가상현실 기술이 발전하면서 최근 콘텐츠들은 HMD와 다른 IoT 센서를 이용 하고 복합적 콘텐츠 제작이 점점 발전하고 있는 추세이다. 특히, 가상현실에서 자연스러운 제스츄어 인식 방법이 오랜기간 동안 연구되고 있다. IoT 기술을 접 목한 웨어러블 디바이스 기술을 이용한 인터랙션 기법이 기존의 가상 디바이스 의 ...
가상현실 기술이 발전하면서 최근 콘텐츠들은 HMD와 다른 IoT 센서를 이용 하고 복합적 콘텐츠 제작이 점점 발전하고 있는 추세이다. 특히, 가상현실에서 자연스러운 제스츄어 인식 방법이 오랜기간 동안 연구되고 있다. IoT 기술을 접 목한 웨어러블 디바이스 기술을 이용한 인터랙션 기법이 기존의 가상 디바이스 의 콘트롤러를 대체하고 있다. 자연스러운 인터랙션 기술은 운동에 효과적으로 적용할 수 있다. 위드 코로나 상황에서 일반인들은 가정에서 효과적으로 재활 운 동, 헬스 운동, 신체 기능 회복을 해야 한다. 또한, 노인, 아이, 남녀노소가 즐겁 게 운동을 해야한다. 이러한 운동은 실제 정량화 되어 칼로리 소비량을 실시간 측정되어야 실제 운동의 효과를 검증할 수 있다. 이를 위하여 본 논문에서는 팔의 이두박근의 근육의 움직임을 파악할 수 할 수 있는 근전도 센서가 포함된 마요 암 밴드를 양 팔에 착용한 후 가상현실에서 복싱 게임을 통해 운동할 수 있는 콘텐츠 및 시스템을 개발하였다. 복싱 게임을 하는 동안 동작에 움직임 및 힘을 계산할 수 있도록 알고리즘을 개발하였고 이 를 기반으로 운동에 대한 정량화를 통해 칼로리 소비량을 계산하였다. 운동을 기 반으로 한 많은 기능성 게임들이 많지만 웨어러블 암밴드를 활용한 자연스러운 제스츄어 기반의 복싱 게임은 현재 많지 않으며 특히, 팔의 힘 기반에 따른 운동 게임은 아직까지 존재하고 있지 않다. 본 논문에서는 이러한 운동 콘텐츠를 개발 하였고 실제 복싱 게임을 통해 실험을 하였다. 실험 한 결과 양 팔의 힘이 근전 도 센서에 의해 정량적인 값으로 추출되는 것을 확인할 수 있었고 실제 칼로리 소비량 계산을 통해 정량적인 값을 도출하였다. 향후 연구로는 힘의 요소만 고려 하는 것이 아니라 방향 가속도 등의 요소를 복합적으로 적용하여 딥러닝을 활용 하여 지능형 복싱 게임 콘텐츠를 개발할 계획이다.
