경험경제 시대에 제품의 핵심 가치는 단순한 기능과 조형에서 제품 사용자 경험(PUX)으로 옮겨갔다. 제품의 경험 만족도는 지속사용성을 높여 기업 제품의 시장경쟁력 향상에 영향을 준다. 그러나 기존 연구는 PUX와 제품의 지속사용성 사이의 관련성에 대한 분석과 검토가 여 전히 부족하다. 이에 본 연구는 제품 사용 경험을 향상하기 위한 핵심 PUX 요소 도출하여 구체적인 PUX 요소향상방향을제언하는것을목적한다. 이목적을달성하기위해본연구제III장은실증 연구 1과 ...
경험경제 시대에 제품의 핵심 가치는 단순한 기능과 조형에서 제품 사용자 경험(PUX)으로 옮겨갔다. 제품의 경험 만족도는 지속사용성을 높여 기업 제품의 시장경쟁력 향상에 영향을 준다. 그러나 기존 연구는 PUX와 제품의 지속사용성 사이의 관련성에 대한 분석과 검토가 여 전히 부족하다. 이에 본 연구는 제품 사용 경험을 향상하기 위한 핵심 PUX 요소 도출하여 구체적인 PUX 요소향상방향을제언하는것을목적한다. 이목적을달성하기위해본연구제III장은실증 연구 1과 실증연구 2를 진행하였다. 실증연구 1은 일상생활 편의 제품인 전동칫솔의 PUX와 지속적 사용 의도의 연관성을 알아보 고자 한다. 이를 위해 PUX 요소, 경험 만족도 변화와 지속적 사용 의도 간의 연관 경로를 설 정하고 조사와 분석, 검증을 진행하였다. 연구 과정은 1)“제품 특징 및 시장 현황 조사”, 2)“사 용자 조사와 PUX요소 도출”, 3)“설문 조사 및 경로 분석 방법을 이용한 PUX 요소-지속적 사 용 의도의 연관성 분석”, 4)“분석 결과 도출” 4단계로 구성된다. 이러한 연구 과정을 토대로 제품 지속사용성에 포함된 “현 보유 제품의 지속사용성”, “동일 모델의 지속사용성”과 “동종 제품의 지속사용성”은 각각 PUX 요소 집단 “만족성, 효율성과 사용 편의성”, “만족성, 브랜드 신뢰성, 구매 경제성과 사용 경제성”과 “효율성, 조작 간편성, 안전성, 브랜드 신뢰성”에 직접 적 영향을 받고, 경험 만족도 변화를 통해서 PUX 요소 “만족성, 기능성, 보관성, 위생 유지성, 구매 경제성과 사용 경제성”에 간접적 영향을 받는다는 것은 알게 되었다. 이에 실증연구 1은 지속적 사용 의도에 직접적 영향을 줄 수 있는 7개 PUX 요소(만족성, 효율성, 사용 편의성, 브 랜드 신뢰성, 경제성, 조작 간편성, 안전성)를 핵심 PUX 요소로 도출하였다. 실증연구 2는 PUX 요소와 지속적 사용 의도 간의 연관성이 유형별 제품에서 나타내는 차별성 을 통찰하기 위해 3가지 유형의 무선이어폰을 연구대상 제품으로 한다. 연구과정은 1)“무선이 어폰의 시장 현황 조사”, 2)“사용자 조사 및 PUX 요소 도출”, 3)“PUX 요소와 지속적 사용 의 도의 연관성 분석”, 4)“분석 결과 도출 및 경험 디자인 방향성 제시” 4단계로 이루어졌다. 이 런 연구 과정을 통해 무선이어폰의 유형에 따라 제품 지속사용성에 영향을 주는 핵심 PUX 요 소군집이 서로 다르다는 것을 알 수 있었다. 또한, 실증연구 1의 추진 연구로 실증연구 2에서 사용자의 지속적 사용 의도에 직접적 영향을 줄 수 있는 6개 PUX 요소(조형성, 제어성, 쾌적성, 편의성, 기능성, 효율성)를 핵심 PUX 요소로 도출하였다. 제 IV장은 연구의 차별성을 부각하기 위해 실증연구 1과 2 도출한 핵심 PUX 요소와 관련 세 부 항목에 기초하여 Focus Group Discussion을 통해 9개 PUX 요소 그룹과 27개의 구체적인 핵 심 PUX 요소를 귀결하였다. 