1912년 독일의 심리학자 베르트하이머(Wertheimer)는 게슈탈트 심리를 창시했다. 게슈탈트 심리학은 지각인식에 대한 체계적이고 포괄적인 연구를 가지고 있으며, 그 존재는 예술작품의 시각적 미학을 이해하는 새로운 방법을 제공할 뿐만 아니라, 이미지의 시각적 창조를 심리학 분야로 확대시킨다. 본 논문은 게슈탈트 심리학의 기본 이론을 고찰하고, 이 부분의 이론을 바탕으로 ...
1912년 독일의 심리학자 베르트하이머(Wertheimer)는 게슈탈트 심리를 창시했다. 게슈탈트 심리학은 지각인식에 대한 체계적이고 포괄적인 연구를 가지고 있으며, 그 존재는 예술작품의 시각적 미학을 이해하는 새로운 방법을 제공할 뿐만 아니라, 이미지의 시각적 창조를 심리학 분야로 확대시킨다. 본 논문은 게슈탈트 심리학의 기본 이론을 고찰하고, 이 부분의 이론을 바탕으로 라스 폰 트리에의 영화 속 화면 구조를 분석해 게슈탈트의 시지각 이론이 영화에서 어떻게 활용되는지를 밝히는 데 목적이 있다. 또 영상 구축을 연구하면서 창작자의 사고와 수용 특성을 결합해 라스 폰 트리에 영화의 시각적 연출 특성을 분석한다. 이를 위해 첫째, 게슈탈트 심리학의 기본 이론과 영화에서의 활용, 라스 폰 트리에의 영화 스타일에 대해 문헌을 중심으로 살펴본다. 이를 바탕으로 라스 폰 트리에 영화의 영상구조를 분석하여 영화의 화면 체계와 구조 체계를 정리한다. 둘째, 영화의 화면 체계를 기준으로 사례를 선정하고, 게슈탈트 시지각 이론의 전경과 배경의 관계, 유사성, 폐쇄성, 공통운명, 균형과 장력, 완결성 등의 원칙에 따라 시각적 구도, 화면 색채, 장면의 형식, 촬영 움직임이 영화에서 나타나는 표현과 기능을 분석한다. 아울러 영화 구조 체계를 기준으로 사례를 선정하고, 완결성의 원리에 근거하여 영화 편집을 진행함에 있어 시간과 공간에서 나타나는 리듬의 역할과 영화 단락의 서사에 대한 역할을 부분적으로 분석했다. 셋째, 문헌 연구와 사례 분석의 결과를 종합하여 라스 폰 트리에 창작 방식의 원리와 작용을 정리한다. 이를 토대로 <범죄의 요소(The Element Of Crime), 1984>, <유로파(Europa), 1991>, <백치들(Idioterne), 1998>, <어둠 속의 댄서(Dancer in the Dark), 2000>,<도그빌(Dogville), 2003>, <살인마 잭의 집(The House That Jack Built), 2018>의 6편으로 영화의 구체적인 사례를 분석해 보면, 포스트모더니즘의 특징을 지닌 라스 폰 트리에 감독 영화의 영상 구조를 게슈탈트 시지각 이론을 통해 해석했고, 전통 영화에서 사용을 거부하는 몰입식 시각적 수사가 시각적으로도 “좋은 형태”를 구성할 수 있는지를 논했다. 현재 연구의 부족함(심리학적으로 라스 트리에의 영화를 분석 )을 풍부하게 할 수 있다.
1912년 독일의 심리학자 베르트하이머(Wertheimer)는 게슈탈트 심리를 창시했다. 게슈탈트 심리학은 지각인식에 대한 체계적이고 포괄적인 연구를 가지고 있으며, 그 존재는 예술작품의 시각적 미학을 이해하는 새로운 방법을 제공할 뿐만 아니라, 이미지의 시각적 창조를 심리학 분야로 확대시킨다. 본 논문은 게슈탈트 심리학의 기본 이론을 고찰하고, 이 부분의 이론을 바탕으로 라스 폰 트리에의 영화 속 화면 구조를 분석해 게슈탈트의 시지각 이론이 영화에서 어떻게 활용되는지를 밝히는 데 목적이 있다. 또 영상 구축을 연구하면서 창작자의 사고와 수용 특성을 결합해 라스 폰 트리에 영화의 시각적 연출 특성을 분석한다. 이를 위해 첫째, 게슈탈트 심리학의 기본 이론과 영화에서의 활용, 라스 폰 트리에의 영화 스타일에 대해 문헌을 중심으로 살펴본다. 이를 바탕으로 라스 폰 트리에 영화의 영상구조를 분석하여 영화의 화면 체계와 구조 체계를 정리한다. 둘째, 영화의 화면 체계를 기준으로 사례를 선정하고, 게슈탈트 시지각 이론의 전경과 배경의 관계, 유사성, 폐쇄성, 공통운명, 균형과 장력, 완결성 등의 원칙에 따라 시각적 구도, 화면 색채, 장면의 형식, 촬영 움직임이 영화에서 나타나는 표현과 기능을 분석한다. 아울러 영화 구조 체계를 기준으로 사례를 선정하고, 완결성의 원리에 근거하여 영화 편집을 진행함에 있어 시간과 공간에서 나타나는 리듬의 역할과 영화 단락의 서사에 대한 역할을 부분적으로 분석했다. 셋째, 문헌 연구와 사례 분석의 결과를 종합하여 라스 폰 트리에 창작 방식의 원리와 작용을 정리한다. 이를 토대로 <범죄의 요소(The Element Of Crime), 1984>, <유로파(Europa), 1991>, <백치들(Idioterne), 1998>, <어둠 속의 댄서(Dancer in the Dark), 2000>,<도그빌(Dogville), 2003>, <살인마 잭의 집(The House That Jack Built), 2018>의 6편으로 영화의 구체적인 사례를 분석해 보면, 포스트모더니즘의 특징을 지닌 라스 폰 트리에 감독 영화의 영상 구조를 게슈탈트 시지각 이론을 통해 해석했고, 전통 영화에서 사용을 거부하는 몰입식 시각적 수사가 시각적으로도 “좋은 형태”를 구성할 수 있는지를 논했다. 현재 연구의 부족함(심리학적으로 라스 트리에의 영화를 분석 )을 풍부하게 할 수 있다.
