하는 행동의 기준이 되므로 자아정체성 확립의 결과는 인생의 다양한 영역에서 미래의 삶의 질을 결정하게 된다. 따라서 청소년기의 교육과정에서 자아정체성 탐구의 기회를 충분히 제공해 주는 것이 중요하다고 본다. 그중에서도 미술교육은 자기 성찰적 접근을 가능하게 하고, 개인의 독창성을 시각적으로 표현하며, 작품을 통해 타인을 공감할 수 있는 매체임으로 청소년기의 자아정체성 탐구에 적극적으로 활용할 교육적 가치가 있다. 이에 본 논문에서는 교육을 통한 청소년의 전인적인 성장을 도모하기 위해 자아정체성과 청소년기에 야기되는 문제들의 ...
본 논문은 중학교, 고등학교 학생들을 대상으로 청소년기 자아정체성 확립을 위한 목적으로 미술교육 내에서 드로잉을 통한 자아정체성 탐구방안을 연구한다. 자아정체성의 발달은 청소년기에 이루어야 할 가장 중요한 과업이라고 할 수 있다. 비단 청소년기뿐만 아니라 성인이 되어 사회 구성원으로서 타인과의 관계를 이룰 때 취하는 행동의 기준이 되므로 자아정체성 확립의 결과는 인생의 다양한 영역에서 미래의 삶의 질을 결정하게 된다. 따라서 청소년기의 교육과정에서 자아정체성 탐구의 기회를 충분히 제공해 주는 것이 중요하다고 본다. 그중에서도 미술교육은 자기 성찰적 접근을 가능하게 하고, 개인의 독창성을 시각적으로 표현하며, 작품을 통해 타인을 공감할 수 있는 매체임으로 청소년기의 자아정체성 탐구에 적극적으로 활용할 교육적 가치가 있다. 이에 본 논문에서는 교육을 통한 청소년의 전인적인 성장을 도모하기 위해 자아정체성과 청소년기에 야기되는 문제들의 관계성을 고찰하여, 미술교육 내에서 가장 직관적이고 보편적인 시각 이미지 표현법에 속하는 드로잉을 통해 자아정체성을 탐구하는 교육 프로그램을 연구한다. 따라서 본 연구의 중요성은 다음과 같다. 첫째, 청소년기 교육과정과 학교 운영에서 자아정체성 탐구영역의 활성화가 필요하다. 이는 우리나라 청소년 문제의 심각성과 다양한 정서적 어려움을 극복하기 위해 전인적 성장을 목표로 하는 학교 교육에서 반드시 고려되어야 한다고 본다. 둘째, 미술교육에서 드로잉을 통한 청소년기 자아정체성 탐구의 효율성을 들 수 있다. 미술 교과 내에서 시각 이미지의 본질에 기반을 둔 드로잉교육은 기존의 기교적 표현 중심의 미술 수업보다 내적 자기표현에 가치를 두고 접근하는 드로잉 방식을 통해 청소년 미술교육의 돌파구가 될 수 있다. 셋째, 기독교 정신을 바탕으로 세워지는 기독교 대안학교의 특성과 정체성을 고려한 체계적인 미술 교육과정 개발이 필요하다. 미술교육이 시각표현을 통해 개인의 내면과 외부세계의 연결을 추구하는 분야인 만큼, 기독교 세계관에 입각한 교육을 받는 학생들의 기독교 정신이 투영된 자아 탐색과 내적표현의 기회가 상실되지 않도록 기독교 미술 수업의 질적 연구가 활성화되어야 한다고 본다. 시의성을 반영한 미술교육의 중요성이 강조되고 있는 현실에 반해서 실제 교육 현장에서 미술교육의 입지는 여전히 좁은 편이다. 본 논문은 교사로서 미술교육에서 무엇을 추구해야 하는가를 끊임없이 자문하고, 실제 교육 현장의 한계를 극복하기 위한 노력의 방편으로 드로잉교육을 통한 청소년기 자아정체성 탐구의 중요성을 공교육과 기독교 대안 교육의 관점을 종합하여 도출했다는 데 의의가 있다.
