20세기 초 영화가 만들어지고 시작하고 1세기가 넘는 기간, 영화는 기술적, 미학적 발전을 거듭해왔다. 같은 기간 중국 영화 역시 다양한 어려움을 겪었지만, 영화사에서 주목받는 영화들이 제작되면서 성장했다. 중국 영화인들은 정치적 부침 속에서 '중국 영화 스타일'을 형성해왔다. 주선율 영화, 현실주의 영화, 희극 영화, 공상과학 영화, 또한 청춘 애정 영화 등이 대중적 영화로 자리 잡았다.
본 논문에서 연구하는 중국 영화에서의 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅의 탄생’은 다양한 유형의 영화에서 존재하지만, 흔히 주선율 주제와 공...
20세기 초 영화가 만들어지고 시작하고 1세기가 넘는 기간, 영화는 기술적, 미학적 발전을 거듭해왔다. 같은 기간 중국 영화 역시 다양한 어려움을 겪었지만, 영화사에서 주목받는 영화들이 제작되면서 성장했다. 중국 영화인들은 정치적 부침 속에서 '중국 영화 스타일'을 형성해왔다. 주선율 영화, 현실주의 영화, 희극 영화, 공상과학 영화, 또한 청춘 애정 영화 등이 대중적 영화로 자리 잡았다.
본 논문에서 연구하는 중국 영화에서의 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅의 탄생’은 다양한 유형의 영화에서 존재하지만, 흔히 주선율 주제와 공상과학 영화에서 볼 수 있다. 반면 미국 영화는 서구 문명의 토대인 헬레니즘과 헤브라이즘, 미국의 지리적 환경, 그리고 자본주의를 포함한 체제 이데올로기 등 여러 요인의 영향을 받으면서 독특한 미국 정신을 보여준다. 특히 할리우드(Hollywood)의 블록버스터 영화에서 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅의 탄생’은 서구 문명의 유산을 재현하고 있다.
예나 지금이나 ‘죽음’과 ‘영웅’의 정의는 시대환경의 변천에 따라 다시 정의될 수 있으며 시대와 더불어 발전하는 특징을 보인다. 본 논문은 중국과 미국 영화에서 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅’의 탄생이 각각 어떤 문화적 의미화를 통해 양국의 이데올로기를 재현하는가를 비교 분석하고자 한다. 이를 위해서 논문은 다음과 같은 내용으로 구성된다.
<제1장 서론>에서는 연구 목적과 의의, 연구배경 및 필요성 등을 언급한다.
<제2장 동서양에서의 죽음의 문화적 기원>에서는 중국과 미국 영화에서 죽음과 영웅의 문화적 의미, 죽음과 영웅 탄생의 시각적 재현 등에서의 차이와 유사성을 논의한다. <제1절 유교와 불교에서의 죽음관>에서는 유교와 불교는 중국에서 길게 발전해왔고 유교하고 불교의 내용은 무엇인 지 또는 그 내용들은 영화 속의 죽음관에 어떤 영향 미치는 지에 대해 정리를 한다. <제2절 서양에서의 죽음관>은 중국과 비하면 미국의 역사는 짧고 유렵의 이민자들의 영향을 받아 헬레니즘과 헤브라이즘 전통의 영향을 미쳐 발전해왔고 종교개혁을 거치면서 기독교도 어떤 새로운 죽음관을 정립했다는 내용을 보여준다. <제3절 영웅적 인물의 죽음 장면에서의 예술적 표현>에서는 중국과 미국 영화에서 주인공의 죽음 혹은 죽을 고비를 경험하는 장면을 제작되는 과정에서 서사방식, 영상 스타일, 이미지 형성, 사회문화적, 4가지부분으로 나누어 살펴보았다. <제4절 영웅적 인물 죽음 행위의 기능 차이>에서는 주제의 승화와 계몽하고 줄거리의 전개와 발전의 2부분 내용을 각각 영화의 장면을 예로 들어 설명했다.