가상현실 기술이 발전하면서 최근 콘텐츠들은 HMD와 다른 IoT 센서를 이용 하고 복합적 콘텐츠 제작이 점점 발전하고 있는 추세이다. 특히, 가상현실에서 자연스러운 제스츄어 인식 방법이 오랜기간 동안 연구되고 있다. IoT 기술을 접 목한 웨어러블 디바이스 기술을 이용한 인터랙션 기법이 기존의 가상 디바이스 의 콘트롤러를 대체하고 있다. 자연스러운 인터랙션 기술은 운동에 효과적으로 적용할 수 있다. 위드 코로나 상황에서 일반인들은 가정에서 효과적으로 재활 운 동, 헬스 운동, 신체 기능 회복을 해야 한다. 또한, 노인, 아이, 남녀노소가 즐겁 게 운동을 해야한다. 이러한 운동은 실제 정량화 되어 칼로리 소비량을 실시간 측정되어야 실제 운동의 효과를 검증할 수 있다. 이를 위하여 본 논문에서는 팔의 이두박근의 근육의 움직임을 파악할 수 할 수 있는 근전도 센서가 포함된 마요 암 밴드를 양 팔에 착용한 후 가상현실에서 복싱 게임을 통해 운동할 수 있는 콘텐츠 및 시스템을 개발하였다. 복싱 게임을 하는 동안 동작에 움직임 및 힘을 계산할 수 있도록 알고리즘을 개발하였고 이 를 기반으로 운동에 대한 정량화를 통해 칼로리 소비량을 계산하였다. 운동을 기 반으로 한 많은 기능성 게임들이 많지만 웨어러블 암밴드를 활용한 자연스러운 제스츄어 기반의 복싱 게임은 현재 많지 않으며 특히, 팔의 힘 기반에 따른 운동 게임은 아직까지 존재하고 있지 않다. 본 논문에서는 이러한 운동 콘텐츠를 개발 하였고 실제 복싱 게임을 통해 실험을 하였다. 실험 한 결과 양 팔의 힘이 근전 도 센서에 의해 정량적인 값으로 추출되는 것을 확인할 수 있었고 실제 칼로리 소비량 계산을 통해 정량적인 값을 도출하였다. 향후 연구로는 힘의 요소만 고려 하는 것이 아니라 방향 가속도 등의 요소를 복합적으로 적용하여 딥러닝을 활용 하여 지능형 복싱 게임 콘텐츠를 개발할 계획이다.
IoT has had an impact on the changing times and timing of HMDs where virtual technology is being implemented. It is recognized for the period to date. In addition, IoT technology is being showcased, and in addition to this, a favorite event will be added to the favorites list.Natural int...
IoT has had an impact on the changing times and timing of HMDs where virtual technology is being implemented. It is recognized for the period to date. In addition, IoT technology is being showcased, and in addition to this, a favorite event will be added to the favorites list.Natural interaction techniques can be easily applied to exercise. In the With Corona situation, ordinary people should easily do rehabilitation exercises, fitness exercises, and recovery of physical functions at home. In addition, the elderly, children, and people of all ages should enjoy exercise. These exercises should be quantified and caloric consumption should be measured in real time to verify the effectiveness of the actual exercise. In this paper, we developed a content and system that can exercise through a boxing game in virtual reality after wearing a Mayo arm band with an EMG sensor that can detect the movement of the biceps muscle on both arms. An algorithm was developed to calculate movement and force during a boxing game, and based on this, calorie consumption was calculated through quantification of exercise. There are many functional games based on exercise, but there are currently not many boxing games based on natural gestures using a wearable armband, and in particular, exercise games based on arm strength do not exist yet. In this paper, such exercise contents were developed and an experiment was conducted through an actual boxing game. As a result of the experiment, it was confirmed that the force of both arms was extracted as a quantitative value by the EMG sensor, and the actual calorie consumption value was derived. As a future plan, we plan to develop intelligent boxing game contents using deep learning by applying factors such as directional acceleration, not just the factor of force.
IoT has had an impact on the changing times and timing of HMDs where virtual technology is being implemented. It is recognized for the period to date. In addition, IoT technology is being showcased, and in addition to this, a favorite event will be added to the favorites list.Natural interaction techniques can be easily applied to exercise. In the With Corona situation, ordinary people should easily do rehabilitation exercises, fitness exercises, and recovery of physical functions at home. In addition, the elderly, children, and people of all ages should enjoy exercise. These exercises should be quantified and caloric consumption should be measured in real time to verify the effectiveness of the actual exercise. In this paper, we developed a content and system that can exercise through a boxing game in virtual reality after wearing a Mayo arm band with an EMG sensor that can detect the movement of the biceps muscle on both arms. An algorithm was developed to calculate movement and force during a boxing game, and based on this, calorie consumption was calculated through quantification of exercise. There are many functional games based on exercise, but there are currently not many boxing games based on natural gestures using a wearable armband, and in particular, exercise games based on arm strength do not exist yet. In this paper, such exercise contents were developed and an experiment was conducted through an actual boxing game. As a result of the experiment, it was confirmed that the force of both arms was extracted as a quantitative value by the EMG sensor, and the actual calorie consumption value was derived. As a future plan, we plan to develop intelligent boxing game contents using deep learning by applying factors such as directional acceleration, not just the factor of force.
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