2차로 도출된 27개의 구체적인 핵심 PUX 요소는 “1 디자인 완성 도 및 정교성과 2 시각적 매력성, 3 디자인 단순성, 4 자아표현 충족성, 5 촉각적 체험의 쾌적성, 6 청각적 체험의 쾌적성, 7 안정성 체험의 쾌적성, 8 조작 인터페이스의 이해 용이 성, 9 조작 절차 및 구조의 타당성, 10 사인 표시 및 피드백 정보의 즉시인지성, 11 조작 방 식의타당성,12제품인체공학적요소의타당성,13제품수납의용이성, 14제품휴대편의 성, 15제품충전방식의편의성,16제품기능유형의충분성, 17기능조절의합목적성, 18사용환경의적합성, 19기능실현의기술성, 20제품형태구조상의사용효율성, 21제 품 인터랙션상의 사용 효율성, 22 제품 재질과 구조상의 사용 안전성, 23 제품 작동상의 사용 안전성, 24브랜드평판의우수성, 25제품제조사의전문성,26구매경제성,27사용경제 성”을 포함한다. 다음으로 PUX 요소 그룹의 개념적 범위와 장기적 사용자 경험흐름도 중의 분포 특징을 설명하였다. 핵심 PUX 요소의 정의와 설명을 바탕으로 제 IV장 2.3절은 제품의 지속사용성을 향상하기 위한 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향 40개를 제시하였다. 제 IV장 2.4절에는 전문가 평가 조사 결과를 보면 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향 이 제품 지속사용성 향상에 중요하다고 판단할 수 있다. 또한, 연구 대상 제품에 따라 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향의 중용도 우선순위도 정리하였다. 최종 연구 결과의 가 치 확장과 효율적인 제품 디자인 개발 프로세스를 위해 핵심 PUX 요소와 관련 디자인⦁개발 방향을 제품 기획 단계에 적용하는 것을 제언하여 제품 기획 단계의 리서치 항목과 구체적인 조사내용 체크리스트를 제시하였다. 본 연구는 제품의 사용자 경험과 지속사용성 연구에 적용할 수 있는 연관성 연구방법을 제 시하였다. 연구결과에 도출한 핵심 PUX 요소와 그에 관련된 디자인⦁개발 방향은 기업 제품 개발 시 기초자료로 활용될 수 있다. 연구 마지막 부분에 제시한 구체적인 조사내용 체크리스 트도 향후 다른 제품의 지속사용성을 확보하기 위한 제품 기획 단계과 디자인 프로세스에 적 용할 수 있을 것으로 기대된다.
경험경제 시대에 제품의 핵심 가치는 단순한 기능과 조형에서 제품 사용자 경험(PUX)으로 옮겨갔다. 제품의 경험 만족도는 지속사용성을 높여 기업 제품의 시장경쟁력 향상에 영향을 준다. 그러나 기존 연구는 PUX와 제품의 지속사용성 사이의 관련성에 대한 분석과 검토가 여 전히 부족하다. 이에 본 연구는 제품 사용 경험을 향상하기 위한 핵심 PUX 요소 도출하여 구체적인 PUX 요소향상방향을제언하는것을목적한다. 이목적을달성하기위해본연구제III장은실증 연구 1과 실증연구 2를 진행하였다. 실증연구 1은 일상생활 편의 제품인 전동칫솔의 PUX와 지속적 사용 의도의 연관성을 알아보 고자 한다. 이를 위해 PUX 요소, 경험 만족도 변화와 지속적 사용 의도 간의 연관 경로를 설 정하고 조사와 분석, 검증을 진행하였다. 연구 과정은 1)“제품 특징 및 시장 현황 조사”, 2)“사 용자 조사와 PUX요소 도출”, 3)“설문 조사 및 경로 분석 방법을 이용한 PUX 요소-지속적 사 용 의도의 연관성 분석”, 4)“분석 결과 도출” 4단계로 구성된다. 이러한 연구 과정을 토대로 제품 지속사용성에 포함된 “현 보유 제품의 지속사용성”, “동일 모델의 지속사용성”과 “동종 제품의 지속사용성”은 각각 PUX 요소 집단 “만족성, 효율성과 사용 편의성”, “만족성, 브랜드 신뢰성, 구매 경제성과 사용 경제성”과 “효율성, 조작 간편성, 안전성, 브랜드 신뢰성”에 직접 적 영향을 받고, 경험 만족도 변화를 통해서 PUX 요소 “만족성, 기능성, 보관성, 위생 유지성, 구매 경제성과 사용 경제성”에 간접적 영향을 받는다는 것은 알게 되었다. 이에 실증연구 1은 지속적 사용 의도에 직접적 영향을 줄 수 있는 7개 PUX 요소(만족성, 효율성, 사용 편의성, 브 랜드 신뢰성, 경제성, 조작 간편성, 안전성)를 핵심 PUX 요소로 도출하였다. 실증연구 2는 PUX 요소와 지속적 사용 의도 간의 연관성이 유형별 제품에서 나타내는 차별성 을 통찰하기 위해 3가지 유형의 무선이어폰을 연구대상 제품으로 한다. 