<제3장 중국과 미국 영화에서 영웅 형상의 개성적 표현>에서는 ‘희생식’ 집단 영웅주의를 특징으로 하는 중국 영화와 ‘구원식’ 개인 영웅주의를 특징으로 하는 미국 영화에 대한 논의를 정리했다. 그리고 양국 영화에서 공통으로 보이는 선악의 투쟁과 사명 완수, 그리고 양국의 영화에서 영웅 탄생의 특징과 차이에 대하여 논의했다.
<제4장 결론 >은 논문전체를 총괄한 부분이다. 앞에서 눈술한 부분에 분석방법과 연구내용를 통해 중국과 미국 영화 속 영웅의 '죽음'과'탄생'의 이데올로기의 동이성 대한 개인의 인식과 관점을 제시했다.
총체적으로, 중미 영화의 이데올로기의 도덕 기준에 대한 정의는 대체로 논리적으로 일치하지만, 여러 면에서 차이가 있는 것도 명백하다. 앞으로의 국제교류와 다문화적인 보급 과정에서 더 일치하는 점은 취하고 의견이 서로 다른 점은 잠시 보류하면서 서로 이해해야 한다. 국제 시장 질서를 존중하는 전제하에 도덕적 차이를 존중하는 기초에서 협력하여 발전하고 함께 이익을 얻는 것을 모색해야 한다.
20세기 초 영화가 만들어지고 시작하고 1세기가 넘는 기간, 영화는 기술적, 미학적 발전을 거듭해왔다. 같은 기간 중국 영화 역시 다양한 어려움을 겪었지만, 영화사에서 주목받는 영화들이 제작되면서 성장했다. 중국 영화인들은 정치적 부침 속에서 '중국 영화 스타일'을 형성해왔다. 주선율 영화, 현실주의 영화, 희극 영화, 공상과학 영화, 또한 청춘 애정 영화 등이 대중적 영화로 자리 잡았다.
본 논문에서 연구하는 중국 영화에서의 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅의 탄생’은 다양한 유형의 영화에서 존재하지만, 흔히 주선율 주제와 공상과학 영화에서 볼 수 있다. 반면 미국 영화는 서구 문명의 토대인 헬레니즘과 헤브라이즘, 미국의 지리적 환경, 그리고 자본주의를 포함한 체제 이데올로기 등 여러 요인의 영향을 받으면서 독특한 미국 정신을 보여준다. 특히 할리우드(Hollywood)의 블록버스터 영화에서 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅의 탄생’은 서구 문명의 유산을 재현하고 있다.
예나 지금이나 ‘죽음’과 ‘영웅’의 정의는 시대환경의 변천에 따라 다시 정의될 수 있으며 시대와 더불어 발전하는 특징을 보인다. 본 논문은 중국과 미국 영화에서 주인공의 ‘죽음’과 ‘영웅’의 탄생이 각각 어떤 문화적 의미화를 통해 양국의 이데올로기를 재현하는가를 비교 분석하고자 한다. 이를 위해서 논문은 다음과 같은 내용으로 구성된다.
<제1장 서론>에서는 연구 목적과 의의, 연구배경 및 필요성 등을 언급한다.