In 1912, the German psychologist Max Wertheimer founded Gestalt psychology. Gestalt psychology has a relatively systematic and comprehensive research on perceptual cognition, and its existence not only provides a new way of understanding for the visual aesthetics of artistic works, but also expands ...
In 1912, the German psychologist Max Wertheimer founded Gestalt psychology. Gestalt psychology has a relatively systematic and comprehensive research on perceptual cognition, and its existence not only provides a new way of understanding for the visual aesthetics of artistic works, but also expands the visual creation of images to the field of psychology. The purpose of this paper is to analyze the frame structure of Lars von Trier's films on the basis of the basic theories of Gestalt psychology and to reveal how the perceptual organization principle of Gestalt is applied in films. In addition to the study of image construction, it analyzes the director's thinking and combines the audience reception characteristics to analyze the visual style of Lars von Trier's films. Therefore, the basic theory of Gestalt psychology is expounded firstly. According to the existing works and research results, this paper explains the existence and function of Gestalt laws of grouping, and examines the related papers of Lars Von Trier's film style. On this basis, starting from the system of the film picture and structure, the image structure of Las Von Trier's film is sorted out. Secondly, take the film picture system as the standard, according to the principles of Gestalt, such as Figure-ground, Similarity, Closure, heterogeneous isomorphism, balance and tension, and completeness to analyze the representation and function of visual composition, screen color, scene form and shot motion in the film space. Based on the film structure system as the standard, selected cases, according to the principle of gestalt, this paper analyzes the function of rhythm of the film editing in the time and space and the effect of the film narrative from prat to the whole. Thirdly, it analyzes the results obtained from literature research and case study comprehensively. It summarizes the results of the case study, and collates the principles and functions of Lars von Trier's creative approach. After analyzing six films including “Europa”, “Forbrydelsens element”, “Idioterne”, “Dancer in the Dark”, “Dogville”, and “The House That Jack Built”, it can be seen that Lars von Trier's screen structure has the characteristics of postmodernism and refuses to use the immersive visual rhetoric of traditional films. This study provides additional ways to interpret Lars von Trier's films, and enriches the deficiencies of the current research (interpreting Lars von Trier's films from a psychological perspective).
In 1912, the German psychologist Max Wertheimer founded Gestalt psychology. Gestalt psychology has a relatively systematic and comprehensive research on perceptual cognition, and its existence not only provides a new way of understanding for the visual aesthetics of artistic works, but also expands the visual creation of images to the field of psychology. The purpose of this paper is to analyze the frame structure of Lars von Trier's films on the basis of the basic theories of Gestalt psychology and to reveal how the perceptual organization principle of Gestalt is applied in films. In addition to the study of image construction, it analyzes the director's thinking and combines the audience reception characteristics to analyze the visual style of Lars von Trier's films. Therefore, the basic theory of Gestalt psychology is expounded firstly. According to the existing works and research results, this paper explains the existence and function of Gestalt laws of grouping, and examines the related papers of Lars Von Trier's film style. On this basis, starting from the system of the film picture and structure, the image structure of Las Von Trier's film is sorted out. Secondly, take the film picture system as the standard, according to the principles of Gestalt, such as Figure-ground, Similarity, Closure, heterogeneous isomorphism, balance and tension, and completeness to analyze the representation and function of visual composition, screen color, scene form and shot motion in the film space. Based on the film structure system as the standard, selected cases, according to the principle of gestalt, this paper analyzes the function of rhythm of the film editing in the time and space and the effect of the film narrative from prat to the whole. Thirdly, it analyzes the results obtained from literature research and case study comprehensively. It summarizes the results of the case study, and collates the principles and functions of Lars von Trier's creative approach. After analyzing six films including “Europa”, “Forbrydelsens element”, “Idioterne”, “Dancer in the Dark”, “Dogville”, and “The House That Jack Built”, it can be seen that Lars von Trier's screen structure has the characteristics of postmodernism and refuses to use the immersive visual rhetoric of traditional films. This study provides additional ways to interpret Lars von Trier's films, and enriches the deficiencies of the current research (interpreting Lars von Trier's films from a psychological perspective).
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.