연구과정은 1)“무선이 어폰의 시장 현황 조사”, 2)“사용자 조사 및 PUX 요소 도출”, 3)“PUX 요소와 지속적 사용 의 도의 연관성 분석”, 4)“분석 결과 도출 및 경험 디자인 방향성 제시” 4단계로 이루어졌다. 이 런 연구 과정을 통해 무선이어폰의 유형에 따라 제품 지속사용성에 영향을 주는 핵심 PUX 요 소군집이 서로 다르다는 것을 알 수 있었다. 또한, 실증연구 1의 추진 연구로 실증연구 2에서 사용자의 지속적 사용 의도에 직접적 영향을 줄 수 있는 6개 PUX 요소(조형성, 제어성, 쾌적성, 편의성, 기능성, 효율성)를 핵심 PUX 요소로 도출하였다. 제 IV장은 연구의 차별성을 부각하기 위해 실증연구 1과 2 도출한 핵심 PUX 요소와 관련 세 부 항목에 기초하여 Focus Group Discussion을 통해 9개 PUX 요소 그룹과 27개의 구체적인 핵 심 PUX 요소를 귀결하였다. 2차로 도출된 27개의 구체적인 핵심 PUX 요소는 “1 디자인 완성 도 및 정교성과 2 시각적 매력성, 3 디자인 단순성, 4 자아표현 충족성, 5 촉각적 체험의 쾌적성, 6 청각적 체험의 쾌적성, 7 안정성 체험의 쾌적성, 8 조작 인터페이스의 이해 용이 성, 9 조작 절차 및 구조의 타당성, 10 사인 표시 및 피드백 정보의 즉시인지성, 11 조작 방 식의타당성,12제품인체공학적요소의타당성,13제품수납의용이성, 14제품휴대편의 성, 15제품충전방식의편의성,16제품기능유형의충분성, 17기능조절의합목적성, 18사용환경의적합성, 19기능실현의기술성, 20제품형태구조상의사용효율성, 21제 품 인터랙션상의 사용 효율성, 22 제품 재질과 구조상의 사용 안전성, 23 제품 작동상의 사용 안전성, 24브랜드평판의우수성, 25제품제조사의전문성,26구매경제성,27사용경제 성”을 포함한다. 다음으로 PUX 요소 그룹의 개념적 범위와 장기적 사용자 경험 흐름도 중의 분포 특징을 설명하였다. 핵심 PUX 요소의 정의와 설명을 바탕으로 제 IV장 2.3절은 제품의 지속사용성을 향상하기 위한 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향 40개를 제시하였다. 제 IV장 2.4절에는 전문가 평가 조사 결과를 보면 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향 이 제품 지속사용성 향상에 중요하다고 판단할 수 있다. 또한, 연구 대상 제품에 따라 핵심 PUX 요소와 관련된 디자인⦁개발 방향의 중용도 우선순위도 정리하였다. 최종 연구 결과의 가 치 확장과 효율적인 제품 디자인 개발 프로세스를 위해 핵심 PUX 요소와 관련 디자인⦁개발 방향을 제품 기획 단계에 적용하는 것을 제언하여 제품 기획 단계의 리서치 항목과 구체적인 조사내용 체크리스트를 제시하였다. 본 연구는 제품의 사용자 경험과 지속사용성 연구에 적용할 수 있는 연관성 연구방법을 제 시하였다. 연구결과에 도출한 핵심 PUX 요소와 그에 관련된 디자인⦁개발 방향은 기업 제품 개발 시 기초자료로 활용될 수 있다. 연구 마지막 부분에 제시한 구체적인 조사내용 체크리스 트도 향후 다른 제품의 지속사용성을 확보하기 위한 제품 기획 단계과 디자인 프로세스에 적 용할 수 있을 것으로 기대된다.
In the era of experience economy, the core value of a product has shifted from simple functions and formations to product user experience (PUX). Experience satisfaction of products increases sustainability and affects the improvement of market competitiveness of enterprise products. However, existin...
