본 연구의 목적은 <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도 향상이 어떠한가에 대하여 살펴보고자 하였다. 본 연구의 참여자는 D광역시에 소재한 B초등학교병설유치원 만 4, 5세 혼합연령 1학급 유아 18명(남11명, 여7명)이며, 본 연구의 기간은 2021년 4월~ 2021년 12월까지이다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구이며 <개미> 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타 자료(학부모 면담, 학습 결과물)를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 탐구능력이 증진되었다. 유아들은 주변 세계에 대해 호기심을 가지고 감각기관과 도구를 활용하여 관찰하고 유아-유아, 유아-교사 간의 상호작용을 통해 궁금한 것을 알아내기 위해 실험하고 토의하는 과정에서 과학적 탐구능력이 향상되었다. 둘째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 태도가 향상되었다. 유아들은 신기한 것을 발견할 때마다 친구들과 함께 공유하고 의논하며 다른 사람의 의견을 받아들이는 ...
본 연구의 목적은 <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도 향상이 어떠한가에 대하여 살펴보고자 하였다. 본 연구의 참여자는 D광역시에 소재한 B초등학교병설유치원 만 4, 5세 혼합연령 1학급 유아 18명(남11명, 여7명)이며, 본 연구의 기간은 2021년 4월~ 2021년 12월까지이다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구이며 <개미> 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타 자료(학부모 면담, 학습 결과물)를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 탐구능력이 증진되었다. 유아들은 주변 세계에 대해 호기심을 가지고 감각기관과 도구를 활용하여 관찰하고 유아-유아, 유아-교사 간의 상호작용을 통해 궁금한 것을 알아내기 위해 실험하고 토의하는 과정에서 과학적 탐구능력이 향상되었다. 둘째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 태도가 향상되었다. 유아들은 신기한 것을 발견할 때마다 친구들과 함께 공유하고 의논하며 다른 사람의 의견을 받아들이는 개방성과 개미가 물에서 수영하는지에 대한 고민을 해결하기 위해 함께 협력하여 수영장을 만들고 문제해결에 필요한 새로운 아이디어와 역할분담을 통하여 협동성이 나타남으로 유아의 과학적 태도가 향상되었다. 결론적으로 유아들은 오감각과 도구를 활용한 관찰하기와 실험 및 토의하기 능력의 과학적 탐구능력이 증진되었으며 다른 사람의 의견에도 귀를 기울이는 개방성과 함께 협동하는 과정을 거치면서 과학적 태도가 증진되었다.
본 연구의 목적은 <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아의 과학적 탐구능력과 과학적 태도 향상이 어떠한가에 대하여 살펴보고자 하였다. 본 연구의 참여자는 D광역시에 소재한 B초등학교병설유치원 만 4, 5세 혼합연령 1학급 유아 18명(남11명, 여7명)이며, 본 연구의 기간은 2021년 4월~ 2021년 12월까지이다. 본 연구의 방법은 문화 기술적 연구이며 <개미> 프로젝트 활동 과정에서 참여관찰, 심층면담, 기타 자료(학부모 면담, 학습 결과물)를 통하여 자료를 수집하고 분석 및 해석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 탐구능력이 증진되었다. 유아들은 주변 세계에 대해 호기심을 가지고 감각기관과 도구를 활용하여 관찰하고 유아-유아, 유아-교사 간의 상호작용을 통해 궁금한 것을 알아내기 위해 실험하고 토의하는 과정에서 과학적 탐구능력이 향상되었다. 둘째, <개미> 프로젝트 활동을 통하여 유아들의 과학적 태도가 향상되었다. 유아들은 신기한 것을 발견할 때마다 친구들과 함께 공유하고 의논하며 다른 사람의 의견을 받아들이는 개방성과 개미가 물에서 수영하는지에 대한 고민을 해결하기 위해 함께 협력하여 수영장을 만들고 문제해결에 필요한 새로운 아이디어와 역할분담을 통하여 협동성이 나타남으로 유아의 과학적 태도가 향상되었다. 결론적으로 유아들은 오감각과 도구를 활용한 관찰하기와 실험 및 토의하기 능력의 과학적 탐구능력이 증진되었으며 다른 사람의 의견에도 귀를 기울이는 개방성과 함께 협동하는 과정을 거치면서 과학적 태도가 증진되었다.
The purpose of this study was to examine the improvement of young children's scientific process skills and scientific attitude through the project activities. The participants of this study were 18 4-or 5-year-old children (11 boys, 7 girls) of mixed age class at a kindergarten attached to B Elemen...
The purpose of this study was to examine the improvement of young children's scientific process skills and scientific attitude through the project activities. The participants of this study were 18 4-or 5-year-old children (11 boys, 7 girls) of mixed age class at a kindergarten attached to B Elementary School located in D city. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from April 2021 to December 2021. The data were collected and thoroughly analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (parent-teacher conference records, children’s activity portfolios, and etc.) in the process of the project activity. The results of this study are as follows. First, the young children’s scientific process skills were improved through the project activities. With curiosity about the world around them, children observed using their senses and various tools. Children’s scientific process skills improved in the process of experimenting and discussing to find out their questions through active interactions among children and between children and a teacher. Second, children's scientific attitude was improved through the project activities. Whenever children discovered something new, they shared and discussed it with their friends. Their openness was improved in the process of sharing their ideas and discussing with their peers. While working together to create a swimming pool for ants, they discussed to come up with new ideas needed to solve problems and shared their roles. In this process, the scientific attitude of cooperation was improved. In conclusion, young children's scientific process skills of observation using the five senses and tools, experimentation, and discussion were enhanced, and their scientific attitude was enhanced through the process of cooperation with openness to listen to others' opinions.
The purpose of this study was to examine the improvement of young children's scientific process skills and scientific attitude through the project activities. The participants of this study were 18 4-or 5-year-old children (11 boys, 7 girls) of mixed age class at a kindergarten attached to B Elementary School located in D city. This study took the method of ethnographic research, and was conducted from April 2021 to December 2021. The data were collected and thoroughly analyzed through participation observation, in-depth interviews, and artifact collections (parent-teacher conference records, children’s activity portfolios, and etc.) in the process of the project activity. The results of this study are as follows. First, the young children’s scientific process skills were improved through the project activities. With curiosity about the world around them, children observed using their senses and various tools. Children’s scientific process skills improved in the process of experimenting and discussing to find out their questions through active interactions among children and between children and a teacher. Second, children's scientific attitude was improved through the project activities. Whenever children discovered something new, they shared and discussed it with their friends. Their openness was improved in the process of sharing their ideas and discussing with their peers. While working together to create a swimming pool for ants, they discussed to come up with new ideas needed to solve problems and shared their roles. In this process, the scientific attitude of cooperation was improved. In conclusion, young children's scientific process skills of observation using the five senses and tools, experimentation, and discussion were enhanced, and their scientific attitude was enhanced through the process of cooperation with openness to listen to others' opinions.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.