<제2장 동서양에서의 죽음의 문화적 기원>에서는 중국과 미국 영화에서 죽음과 영웅의 문화적 의미, 죽음과 영웅 탄생의 시각적 재현 등에서의 차이와 유사성을 논의한다. <제1절 유교와 불교에서의 죽음관>에서는 유교와 불교는 중국에서 길게 발전해왔고 유교하고 불교의 내용은 무엇인 지 또는 그 내용들은 영화 속의 죽음관에 어떤 영향 미치는 지에 대해 정리를 한다. <제2절 서양에서의 죽음관>은 중국과 비하면 미국의 역사는 짧고 유렵의 이민자들의 영향을 받아 헬레니즘과 헤브라이즘 전통의 영향을 미쳐 발전해왔고 종교개혁을 거치면서 기독교도 어떤 새로운 죽음관을 정립했다는 내용을 보여준다. <제3절 영웅적 인물의 죽음 장면에서의 예술적 표현>에서는 중국과 미국 영화에서 주인공의 죽음 혹은 죽을 고비를 경험하는 장면을 제작되는 과정에서 서사방식, 영상 스타일, 이미지 형성, 사회문화적, 4가지부분으로 나누어 살펴보았다. <제4절 영웅적 인물 죽음 행위의 기능 차이>에서는 주제의 승화와 계몽하고 줄거리의 전개와 발전의 2부분 내용을 각각 영화의 장면을 예로 들어 설명했다.
<제3장 중국과 미국 영화에서 영웅 형상의 개성적 표현>에서는 ‘희생식’ 집단 영웅주의를 특징으로 하는 중국 영화와 ‘구원식’ 개인 영웅주의를 특징으로 하는 미국 영화에 대한 논의를 정리했다. 그리고 양국 영화에서 공통으로 보이는 선악의 투쟁과 사명 완수, 그리고 양국의 영화에서 영웅 탄생의 특징과 차이에 대하여 논의했다.
<제4장 결론 >은 논문전체를 총괄한 부분이다. 앞에서 눈술한 부분에 분석방법과 연구내용를 통해 중국과 미국 영화 속 영웅의 '죽음'과'탄생'의 이데올로기의 동이성 대한 개인의 인식과 관점을 제시했다.
총체적으로, 중미 영화의 이데올로기의 도덕 기준에 대한 정의는 대체로 논리적으로 일치하지만, 여러 면에서 차이가 있는 것도 명백하다. 앞으로의 국제교류와 다문화적인 보급 과정에서 더 일치하는 점은 취하고 의견이 서로 다른 점은 잠시 보류하면서 서로 이해해야 한다. 국제 시장 질서를 존중하는 전제하에 도덕적 차이를 존중하는 기초에서 협력하여 발전하고 함께 이익을 얻는 것을 모색해야 한다.
The film production began in the early 20th century. For more than a century period, films are continuously developed from both technical and aesthetic ways. Contemporaneously, the development of Chinese film experienced various difficulties, however, it became better and better with the receiving o...
The film production began in the early 20th century. For more than a century period, films are continuously developed from both technical and aesthetic ways. Contemporaneously, the development of Chinese film experienced various difficulties, however, it became better and better with the receiving of support from film companies. Chinese film producers and the style of Chinese film were immobilized during that political volatility period. Up to now, theme films, realism films, comedies, science fiction films, and romance films become to popular choices for the audience.
The study of death and birth of heroes can be found in various styles of Chinese films, and can be frequently seen from theme films and science fiction films. Different with China, American films and the unique spirit of American films were influenced by Greek culture, hebraism, capitalism, other ideologies, and its own geographic circumstances. Especially, the death and birth of heroes in Hollywood films reflect the spirit of American films and western culture.
The definitions of death and hero are changing with the passage of time and the development of society. This study aims to re-exhibit the ideology of China and America through the comparative study between the death and birth of heroes in Chinese and American films. The following are contents of this paper.
Chapter 1 is the introduction, which describes the purpose and meaning of the study.
Chapter 2 is the derivative of the meaning of death between eastern and western culture, which discusses the meaning of death and heroes with its cultural significance. Also through the visual representation to reflect the differentiation and similarity between eastern and western culture.
The first section in chapter 1 illustrated ideologies of Confucianism and Buddhism, and discussed how did these ideologies influence on the perspective of death in films. The second section in chapter 1 is the perspective of meaning of death under the western culture. The history of America is relatively short compare with China. And the culture of America was developing under the influence of European immigrants, Greek culture, and hebraism. Christian also defined new perspective of death through the reformation. The third section in chapter 1 is the artistic expression for the scene of death of heroes. In this section, the study of the process of death or the death of heroes are divided into four steps, which are the way of narrative, the style of film, the creation of heroes, and the culture of society. The fourth section in chapter 1 is the different significance in heroes’ death. This section employed some scenes in films to illustrate how did films sublimate their subjects through the beginning and following stories.