In the era of experience economy, the core value of a product has shifted from simple functions and formations to product user experience (PUX). Experience satisfaction of products increases sustainability and affects the improvement of market competitiveness of enterprise products. However, existing studies are still limited in analysis and discussion of the correlation between PUX and persistent usage of product. Therefore, the purpose of this study is to derive key PUX factors that improve the PUX and suggest specific suggestions for improving each PUX factors. To achieve this purpose, Chapter III of this study has conducted empirical study 1 and empirical study 2. Empirical Study 1 aims to find out the relationship between the PUX of electric toothbrushes, which are convenient products for daily life, and the continuous usage intention. To this end, a related path was established between PUX factors, experience satisfaction changing, and continuous use intention, and investigation, analysis, and verification were conducted. The process of study mainly consists of four stages: 1) "Product features and market status research", 2) "User survey and PUX factors derivation", 3) "Analysis of correlation between PUX factors and continuous usage intention by questionnaire survey and path analysis", 4) "Derivation of Analysis Results". Based on this research process, "sustainability of current products", "sustainability of the same model product", and "sustainability of the same type product" are directly affected by PUX factors groups "sensory satisfaction, efficiency of use and ease of use", "sensory satisfaction, brand reliability, purchase economy and use economy" and "efficiency of use, ease of operation, safety of use and brand reliability". Therefore, empirical study 1 has derived 7 PUX factors (sensory satisfaction, efficiency of use, ease of use, brand reliability, economy, efficiency of use, ease of operation, and safety of use) as the core PUX factors that can directly affect the continuous usage intention. Empirical Study 2 chose three types of wireless earphones as the subject products to observe the differentiation of correlation between PUX factors and continuous usage intention in different types of product. The process of study consisted of four steps: 1) "Product features and market status research", 2 "User Survey and Derivation of PUX factors", 3) "Analysis of correlation between PUX factors and continuous usage intention by questionnaire survey and path analysis", 4) "Derivation of Analysis Results". Through this research process, it was found that the core PUX factors clusters that influence product sustainability were different depending on the type of wireless earphone. In addition, as a promotion study of empirical study 1, 6 PUX factors(Formation, Ease of manipulation, Comfort of use, Convenience of use, Functionality and Efficiency) that directly affect the user's continuous usage intention were derived as the core PUX factors in empirical study 2 . In order to highlight the differentiation from current studies, Chapter IV resulted in 9 PUX factors groups and 27 specific core PUX factors through focus group discussion based on the core PUX factors derived from empirical studies 1 and 2 and related detailed items. The 27 specific PUX factors derived secondarily include "1 Design completeness and refinement, 2 Visual attractiveness, 3 Design simplicity, 4 Self-expression satisfaction, 5 Comfort of tactile experience, 6 Comfort of auditory experience, 7 Comfort of stability experience, 8 Ease of understanding of interactive user interface and feedback information, 9 Validity of operation procedures and structures, 10 Immediate glanceability of sign and feedback information, 11 Validity of the manipulation method, 12 Validity of product ergonomic factors, 13 Ease of storing products, 14 Ease of carrying, 15 Convenience of product charging method, 16 Sufficiency of product functional types, 17 Purpose fitness of function control, 18 Suitability of use environment, 19 Technology of function realization, 20 Efficiency of use in product type structure, 21 Efficiency of use in product interaction, 22 Product material and structural safety, 23 Safety in operating the product, 24 Brand reputation, 25 Professionalism of product manufacturer's, 26 Purchase economy, 27 Use economy". Next, the conceptual scope of the PUX element group and distribution characteristics during the long-term user experience flow chart were explained. Based on the definition and explanation of the core PUX factors, Chapter IV, Section 2.3 presented suggestions for product design and development related to the core PUX factors that improve the sustainability of the product. In Chapter IV, Section 2.4, the results of expert evaluation survey showed that the suggestions for design and development related to core PUX factors were important in improving product sustainability. In addition, the priority of the suggestions for product design and development related to the core PUX factors were also summarized according to the studied product. Consequently, for value expansion of the research results and efficiency of product design and development process, research items and specific research contents checklists were presented and suggested applying to the product planning stage. This study proposed a correlation research method that can be applied to the study of product user experience and sustainability. The core PUX factors derived from the research results and related suggestions for product design and development can be used as basic data when developing corporate products. The specific survey content checklist presented at the end of the study is also expected to be applied to product planning stages and design processes to ensure sustainability of other products developed in the future.