본 논문은 중학교, 고등학교 학생들을 대상으로 청소년기 자아정체성 확립을 위한 목적으로 미술교육 내에서 드로잉을 통한 자아정체성 탐구방안을 연구한다. 자아정체성의 발달은 청소년기에 이루어야 할 가장 중요한 과업이라고 할 수 있다. 비단 청소년기뿐만 아니라 성인이 되어 사회 구성원으로서 타인과의 관계를 이룰 때 취하는 행동의 기준이 되므로 자아정체성 확립의 결과는 인생의 다양한 영역에서 미래의 삶의 질을 결정하게 된다. 따라서 청소년기의 교육과정에서 자아정체성 탐구의 기회를 충분히 제공해 주는 것이 중요하다고 본다. 그중에서도 미술교육은 자기 성찰적 접근을 가능하게 하고, 개인의 독창성을 시각적으로 표현하며, 작품을 통해 타인을 공감할 수 있는 매체임으로 청소년기의 자아정체성 탐구에 적극적으로 활용할 교육적 가치가 있다. 이에 본 논문에서는 교육을 통한 청소년의 전인적인 성장을 도모하기 위해 자아정체성과 청소년기에 야기되는 문제들의 관계성을 고찰하여, 미술교육 내에서 가장 직관적이고 보편적인 시각 이미지 표현법에 속하는 드로잉을 통해 자아정체성을 탐구하는 교육 프로그램을 연구한다. 따라서 본 연구의 중요성은 다음과 같다. 첫째, 청소년기 교육과정과 학교 운영에서 자아정체성 탐구영역의 활성화가 필요하다. 이는 우리나라 청소년 문제의 심각성과 다양한 정서적 어려움을 극복하기 위해 전인적 성장을 목표로 하는 학교 교육에서 반드시 고려되어야 한다고 본다. 둘째, 미술교육에서 드로잉을 통한 청소년기 자아정체성 탐구의 효율성을 들 수 있다. 미술 교과 내에서 시각 이미지의 본질에 기반을 둔 드로잉교육은 기존의 기교적 표현 중심의 미술 수업보다 내적 자기표현에 가치를 두고 접근하는 드로잉 방식을 통해 청소년 미술교육의 돌파구가 될 수 있다. 셋째, 기독교 정신을 바탕으로 세워지는 기독교 대안학교의 특성과 정체성을 고려한 체계적인 미술 교육과정 개발이 필요하다. 미술교육이 시각표현을 통해 개인의 내면과 외부세계의 연결을 추구하는 분야인 만큼, 기독교 세계관에 입각한 교육을 받는 학생들의 기독교 정신이 투영된 자아 탐색과 내적표현의 기회가 상실되지 않도록 기독교 미술 수업의 질적 연구가 활성화되어야 한다고 본다. 시의성을 반영한 미술교육의 중요성이 강조되고 있는 현실에 반해서 실제 교육 현장에서 미술교육의 입지는 여전히 좁은 편이다. 본 논문은 교사로서 미술교육에서 무엇을 추구해야 하는가를 끊임없이 자문하고, 실제 교육 현장의 한계를 극복하기 위한 노력의 방편으로 드로잉교육을 통한 청소년기 자아정체성 탐구의 중요성을 공교육과 기독교 대안 교육의 관점을 종합하여 도출했다는 데 의의가 있다.
This study explored the investigation measures of Self-identity through the drawing within art education for the purpose of establishing the Self-identity in adolescence targeting the middle and high school students. It is deemed that the development of Self-identity is the ...