Chapter 3 is about the heroes’ personal characteristics in Chinese and American films, which compares the spirit of self-sacrifice under collectivism in Chinese films and the spirit of redemption under individualistic heroism in American films. Moreover, this chapter discusses the mission of heroes and the conflict of good and evil camps. Furthermore, the chapter discusses the characteristics and differences of the birth of heroes in Chinese and American films.
Chapter 4 is the conclusion, which proposed my own opinion of ideology and perspective of heroes’ birth and death through research and analysis.
Generally speaking, the logic of ideology and moral standard are similar between Chinese and American films. But the differences can also be found. China and America should seek common points with reserving difference and try to understand each other during the future period of communication and culture promotion progress. China and America should explore the way of cooperation and development in order to achieve a win win situation under the condition of the respect of international market rules and the respect of moral standard difference.
The film production began in the early 20th century. For more than a century period, films are continuously developed from both technical and aesthetic ways. Contemporaneously, the development of Chinese film experienced various difficulties, however, it became better and better with the receiving of support from film companies. Chinese film producers and the style of Chinese film were immobilized during that political volatility period. Up to now, theme films, realism films, comedies, science fiction films, and romance films become to popular choices for the audience.
The study of death and birth of heroes can be found in various styles of Chinese films, and can be frequently seen from theme films and science fiction films. Different with China, American films and the unique spirit of American films were influenced by Greek culture, hebraism, capitalism, other ideologies, and its own geographic circumstances. Especially, the death and birth of heroes in Hollywood films reflect the spirit of American films and western culture.
The definitions of death and hero are changing with the passage of time and the development of society. This study aims to re-exhibit the ideology of China and America through the comparative study between the death and birth of heroes in Chinese and American films. The following are contents of this paper.
Chapter 1 is the introduction, which describes the purpose and meaning of the study.
Chapter 2 is the derivative of the meaning of death between eastern and western culture, which discusses the meaning of death and heroes with its cultural significance. Also through the visual representation to reflect the differentiation and similarity between eastern and western culture.
The first section in chapter 1 illustrated ideologies of Confucianism and Buddhism, and discussed how did these ideologies influence on the perspective of death in films. The second section in chapter 1 is the perspective of meaning of death under the western culture. The history of America is relatively short compare with China. And the culture of America was developing under the influence of European immigrants, Greek culture, and hebraism. Christian also defined new perspective of death through the reformation. The third section in chapter 1 is the artistic expression for the scene of death of heroes. In this section, the study of the process of death or the death of heroes are divided into four steps, which are the way of narrative, the style of film, the creation of heroes, and the culture of society. The fourth section in chapter 1 is the different significance in heroes’ death. This section employed some scenes in films to illustrate how did films sublimate their subjects through the beginning and following stories.
Chapter 3 is about the heroes’ personal characteristics in Chinese and American films, which compares the spirit of self-sacrifice under collectivism in Chinese films and the spirit of redemption under individualistic heroism in American films. Moreover, this chapter discusses the mission of heroes and the conflict of good and evil camps. Furthermore, the chapter discusses the characteristics and differences of the birth of heroes in Chinese and American films.
Chapter 4 is the conclusion, which proposed my own opinion of ideology and perspective of heroes’ birth and death through research and analysis.
Generally speaking, the logic of ideology and moral standard are similar between Chinese and American films. But the differences can also be found. China and America should seek common points with reserving difference and try to understand each other during the future period of communication and culture promotion progress. China and America should explore the way of cooperation and development in order to achieve a win win situation under the condition of the respect of international market rules and the respect of moral standard difference.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.