In the era of experience economy, the core value of a product has shifted from simple functions and formations to product user experience (PUX). Experience satisfaction of products increases sustainability and affects the improvement of market competitiveness of enterprise products. However, existing studies are still limited in analysis and discussion of the correlation between PUX and persistent usage of product. Therefore, the purpose of this study is to derive key PUX factors that improve the PUX and suggest specific suggestions for improving each PUX factors. To achieve this purpose, Chapter III of this study has conducted empirical study 1 and empirical study 2. Empirical Study 1 aims to find out the relationship between the PUX of electric toothbrushes, which are convenient products for daily life, and the continuous usage intention. To this end, a related path was established between PUX factors, experience satisfaction changing, and continuous use intention, and investigation, analysis, and verification were conducted. The process of study mainly consists of four stages: 1) "Product features and market status research", 2) "User survey and PUX factors derivation", 3) "Analysis of correlation between PUX factors and continuous usage intention by questionnaire survey and path analysis", 4) "Derivation of Analysis Results". Based on this research process, "sustainability of current products", "sustainability of the same model product", and "sustainability of the same type product" are directly affected by PUX factors groups "sensory satisfaction, efficiency of use and ease of use", "sensory satisfaction, brand reliability, purchase economy and use economy" and "efficiency of use, ease of operation, safety of use and brand reliability". Therefore, empirical study 1 has derived 7 PUX factors (sensory satisfaction, efficiency of use, ease of use, brand reliability, economy, efficiency of use, ease of operation, and safety of use) as the core PUX factors that can directly affect the continuous usage intention. Empirical Study 2 chose three types of wireless earphones as the subject products to observe the differentiation of correlation between PUX factors and continuous usage intention in different types of product. The process of study consisted of four steps: 1) "Product features and market status research", 2 "User Survey and Derivation of PUX factors", 3) "Analysis of correlation between PUX factors and continuous usage intention by questionnaire survey and path analysis", 4) "Derivation of Analysis Results". Through this research process, it was found that the core PUX factors clusters that influence product sustainability were different depending on the type of wireless earphone. In addition, as a promotion study of empirical study 1, 6 PUX factors(Formation, Ease of manipulation, Comfort of use, Convenience of use, Functionality and Efficiency) that directly affect the user's continuous usage intention were derived as the core PUX factors in empirical study 2 . In order to highlight the differentiation from current studies, Chapter IV resulted in 9 PUX factors groups and 27 specific core PUX factors through focus group discussion based on the core PUX factors derived from empirical studies 1 and 2 and related detailed items. The 27 specific PUX factors derived secondarily include "1 Design completeness and refinement, 2 Visual attractiveness, 3 Design simplicity, 4 Self-expression satisfaction, 5 Comfort of tactile experience, 6 Comfort of auditory experience, 7 Comfort of stability experience, 8 Ease of understanding of interactive user interface and feedback information, 9 Validity of operation procedures and structures, 10 Immediate glanceability of sign and feedback information, 11 Validity of the manipulation method, 12 Validity of product ergonomic factors, 13 Ease of storing products, 14 Ease of carrying, 15 Convenience of product charging method, 16 Sufficiency of product functional types, 17 Purpose fitness of function control, 18 Suitability of use environment, 19 Technology of function realization, 20 Efficiency of use in product type structure, 21 Efficiency of use in product interaction, 22 Product material and structural safety, 23 Safety in operating the product, 24 Brand reputation, 25 Professionalism of product manufacturer's, 26 Purchase economy, 27 Use economy". Next, the conceptual scope of the PUX element group and distribution characteristics during the long-term user experience flow chart were explained. Based on the definition and explanation of the core PUX factors, Chapter IV, Section 2.3 presented suggestions for product design and development related to the core PUX factors that improve the sustainability of the product. In Chapter IV, Section 2.4, the results of expert evaluation survey showed that the suggestions for design and development related to core PUX factors were important in improving product sustainability. In addition, the priority of the suggestions for product design and development related to the core PUX factors were also summarized according to the studied product. Consequently, for value expansion of the research results and efficiency of product design and development process, research items and specific research contents checklists were presented and suggested applying to the product planning stage. This study proposed a correlation research method that can be applied to the study of product user experience and sustainability. The core PUX factors derived from the research results and related suggestions for product design and development can be used as basic data when developing corporate products. The specific survey content checklist presented at the end of the study is also expected to be applied to product planning stages and design processes to ensure sustainability of other products developed in the future.
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