(Abstract)
This study explored the investigation measures of Self-identity through the drawing within art education for the purpose of establishing the Self-identity in adolescence targeting the middle and high school students. It is deemed that the development of Self-identity is the most important task that needs to be accomplished in adolescence. The result of establishing the Self-identity in adolescence determines the quality of future life in a variety of domains of their whole life because it becomes a behavioral standard that they take as a member of society when forming a relationship with others not only in adolescence but also in adulthood. More than anything, sufficient opportunities, which can explore the Self-identity, should be provided in the curriculum of adolescence. In particular, the art education is the medium that enables the adolescence to take a self-introspective approach for establishing the Self-identity, to expresses the originality of individuals visually, and to empathize with others using the works. Therefore, it is worth utilizing art education actively to explore the Self-identity of adolescence. In this regard, this study conducted in-depth examinations on the relationship between Self-identity and problems caused in adolescence to intend the holistic growth of adolescents through education. Afterward, it investigated educational programs that explore Self-identity through drawing, which was known as one of the most intuitive and universal visual image expression methods in art education. Through the process of this study described above, it is possible to summarize the educational implications of the study results as follows. First, it is necessary to activate the investigation domain of Self-identity in the educational curriculum of adolescence and school management. This should be absolutely considered in school education that aimed to accomplish holistic growth in order to alleviate the seriousness of issues of adolescents in South Korea and overcome their various emotional difficulties. Second, it is possible to entail the efficiency of investigating the Self-identity in adolescence through drawing in art education. In other words, the visual image-based drawing education in the art curriculum can be a breakthrough of art education of adolescents through a drawing method that approaches with a value to inner self-expression rather than the existing art classes focusing on sophisticated expression. Third, it is necessary to develop a systematic art education curriculum that considers the characteristics and identity of the Christian alternative schools built on the basis of the Christian spirit. Since art education is a field that pursues to connect the inner world of individuals to the outer worlds through visual expression, it is thought that the qualitative research on the Christian art classes should be activated so that the students who take education based on the Christian view of the world do not lose their opportunities for searching identity and inner-self. The position of art education is still narrow in the actual education settings, against the fact that the importance of art education in recent times is emphasized in the real world. This study is meaningful in that it constantly asked itself what should be pursued essentially in art education from the perspective of a teacher. Moreover, this study has its significance in that, as a means to overcome the limitations of the educational settings, it derived the importance of investigating the Self-identity in adolescence through art education by comprehensively combining the perspectives of both Christian alternative education and public education.
(Abstract)
This study explored the investigation measures of Self-identity through the drawing within art education for the purpose of establishing the Self-identity in adolescence targeting the middle and high school students. It is deemed that the development of Self-identity is the most important task that needs to be accomplished in adolescence. The result of establishing the Self-identity in adolescence determines the quality of future life in a variety of domains of their whole life because it becomes a behavioral standard that they take as a member of society when forming a relationship with others not only in adolescence but also in adulthood. More than anything, sufficient opportunities, which can explore the Self-identity, should be provided in the curriculum of adolescence. In particular, the art education is the medium that enables the adolescence to take a self-introspective approach for establishing the Self-identity, to expresses the originality of individuals visually, and to empathize with others using the works. Therefore, it is worth utilizing art education actively to explore the Self-identity of adolescence. In this regard, this study conducted in-depth examinations on the relationship between Self-identity and problems caused in adolescence to intend the holistic growth of adolescents through education. Afterward, it investigated educational programs that explore Self-identity through drawing, which was known as one of the most intuitive and universal visual image expression methods in art education. Through the process of this study described above, it is possible to summarize the educational implications of the study results as follows. First, it is necessary to activate the investigation domain of Self-identity in the educational curriculum of adolescence and school management. This should be absolutely considered in school education that aimed to accomplish holistic growth in order to alleviate the seriousness of issues of adolescents in South Korea and overcome their various emotional difficulties. Second, it is possible to entail the efficiency of investigating the Self-identity in adolescence through drawing in art education. In other words, the visual image-based drawing education in the art curriculum can be a breakthrough of art education of adolescents through a drawing method that approaches with a value to inner self-expression rather than the existing art classes focusing on sophisticated expression. Third, it is necessary to develop a systematic art education curriculum that considers the characteristics and identity of the Christian alternative schools built on the basis of the Christian spirit. Since art education is a field that pursues to connect the inner world of individuals to the outer worlds through visual expression, it is thought that the qualitative research on the Christian art classes should be activated so that the students who take education based on the Christian view of the world do not lose their opportunities for searching identity and inner-self. The position of art education is still narrow in the actual education settings, against the fact that the importance of art education in recent times is emphasized in the real world. This study is meaningful in that it constantly asked itself what should be pursued essentially in art education from the perspective of a teacher. Moreover, this study has its significance in that, as a means to overcome the limitations of the educational settings, it derived the importance of investigating the Self-identity in adolescence through art education by comprehensively combining the perspectives of both Christian alternative education and public education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.